/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Knalder i udstødningen en gang til
Fra : Boye Wildt


Dato : 08-01-07 10:04

Hej Alle.

På mit indlæg d. 4. januar, kom der rigtig mange svar, men min bekendt mener
kun at der er et svar som var rigtigt, nemlig svaret fra Michael Dahlberg
(BMW K75C, som svarer at det skyldes for fed blanding.

Så derfor beder jeg eksperterne i gruppen svare på følgende, som er mere
specifikt.
Når en ældre fire cyl. motor fra f.eks. 60erne med en simpel karburator,
(Nimbus) begynder at knalde i udstødningen fordi der er røget en pakning i
udstøningsmanifolden. Er det så fordi blandingen er blever federe eller
magere ?? Og forklar hvorfor. Jeg havde en gang en Fiat 128, som jeg
monterede en Abarth potte. Den knaldede også lystigt i udstødningen når
gassen slippes.

Hilsen
Boye




 
 
Steen Gruby (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 08-01-07 16:31

On Mon, 8 Jan 2007 10:04:25 +0100, "Boye Wildt"
<Bowitek@post7.tele.dk> wrote:

Hej Boye.
>
>På mit indlæg d. 4. januar, kom der rigtig mange svar, men min bekendt mener
>kun at der er et svar som var rigtigt, nemlig svaret fra Michael Dahlberg
>(BMW K75C, som svarer at det skyldes for fed blanding.
>
Jeg vil nøjes med at konstatere at din bekendte er meget klogere end
alle os andre, så der er ingen grund til at fortsætte "gætterierne".

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ukendt (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-01-07 18:13

On Mon, 08 Jan 2007 16:31:14 +0100, Steen Gruby wrote:

> On Mon, 8 Jan 2007 10:04:25 +0100, "Boye Wildt"
> <Bowitek@post7.tele.dk> wrote:
>
> Hej Boye.
>>
>>På mit indlæg d. 4. januar, kom der rigtig mange svar, men min bekendt mener
>>kun at der er et svar som var rigtigt, nemlig svaret fra Michael Dahlberg
>>(BMW K75C, som svarer at det skyldes for fed blanding.
>>
> Jeg vil nøjes med at konstatere at din bekendte er meget klogere end
> alle os andre, så der er ingen grund til at fortsætte "gætterierne".

GRILL

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Jens Jacob Bager Jen~ (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 08-01-07 19:02

>>På mit indlæg d. 4. januar, kom der rigtig mange svar, men min bekendt
>>mener
>>kun at der er et svar som var rigtigt, nemlig svaret fra Michael Dahlberg
>>(BMW K75C, som svarer at det skyldes for fed blanding.

> Jeg vil nøjes med at konstatere at din bekendte er meget klogere end
> alle os andre, så der er ingen grund til at fortsætte "gætterierne".

Bare han ville skrive her inde, så vi alle kune sole os i hans strålende
vid.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Armand (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-01-07 18:57


"Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45a2093b$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>....... begynder at knalde i udstødningen fordi der er røget en pakning i
> udstøningsmanifolden. Er det så fordi blandingen er blever federe eller
> magere ?? Jeg havde en gang en Fiat 128, som jeg
> monterede en Abarth potte. Den knaldede også lystigt i udstødningen når
> gassen slippes. . . Og forklar hvorfor.

Fordi at:
Der suges formedelst frisk luft ind igennem en utæt manifold(*) og dermed
tyndes udstødningsgasserne op => magere slutprodukt = Knald i potten!
Det samme er tilfældet med sportsudstødningen der giver større gennemtræk i
systemet og retteligt burde medføre en eftertrimning á federe blanding, men
istedet knalder i potten hvis ikke udført!

(*):
Hvilket tydeligt ses på dagens biler, når udstødnings-manifolden revner
p.g.a. misforhold mellem støbejern (manifolden) og aluminium (topstykket),
og dén misere medfører et større forbrug p.g.a. at indsprøjtningsanlæggets
lambda-sonde fejlagtigt regulerer blandingen op ud fra !den (registrerede)
magre udstødnings-blanding!

