Økonomisk MC
Fra : Bjarne K.

Dato : 12-01-07 09:30

Er der nogen der lige kan remse nogle meget benzin økonomiske MC'er op. Krav
kommer herunder.

Billig: 10-30kkr. brugt eller ny (Med det prisniveau bliver det vel en
brugt)
Skal kunne slæbe sig op på 140km/t med en meget stor mand på.
Kunne kører 100km om dagen 5 dage om ugen, uden at miste pusten (en slider)

Grunden til at jeg spørger, er er jeg er ved at gennemtænke diverse planer
for hvad der skal ske, når min nuværende bil ikke vil mere.

Kunne egentlig godt bruge en 4x4 bil, men kan ikke leve med en bil der kun
kører 13 km/l diesel, så jeg pusler lidt med tanken om at købe en MC som
hvis jeg brugte den som supplement, kunne forbedre den overordnede
brændstoft økonomi

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-01-07 09:51

"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message
> [...]
> kører 13 km/l diesel, så jeg pusler lidt med tanken om at købe en MC som
> hvis jeg brugte den som supplement, kunne forbedre den overordnede

Hov, jeg glemte lige at starte med en undskyldning. At spørge til en MC som
almindelige transportmiddel i denne gruppe, er vel det samme som at spørge
en hesteejer om en araber er god til at trække en plov

Men jeg har tidligere kørt MC bare for nydelsens skyld.

Bjarne K.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-01-07 10:19

> [...]
> Skal kunne slæbe sig op på 140km/t med en meget stor mand på.
> Kunne kører 100km om dagen 5 dage om ugen, uden at miste pusten (en

Yamaha XJ600S diversion er et godt bud, har selv haft en, som jeg kørte
50000km på, fin stabil maskine.
Men vi er tæt på de 30000,- for den.

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125LC ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-01-07 10:33

lige en tilføjelse, har du tøj, hjelm, støvler m.v. ?
Hvis du skal køre dagligt i al slags vejr, så skal du have noget ordentlig
grej (skal man selvfølgelig altid), der godt kan sluge 6-8000,- af dit
budget uden problemer.

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-01-07 11:08

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
> [...]
> Hvis du skal køre dagligt i al slags vejr, så skal du have noget ordentlig
> grej (skal man selvfølgelig altid), der godt kan sluge 6-8000,- af dit

Jep, jeg har stadig en god hjelm, og en goretex sæt (som dog nok kræver at
jeg går igang med mit nytårs forsæt, før jeg igen kan klemme mig ned i det)

Bjarne K.

Fra : Armand

Dato : 12-01-07 18:01

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse

> Jep, jeg har stadig ...en goretex sæt (som dog nok kræver at jeg går igang
> med mit nytårs forsæt, før jeg igen kan klemme mig ned i det)

Også Goretex??
Jeg troede kun at det var læder der krøb af at hænge 3 måneder i klædeskabet

--
Armand.

Fra : Bo Nielsen

Dato : 12-01-07 23:49

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> Også Goretex??
> Jeg troede kun at det var læder der krøb af at hænge 3 måneder i

Uha det kan tekstil-tøj såmænd gøre efterhånden, selv om man bruger det
dagligt

ScooterBo

Fra : Morten Dahl

Dato : 12-01-07 23:58

"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message

> "Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse

> Også Goretex??
> Jeg troede kun at det var læder der krøb af at hænge 3 måneder i
> klædeskabet

Tror det er mest matrikel bestemt hvor meget sådan noget kluns kryber :)

--

Morten Dahl

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-01-07 11:21

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
> Yamaha XJ600S diversion er et godt bud, har selv haft en, som jeg kørte
> [...]

Mystisk, var for nogle år siden i Amsterdam med en kammi. Han på en helt ny
XJ600 og jeg på en GSX750F. Vi lå vel på en 140 hele vejen, og min kørte
altså noget længere pr. liter benz.

Men det kan selv. være hans der ikke var instillet rigtigt.

Bjarne K.

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-07 10:23

> [...]
> kører 13 km/l diesel, så jeg pusler lidt med tanken om at købe en MC som
> hvis jeg brugte den som supplement, kunne forbedre den overordnede

Hemm...... på den anden side, hvis du ikke køber en mc, så har du jo
10-30Kkr mere til at købe diesel for

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-01-07 10:48

"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote in message

> Hemm...... på den anden side, hvis du ikke køber en mc, så har du jo
> 10-30Kkr mere til at købe diesel for
>

> --
> Mvh.
> Dennis Hellan Pedersen

Tja, Ku godt være jeg lige skulle have regnet lidt på det inden jeg spurgte.
I.flg mit regneark, vil en Suzuki Grand Vitara over 5 år koste mig 155962 i
ren brændstof med 50000km om året. En Grand V. + en MC der kan kører 25km/l
vil koste mig 123231, Altså 32731 billigere Ved 25000km til hver
(optimistisk).

Så det vil altså tage mig 5 år at tjene investeringen ind. Og så er der ikke
taget højde for reperationer og vægteafgift til mc. Til gengæld vil
Suzuki'en vil have en højere gensalgsværdi (med færre km på klokken). Så jeg
vil ikke helt afvise at det ville være en god idé

Bjarne K.

