Hvor meget vind kan MC klare?
Fra : 2

Dato : 12-01-07 12:35

Det blæser jo godt i disse dage, og man lægger jo mærke til det i
sidevind, når der kommer et vindstød med kuling og stormstyrke.
Men hvor meget sidevind kan en MC med motorcykelist egentlig klare,
for man hælder jo kontra op mod vinden, så der må da komme en grænse,
at MC bliver blæst sidelæns og vælter?

Når broerne er lukket for lette køretøjer, så gælder det vel også MC,
selvom MC har lille vindflade iforhold til camping med stor flade?

Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 12-01-07 18:03

> Men hvor meget sidevind kan en MC med motorcykelist egentlig klare,
> for man hælder jo kontra op mod vinden, så der må da komme en grænse,
> at MC bliver blæst sidelæns og vælter?

Alm dansk stormvejr er ikke noget problem - men jeg vil tro at grænsen går
omkring orkan. Hvor meget blæste det egenligt onsdag aften ? Der kørte jeg
50km med sidevind uden at det egenligt var så slemt - men da jeg kom om og
fik medvind gik mc'en rigtigt godt

> Når broerne er lukket for lette køretøjer, så gælder det vel også MC,
> selvom MC har lille vindflade iforhold til camping med stor flade?

Jeg har været over storebælt mens den var lukket for høje lette - jeg var
kommet over til betalindsanlægget og så kunne de ikke så godt sende mig
tilbage over broen igen. Det var på den lille aprilia med 12" hjul og det
var ikke særligt sjovt ... Men det gik nu fint ...

Fra : 2

Dato : 13-01-07 00:42

On Fri, 12 Jan 2007 18:02:34 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>50km med sidevind uden at det egenligt var så slemt - men da jeg kom om og

Omkring 25 m/s på aften ved jyske vestkyst og 29 m/s ved midnat i
middelvind og ca 23 m/s fyn og ca 21 m/s længere øst på.

Ja grænsen hvor dækkene bliver presset sidelæns på vejen ligger vel
omkring orkan eller lidt over.

For jeg har selv kørt i kuling med vindstød i stormstyrke, og nok
bliver kørsel lidt slingrende med det går nu fint, og det var på kun
en 95 kg MC.
Jeg må prøve engang på min 198 kg MC også engang samme tur engang når
det blæser meget.

> [...]
>tilbage over broen igen. Det var på den lille aprilia med 12" hjul og det
>var ikke særligt sjovt ... Men det gik nu fint ...

du har da prøvet en del MCer så MC med store hjul er måske bedre end
små?

Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 13-01-07 17:01

> du har da prøvet en del MCer så MC med store hjul er måske bedre end
> små?

Nej egenligt ikke - Jeg fik mc kørekort i 1998 og har vel ikke kørt på mere
end 12-15 forskellige mc'er, hvoraf nogle kun har været en kort prøvetur. Og
jeg har kun ejet 3 mc'er (og har dem stadig alle tre - har lidt problemer
med mit samler gen

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 150 1998 [65Mm]

Fra : Vh Bongo TDM900 2005

Dato : 12-01-07 18:23

Jeg tror det er meget individuelt og styret af maskinens samlede vægt og
højde. Er der tasker på osv, hvilket gør den noget mere sidevinds følsom. I
går tog jeg turen over Svendborgsundbroen på en knallert45 (70, -80 i
medvind :) ). Det var ikke nogen rar oplevelse og jeg tænkte en del på om
jeg kunne have gennemført på TDMen. Det foregik på cykelstien, ellers var
jeg blevet slået ihjel da det var umuligt at holde en nogenlunde
forudsigelig kørselsretning. Hastigheden var nede på 15km/t med begge ben
nede i asfalt højde, klar til at springe af. Samlet vægt: ca. 190kg.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 12-01-07 18:44

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når broerne er lukket for lette køretøjer, så gælder det vel også MC,
> selvom MC har lille vindflade iforhold til camping med stor flade?

