Adskillelse af kardan hhv. bagsvingeren
Fra : Armand

Dato : 10-01-07 01:31

Jeg hjælper en kammerat med at servicere hans frues Honda VT500.
Det er meningen at bagsvingeren skal af; men jeg er kommet til kort p.g.a.
det for mig ukendte kardan-halløj
Derfor spørger jeg: Hvorledes og i hvilken rækkefølge adskilles sagerne?

- Jeg kan, i Clymer, læse mig til, at efter at have pillet bagtøjet af kan
man trække "kardan"akslen bag-ud og fri af kardanleddet, men er det ligeså
enkelt at fange kardanleddet igen ved samling?
- Hvis akslen glider så frit ud af kardanleddet, vil man så ikke også kunne
afmontere svingeren incl. bagtøjet? Og vil dét kunne genmonteres (i
kardan-leddet) uden alligevel at skulle adskille svinger og bagtøj forinden?

--
Armand.
(engang med en kardantrækker, men dén klarede tiden indtil postvæsenet

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 10-01-07 19:48

> [...]
> (engang med en kardantrækker, men dén klarede tiden indtil postvæsenet
> "købte" den, uden behov for afmontering af bagsvingeren)

hej Armand, minder det på nogen måde om ntv-stangtræk? for så har jeg et
par bøger jeg kunne "nærkigge"
jesper
hawk`s hvoraf den ene er tilsalg 13kg.kr ex afgift

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Armand

Dato : 10-01-07 20:39

> hej Armand, minder det på nogen måde om ntv-stangtræk? for så har jeg et
> par bøger jeg kunne "nærkigge"

I mange henseender har hver fabrik sin måde at designe alskens detaljer på,
jeg husker især hvorledes at min dengang nykøbte GPZ900's bremser var vildt
anderledes konstrueret end mine dengang hidtidige Yamaha'ers og derfor også
var så fremmed at skrue i at jeg straks efter anskaffede mig den originale
værkstedsmanual for ikke at kunne snigløbes at fremmede designs derefter.
Derfor kan jeg heller ikke forestille mig andet end at sagerne er samlet på
"Honda-måden" på dem begge, så du må gerne læse lidt på lektien på mine
vegne!
Som skrevet, så var den forhåndenværende Clymer ikke særlig detaljeret
omkring dét problem, så hvis det ligeledes er Clymer du har, så er jeg ikke
særlig optimistisk

--
Armand.

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 10-01-07 20:52

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (engang med en kardantrækker, men dén klarede tiden indtil postvæsenet
> "købte" den, uden behov for afmontering af bagsvingeren)
Hvis du kan bruge splittegningen fra reservedelskataloget så prøv at kigge
her http://www.temeculamotorsports.com/fiche_section_detail.asp

--
Arne Rohr Pedersen
ST 1100

Fra : Armand

Dato : 10-01-07 21:46

"Arne Rohr Pedersen" <arne_rohr@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du kan bruge splittegningen fra reservedelskataloget så prøv at kigge
> her http://www.temeculamotorsports.com/fiche_section_detail.asp

Tak for linket. Det tror jeg at jeg gemmer til erstatning for
Powersportspro's partsfish, som til tider er lidt for amerikaniseret!

Men splitte ad i atomer, som på eksplosionstegningerne, har jeg altid
kunnet, det drejer sig mere om hvor komplet at sagerne kan adskilles, samt
ikke mindst gensamles!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-07 18:38

On Wed, 10 Jan 2007 21:45:54 +0100, Armand wrote:

> Men splitte ad i atomer, som på eksplosionstegningerne, har jeg altid
> kunnet, det drejer sig mere om hvor komplet at sagerne kan adskilles, samt
> ikke mindst gensamles!

Hva' nu hvis.... Du flår bagsvingeren af, så falder kardanen af i den ene
eller, den anden ende. Ved montage monterer Du vel bare akslen i den ende
hvor det vil være mest praktisk. Det var jo noget andet med XS'erne, hvor
akslen ikke kunne tages ud af bagsvingeren uden at bryde en engangs
"krympehætte". :-/
Orla Pedersen, som har malet XS bagsvinger med homokinetisk led indpakket i
afdækningstape.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Allan Bojesen

Dato : 10-01-07 21:17

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Derfor spørger jeg: Hvorledes og i hvilken rækkefølge adskilles sagerne?

Hej Kim

Du kan downloade en original værkstedsmanual via postingen "download
manualos - free" af 09.01.2007.

Mange hilsner
Allan Bojesen

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 10-01-07 23:41

> Derfor spørger jeg: Hvorledes og i hvilken rækkefølge adskilles
> sagerne?

Jeg er ikke sikker på at du kan bruge det en sk.., ntv har "stangen"
liggende inde i monobagsvingeren
Removal: ifølge haynes ntv650 frit oversat
1. olie af bagtøj
2. af med hjulet
3. evt. af med bremseskiven
4. Support the final drive housing and unscrew the four nuts securing it
to the swingarm. Remove the housing from the swingarm. "The driveshaft
is a push fit into both the final drive housing and the universal joint,
and therefor will either come
away with the final drive housing or detach from it and remain attached
to the universal joint.
visuelt oversat, på tegningerne er der vist en fjedercilps (a`la dem der
sidder i kadanled på forhjulstrukkende madkasser)
i bagenden af kadanakslen, men ingen "låseanordninger" i motorenden, så
det må være meningen at den skal "med af"

> man trække "kardan"akslen bag-ud og fri af kardanleddet, men er det
> ligeså enkelt at fange kardanleddet igen ved samling?

igen frit oversat, og vel og mærke på ntvèn
skub akslen frem og træk gummibøsningen tilbag for at sikre at strålerne
passer overfor modparten i udgangsakslen

> [...]
> kunne afmontere svingeren incl. bagtøjet? Og vil dét kunne genmonteres
> (i kardan-leddet) uden alligevel at skulle adskille svinger og bagtøj

her bøgerne værdiløse, "ntv med monobagsvinger med stang igennem"

jesper hillerup
hawk`s
med to forskellige rep. bøger til ntv med kadan, og kun kædedrevne
tohjuler

Hent en gratis SPAMfighter her.