Fra : flopper

Dato : 12-01-07 14:13

> [...]
> vil have en højere gensalgsværdi (med færre km på klokken). Så jeg vil ikke
> helt afvise at det ville være en god idé

Jeg synes du glemmer en ting mere i dit regnestykke. Værdien af mc
efter de 5 år bør ikke være 0 kr

flopper

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-01-07 14:19

"flopper" <odalhan@hotmail.com> wrote in message

> Jeg synes du glemmer en ting mere i dit regnestykke. Værdien af mc efter
> de 5 år bør ikke være 0 kr
>
> flopper

Næ, du har ret, så har jeg jo faktisk slet ikke råd til at lade være med at
købe en. Jeg kan endda tillade mig at købe en der koster lidt mere, bare den
ikke taber mere end ca. 30k på 5 år.

Bjarne K.

Fra : Armand

Dato : 12-01-07 18:18

> [...]
> Jeg kan endda tillade mig at købe en der koster lidt mere, bare den ikke

Vel brugte motorcykler holder prisen forrygende i forhold hvad man forventer
af biler; men med 25.000km årligt vil man alligevel hurtigt bringe selv en
vandkølet (=kæmpe plus for holdbarheden á olieforbrug) op på en distance
hvor kunderne ikke længere står i kø opg prislejet følgeligt falder!
En anden hidtil unævnt faktor er at med 25.000 skal man regne med
ihvertfald to bagdæk og ét fordæk, samt et sæt kæde/tandhjul årligt og alene
i indkøb runder dé sliddele 5.000,- og det tærer på budgettet frem for en
bil de kører årevis på et sæt dæk til 1.500,-!

Dæk er svære at fravælge og med daglig brug skal man ikke ubetinget købe de
billigste, der ofte vil vise sig regnglatte; men kæden kan man faktisk godt
spare sig, ved at anskaffe en kardantrukken model.
NTV'en er i den forbindelse et godt valg, ligesom en aldrende Honda CX650E
(begge med vandkøling).
Kardantræk var populært i midt-80'erne men atter mest en mærkesag for BMW og
MotoGuzzi. Der hvor man stadig løber ind i kardantræk er
costum/cruiser -grenen, som jeg dog ikke vil anbefale til heftig daglig
brug.

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-01-07 21:03

> [...]
> godt spare sig, ved at anskaffe en kardantrukken model.
> NTV'en er i den forbindelse et godt valg, ligesom en aldrende Honda CX650E

En af mine kammerater har en Yamaha FZR 600 R til salg. Den er vandkøler og
er meget økonomisk. Den går gerne nogen og 20 km/L og er behagelig at køre
langt på med god komfort osv. Prisen er lidt over 50K, men motorcykler i den
klasse holder prisen helt fantastisk.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Perminator

Dato : 12-01-07 23:35

Hej Armand!

> [...]
> og MotoGuzzi. Der hvor man stadig løber ind i kardantræk er
> costum/cruiser -grenen, som jeg dog ikke vil anbefale til heftig daglig

--- Klap lige hesten mht CX650E. Det er en rigtig god maskine, og et godt
koncept. Men den er langt mindre holdbar end den samme CX500E. Det er en
gammel, men holdbar maskine, men på længere sigt, så udgår reservedelene til
650-motoren et stykke tid før det sker for 500 modellen.
Krumtap og lejepander er den første indikation, hvor Honda melder pas. Der
er andre reservedele, som bliver et stigende problem. 650 har ry for at være
mindre holdbar (= for hårdt pumpet i motoren).
CX500E er stadig et godt bud for hvem, der gerne vil starte igen, og opleve
køreglæde.
Kardantræk har i den forbindelse ikke så meget sammenhæng med cruising eller
custom
CX-kluben er en god indgang til denne entuchiastiske verden, hvilket kan
anbefales.
Med CX500E er subj. ude at køre for under 30kkr, hvilket jeg selv kan hilse
og sige at det er en fornøjelse.
Men den næste bliver nok stadig med kardantræk, rød, V-motor, og tilvænning
til Italiensk fyrighed.
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Armand

Dato : 13-01-07 11:44

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Men den næste bliver nok stadig med kardantræk, rød, V-motor, og
> tilvænning til Italiensk fyrighed.

"Italiensk fyrighed"??
Det er da ikke den fabrik der stadig lancerer nye 750'ere med blot 48Hk, at
du regner for fyrig??

--
Armand.

Fra : Perminator

Dato : 14-01-07 02:30

Hej igen Armand

> "Italiensk fyrighed"??
> Det er da ikke den fabrik der stadig lancerer nye 750'ere med blot 48Hk,
> at du regner for fyrig??

Nu er det jo ikke fabrikken som sådan, at betegnelsen kan sættes på.
Først og fremmest har jeg i denne tråd tænkt på oplægget, nemlig en 30-kkr
maskine der kan befordre ca 100 kg med op til 140 km/t, og som MC opstart.
Derfor opfordrede jeg dig til at klappe CX-hesten til kun 500E.
Dette var mit eget bevidste valg og køb, som en ny start efter mange år uden
MC, udfra at jeg ville starte op på noget der var stabilt, og ikke så
hidsigt, at der blev lavet dumme fejl med højre hånd på gasrullen.