--
Armand.



Allan K. Poulsen (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Allan K. Poulsen


Dato : 08-01-07 22:09


"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message
news:45a2858f$0$3531$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:45a2093b$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>....... begynder at knalde i udstødningen fordi der er røget en pakning i
>> udstøningsmanifolden. Er det så fordi blandingen er blever federe eller
>> magere ?? Jeg havde en gang en Fiat 128, som jeg
>> monterede en Abarth potte. Den knaldede også lystigt i udstødningen når
>> gassen slippes. . . Og forklar hvorfor.
>
> Fordi at:
> Der suges formedelst frisk luft ind igennem en utæt manifold(*) og dermed
> tyndes udstødningsgasserne op => magere slutprodukt = Knald i potten!
> Det samme er tilfældet med sportsudstødningen der giver større gennemtræk
> i systemet og retteligt burde medføre en eftertrimning á federe blanding,
> men istedet knalder i potten hvis ikke udført!
>
> (*):
> Hvilket tydeligt ses på dagens biler, når udstødnings-manifolden revner
> p.g.a. misforhold mellem støbejern (manifolden) og aluminium (topstykket),
> og dén misere medfører et større forbrug p.g.a. at indsprøjtningsanlæggets
> lambda-sonde fejlagtigt regulerer blandingen op ud fra !den (registrerede)
> magre udstødnings-blanding!
>
> --
> Armand.
>

Ahaaaaa, Armand, du har løst en gåde for mig.

Så var det derfor Apriliaen knaldede som en gal i udstødningen. Jeg havde
mistet en bolt, der sidder i udstødningen tæt på den ene cylinder og
specielt når jeg decelererede med motorbremse, så knaldede det vildt. Bolten
bruges til at dække et hul som anvendes til måling af udstødningsgasser. Den
havde åbenbart skruet sig selv løs. Jeg fik en ny sat i så hurtigt som
muligt, idet jeg ikke gad høre på knaldene. Da bolten kun havde en stigning
på 1 mm var det en specialbolt og jeg måtte punge 100,- DKK for sådan en
småting. Øv...

--
Mvh,
Allan
Aprilia SL1000



Henrik (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 09-01-07 10:29

Allan K. Poulsen wrote:


> "Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message
> news:45a2858f$0$3531$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
>> news:45a2093b$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>>....... begynder at knalde i udstødningen fordi der er røget en pakning i
>>> udstøningsmanifolden. Er det så fordi blandingen er blever federe eller
>>> magere ?? Jeg havde en gang en Fiat 128, som jeg
>>> monterede en Abarth potte. Den knaldede også lystigt i udstødningen når
>>> gassen slippes. . . Og forklar hvorfor.
>>
>> Fordi at:
>> Der suges formedelst frisk luft ind igennem en utæt manifold(*) og dermed
>> tyndes udstødningsgasserne op => magere slutprodukt = Knald i potten!
>> Det samme er tilfældet med sportsudstødningen der giver større gennemtræk
>> i systemet og retteligt burde medføre en eftertrimning á federe blanding,
>> men istedet knalder i potten hvis ikke udført!
>>
>> (*):
>> Hvilket tydeligt ses på dagens biler, når udstødnings-manifolden revner
>> p.g.a. misforhold mellem støbejern (manifolden) og aluminium (topstykket),
>> og dén misere medfører et større forbrug p.g.a. at indsprøjtningsanlæggets
>> lambda-sonde fejlagtigt regulerer blandingen op ud fra !den (registrerede)
>> magre udstødnings-blanding!
>>
>> --
>> Armand.
>>

> Ahaaaaa, Armand, du har løst en gåde for mig.

