Bongo wrote:
>> #1: Det er ikke så meget heste eller fysisk størrelse jeg ser som
>> uforligneligt med begyndermaskine. Det uforsvarlige er mest af økonomisk
>> karaktér -
>
> Ja, ja , joo, det er da rigtigt at erfaring minimerer skader, men lad ham
> der er uden skyld og som ikke har lavet skrammer i sin nyere maskine kaste
> den første sten.
Huh? Vi har begge lavet skrammer i 2006, så jeg er ikke helt med?
>> og så det faktum at man kører for forsigt på en stor dyr maskine til at
>> lære den rigtigt at kende. Alt andet lige bliver man mere sikker MC-ist
>> ved at lære at køre på en maskine man ikke har de store kvababbelser over
>> at tabe, kikse et gear eller lignende.
>
> Det er jeg ikke helt sikker på er rigtigt. De første par 1000km på den nye
> GSer kørte jeg med respekt. Derefter blev jeg bare irriteret over at jeg
> ikke havde købt noget kraftigere. Jeg sad dårligt og syntes jeg havde for
> lidt kræfter på især motorvejen.
Min påstand: havde du startet med en maskine fra start 90'erne til 20k
havde du garanteret prøvet svingegenskaberne mere af, og kørt mere til
grænsen på bronzekursus (?). Når man sikker overskrævs på
friværdien/banklånet passer man mere på. Hell, jeg har ikke engang haft
et tændrør ude af TDM'en endnu, og bagdækket er firkantet.
> Tabet da jeg solgte GS bryder jeg mig ikke
> om at tale om :( . Jeg kunne selvfølgelig have købt en brugt, men jeg
bryder
> mig generelt ikke om brugte køretøjer. Det koster naturligvis at have
den
> holdning. Det andet der ligge i det er at jeg var helt grøn og
havde/har en
> del at lære, men mange af de erfaringer jeg har gjort kan konen tage
direkte
> til sig. Hun har jo fået tudet ørene fulde af alt muligt med og om
> motorcykler.
Min påstand: praktisk erfaring kan ikke videregives teoretisk. Hvilket
denne debat jo også viser
>> #2: Der er masser af muligheder for at vise smag på en ældre maskine.
>
> Ja, men det medføre i større grad en forpligtigelse at passe på sådan én,
> hvis den er unik. Og er den ikke unik er den vel ligegyldig, der ligge jo en
> masse følelser i det her.
Jeg taler om VFR400, NTV og andre maskiner der ikke er unikke, men som
aftvinger respekt blandt andre MC'ister, og som kan skades uden at du
bliver anklaget for at destruere kulturværdier
Der findes sikkert
nyere i samme kategori.
> Skrue arbejde er ikke noget der ligger lige for
> her i huset. Transportmidler er noget der SKAL virker hver dag og stopper
> skidtet ryger den til mekken. Og jeg syntes ikke det giver nogen mening at
> anskaffe sig noget som jeg ved skal skiftes hurtigt igen.
Jeg forstår godt din holdning, havde jeg den samme ville jeg spare meget
tid i garagen. Jeg vælger bare anderledes.
> Men en mellemvej kunne være at købe en vintercykel til undertegnet og lade
> hende trille lidt på dén. He he.
Ellers gør som jeg - køb en brugt maskine til hende - den kan du sikkert
have i fred om vinteren. Når hun vil have nyt, kan det sikkert ikke
betale sig at sælge den gamle
> Men jeg kan næsten høre hendes eder og
> forbandelser, hun ser ganske enkelt frem til noget der står og skinner i
> indkørslen og som er et ligeværdigt match til min TDM.
>
Kan hun virkelig nå ned fra en Varadero? Der er vel ikke andre der
matcher TDM'en
--
vh
Torben