Hvad står der på mobile.de ?
Fra : Arne Lorenzen

Dato : 07-01-07 11:09

Halløj på NGén.
Kan man importere en MC fra DE når der står:

Beschreibung:
Wegfahrsperre / Mobilzer - guter Zustand - wir verkaufen ausschließlich an
Händler und Export - kein Privatverkauf nach Deutschland aufgrund der
Gewährleistung.

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 07-01-07 11:12

Arne Lorenzen skrev:
> [...]
> Wegfahrsperre / Mobilzer - guter Zustand - wir verkaufen ausschließlich an
> Händler und Export - kein Privatverkauf nach Deutschland aufgrund der

Jo det kan du, de sælger kun til forhandler og Export, hvorfor mon ?

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-01-07 11:16

On Sun, 07 Jan 2007 11:12:10 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:

Hej.

>Jo det kan du, de sælger kun til forhandler og Export, hvorfor mon ?

Forhandleren frasiger sig enhver form for garanti, og tørrer den af på
næste led i kæden.
Derfor kun forhandler eller Eksport.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dr. Enduro

Dato : 07-01-07 13:35

Steen Gruby skrev:

> Forhandleren frasiger sig enhver form for garanti, og tørrer den af på
> næste led i kæden.
> Derfor kun forhandler eller Eksport.

Det er rigtigt, men det er ikke garantien han fraskriver sig, men
reklamationsretten. Købeloven giver 2 års reklamationsret (heraf det
første halve år med omvendt bevisbyrde), mens en garanti er noget, der
går ud over dette. En handlende kan aldrig fraskrive sig
reklamationsretten, når han sælger til en privat, selvom det f.eks. står
i kontrakten. Derfor sælger nogle kun til andre forhandlere eller til
eksport, hvor reklamationsretten kan fraskrives (ligesom den kan det
mellem private), hvis det står i kontrakten.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 07-01-07 14:39

Dr. Enduro skrev den 07 jan 2007 blandt andet i
> [...]
> går ud over dette. En handlende kan aldrig fraskrive sig
> reklamationsretten, når han sælger til en privat, selvom det f.eks. står

-

Jomen, er det ikke dansk lovgivning du refererer nu?

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : MKS - 74

Dato : 07-01-07 15:08

On 07 Jan 2007 13:38:48 GMT, Arne Lorenzen
<alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

>Jomen, er det ikke dansk lovgivning du refererer nu?

Den "nye" danske købelov var en følge af et EU-direktiv - Gælder
(vistnok i rimelig identisk form) også i D.

http://www.retssal.dk/nyheder2.php3?side=22

--
-Michael
Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:

Fra : Dr. Enduro

Dato : 07-01-07 16:15

MKS - 74 skrev:

> Den "nye" danske købelov var en følge af et EU-direktiv - Gælder
> (vistnok i rimelig identisk form) også i D.

Yes. Men en ting, som jeg ikke rigtigt kan blive klog på, er reglerne
for køb mellem private. I Tyskland gælder reglen for 2 års
reklamationsret også for handel mellem private, medmindre den fraskrives
i kontrakten (hvad der som sagt ikke er muligt ved handel mellem
handlende og privat, dvs. forbrugerkøb). I og med, at der er tale om et
EU-direktiv, må det samme da være gældende i Danmark? Jeg har indtil
videre kun læst artikler, der højst antyder, at det også er tilfældet i
Danmark. Kan man virkelig forestille sig, at reglen for reklamationsret
også gælder i Danmark, men at så at sige ingen er klar over det, fordi
der ikke er fokus på det?

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 07-01-07 16:23

On Sun, 07 Jan 2007 16:14:45 +0100, "Dr. Enduro"
<janeiffertFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> Kan man virkelig forestille sig, at reglen for reklamationsret
>også gælder i Danmark, men at så at sige ingen er klar over det, fordi
>der ikke er fokus på det?

Det er den. Og meget få er opmærksom på det.

Fra : MKS - 74

Dato : 07-01-07 16:33

On Sun, 07 Jan 2007 16:14:45 +0100, "Dr. Enduro"
<janeiffertFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>. I og med, at der er tale om et
>EU-direktiv, må det samme da være gældende i Danmark?

Det er det også, man skal derfor som privat sælger altid huske at
fraskrive sig reklamationsretten, da man typisk ikke vil være
(økonomisk) i stand til at løfte en sådan byrde og de fleste der køber
privat har heller ikke nogen forventning om en sådan og derfor heller
intet problem med dette...

Fra : Dr. Enduro

Dato : 07-01-07 17:08

MKS - 74 skrev:

> [...]
> (økonomisk) i stand til at løfte en sådan byrde og de fleste der køber
> privat har heller ikke nogen forventning om en sådan og derfor heller

Jeg er helt enig med jer, Per og Michael, men jeg har hidtil ikke kunnet
finde et sted, der helt entydigt slår det fast. Tværtimod hersker der en
del forvirring omkring emnet, som I f.eks. kan se af den artikel, som
Michael linker til, de bytter også rundt på garanti og reklamationsret...

