Er der en elektronik-freak blandt os ?
Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-01-07 18:39

TomJeg har læst mange vise ord og forklaringer i dette forum.
Mon der er en, der ka' hjælpe mig med et (måske) simpelt problem, da jeg
absolut ikke er et matematisk/fysisk geni.?

Jeg har skiftet de gamle kontrollamper på "instrumentbrættet" ud med
lysdioder.
Det ser godt ud, synes jeg, men dioderne lyser alt for kraftigt. Hva' gør
jeg ?

Jeg har prøvet med Ohms lov, men kan ikke rigtigt regne mig frem til hvor
stor modstand, jeg skal lodde på.

--
Tilbagelænet deruda' c",)

Bo Bjerre
XV 750 SE (1981)

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 09-01-07 19:15

Bo Bjerre skrev:
> [...]
> jeg ?
>
> Jeg har prøvet med Ohms lov, men kan ikke rigtigt regne mig frem til hvor

Normalt bruger lysdiode lidt afhængig type 12-16 mA, og da din
spændinger er 12 volt må det give følgende regnestykke
U/I = R
12/0,012 = 1000 ohm = 1kohm
Så prøv at starte med en 1K modstand hvis LED atsdigvæk lyser for
lidt/meget så prøv at gøre modstande 300ohm mindre/størrer

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-01-07 19:22

"Dan "748" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så prøv at starte med en 1K modstand hvis LED atsdigvæk lyser for
> lidt/meget så prøv at gøre modstande 300ohm mindre/størrer

Tak for info. Men det er prøvet.
Ved 1K kan jeg se en dæmpning af lysstyrken. Jeg har prøvet at sætte 3 stk.
1K i serie, men resultatet svarede ikke tilforventningerne.

--
Tilbagelænet deruda' c",)

Bo Bjerre
XV 750 SE (1981)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-01-07 19:25

> Tak for info. Men det er prøvet.
> Ved 1K kan jeg se en dæmpning af lysstyrken. Jeg har prøvet at sætte
> 3 stk. 1K i serie, men resultatet svarede ikke tilforventningerne.

Så er det jo bare at øge modstanden indtil du er tilfreds med lysudbyttet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Anders Majland

Dato : 09-01-07 19:17

> [...]
> jeg ?
>
> Jeg har prøvet med Ohms lov, men kan ikke rigtigt regne mig frem til hvor

Den er heller ikke helt nok mhs led's.

Men spændingsfaldet over dioderne er stort set konstant. For en typisk
kraftig led på et par volt - og det stort set uafhængigt af strømmen igennem
den. Hvis du pt har 50mA igennem den har du sikkert en modstanf i næhreden
af 200ohm foran ? Fordobler du den (altså erstatter den med 400ohm) vil du
halvere strømmen og få mindre lys. Det afhænger helt af diodern hvor lidt du
får .... Så prøv dig frem.

Men for at kunne se dem i solskin kunne du evt lade det nuværende være som
det er og så bare isætte en ekstra modstand i serie med dine
parallelforbunde leds+modstande. Hvis du så laver en afbryder der kan
kortslutte den ekstra modstand kan du skifte mellem lidt eller meget lyd på
didoerne.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-01-07 19:21

> Mon der er en, der ka' hjælpe mig med et (måske) simpelt problem, da
> jeg absolut ikke er et matematisk/fysisk geni.?

Det behøver man skam heller ikke at være.

> Jeg har skiftet de gamle kontrollamper på "instrumentbrættet" ud med
> lysdioder.

Er det 'rå' lysdioder, eller dem man f.eks. kan købe (med fatning) ved
dioder.dk, som har en indbygget modstand?
Hvis det er rå lysdioder, ville jeg starte med ca. 480 ohm formodstand, som
giver ca. 25 mA strøm i lysdioden ved et diodespændingsfald på 2V (ved 14V
forsyning). Diodespændingsfaldet afhænger af hvilken type lysdiode du har
valgt (farve?).

Formlen for udregning af formodstand ser sådan ud: Rformodstand =
(Uforsyning - Udiode) / Idiode. Uforsyning er batterispændingen, typisk
omkring 14 V, Udiode er lysdiodens spændingsfald - kan ses i datablad eller
måles med multimeter, Idiode er den ønskede strøm i dioden. En højere strøm
giver mere lys og et godt udgangspunkt kan være 20-25mA.

Ovenstående udregningseksempel giver derfor (14 - 2) / 0.025 = 480 ohm.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Christopher Stein

Dato : 10-01-07 14:58

Bo Bjerre wrote:
> [...]
> jeg ?
>
> Jeg har prøvet med Ohms lov, men kan ikke rigtigt regne mig frem til hvor

hvad er det for nogle lysdioder? saadan nogle "laser" dioder?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-01-07 16:59

"Christopher Stein" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse
> hvad er det for nogle lysdioder? saadan nogle "laser" dioder?