> Så var det derfor Apriliaen knaldede som en gal i udstødningen. Jeg havde
> mistet en bolt, der sidder i udstødningen tæt på den ene cylinder og
> specielt når jeg decelererede med motorbremse, så knaldede det vildt. Bolten
> bruges til at dække et hul som anvendes til måling af udstødningsgasser. Den
> havde åbenbart skruet sig selv løs. Jeg fik en ny sat i så hurtigt som
> muligt, idet jeg ikke gad høre på knaldene. Da bolten kun havde en stigning
> på 1 mm var det en specialbolt og jeg måtte punge 100,- DKK for sådan en
> småting. Øv...

> --
> Mvh,
> Allan
> Aprilia SL1000


AV AV AV !!!!
Så skulle du handle i Randers Teknisk Forretning på Grenåvej (tror jeg nok
butikken hedder)

Der koster en 10x1 mm bolt 25.00 DKK så vidt jeg husker


Mvh.
Henrik


Allan K. Poulsen (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Allan K. Poulsen


Dato : 09-01-07 14:01


"Henrik" <gununner@tdc-broadband.dk> wrote in message
news:envn8h$7pl$1@abbeden.bunk.cc...
> Allan K. Poulsen wrote:
>
>
>> "Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message
>> news:45a2858f$0$3531$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>
>>> "Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:45a2093b$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>>
>>>>....... begynder at knalde i udstødningen fordi der er røget en pakning
>>>>i
>>>> udstøningsmanifolden. Er det så fordi blandingen er blever federe eller
>>>> magere ?? Jeg havde en gang en Fiat 128, som jeg
>>>> monterede en Abarth potte. Den knaldede også lystigt i udstødningen når
>>>> gassen slippes. . . Og forklar hvorfor.
>>>
>>> Fordi at:
>>> Der suges formedelst frisk luft ind igennem en utæt manifold(*) og
>>> dermed tyndes udstødningsgasserne op => magere slutprodukt = Knald i
>>> potten!
>>> Det samme er tilfældet med sportsudstødningen der giver større
>>> gennemtræk i systemet og retteligt burde medføre en eftertrimning á
>>> federe blanding, men istedet knalder i potten hvis ikke udført!
>>>
>>> (*):
>>> Hvilket tydeligt ses på dagens biler, når udstødnings-manifolden revner
>>> p.g.a. misforhold mellem støbejern (manifolden) og aluminium
>>> (topstykket), og dén misere medfører et større forbrug p.g.a. at
>>> indsprøjtningsanlæggets lambda-sonde fejlagtigt regulerer blandingen op
>>> ud fra !den (registrerede) magre udstødnings-blanding!
>>>
>>> --
>>> Armand.
>>>
>
>> Ahaaaaa, Armand, du har løst en gåde for mig.
>
>> Så var det derfor Apriliaen knaldede som en gal i udstødningen. Jeg havde
>> mistet en bolt, der sidder i udstødningen tæt på den ene cylinder og
>> specielt når jeg decelererede med motorbremse, så knaldede det vildt.
>> Bolten bruges til at dække et hul som anvendes til måling af
>> udstødningsgasser. Den havde åbenbart skruet sig selv løs. Jeg fik en ny
>> sat i så hurtigt som muligt, idet jeg ikke gad høre på knaldene. Da
>> bolten kun havde en stigning på 1 mm var det en specialbolt og jeg måtte
>> punge 100,- DKK for sådan en småting. Øv...
>
>> --
>> Mvh,
>> Allan
>> Aprilia SL1000
>
>
> AV AV AV !!!!
> Så skulle du handle i Randers Teknisk Forretning på Grenåvej (tror jeg nok
> butikken hedder)
>
> Der koster en 10x1 mm bolt 25.00 DKK så vidt jeg husker
>
>
> Mvh.
> Henrik

Tak for det. Det vil jeg huske. Det var lige netop en 10x1 mm bolt jeg
manglede. De tilbød ellers nede på maskinværkstedet på arbejdet at dreje en
til mig, men jeg afslog, idet jeg ikke mente, at den kunne være så dyr, og
de ikke skulle spilde deres tid på mig.