Har flere gange passeret Storebæltsbroen, hvor den var lukket for lette
køretøjer. Ved hastigheder på 80-100 km/t, er det rimelig ubehagelig med
mange pludselige "sidespring", men ved 120-130 km/t stabiliserer tingene
sig, og kørslen bliver mere flydende. Bevares - ind imellem kan man godt
bruge det meste af vognbanen, men direkte farligt syntes jeg ikke det er. At
bilisterne så sidder i deres læskure og ryster på hovedet af den sindsyge
stodder der blæser forbi på mc, er noget helt andet - og deres problem

Allan Bojesen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-01-07 20:46

> [...]
> Men hvor meget sidevind kan en MC med motorcykelist egentlig klare,
> for man hælder jo kontra op mod vinden, så der må da komme en grænse,

Hej Torben

Det er meget forskelligt fra Mc til MC. På min gamle XJ 600 var sidevind et
problem, og jeg synes det var et problem at krydse f.eks. Storebæltsbroen,
eller overhale lastbiler. På min CBR 600 har jeg INGEN af de problemer
overhovedet! Købe en MC med ordentlige køreegenskaber, så løser problemet
sig selv.

Ved nærmere eftertanke, så er min DR er også bedre end mange af de andre
offroadere jeg kører sammen med, måske er jeg blevet bedre til at køre i
blæst?

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Anders Majland

Dato : 12-01-07 23:59

> Ved nærmere eftertanke, så er min DR er også bedre end mange af de andre
> offroadere jeg kører sammen med, måske er jeg blevet bedre til at køre i
> blæst?

Sikkert - er mange ikke bange for at skidtet flytter sig lidt sidelæns er
det jo ikke et problem så længe der er plads nok - nok vindstødet forsvinder
falden man jo på plads i sit gamle spor igen. De mange km på min lille
aprilia med 12" hjulene hører til de meget vindfølsomme - specielt med en
70cm høj vindskærm monteret på styret. Men der skal nu alligevcel temmeligt
meget til at det er generende - sålænge jeg har en fuld vognbane at sejle
rundt i

Jeg synes faktis det er værre i bil end på mc . Jeg kørte i tirsdags i en
audi a2 og den fylder jo lidt mere end en mc sidelæns så der var jeg aktivt
nødt til at kompensere med rattet. På mc'en gør man det vel nærmest på
rygraden istedet for "passivt" at sidde og dreje lidt frem og tilbage...

Fra : 2

Dato : 13-01-07 00:59

On Fri, 12 Jan 2007 20:46:22 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

> [...]
>
>Ved nærmere eftertanke, så er min DR er også bedre end mange af de andre
>offroadere jeg kører sammen med, måske er jeg blevet bedre til at køre i

Hej Ok med hvad er den store forskel på din gamle XJ 600 og CBR
600, det ligner jo hinanden en del i udforming, hjul, vægt! CBR har
dog kåbe, gør det mon forskellen eller fjedrene?

Større hjul giver måske større retningsstabilitet via gyro effekt?
Og hjul giver jo også større gyro effekt ved højere hastighed, som I
skriver det er nemmere ved højere hastighed eller mindre følsom for
sidevind og en stor masse samt aerodynamisk.

Men forleden lå jeg bag en anden MC hvor det blæste kuling og vi kom
ind i vindstille bag huse (kører lodret) og så pludselig igen kuling
efter husene og så hælder man jo ret meget igen op mod vinden. Så
der må jo komme en grænse hvor man ikke kan hælde nok op mod vinden
uden at MC vælter?

Torben

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-01-07 16:51

> [...]
> efter husene og så hælder man jo ret meget igen op mod vinden. Så
> der må jo komme en grænse hvor man ikke kan hælde nok op mod vinden

På tør vej kan en mc typisk godt hældes ned til et eller andet skraber på,
fodhvilere, knæet el. lign.. Og det skal blæse helt enormt før det bliver et
problem. Problemet er rettere hvor hurtigt man kan korrigere for skiftende
vindstyrker. Jo langsommere man er til det, jo mere vejbredde har man brug
for.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 13-01-07 17:28

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> ......... Problemet er rettere hvor hurtigt man kan korrigere for
> skiftende vindstyrker. Jo langsommere man er til det, jo mere vejbredde
> har man brug for.