Der er tale om færdigsamlede dioder i krom-hus med formodstand (470 Ohm?).
12 V, 20 mA, 15.000 mcd

Sakset fra Wikipedia:
Typiske eksempler på komponenter, der ikke følger Ohms lov, er dioder. For
en diode gælder den såkaldte diodekarakteristik, og sammenhængen mellem
påtrykt spænding og resulterende strømstyrke er ikke lineær.

--
Tilbagelænet deruda' c",)

Bo Bjerre
XV 750 SE (1981)

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 10-01-07 19:19

Bo Bjerre skrev:

> [...]
> en diode gælder den såkaldte diodekarakteristik, og sammenhængen mellem
> påtrykt spænding og resulterende strømstyrke er ikke lineær.

Der gav du jo selv svaret

"ikke lineær" betyder jo at du må prøve dig frem, hvis du ikke har en
kurve/funktion for LED`en

På mine LED kontrollamper har jeg en formodstand på 3,3 Kohm, jeg kan
desværre ikke huske hvor mange mcd mine LED`s er på

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Klaus Nielsen

Dato : 10-01-07 20:06

> [...]

sæt evt et 10Kohm potmeter (potentiometer staves det vist helt rigtigt ) så
kan du trinløst justere lyset.
og/eller sæt lysdioderne i serie med hinanden hvis dette er muligt. og det
er det sikkert ikke hvis de er sat i den plade hvor pærene normalt sidder.
mvh klaus nielsen

Fra : Christopher Stein

Dato : 10-01-07 20:21

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> en diode gælder den såkaldte diodekarakteristik, og sammenhængen mellem
> påtrykt spænding og resulterende strømstyrke er ikke lineær.

15000 milicandela er ret meget til instrumentbelysning. maaske skulle du
have taget noget mindre.. :)

desvaerre er det saadan at dioder foerst begynder at lyse ved en vis
stroemstyrke ved den givne spaending. derfor er det ikke muligt at
regulere lyset trinloest.. Saetter du et potentiometer paa, vil dioden
taende naar du naar en vis spaending - men allerede her kan den vaere
for kraftig.
Hvad du kunne goere er at male dioderne med noget toningsspray..

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-01-07 22:22

> [...]
> kraftig.
> Hvad du kunne goere er at male dioderne med noget toningsspray..

Tak for de mange gode forslag og forklaringer.
Jeg tror, jeg springer over, hvor gærdet er lavest, og investerer i en
omgang toningsspray hos thansen.
--
Tilbagelænet deruda' c",)

Bo Bjerre
XV 750 SE (1981)

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-07 02:34

Hvis det er muligt at regulere lyset med en modstand, kan du prøve med et
potmeter fra en bils instrumentlys regulering og så måle modstanden når du
har fundet den rette styrke.
Til lysdioder er det dog bedre at choppe/hakke spændingen. Hvis man styrer
den med nogle pulser så får den fuld, korrekt spænding når den er tændt, men
hvis den kun er tændt f.eks. halvdelen af tiden , så bliver lysudbyttet også
kun halvt. Den skal blot blinke hurtigere end øjet kan nå at se, f.eks.
100Hz(100 gange i sekundet).

Måske kan du købe et byggesæt til regulering.

http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/index.asp

Jeg har lavet en lygte til mit kajakkompas, som består af en cykellygte,
hvor to af de tre dioder er fjernet og så ændrede jeg én modstand på lygten
så blinkhastigheden blev sat op. Jeg var så heldig at de tre forskellige
måder den normalt blinker, giver tre forskellige lysstyrker ved den højere
hastighed.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-01-07 20:27

"Klaus Nielsen" <klausvfr@gmail.com> writes:

> og/eller sæt lysdioderne i serie med hinanden hvis dette er
> muligt. og det er det sikkert ikke hvis de er sat i den plade hvor
> pærene normalt sidder.

...og det er værd at huske på at man under alle omstændigheder ikke
slipper for en formodstand, da strømmen gennem dioderne ellers vil
variere vildt ved minimale spændingsændringer.

Hvis man vil finde spændingsfaldet over en diode tager sætter man den
bare i serie med f.eks. en 10kOhm-modstand, tilslutter 12 V og måler
spændingen over dioden. Den spænding kan så bruges til at udregne den
rette formodstand hvis man ved hvilken strømstyrke (mA) dioden er
beregnet til.
R_formodstand = (V_forsyning - V_diodespændingsfald)/I_diodestrøm
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R