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : MKS - 74

Dato : 07-01-07 17:19

On Sun, 07 Jan 2007 17:07:59 +0100, "Dr. Enduro"

Hjælper dette?

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-340.html

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 07-01-07 17:32

> [...]

>del forvirring omkring emnet, som I f.eks. kan se af den artikel, som
>Michael linker til, de bytter også rundt på garanti og reklamationsret...

Fra http://www.fdm.dk/public/biler/kobogsalg/guidebilhandel/privat/

"Sælg som prøvet og beset
Når du sælger privat, anbefaler FDM, at bilen sælges som prøvet og
beset uden reklamationsret. To private, der handler bil, er kun
underlagt købelovens reklamationsbestemmelser, hvis ikke andet er
aftalt, og de er IKKE omfattet af købelovens regler om forbrugerkøb.

Du kan næppe indgå en gyldig aftale, der fuldstændig afskærer køber
fra at kunne reklamere, men du bør begrænse dine forpligtelser mest
mulig. "

Tag den evt. med over i jura-gruppen. Der sidder eksperterne.

Fra : Dr. Enduro

Dato : 07-01-07 18:00

@Per og Michael:

Lige i øjet! Så kan vi endelig slå det fast en gang for alle:
Reklamationsretten gælder også ved handel mellem private, således at det
er en god ide at fraskrive sig denne (ved f.eks. at skrive "købt som
beset" eller lignende i slutseddelen), når man sælger sin mc.

Tak!

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : MKS - 74

Dato : 07-01-07 14:00

On Sun, 07 Jan 2007 11:15:53 +0100, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

>Forhandleren frasiger sig enhver form for garanti, og tørrer den af på
>næste led i kæden.
>Derfor kun forhandler eller Eksport.

Det skal dog lige nævnes at en sådan frasigelse/fraskrivlse langtfra
altid betyder at der er noget seriøst galt med en cykel, for nogle
forhandlere er det blot en mere eller mindre gængs salgsmetode uden
nødvendigvis at være dubiøs. Selvfølgelig kræver en sådan handel at
man indgående er i stand til at vurdere en cykel, men kan man det, kan
det faktisk ofte være en fordel i de tilfælde hvor man alligevel
aldrig ville bruge en reklamationsret/garanti.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 07-01-07 11:19

Dan "748" Dethlefsen skrev den 07 jan 2007 i

> Jo det kan du, de sælger kun til forhandler og Export, hvorfor mon ?

Ved det ikke, det står der ved flere:
"aufgrund der Gewährleistung" = på grund af garantien ?

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Kent Nielsen

Dato : 07-01-07 11:33

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> "aufgrund der Gewährleistung" = på grund af garantien ?

Ja, nemlig ja

Kent Nielsen

Fra : Menabra

Dato : 07-01-07 11:46

> [...]
> Dan "748" Dethlefsen skrev den 07 jan 2007 i

> Ved det ikke, det står der ved flere:
> "aufgrund der Gewährleistung" = på grund af garantien ?

Hej
Byder man på eBay står der nederst følgende smøre med med småt:
En erhversdrivende skal altså give garanti, privatmand skal ikke.
Er det en erhversdrivende kan han ikke snige sig udenom
Ret mig venligst hvis jeg tager fejl.
mvh

Der/Die Artikel wird "so wie er ist" von Privat verkauft, dies bedeutet:
Mit der Abgabe eines Gebotes erklären Sie sich ausdrücklich damit
einverstanden, auf die Ihnen nach neuem EU-Recht gesetzlich zustehende
Gewährleistung/Garantie bei Gebrauchtwaren völlig zu verzichten.Das neue
EU-Recht sieht eine einjährige Gewährleistung/Garantie bei Gebrauchtwaren
vor.Dies mag für einen Händler tragbar oder angebracht sein, jedoch
keinesfalls für einen privaten Verkäufer.
Mit der Abgabe des Gebotes akzeptiert der Bietende diese Bedingungen und
verzichtet auf die genannte Gewährleistung/Garantie.Ein Umtausch oder
Rückgabe ist nicht möglich. Bieten Sie daher bitte nur wenn Sie damit
einverstanden sind!Eventuelle Ausnahmen sind in der Beschreibung
nachzulesen! Und - man kann mit mir sprechen, ich antworte immer.

Fra : Snusken

Dato : 07-01-07 11:44

> Beschreibung:
> Wegfahrsperre / Mobilzer - guter Zustand - wir verkaufen ausschließlich an
> Händler und Export - kein Privatverkauf nach Deutschland aufgrund der
> Gewährleistung.
Det er for at kunne sælge som "privat" og dermed slippe
for 2 års reklamationsret, akkurat som det er set i DK,,

mvh erik

Fra : Anders Majland

Dato : 07-01-07 20:06

> Det er for at kunne sælge som "privat" og dermed slippe
> for 2 års reklamationsret, akkurat som det er set i DK,,

Problemet er at firmaet ved export til privat i dk ikke kan afskrive
reklamarionsretten ligeså lidt som han hvis han sælger til en privat i
tyskland - Men på den anden side så skal det jo også være graverende
problemer for at en dansker vil forsøge at køre en retssag mod et tysk firma
i tyskland....