Det er min opfattelse at farten hjælper positivt til i den henseende:
Står man stille ved 27m/s sidevind får man fulde 100km/t' vindpres ind fra
siden; men kører man med samme 100km/t vil kombinationen af fartvind og
sidevind gøre at påvirkningen kommer 45° skråt imod en, hvilket burde gøre
en stor forskel omkring påvirkningen på køretøjet!
Jeg vil dog ikke opfordre til at tage Vejlefjord-broen med 3-4 gange
vindstyrken på baggrund af dét argument!!!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-01-07 00:46

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:

> [...]
> var jeg aktivt nødt til at kompensere med rattet. På mc'en gør man
> det vel nærmest på rygraden istedet for "passivt" at sidde og dreje

Samme erfaring har jeg gjort mig, men jeg fejede det nu bare hen med
at jeg kører meget mere mc end bil.

Det er nu ellers ret pudsigt, så relativt stor nedlægning man kan få
på cyklen i en god sidestorm ...for ikke at snakke om den
fortryllende stilhed og overvældende motorkraft i medstorm
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Niels Pein

Dato : 13-01-07 16:42

Jeg tror der skal rigtigt meget til før dækkene slipper grebet. Meget mere
end det føles som om når man kører.
De fleste klarer jo snildt en nedlægningsvinkel omkring de 45 grader i et
sving uden dækkene smutter, og om cyklen skal lægges ned på grund af at man
svinger eller fordi det blæser, er i princippet ligegyldingt. Og i blæsevejr
når vi jo slet ikke i nærheden af de nedlægningsvinkler vi kan klare i
sving.

Problemet er nærmere at vinden ikke er konstant, så vi kommer til at slingre
mere end godt er. Dækkene skal nok stå fast, i hvert fald så længe det ikke
samtidig er glat.
--
Hilsen Niels
TransAlp

Fra : Armand

Dato : 13-01-07 17:20

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sving uden dækkene smutter, og om cyklen skal lægges ned på grund af at
> man svinger eller fordi det blæser, er i princippet ligegyldingt.

Mnjarh :-/
Fra mit nu 11-årige erfaringsregister som RR-pædagog på et stykke forblæst
asfalt i Østjylland:
Under ekstrem nedlægning er der uhyre stor forskel om kraftig vind kommer
fra yder eller inder -siden af kurven:
Hård vind fra indersiden flytter meget let motorcyklen hvilket tydeligst kan
spores ved vindstød, men også ved at det sker at de mest rutinerede styrter
i dén situation fordi de ikke kan køre samme kurve som de plejer under
normale vindforhold.
Hård vind fra ydersiden mærkes på samme måde ikke nær så voldsomt og efter
at have fået gjort de hårdeste hunde opmærksom på at vind "ind under
motorcyklen" flytter men at det modsatte også er tilfældet, kan man på
omgangstiderne se at vinden fra ydersiden i den modsatte ende af banen kan
udnyttes til (kompenserende) højere fart.
Uden at kunne lægge yderligere akademisk forklaringer og vektor-beregninger
ind i sagen, bliver mit eneste billede i sagen at vind ind under en 45°
nedlagt kåbebeklædt motorcykel må frembringe et løft af en vis karakter, og
derved aflaster dækkenes greb i underlaget :-/

Af samme grund formoder jeg at en motorcykel vil blæse af vejen før det sker
for en bil :-/

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-01-07 17:01

> [...]
> Men hvor meget sidevind kan en MC med motorcykelist egentlig klare,
> for man hælder jo kontra op mod vinden, så der må da komme en grænse,

Ja, hvis man ikke korrigerer for den skiftende vind hurtigt nok, så kan man
risikere at vælte, men alle korrigerer i større eller mindre grad.