Du spørger efter begrebet "italiensk fyrighed". Jeg analyserer det
rationelt, og vælger heri at fokusere på kg/hk forholdet. (jeg ved godt at
det er en "grov" parameter).
CX500E har lidt over 4 kg/hk,hvilket jeg opfatter som en stabil
begynder/restarter for midaldrende entushiaster, som mig, omkring de 85 kg.
Derefter ser jeg på dette forhold i Italien:

Jeg har prøvet min kollegas DUC 748 R den dag, hvor han havde råd til at
leje plader. Forholdet mellem vægt og heste er ca 1,8kg/hk.
Ejerens og min konklusion er, at DUCen er for hidsig,og ubrugelig til daglig
kørsel. Den kan ikke køre langsomt nok til kø-kørslen i Århus uden at fedte
koblingen. Det vil være utåleligt til daglig, men selvfølgeligt et sjovt
potentiale i fritiden. Det er selvfølgelig godt at den tørre kobling sidder
udenpå, så man kan lugte den, og skifte den, uden at skulle splitte
motoren. Den slags fyrighed vælger man selv, og tager konsekvenserne. Jeg
vælger at kalde dette for "hysteri", fordi ejeren selv fravælger det til
daglig kørsel.

Hvis vi vender blikket til Moto Guzzi, så vil jeg gerne medgive, at jeg ikke
helt ved hvem liebhaverne til en 750 med 48 HK er??
Der er dog mange M-G-modeller mellem 85 og 100 HK, og et forhold, lige tæt
på 2 kg/hk. Disse falder inden for mit begreb om fyrighed, og vil klart være
i spil til det næste valg.
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Armand

Dato : 14-01-07 12:43

> [...]
> Jeg har prøvet min kollegas DUC 748 R den dag, hvor han havde råd til at
> leje plader. Forholdet mellem vægt og heste er ca 1,8kg/hk.

Nu havde du hæftet "kardan" på Udtalelsen om italiensk fyrighed, hvilket kun
levner én kandidat medmindre du sigter på vintage MV'ere i tidobbelt
prisleje af en CX'ers!

> Der er dog mange M-G-modeller mellem 85 og 100 HK, og et forhold, lige tæt
> på 2 kg/hk. .....

MGS-01 er den eneste jeg kan finde der ligger tæt på de 2kg/hk

Det efterhånden udvandede LeMans-navn er i dag påhæftet en 1100'er med
formidable(?) 91 hk. og meget tæt på 2½kg/hk

>Disse falder inden for mit begreb om fyrighed

> .........og vil klart være i spil til det næste valg.

Nu spørger Bjarne også til en brugs-motorcykel der skal kunne køre en god
distance hver(!) dag, og selv her på gruppen har der været temmeligt
skuffende erfaringer med Guzzi's pålidelighed som ikke ligefrem gør
MotoGuzzi til en kandidat til bjarnes valg trods kardantrækket!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 15-01-07 16:09

Armand submitted this idea :
> [...]
> skuffende erfaringer med Guzzi's pålidelighed som ikke ligefrem gør MotoGuzzi
> til en kandidat til bjarnes valg trods kardantrækket!

Det er vel reglen at MG overdimensionerer vildt
når det ikke er nødvendigt (kubik/HK, vægt på
svinghjul) og underdimensionerer hvor der
forventes funktion eller holdbarhed (kardan,
bremser o.s.v.)

Italiensk fyrighed .... en748 er vel ikke det
vildeste i den klasse, også selv om der står 'R'
på. Kørestillingen er heller ikke værre end at
der er nogen der piner sig selv til at køre til
Assen, Oschersleben o.s.v. hvert år på nakken af
sådan een. Tror bare det er et spørgsmål om
vilje.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Perminator

Dato : 15-01-07 21:21

Hej Hekto

> [...]
> der er nogen der piner sig selv til at køre til
> Assen, Oschersleben o.s.v. hvert år på nakken af
> sådan een. Tror bare det er et spørgsmål om

Ti gange hellere køre til Assen på 748R, end pine koblingen i myldretiden i
en by. Fartvinden hjælper vist meget på udligning af belastningerne ved
kørestillingen
Perminator

Fra : edvard korsbæk

Dato : 12-01-07 23:06

En CX 650 kører 12-13 km/l - Das Motorrad fik den ned på 10 km/liter ved
langturstesten.
En CX 500 er betydeligt mere økonomisk, og noget mere holdbar.

Edvard

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-01-07 11:00

Bjarne K. wrote:
> [...]
> Skal kunne slæbe sig op på 140km/t med en meget stor mand på.
> Kunne kører 100km om dagen 5 dage om ugen, uden at miste pusten (en slider)

En Honda CB400 eller 450 twin (m. fuld effekt, ikke 27hk) kunne opfylde
kravene - men de er dog ikke meget velegnede til høje personer, og
alderen trykker. Jeg tvivler på at du samlet sparer penge, men
underholdningen fejler ikke noget. CB400T, CB400N, CB450N, CB450S.

Måske en Suzuki GS450 eller GS500.

En Yamaha XJ600 før 92 er muligt - her snakker vi 72 hk, og fin
kørestilling for høje personer, men også 4 cyl. og tilhørende højere
vedligeholdelsesudgifter.

--
vh
Torben

Fra : Leif Bording

Dato : 12-01-07 12:54

En Honda NTV er lige hvad du har brug for!
Mvh. Leif B.

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-01-07 13:35

"Leif Bording" <bording@adr.dk> wrote in message
> En Honda NTV er lige hvad du har brug for!
> Mvh. Leif B.