--
Mvh,
Allan
Aprilia SL1000



Armand (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-01-07 16:09


"Henrik" <gununner@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
news:envn8h$7pl$1@abbeden.bunk.cc...
> Allan K. Poulsen wrote:
>
>
>>
>> ...............Da bolten kun havde en stigning på 1 mm var det en
>> specialbolt og jeg måtte punge 100,- DKK for sådan en småting. Øv...
>
> AV AV AV !!!!
> Så skulle du handle i Randers Teknisk Forretning på Grenåvej ....
> Der koster en 10x1 mm bolt 25.00 DKK så vidt jeg husker

Eller vendt på hovedet: Undlade at handle med Aprilia, som virkelig tager
fat omkring reservedelspriser :-|

--
Armand.



J.C.Kløve (09-01-2007)
Kommentar
Fra : J.C.Kløve


Dato : 09-01-07 08:29


Armand skrev:
> "Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:45a2093b$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >
> >....... begynder at knalde i udstødningen fordi der er røget en pakning i
> > udstøningsmanifolden. Er det så fordi blandingen er blever federe eller
> > magere ?? Jeg havde en gang en Fiat 128, som jeg
> > monterede en Abarth potte. Den knaldede også lystigt i udstødningen når
> > gassen slippes. . . Og forklar hvorfor.
>
> Fordi at:
> Der suges formedelst frisk luft ind igennem en utæt manifold(*) og dermed
> tyndes udstødningsgasserne op => magere slutprodukt = Knald i potten!
> Det samme er tilfældet med sportsudstødningen der giver større gennemtræk i
> systemet og retteligt burde medføre en eftertrimning á federe blanding, men
> istedet knalder i potten hvis ikke udført!
>
> (*):
> Hvilket tydeligt ses på dagens biler, når udstødnings-manifolden revner
> p.g.a. misforhold mellem støbejern (manifolden) og aluminium (topstykket),
> og dén misere medfører et større forbrug p.g.a. at indsprøjtningsanlæggets
> lambda-sonde fejlagtigt regulerer blandingen op ud fra !den (registrerede)
> magre udstødnings-blanding!

På (ihvertfald Suzuki) ses fænomenet også i forbindelse med PAIR
systemet. Her åbner en ventil for friskluft der ledes ind over
udstødningsventilerne. Ved montering af en mere åben potte vil denne
også knalde lystigt ved påløb, indtil man saboterer PAIR systemet.

--
Dun@nt


Armand (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-01-07 16:05


"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
news:1168327765.981869.132950@s34g2000cwa.googlegroups.com...


På (ihvertfald Suzuki) ses fænomenet også i forbindelse med PAIR
systemet. Her åbner en ventil for friskluft der ledes ind over
udstødningsventilerne. Ved montering af en mere åben potte vil denne
også knalde lystigt ved påløb, indtil man saboterer PAIR systemet.

Friskluft-systemer som PAIR indeholder ellers en vacuum-ventil der netop
p.g.a. problematikken lukker for lufttilførslen ved påløb :-/

--
Armand.



J.C.Kløve (10-01-2007)
Kommentar
Fra : J.C.Kløve


Dato : 10-01-07 07:39


Armand skrev:
> "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
> news:1168327765.981869.132950@s34g2000cwa.googlegroups.com...
>
>
> På (ihvertfald Suzuki) ses fænomenet også i forbindelse med PAIR
> systemet. Her åbner en ventil for friskluft der ledes ind over
> udstødningsventilerne. Ved montering af en mere åben potte vil denne
> også knalde lystigt ved påløb, indtil man saboterer PAIR systemet.
>
> Friskluft-systemer som PAIR indeholder ellers en vacuum-ventil der netop
> p.g.a. problematikken lukker for lufttilførslen ved påløb :-/
>

jup det er rigtigt.
Det er dog min teori at denne ikke lukker helt ved påløb, for at
sikre en forbrænding af overskydende benzin inden dette ryger i
katakysatoren, der sidder i original potterne.
Erfaringen siger at sabotage af PAIR systemet kurerer knalderiet på
ihvertfald SV'erne når der monteres en mere åben potte.

--
Dun@nt


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste