/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
forgafler (glideringe etc.)?
Fra : Finn og Angela


Dato : 09-01-07 23:46

Jeg har fået adskilt min ene forgaffel (XJ700 Maxim), trods en noget
genstridig topbolt - bl. a. takket være Armands udførlige beskrivelse i en
tidligere tråd (mit let koniserede kosteskaft på 23,5 mm diameter virkede
!) - har lagt lidt billeder/foreløbig beskrivelse ud her:
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/vedlrep.htm#fg

Mht. de 2 glideringe: Jeg tror nok den løse er ok, men den "faste" er
tydeligt slidt - og kan tilsyneladende ikke fås - ihvertfald ikke som
Yamahareservedel...

Hvad gør jeg - og hvad kan der ske, ved at den er slidt?

Mht. inderrøret: Det har ingen mærker, udover en smule hvor det har været
fastholdt ad de nederste forgaffelbroer (kan muligvis poleres væk) - men når
jeg tørrer med en klud kan jeg mærke ganske små "korn" visse steder. Det er
ikke ridser, men virker som bittesmå forhøjninger. Går ud fra, at de skal
væk, da jeg kan forestille mig, at de nye pakdåsers levetid vil nedsættes af
selv små ujævnheder.

Hvad er godt at bruge? Autosol eller?

Og til sidst: I bunden af inderrøret (i højde med den "faste" glidering) er
røret tykkere og der er bl. a. en "løs" pvc-skive (tror jeg det er). Den
skal ikke kunne komme ud eller? (figurerer ikke i delediagrammet..)

--
Hilsen
Finn Christensen
Yamaha XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk





 
 
Finn og Angela (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 10-01-07 00:54

> Mht. de 2 glideringe: Jeg tror nok den løse er ok, men den "faste" er
> tydeligt slidt - og kan tilsyneladende ikke fås - ihvertfald ikke som
> Yamahareservedel...

Ser ud til på http://mcnyckeln.maxmc.se/ at begge glideringe er inkluderet
i uoriginale rep. sæt...

--
Hilsen
Finn Christensen
Yamaha XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk



Armand (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-01-07 01:20


"Finn og Angela" <afc.chris_fjerndette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:WVVoh.79$HR1.31@news.get2net.dk...
>> Mht. de 2 glideringe: Jeg tror nok den løse er ok, men den "faste" er
>> tydeligt slidt - og kan tilsyneladende ikke fås - ihvertfald ikke som
>> Yamahareservedel...
>
> Ser ud til på http://mcnyckeln.maxmc.se/ at begge glideringe er
> inkluderet i uoriginale rep. sæt...

Ja, sandelig!
Men desværre figurerer Maxim'en ikke på dém liste
XJ700 er en one-off model på Yamaha's palette i DK, og jeg frygter at
afvisningen fra Yamaha's side skyldes at de ikke har noget på lager i
Maxim'ens navn (overhovedet?), men samtidig er så fantasiløse og
inkompetente (hvis ikke at Yamaha's lagerfolk skulle vide et og andet om
Yamaha og stumper, hvem skulle så?) at de ikke sammenligner reservedelsnumre
fra andre modeller med Ø38mm teleskop som Maxim'en(*).

Men stor forventning, men uden at ville lægge hovedet på blokken, ville jeg
tage chancen og købe et "Max" rep.-kit til XV750, som ihvertfald deler
inderrørs-diameter og pakdåse med Maxim'en og derfor tænkeligvis også
glideringene!
Sættet koster under 400,- og i værste fald har man et sæt pakdåser der
passer, uden at have betalt mere end originale Yamaha-pakdåser
(formodentlig) koster!

(*):
Prøv at forhøre dig om originale pakdåser til Maxim'en: Hvis man også
benægter deres lager-eksistens er det et sørgeligt bevis på inkompetent
fantasiløshed, derved at stort set alle Yamaha's Ø38 teleskoper bruger samme
pakdåsestørrelse (á Ø38/Ø50-8) og at en hvilkensomhelst af disse derfor vil
matche :-|

--
Armand.



Finn og Angela (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 10-01-07 14:02


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45a43101$0$3542$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>> Ser ud til på http://mcnyckeln.maxmc.se/ at begge glideringe er
>> inkluderet i uoriginale rep. sæt...
>
> Ja, sandelig!
> Men desværre figurerer Maxim'en ikke på dém liste
> XJ700 er en one-off model på Yamaha's palette i DK, og jeg frygter at
> afvisningen fra Yamaha's side skyldes at de ikke har noget på lager i
> Maxim'ens navn (overhovedet?), men samtidig er så fantasiløse og
> inkompetente (hvis ikke at Yamaha's lagerfolk skulle vide et og andet om
> Yamaha og stumper, hvem skulle så?) at de ikke sammenligner
> reservedelsnumre fra andre modeller med Ø38mm teleskop som Maxim'en(*)

> Men stor forventning, men uden at ville lægge hovedet på blokken, ville
> jeg tage chancen og købe et "Max" rep.-kit til XV750, som ihvertfald deler
> inderrørs-diameter og pakdåse med Maxim'en og derfor tænkeligvis også
> glideringene!
> Sættet koster under 400,- og i værste fald har man et sæt pakdåser der
> passer, uden at have betalt mere end originale Yamaha-pakdåser
> (formodentlig) koster!