Efter at have lært at bruge kontrastyring mere aggressivt på et
bronzekursus, så synes jeg efterhånden ikke det er et stort problem at køre
mc i stærk blæsevejr. Med hurtig kontrastyring kan man hurtigt korrigere for
skiftende vinde og så er det ikke noget egentligt problem mere. Det værste
er hvis man kører meget langsomt eller holder stille. Så har man ikke
muligheden for at ændre hældningen på motorcyklen vha. kontrastyring, og så
er det sværere at holde balancen.

Hvis det er småglat, så skal man dog passe noget på med at køre i blæsevejr.

> Når broerne er lukket for lette køretøjer, så gælder det vel også MC,
> selvom MC har lille vindflade iforhold til camping med stor flade?

Jeg ved ikke om den gælder for motorcyklister, det gør den måske nok, men en
campingvogn er et noget større problem imho, da føreren absolut ingen
indflydelse har på vindens påvirkning af campingvognen..

Jeg har før kørt over storebæltsbroen i rimelig kraftig sidevind (dog ikke
så meget at den blev lukket), og der holdte jeg en fart på ca. 100 km/t
(langsommere gjorde det sværere at køre lige når vindforholdene ændrede sig)
og jeg sørgede for så vidt muligt at der ikke var nogen i banen ved siden af
mig, så jeg havde lidt margin hvis det skulle blive et problem, men det blev
det heldigvis ikke.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 13-01-07 17:34

> [...]
> bronzekursus, så synes jeg efterhånden ikke det er et stort problem at
> køre mc i stærk blæsevejr. Med hurtig kontrastyring kan man hurtigt

Et godt trick i dén forbindelse er at holde øje med de forankørende, og
specielt samme høje lette køretøjer som Storebælt indimellem blacklister er
gode sladrehanke: Det er meget tydeligt at se hvor dé slingrer såvel til den
ene eller anden side og derved sladrer om skiftende forekomst af læ og
(atter) sidevind!

--
Armand.

Fra : flopper

Dato : 13-01-07 18:27

> Jeg ved ikke om den gælder for motorcyklister,

iflg radioen i morges bliver mc, ihvertfald på øresundsbroen, regnet
for vindfølsomme køretøjer, Forstår det egentlig godt, efter at have
mærket de vindskift der er omkring pylonerne, selv i mindre blæsevejr.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-01-07 19:48

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> writes:

> Det værste er hvis man kører meget langsomt eller holder stille. Så
> har man ikke muligheden for at ændre hældningen på motorcyklen
> vha. kontrastyring, og så er det sværere at holde balancen.

Det er dog alligevel muligt at gøre noget for at holde cyklen på
hjulene - der skal bare drejes et godt stykke på styret (ganske
hurtigt) for at få hjulene lidt i retning med vinden, så tyngdepunktet
læner sig mod vinden. Lidt på samme måde som når man skal lave en
snæver U-vending, hvor man også lige lægger cyklen ind i kurven ved
hurtigt at dreje styret et godt stykke i modsat retning.

I øvrigt kan jeg tilslutte mig erfaringen med at hastighed
stabiliserer i blæst. F.eks. på broer hvor man kører i en helt lige
linje med 110+, hvor man ellers ville have slingret rundt med 70.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-01-07 20:03

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> [...]
> kombinationen af fartvind og sidevind gøre at påvirkningen kommer
> 45° skråt imod en, hvilket burde gøre en stor forskel omkring

Det ændrer godt nok vinklen, men den hhv. tvær- og langsgående
komponent ændrer ikke størrelse af den grund. Nu nævner du jo selv
vektorregning et andet sted i tråden, og med det kan man regne ud at
blæsten der kommer ind 45 grader fra siden er sqrt(2), 1.414, gange så
kraftig som sidevinden.