Ja, ved du hvad. Fandt lige denne side, hvor personen også er over den
feminine grænse (+100kg)

http://hpholm.dk/ntv.html

Har pt en Honda bil, hvor jeg på 9år kun har ofret 5 kr. på rep. (Foruden
selvf. alm slidtage), så Honda har en meget høj stjerne hos mig.

--
Bjarne K.

Fra : Richard

Dato : 12-01-07 19:56

Bjarne K. wrote:

> Har pt en Honda bil, hvor jeg på 9år kun har ofret 5 kr. på rep. (Foruden
> selvf. alm slidtage), så Honda har en meget høj stjerne hos mig.

Sælfullig, og så kunne svaret også være XBR500 - eller XBR500S hvis du
gider pudse egerfælge

Begge særdeles vellydende og -kørende, herhjemme urimeligt undervurderede
cykler til såvel hverdagsbrug som langfart. Og de holder snildt 24-28 km/l
på landevej en marchhastighed på 120-130 på motorvej. Hvis du kan holde
det ud på en nøgen cykel

Se bort fra de 500cc, XBR trækker fra fx SRX-6 som en mis. Mere på xbr.de
(tysk) og .com (hollandsk-jysk

--
Richard pade, Sorgenfri, DK

Fra : Morten Dahl

Dato : 12-01-07 23:57

> [...]
>
> Har pt en Honda bil, hvor jeg på 9år kun har ofret 5 kr. på rep. (Foruden
> selvf. alm slidtage), så Honda har en meget høj stjerne hos mig.

Alder er i sig selv ikke et parameter.. hvor mange km har du kørt i den
honda?

Citroen har altid haft ry for at være dyre, men min kæreste har de sidste 3
år tilbagelagt 235Kkm i en Citroen Xsara, med en samlet udgift på 15Kkr inkl
dæk og bremser. dertil er den en god gammel 1.9TD motor, på papir kun 90hk,
men i praksis rigeligt med overskud.

Hvad koster alm sliddele til en honda?? ikke billig :)

Og blev købt brugt på gl. plader til 60Kkr. med 180Kkm på klokken, nu har
den 415Kkm p klokken, og motor er stadig rigtig sund iflg, en diesel
specialist.

(pointe)

De oversete modeller mærker kan give rigtigt god value for money.

--

Morten Dahl

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-01-07 03:47

"Morten Dahl" <Morten@dahl.mail.XX> skrev i en meddelelse

> "Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message

> Alder er i sig selv ikke et parameter.. hvor mange km har du kørt i den
> honda?

220000 ca. Det er først de sidste par år jeg er begyndt at have rigtigt
langt på arbejde. Og jeg nyder at sætte mig ud i en bil, der selvom den er 9
år gammel, stadig føles som ny (næsten), og som bare starter hver dag, og
ellers aldrig har haft en eneste sygedag.

Bjarne K.

Fra : Asger

Dato : 12-01-07 13:29

On Jan 12, 10:54 pm, "Leif Bording" <bord...@adr.dk> wrote:
> En Honda NTV er lige hvad du har brug for!
> Mvh. Leif B.

Ja, men til 10-30 K?

Her gaelder det vist om at finde de "upopulaere" MC'er.

Proev om du kan finde eller importere en Kawasaki GT550.
GT550 og 750 har ry for 150+ kkm uden vroevl, men er desvaerre aldrig
importeret officelt til DK (AFAIK). Og de er saa gamle nu at de burde
vaere overkommelige i afgift.
Kan du ikke det saa find en Yamaha XJ 650, den har samme ry.
En BMW R65 fra omkring 1980 var maaske ogsaa et emne. Eller en GS650
Katana.
Ellers er en gammel Suzuki GS 450/500 haederlige muligheder (men den
har kaedetraek).
Hvis du kan (og har tid) til at skrue selv er der jo altid mulighed for
at renovere en Honda CB 750 eller 550 fra 70'erne. Men det er jo noget
mere tidskraevende, og her er kaeden igen.

Asger

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-01-07 13:49

"Asger" <asger.steffensen@gmail.com> wrote in message

> Ja, men til 10-30 K?

Har set en til 39000 på dba. Så hvis jeg nu sparer lidt op, kan det jo være
jeg får råd.

> Her gaelder det vist om at finde de "upopulaere" MC'er.

Eller gamle, men så skal jeg vel ikke regne med at der er ret mange km
tilbage i motoren.

> [...]
> at renovere en Honda CB 750 eller 550 fra 70'erne. Men det er jo noget
> mere tidskraevende, og her er kaeden igen.

Dine foreslag er til efterretning.

Jeg har godt nok pladsen til at skrue selv, men desværre ikke hænderne til
det.

Bjarne K.

Fra : Morten Dahl

Dato : 13-01-07 00:05

> [...]
> kører 13 km/l diesel, så jeg pusler lidt med tanken om at købe en MC som
> hvis jeg brugte den som supplement, kunne forbedre den overordnede

Jamen hvis du er efter billigste km pr dag/år hvorfor så lige gå efter en
4x4? en MC kan sku ikke klare det samme som en velbygget 4x4.

Og har du ikke noget "gyldigt" behov for en 4x4 (eftersom du nu spørger på
MC) hvorfor så ikke gå efter en mindre, og bedre dieselbil end en Vitara?

Som skrevet andetsted, min kæreste har nu på 3 år kørt 235Kkm i en Citroen
Xsara på gule plader, og det har været de billigste km vi nogen sinde har
kørt..