Hej Armand og tak for dit svar.

Jeg tror du har ret:
Har på http://www.cmsnl.com/ , der er et slaraffenland mht. deletegninger
( og de har været så venlige
ved klik på de enkelte parts at liste hvilke modeller, delen passer til
fundet "metal Slide 1" (den øverste glidering) min Maxim-partslist: Den
skulle passe til bl. a.
FZR 600 -89-98 og de fleste Viragoer - og det stemmer med at Mc-nøglens
rep-kit nr. for disse
modeller er det samme..

> (*):
> Prøv at forhøre dig om originale pakdåser til Maxim'en: Hvis man også
> benægter deres lager-eksistens er det et sørgeligt bevis på inkompetent
> fantasiløshed, derved at stort set alle Yamaha's Ø38 teleskoper bruger
> samme pakdåsestørrelse (á Ø38/Ø50-8) og at en hvilkensomhelst af disse
> derfor vil matche :-|

Har allerede hos Søborg købt originale pakdåser (pga. flere har frarådet at
bruge uoriginale) -
og jo, de ligger i samme "law" som rep-kittet, svjh.
Kan jo forespørge om glideringe hos Peter..

Er så i øvrigt ved googling på "glideringe" blevet lidt klogere (var lidt
henført i går af glæde
og begejstring over at det var lykkedes at få den ene gaffel adskilt) og kan
jo nu se, at den
øverste glidering vel fortrinsvis skal checkes for slid på indersiden..?

Er det i øvrigt meningen at den, når alt er samlet, skal forblive oppe under
pakdåsen (ser ved mærker
på inderrøret ud som, at den befinder sig her ved kørsel..)?

Og til sidst: Har du nogle gode idéer mht. at få inderrøret helt glat og
lydefrit?


--
Hilsen
Finn Christensen
Yamaha XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk



Finn og Angela (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 10-01-07 16:12



> Er det i øvrigt meningen at den, når alt er samlet, skal forblive oppe
> under pakdåsen (ser ved mærker
> på inderrøret ud som, at den befinder sig her ved kørsel..)?

Disse mærker er så vel at mærke nederst på inderrøret, lige over den store
glidering...



> Hilsen
> Finn Christensen
> Yamaha XJ700N Maxim
> http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk
>
>



Armand (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-01-07 21:18


"Finn og Angela" <afc.chris_fjerndette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:et5ph.28$gI1.21@news.get2net.dk...
>
> ...........og kan jo nu se, at den
> øverste glidering vel fortrinsvis skal checkes for slid på indersiden..?

Fortrinsvis?
Kun(!) på indersiden! Det er jo der at der slides (á det forkromede inderrør
glider op/ned inden i Glideringen.

> Er det i øvrigt meningen at den, når alt er samlet, skal forblive oppe
> under pakdåsen (ser ved mærker
> på inderrøret ud som, at den befinder sig her ved kørsel..)?

Jup!
Den stiveste støtte foregår ved at støtte så langt fra hinanden som muligt,
hvorfor den nederste sidder få mm. fra enden af inder-røret og den ydre
sidder så tæt oppe under pakdåsen som muligt

> Og til sidst: Har du nogle gode idéer mht. at få inderrøret helt glat og
> lydefrit?

Den fine side fra en 20-kr's slibesten fra byggemarkedet, og godt smurt med
petroleum eller anden tynd (oliven?)olie - Det er sådan jeg har vedligeholdt
forkromede extruderings-forme på tidligere arbejdsplads!
Men jeg vil tro at problemet er begyndende udbrud af rund "indefra" og at
"stritterne" måske nok kan fjernes med slibning; men ikke problemet, hvorved
at stritterne vil komme igen :-/
Hottip:
Trick fra fysiktimen og min ovennævnte arbejdsplads: Kobbersulfat reagerer
på jern men ikke krom - Pensl det blankslebne og affedtede teleskoprør med
kobbersulfat og inspicér efterfølgende med en lup for kobberfarvede pletter


--
Armand.



Finn og Angela (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 10-01-07 22:45


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45a549df$0$3536$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...


>> Er det i øvrigt meningen at den, når alt er samlet, skal forblive oppe
>> under pakdåsen (ser ved mærker
>> på inderrøret ud som, at den befinder sig her ved kørsel..)?
>
> Jup!
> Den stiveste støtte foregår ved at støtte så langt fra hinanden som
> muligt, hvorfor den nederste sidder få mm. fra enden af inder-røret og den
> ydre sidder så tæt oppe under pakdåsen som muligt

Ok; ved ikke om du så min rettelse: Mærkerne er nederst på inderrøret, så
for mig ser det ud som om den har befundet sig her det meste af tiden
(stilstand)?