Så vidt jeg kan se er det eneste stabiliserende ved hastigheden den
øgede gyroeffekt i hjulene.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : 2

Dato : 14-01-07 14:21

> [...]
>kraftig som sidevinden.
>
>Så vidt jeg kan se er det eneste stabiliserende ved hastigheden den

Jeg har jeg været på test tur på min Dt 175 95 kg + mig 21" forhjul
og 18" baghjul i ca 25-26 m/s i middelvind. Og kørte samme
strækning med 90 graders sidevind i på køreretning. Kørte så 40-45
km/t og det var noget slingrende med forholdsvis store drej på
styret for at korrigere. Og jeg hældte vel ca 30-35 grader i
vindstød.
Så igen med 85-90 km/t og så var det kun små ændringer på styret
der skulle til for at holde kursen, og jeg slingrede vel kun ca 1/3
af før med 40 km/t. Og jeg hældte tæt på det samme op mod vinden,
måske en anelse mindre 25-30 grader. Men svært at sige i forhold til
vindstødet.

Men meget sjovt at skulle dreje i en sving til højre hvor man normalt
skal hælde sig ca 25 grader til højre, og så vinden kommer ind fra
venstre, så kunne jeg faktisk køre lodret igennem svinget.

Og ja I har ret at holde stille så mærker man faktisk mere vinden end
når man kører.

Lige en bil i kraftig blæst

http://www.rexdart.net/videos/bloopers/

vælg jetblast.mpg

Torben

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-01-07 15:06

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...

> Det forbavser mig at påvirkningen tilsyneladende ligefrem skulle
> stige med 41%

Mjaeh, måske jeg ikke har formuleret mig så klart. Forestil dig en gut
skubber dig sideværts med 100N og en anden skubber dig bagover med
100N. Det svarer til at en enkelt skubber dig 141N skråt forfra.

> Med kvadratet af 2 i focus vil sidepåvirkningen aldrig forsvinde i
> ligningen, men ligefrem bidrege til en forøgelse???

sqrt(2) gælder kun når kræfterne er lige store, ellers er den
resulterende lig sqrt(fartvind^2+sidevind^2) (Pythagoras) og vinklen
er arctan(sidevind/fartvind) fra ligeud.

Lad os sige at sidevinden er 20 m/s og man kører 50 m/s. Så er den
resulterende blæst sqrt(20^2+50^2)=53.85 m/s der kommer
arctan(20/50)=21.8 grader fra siden.

(regner man det på google skal man lige huske at gange med 180/pi da
den svarer i radianer (altså antal pi/180))

Det hele bliver lidt mere kompliceret hvis blæsevejret kommer
vinkelret på fartvinden.

> ....... Kom igen; men lidt bedre beskrivende!

Jeg håber det hjalp.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-01-07 17:24

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...

> Mon ikke du mener: Det hele bliver lidt mere kompliceret hvis
> blæsevejret _ikke_ kommer vinkelret på fartvinden?

Hvad? Selvfølgelig Ordet 'ikke' er ret dumt at glemme...
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Anders Majland

Dato : 15-01-07 08:13

Btw jeg var ude på en arbejdstur i aftes på 50km . Ifølge DMI var der
vindstød på 25m/s og en gennemsnitlig vind på 10m/s. Det var så "lidt" at
jeg ikke ville have tænkt over at det blæste hvis vi ikke havde diskuteret
det herinde

Fra : Jesper

Dato : 31-01-07 00:52

2 wrote:
> [...]
>
> Når broerne er lukket for lette køretøjer, så gælder det vel også MC,
> selvom MC har lille vindflade iforhold til camping med stor flade?

Jeg kører Duc ST4, og den hat kåbe og side tasker.
Jeg har ikke haft problemer med sidevind, selvom storebøltsbroen har
været lukket for lette køretøjer, bare jeg holder mig over 130 km/t
opfører den sig rigtig pænt. Kører jeg under 100 km/t kan det skam
mærkes i den.