Teknikken er ikke den mest moderne, men skidtet er billigt at anskaffe, og
man skal ikke tage fejl af PSA motorer, de kan hvis behandlet ordentligt
køre mere en 500Kkm.

Vi anskaffede den efter råd fra ejeren af ØstJydskDiesel service, og hvis
der er nogen der ved hvad der er hot ot not indenfor diesel så er det ham,
han laver alt hvad der er af diesel motor i midtjylland..

En mc er klart sjovere, men kan altså ikke opfylde det samme som en
madkasse.

--

Morten dahl

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-01-07 03:43

> [...]
> Og har du ikke noget "gyldigt" behov for en 4x4 (eftersom du nu spørger

> MC) hvorfor så ikke gå efter en mindre, og bedre dieselbil end en Vitara?

Jeg har et lille landbrug hvor det ville være en uvurderlig hjælp at kunne
køre rundt med en stor trailer (big baller, træpiller o.m.a). Samtidig har
jeg langt til mit rigtige arbejde, hvorfor billig transport også ville være
værdsat.

> [...]
> man skal ikke tage fejl af PSA motorer, de kan hvis behandlet ordentligt

Mine første 4 biler var Citroen (en bekendt af familien var forhandler), og
jeg skal aldrig aldrig aldrig mere have en Citroen.
(gs, cx og 2*bx)
OK, min allerførste var en Vauxhall Firenza.

> En mc er klart sjovere, men kan altså ikke opfylde det samme som en
> madkasse.

Jeg ik forstå

Bjarne K.

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 13-01-07 10:49

mine bud i det her "debat forum".
ældre xj900, eller som en nævnte xj600 fra før 92...
evt en gs 500, skulle vist være økonomiske, men er lidt klejne i det..
måske en ældre bandit 600.. kan fås fra 35K,,( det solgte jeg min for ;) )
hvis ikke du ville over de 140km/t, så en suki gn250_(dødens pølse, men en
arbejdshest)

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-07 18:38

On Sat, 13 Jan 2007 03:42:55 +0100, Bjarne K. wrote:

> Mine første 4 biler var Citroen (en bekendt af familien var forhandler), og
> jeg skal aldrig aldrig aldrig mere have en Citroen.
> (gs, cx og 2*bx)

Hæh, det er vist historien om Avon dæk om igen Der er sket meget med
Citroen de sidste 30 år Jeg ville ikke være skræmt.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Armand

Dato : 13-01-07 11:51

> [...]
> der er nogen der ved hvad der er hot ot not indenfor diesel så er det ham,
> han laver alt hvad der er af diesel motor i midtjylland..

Hæ!
Man skal vide hvor videnbanken befinder sig.
Jeg hæftede mig engang ved at ophuggeren højlydt erklærede at
Stuttgarter-diesel langtfra var det mest holdbare på markedet - Næh, man
skulle skue over lige over grænsen mod vest når det kom til holdbare
dieseler
Og háns baggrund er så ganske saglig, deri at hán kender til forespørgslen
på brugte reservedele til aldrende motorer!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-01-07 12:05

On Sat, 13 Jan 2007 11:50:40 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>Stuttgarter-diesel langtfra var det mest holdbare på markedet - Næh, man
>skulle skue over lige over grænsen mod vest når det kom til holdbare

Hvis du taler om de gamle Stuttgart diesel der sad i 123 modellen fra
før 1985, så har du ret.
Meget over 250KKm i sådan en som privatvogn skulle man ikke regne med.
Hvid der derimod er tale om de nye motorer der sidder i 124 modellen
stiller sagen sig anderledes - De er ikke til at tage livet af
Jeg afhændede den foregående med 450 KKm på uret, og der var masser i
den motor endnu.
Sidst jeg mødte den stod der 650 KKm på uret
Den jeg har nu har lige rundet 180 KKm for få dage siden, så den har
mange år endnu

>Og háns baggrund er så ganske saglig, deri at hán kender til forespørgslen
>på brugte reservedele til aldrende motorer!

Jeg havde en 123 fra 1980 til 1990, og jeg købte den med en helt
nyrenoveret motor - Danskrenoveret fra Vejle.
Efter 50KKm var der ikke så meget kompression at den kunne starte.
De fik lov til at prøve een gang til, og efter andre 50KKm var den gal
igen.
Så smed jeg en original Stuttgart motor i, og den levede bilen med
resten af sin tid hos mig.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-07 12:50

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sidst jeg mødte den stod der 650 KKm på uret
> Den jeg har nu har lige rundet 180 KKm for få dage siden, så den har

Har en kammerat der er Mercedes fanatiker, han havde for et par modeller
siden en 124 3,0 diesel der havde kørt 750.000 km, den gik stadig fint i
motoren
fik den tilbudt til samme pris som forhandleren ville give for den, men da
blev jeg en kylling, jeg turde ikke, da vi selv kører 45-50 Kkm om året !

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-01-07 17:17

On Sat, 13 Jan 2007 12:49:44 +0100, "Dennis Hellan Pedersen \(4690\)"
<dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:

Hej Dennis.

>Har en kammerat der er Mercedes fanatiker, han havde for et par modeller
>siden en 124 3,0 diesel der havde kørt 750.000 km, den gik stadig fint i
>motoren

Både den foregående og den nuværende er netop sådan en.
Den foregående var første årgang = 1985, og den nuværende er sidste
årgang = 1994.
Efter 1994 hedder de E serien og står i kø hos pladesmeden.