Er der noget, der bør fastholde den oppe under pakdåsen?

>> Og til sidst: Har du nogle gode idéer mht. at få inderrøret helt glat og
>> lydefrit?
>
> Den fine side fra en 20-kr's slibesten fra byggemarkedet, og godt smurt
> med petroleum eller anden tynd (oliven?)olie - Det er sådan jeg har
> vedligeholdt forkromede extruderings-forme på tidligere arbejdsplads!

Prøver jeg..

> Men jeg vil tro at problemet er begyndende udbrud af rund "indefra" og at
> "stritterne" måske nok kan fjernes med slibning; men ikke problemet,
> hvorved at stritterne vil komme igen :-/

De er meget små og sidder enkeltvis, spredt - må undersøge dem nærmere, men
min umiddelbare tanke er fejl i forkromningen (da det ikke er fordybninger).
Måske bliver det tydeligere, når jeg forsøger at fjerne dem - og så kan jeg
jo forsøge dit hottip.

> Hottip:
> Trick fra fysiktimen og min ovennævnte arbejdsplads: Kobbersulfat reagerer
> på jern men ikke krom - Pensl det blankslebne og affedtede teleskoprør med
> kobbersulfat og inspicér efterfølgende med en lup for kobberfarvede
> pletter


--
Hilsen
Finn Christensen
Yamaha XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk



Armand (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-01-07 22:57


"Finn og Angela" <afc.chris_fjerndette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:W6dph.115$W27.66@news.get2net.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:45a549df$0$3536$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
>>> Er det i øvrigt meningen at den, når alt er samlet, skal forblive oppe
>>> under pakdåsen (ser ved mærker
>>> på inderrøret ud som, at den befinder sig her ved kørsel..)?
>>
>> Den stiveste støtte foregår ved at støtte så langt fra hinanden som
>> muligt, hvorfor den nederste sidder få mm. fra enden af inder-røret og
>> den ydre sidder så tæt oppe under pakdåsen som muligt
>
> Ok; ved ikke om du så min rettelse: Mærkerne er nederst på inderrøret, så
> for mig ser det ud som om den har befundet sig her det meste af tiden
> (stilstand)?

Udstrakt!
Placeringen ved udstrakt = Afstanden mellem de to glideringe når inderrøret
er i bund, minus de (op til) 150mm som teleskopet har i arbejdslængde!
>
> Er der noget, der bør fastholde den oppe under pakdåsen?

Den sidder jo ned i sit bundhul!
Oftest sidder der så en skive henover, hvorovenpå at pakdåsen sidder
ipresset. Pakdåsen er så fixeret med en låsering på oversiden - og dét
rækker!

--
Armand.



Finn og Angela (11-01-2007)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 11-01-07 00:50

>> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:45a549df$0$3536$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Er der noget, der bør fastholde den oppe under pakdåsen?
>
> Den sidder jo ned i sit bundhul!
> Oftest sidder der så en skive henover, hvorovenpå at pakdåsen sidder
> ipresset. Pakdåsen er så fixeret med en låsering på oversiden - og dét
> rækker!

Ok, dumt spørgsmål, kan jeg nu se - det der har forvirret mig og forledt mig
til at tro, at den øverste glidering var "løs" (kunne vandre op og ned langs
inderrøret) er at den fulgte med inderrøret ud - kan nu se (i
servicemanualen bl. a.) at den kommer til at sidde fast i udstandsningen i
toppen af yderrøret - my bad..

--
Hilsen
Finn Christensen
Yamaha XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk





Armand (11-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-01-07 16:24


"Finn og Angela" <afc.chris_fjerndette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:jYeph.141$tD.121@news.get2net.dk...
>>> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:45a549df$0$3536$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> ........ at den fulgte med inderrøret ud...

Jup. Trukket med ud af den nederste glidering der er et par mm tykkere end
inderrøret, som den øverste glidering jo passer som fod i hose med!

--
Armand.



Jesper Hillerup (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Hillerup


Dato : 10-01-07 23:48

> Hottip:
> Trick fra fysiktimen og min ovennævnte arbejdsplads: Kobbersulfat
> reagerer på jern men ikke krom - Pensl det blankslebne og affedtede
> teleskoprør med kobbersulfat og inspicér efterfølgende med en lup for
> kobberfarvede pletter
guldkorn!
og forkomst af "kobberpletter" betyder se dig om efter nye inderrør?
kobbersulfat, igen en lille ting, til listen, man bør have med, når man
skal ud og kigge på brugt mc
jesper
godnat

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 493 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408528
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste