Knalder i udstødningen en gang til
Fra : Boye Wildt

Dato : 08-01-07 10:04

Hej Alle.

På mit indlæg d. 4. januar, kom der rigtig mange svar, men min bekendt mener
kun at der er et svar som var rigtigt, nemlig svaret fra Michael Dahlberg
(BMW K75C, som svarer at det skyldes for fed blanding.

Så derfor beder jeg eksperterne i gruppen svare på følgende, som er mere
specifikt.
Når en ældre fire cyl. motor fra f.eks. 60erne med en simpel karburator,
(Nimbus) begynder at knalde i udstødningen fordi der er røget en pakning i
udstøningsmanifolden. Er det så fordi blandingen er blever federe eller
magere ?? Og forklar hvorfor. Jeg havde en gang en Fiat 128, som jeg
monterede en Abarth potte. Den knaldede også lystigt i udstødningen når
gassen slippes.

Hilsen
Boye

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-01-07 16:31

On Mon, 8 Jan 2007 10:04:25 +0100, "Boye Wildt"
<Bowitek@post7.tele.dk> wrote:

Hej Boye.

>På mit indlæg d. 4. januar, kom der rigtig mange svar, men min bekendt mener
>kun at der er et svar som var rigtigt, nemlig svaret fra Michael Dahlberg
>(BMW K75C, som svarer at det skyldes for fed blanding.

Jeg vil nøjes med at konstatere at din bekendte er meget klogere end
alle os andre, så der er ingen grund til at fortsætte "gætterierne".

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-07 18:13

On Mon, 08 Jan 2007 16:31:14 +0100, Steen Gruby wrote:

> [...]
>>
> Jeg vil nøjes med at konstatere at din bekendte er meget klogere end
> alle os andre, så der er ingen grund til at fortsætte "gætterierne".

GRILL

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-01-07 19:02

> Jeg vil nøjes med at konstatere at din bekendte er meget klogere end
> alle os andre, så der er ingen grund til at fortsætte "gætterierne".

Bare han ville skrive her inde, så vi alle kune sole os i hans strålende
vid.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Armand

Dato : 08-01-07 18:57

"Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> magere ?? Jeg havde en gang en Fiat 128, som jeg
> monterede en Abarth potte. Den knaldede også lystigt i udstødningen når

Fordi at:
Der suges formedelst frisk luft ind igennem en utæt manifold(*) og dermed
tyndes udstødningsgasserne op => magere slutprodukt = Knald i potten!
Det samme er tilfældet med sportsudstødningen der giver større gennemtræk i
systemet og retteligt burde medføre en eftertrimning á federe blanding, men
istedet knalder i potten hvis ikke udført!

(*):
Hvilket tydeligt ses på dagens biler, når udstødnings-manifolden revner
p.g.a. misforhold mellem støbejern (manifolden) og aluminium (topstykket),
og dén misere medfører et større forbrug p.g.a. at indsprøjtningsanlæggets
lambda-sonde fejlagtigt regulerer blandingen op ud fra !den (registrerede)
magre udstødnings-blanding!

--
Armand.

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 08-01-07 22:09

"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message

> [...]
> lambda-sonde fejlagtigt regulerer blandingen op ud fra !den (registrerede)

Ahaaaaa, Armand, du har løst en gåde for mig.

Så var det derfor Apriliaen knaldede som en gal i udstødningen. Jeg havde
mistet en bolt, der sidder i udstødningen tæt på den ene cylinder og
specielt når jeg decelererede med motorbremse, så knaldede det vildt. Bolten
bruges til at dække et hul som anvendes til måling af udstødningsgasser. Den
havde åbenbart skruet sig selv løs. Jeg fik en ny sat i så hurtigt som
muligt, idet jeg ikke gad høre på knaldene. Da bolten kun havde en stigning
på 1 mm var det en specialbolt og jeg måtte punge 100,- DKK for sådan en
småting. Øv...

--
Mvh,
Allan

Fra : Henrik

Dato : 09-01-07 10:29

Allan K. Poulsen wrote:

> [...]

> på 1 mm var det en specialbolt og jeg måtte punge 100,- DKK for sådan en

AV AV AV !!!!
Så skulle du handle i Randers Teknisk Forretning på Grenåvej (tror jeg nok
butikken hedder)

Der koster en 10x1 mm bolt 25.00 DKK så vidt jeg husker

Mvh.
Henrik

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 09-01-07 14:01

"Henrik" <gununner@tdc-broadband.dk> wrote in message

> [...]
> butikken hedder)
>
> Der koster en 10x1 mm bolt 25.00 DKK så vidt jeg husker

Tak for det. Det vil jeg huske. Det var lige netop en 10x1 mm bolt jeg
manglede. De tilbød ellers nede på maskinværkstedet på arbejdet at dreje en
til mig, men jeg afslog, idet jeg ikke mente, at den kunne være så dyr, og
de ikke skulle spilde deres tid på mig.

--
Mvh,
Allan

Fra : Armand

Dato : 09-01-07 16:09

"Henrik" <gununner@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse

> AV AV AV !!!!
> Så skulle du handle i Randers Teknisk Forretning på Grenåvej ....
> Der koster en 10x1 mm bolt 25.00 DKK så vidt jeg husker

Eller vendt på hovedet: Undlade at handle med Aprilia, som virkelig tager
fat omkring reservedelspriser :-|

--
Armand.

Fra : J.C.Kløve

Dato : 09-01-07 08:29

Armand skrev:
> [...]
> lambda-sonde fejlagtigt regulerer blandingen op ud fra !den (registrerede)

På (ihvertfald Suzuki) ses fænomenet også i forbindelse med PAIR
systemet. Her åbner en ventil for friskluft der ledes ind over
udstødningsventilerne. Ved montering af en mere åben potte vil denne
også knalde lystigt ved påløb, indtil man saboterer PAIR systemet.

--
Dun@nt

Fra : Armand

Dato : 09-01-07 16:05

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Friskluft-systemer som PAIR indeholder ellers en vacuum-ventil der netop
p.g.a. problematikken lukker for lufttilførslen ved påløb :-/

--
Armand.

Fra : J.C.Kløve

Dato : 10-01-07 07:39

Armand skrev:
> [...]
>
> Friskluft-systemer som PAIR indeholder ellers en vacuum-ventil der netop
> p.g.a. problematikken lukker for lufttilførslen ved påløb :-/

jup det er rigtigt.
Det er dog min teori at denne ikke lukker helt ved påløb, for at
sikre en forbrænding af overskydende benzin inden dette ryger i
katakysatoren, der sidder i original potterne.
Erfaringen siger at sabotage af PAIR systemet kurerer knalderiet på
ihvertfald SV'erne når der monteres en mere åben potte.

--
Dun@nt