>fik den tilbudt til samme pris som forhandleren ville give for den, men da
>blev jeg en kylling, jeg turde ikke, da vi selv kører 45-50 Kkm om året !

Bare rolig - Det havde jeg heller ikke gjort.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Morten Dahl

Dato : 14-01-07 12:27

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
> [...]
> årgang = 1994.
> Efter 1994 hedder de E serien og står i kø hos pladesmeden.

Hov hov.. 124 modellen, blev omdøbt til E-klasse i fra ´93 model. Disse blev
solgt som taxa frem til ´95.

I 1996 overtog 210 modellen, stadig med samme 24V 136HK maskine. De første
af disse (nogle få reg i 1995, men ellers ´96 og ´97) er sjovt nok ikke helt
så slemme til at ruste, omend langt fra 124 std.

Da den så blev intruduceret med CDI motor i ´98, så faldt kvaliteten, og da
den blev faceliftet i ´00 gik det helt galt, et typsik sæt døre/klapper
holder 2 år :(

Den nye 211 model er ikke en skid bedre.. det er skræmmende at så noget så
banalt som rustbeskyttelse kan være et problem i disse tider.

Jeg har en 2001 V220 VDI Ambiente, den er så heller ikke en skid bedre. Jeg
savner ofte min gamle W124 E220 Benzin... Der var aldrig noget galt.

Sjovt nok, så er min MB Sprinter 316 helt rustfri..

--

Morten Dahl

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-01-07 17:21

On Sun, 14 Jan 2007 12:27:09 +0100, "Morten Dahl"
<Morten@dahl.mail.XX> wrote:

Hej Morten.

>Hov hov.. 124 modellen, blev omdøbt til E-klasse i fra ´93 model. Disse blev
>solgt som taxa frem til ´95.

Min er en "ægte" 124 "baujahr ende 1993, 1994 model".
En af de sidste der blev produceret.
E modellen er en "facelift 124", men desværre også med miljø lak.
Rusten starter omkring bagagerumslåsen og breder sig hurtigt til
resten af karossen

>I 1996 overtog 210 modellen, stadig med samme 24V 136HK maskine. De første
>af disse (nogle få reg i 1995, men ellers ´96 og ´97) er sjovt nok ikke helt
>så slemme til at ruste, omend langt fra 124 std.

Det jeg har set til modellerne efter 124 var ikke noget der fik mig i
købshumør, så da min første 124 stod for en udskiftning var der ikke
nogen tvivl i mit sind om at det blev endnu en 124.
En af sidste årgang der blev bygget.
Jeg fandt en med alle de narrestreger jeg ønskede mig, metalic lak og
56KKm gammel.
Det har jeg ikke fortrudt

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Bjarne K.

Dato : 15-01-07 09:37

"Morten Dahl" <Morten@dahl.mail.XX> wrote in message
> [...]
> MC) hvorfor så ikke gå efter en mindre, og bedre dieselbil end en Vitara?

Jeg har brug for en bil der kan trække en stor trailer til halm, hø mm.
Desuden henter jeg også selv træpiller, dyrefoder mm.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-01-07 08:40

"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message
> Er der nogen der lige kan remse nogle meget benzin økonomiske MC'er op.
> Krav kommer herunder.

Vil bare lige sige tak til alle for indspark. Har lidt at gå efter hvis jeg
skal have en arbejdshest. Eneste jeg godt lige kuunne tænke mig, var en
tilbagemelding på hvad en XJ600 går pr liter. Mest fordi jeg blev lidt
forbavset da den dukkede op blandt kandidaterne.

Bjarne K.

Fra : Anders Majland

Dato : 16-01-07 09:17

> [...]
> en tilbagemelding på hvad en XJ600 går pr liter. Mest fordi jeg blev lidt
> forbavset da den dukkede op blandt kandidaterne.

http://pismis.dk/mcrevy/main.php?g2_itemId=9399
18km/l men det er jo nok meget bestemt af højre hånd ...

Btw hvis du ikke allerede har overvejet en xtz750 så overvej den lige
http://www.tenere.dk/RC/viewad.asp?id=50001173659100193
Jeg har ikke set den der er tilsalg her så jeg ved ikke om prisen er rimelig
(Den skal være _meget_ pæn til den pris - jeg gav 50kkr for en 1993'er (it
import) der havde gået 35kkm og var i rimelig pæn stand)

jeg har skevet den del om den herinde den sidste måned - kan sikkert findes
igen via groups.google.com - et par billeder
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1366
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8079
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=7994

Når nu du er til 4x4 kunne det jo være at du også kunne finde på at tage en
grusvej lidt frisk på to hjul....
(Honda africa twin og transalp er også gode emner i den kategori)

/A

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-01-07 19:30

> Når nu du er til 4x4 kunne det jo være at du også kunne finde på at tage
> en grusvej lidt frisk på to hjul....
> (Honda africa twin og transalp er også gode emner i den kategori)
>
> /A

Det er nu mere af nødvendighed end af lyst jeg godt vil have en 4wd. Ang
Tenere, så er det faktisk en af mine favorit MCer (at se på). Den passer vel
også godt til en der er over 190cm høj, og så vil den (som du også er inde
på) passe fint til min grusvej, så hullet den er for tiden..

Det vigtigste er dog for mig at finde en kombination (eller bil alene), der
kan opfylde kravet til god brændstofsøko, samt trækkraft.

Bjarne K.

Fra : Anders Majland

Dato : 16-01-07 22:08

> Det vigtigste er dog for mig at finde en kombination (eller bil alene),
> der kan opfylde kravet til god brændstofsøko, samt trækkraft.

Du får nok st'en til at trække en 2ton trailer - selvom forsøget kunne være
sjovt nok lige indtil ekviapgen skal stopper igen
Btw ligger jeg typisk over 17km/l på xtz - og det ved meget touring på tværs
af landet med 50/50 landevej og motorvej med hastigheder der kun
undtagelsesvist bringer kørekortet i fare... Og det med sidetasker og
topboks og mig der sidder ret op i vinden

Fra : Bjarne K.

Dato : 17-01-07 00:15

> [...]
> undtagelsesvist bringer kørekortet i fare... Og det med sidetasker og
> topboks og mig der sidder ret op i vinden

Kan godt se din smily, men det jer mener med kombination, er selvf. at
bilen skal trække trailere og kører mig på arbejde når vejret er dårligt, og
MC'en tager jeg så på arbejde når vejret er bedre. Så bilens dårlige
økonomi opvejes af at jeg tager en eventuel MC en gang imellem (Selvom jeg
måske bare leder efter en undskyldning for at købe en MC igen)

Bjarne K.

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-01-07 09:34

Bjarne K. wrote:
> [...]
> tilbagemelding på hvad en XJ600 går pr liter. Mest fordi jeg blev lidt
> forbavset da den dukkede op blandt kandidaterne.

"Vores" pre-diversion (op til årgang 92) gik mellem 18 og 22. Diversion
kan jeg ikke udtale mig om.

--
vh
Torben

Fra : Peter

Dato : 16-01-07 19:27

> [...]
> en tilbagemelding på hvad en XJ600 går pr liter. Mest fordi jeg blev lidt
> forbavset da den dukkede op blandt kandidaterne.

Min XJ600S Diversion (i standard trim) kørte mellem 14 og 24 km/l. Normalt
ca. 20 km/l.
Topboks ændrede ikke på benzinforbruget, men det gjorde sidetasker.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-01-07 19:38

"Peter" <fiktiv@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> ca. 20 km/l.
> Topboks ændrede ikke på benzinforbruget, men det gjorde sidetasker.

Jeg kan bare ikke forstå at min 93er Suzuki gsx750f kørte længere pr l, end
min kammerats xj600 på en tur til Holland for nogle år siden(97 eller 98).
Jeg lå endda og legede lidt engang imellem (læs: skød den af), mens han
kørte pænt næsten hele tiden (140km/t)
Mener aldrig min 750er var bare i nærheden af 20 km/l, men hvad ved jeg.
(da jeg havde den kostede benz lidt mindre end det gør idag)..

Bjarne K.

Fra : Peter

Dato : 16-01-07 19:58

"Bjarne K." <ej@neit.nej> wrote in message
> [...]
> Mener aldrig min 750er var bare i nærheden af 20 km/l, men hvad ved jeg.
> (da jeg havde den kostede benz lidt mindre end det gør idag)..

Det kan der være flere forklaringer på, f.eks.:

1. Der en del forskel på de enkelte årgange af XJ600, bl.a. ændring af
benzinpumpe og karburator.
2. S modellen brugte mindre benzin end N modellen på grund af den lavere
luftmodstand. Den havde også lidt højere tophastighed.
3. Den kan være ude af standard trim. F.eks. KN filter, uoriginal
udstødning, dårlig justering af karburator, slidt osv.

Min var den sidste model af XJ600S. Jeg nåede at køre 28.000 km på den inden
jeg solgte den, og jeg har målt benzinforbruget mange gange, så jeg står
inde for ovennævnte benzinforbrug.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Moller

Dato : 17-01-07 22:29

Bjarne K. wrote:

> [...]

> kører 13 km/l diesel, så jeg pusler lidt med tanken om at købe en MC som
> hvis jeg brugte den som supplement, kunne forbedre den overordnede

MC er og blir aldrig økonomiske og fornuftige til 100km tur retur hver dag
alle ugens dage... og det med 13km/L for bilen holder nu heller ik helt,
der er fornuftige biler.

Jeg selv køre nu 240-260km dagligt + 40-100km i weekenden, køre 20-22km/L
Diesel, og bilen er købt i en 2000 udgave til 45 kilo, altså Saxo 1,5D med
hele 52 vilde heste ;) wauv. Samme bil kan du få i benzin udgave til
omkring 20-30.000Kr. i samme årgang(2000 og frem er den nye model), den
kan du nemt holde på 16-20km/L alt efter kørsel, og er nemt at servicere
osv... og så er den billig i grøn afgift, og der findes andre
snufornuftige biler, du skal bare ikke regne med der er mange der kan
hjælpe med at finde dem, for så snart man spørg ender det med at man kan
ik klare sig i en Bil uden den er med Alufælge, Turbo + compressor, og en
helvedes masse andet bras :)

Husk at brændstof er ik alene den store post, på suzukien kostede den mig
et nyt sæt dæk hver 6-8 uge inden bilen... jeg skulle stille ventiler hver
12 uge, og skifte olie hver 6 uge... jeg hoppede hurtigt på toget... en
mere slider MC vil selvfølgelig være ok, men stadig være dyr på det område
vs. bilen, og så er det nu engang federe at tænde for varme anlægget,
rulle hen i køgebugt køen, og nyde man ik blir våd for tiden, for senere
at tage ring 3 køen, og så tænde fart piloten på vejen mod hillerød mens
man nynner med på richard ragnvald og vikingerne på CD'en i anlægget :)

VH
Moller
MZ ETZ 300RV, MZ TS 250/1 Supra5, Suzuki GSF1200S, K.. .8. hæ hæ, lad se
hvad weekenden siger.
Saxo 1,5D

Fra : Bjarne K.

Dato : 17-01-07 23:32

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> MC er og blir aldrig økonomiske og fornuftige til 100km tur retur hver dag
> alle ugens dage... og det med 13km/L for bilen holder nu heller ik helt,
> der er fornuftige biler.

Kan godt være du har ret der.

> [...]
> ik klare sig i en Bil uden den er med Alufælge, Turbo + compressor, og en

Ja, men jeg har allerede en bil der kører nogenlunde langt pr liter benzin
(17,5 i snit), og det er godt til mine daglige ture til/fra arbejde.
Problemet er (som jeg vist også skrev) at jeg har af og til har brug for en
bil, der kan trække en stor trailer, hvilket min Civic ikke kan. Så fordi
der (efter hvad jeg indtil nu har kunnet se) ikke findes nogle biler der
både kan trække 2t og som samtidig har en god brændstofs økonomi, var det at
jeg begyndte at overveje, at supplere en fremtidig bil med en MC. Men det
kan da godt være at det ikke kan gå at anskaffe en MC som transportmiddel,
når der skal køres langt hver dag.

Der er mange andre Scenarier oppe at vende. F.eks beholde min nuværende bil,
og så supplere med en gammel 4wd, for jeg har virkeligt ikke ret meget brug
for sådan en bil. Men det vil bare pine min at skulle betale en sindsyg
vægteafgift for en 4wd der bare holder i garagen (når den ikke lige er ude
og hente noget)

Der er også nogen af mine kollegaer der har foreslået at jeg køber en brugt
passat, som angivelig skal kunne trække en del. Så det skal jeg også til at
undersøge.

Men nu må vi se hvad det ender med.

Bjarne K.

Fra : CL

Dato : 18-01-07 06:59

Moller wrote:

> MC er og blir aldrig økonomiske og fornuftige til 100km tur retur
> hver dag alle ugens dage...

Ahh det er en sandhed med modifikationer.
Hvis de 100 km foregård på landevej kan en lille/billig MC
nu godt konkurerer med bil.
Eks en Kinøjser til 10 K der holder 2 år ( 40 k km )
kan du smide ud efter 2 år og have en afskrivning
på 5 K om året.

> Jeg selv køre nu 240-260km dagligt + 40-100km i weekenden,

Om jeg så fik 1000 K i årsløn gad jeg ikke køre så langt efter et job.
jeg køre ca 80 km om dagen og det syntes jeg er langt (ca en time).

> Husk at brændstof er ik alene den store post, på suzukien kostede den
> mig et nyt sæt dæk hver 6-8 uge inden bilen...

Min knoldhopper Honda xl 600 har kørt 16 K km
på de samme dæk og der er masser af km tilbage i dem.
og et ny sæt kan fåes for ca 1 K.

> jeg skulle stille
> ventiler hver 12 uge, og skifte olie hver 6 uge...

Jeg har stillet ventiler en gang og jeg skifter olie ca hver 8 uge
( der er kun 2 liter på sådan en og skal skiftes hver 3 K km.

<
> [...]
> tænde fart piloten på vejen mod hillerød mens man nynner med på
> richard ragnvald og vikingerne på CD'en i anlægget

Du er jo blevet BILIST !!!

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

begin 666 cool.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$``/_.<[V]O0```````"'Y! D```$`+ `````/``\`0 A-
M``,(%"B@8,&!! $H7,APH8 ``A06=!@1P,.$#1TBK)C1(D:#("=ZK,A1HD2$
B!$&B'"B2XL:.#!^&G#BSI4V.+6&>Q E2(\N2%B\&" @`.P``
`
end

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-01-07 07:37

CL wrote:

> Du er jo blevet BILIST !!!

Nah - Moller har alle dage været samler - før kørte han bare på nogen af
effekterne engang imellem

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 18-01-07 16:16

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-07 16:16

"CL" <ddd@ddd.dd> skrev i en meddelelse
> Om jeg så fik 1000 K i årsløn gad jeg ikke køre så langt efter et job.
> jeg køre ca 80 km om dagen og det syntes jeg er langt (ca en time).

Ha.....det kender jeg godt, såån en bil har jeg også en gang haft !!!!

Fra : Jansen

Dato : 19-01-07 09:46

Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:
> "CL" <ddd@ddd.dd> skrev i en meddelelse
>
> Ha.....det kender jeg godt, såån en bil har jeg også en gang haft
> [...]

LOL
--
Hilsen
Ole Jansen

Fra : CL

Dato : 19-01-07 18:03

Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:
> "CL" <ddd@ddd.dd> skrev i en meddelelse
>
> Ha.....det kender jeg godt, såån en bil har jeg også en gang haft
> !!!!

Hmm jeg kører aldrig bil på arbejde, man er vel MC`ist

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL