Touring MC
Fra : OM

Dato : 06-01-07 14:58

Hej

Jeg prøver på at få mig et overblik over hvilken mc jeg skal vælge
til at køre den forestående sommerferie imøde på. Kæresten og jeg
har bestemt os for en en mc ferie på små 3 uger ned langs europas
vestkyst.
Vi har et budget på ca. 40000 til MC.
Vores forventning til maskinen er stort set at den skal være
driftsikker og at der skal være god komfort til bagsæde passageren og
ok køreegenskaber (altså ikke noget 150kg ). Kræfter og fart er
mindre vigtigt

Jeg har ingen erfaring med størrer MC'er men har kigget på BMW'er fra
midtfirserne. Hvis nogen hvilken model vil i så anbefale? Er der andre
mærker Yamaha FJ el lign jeg skal tage et ekstra kig på inden jeg
bestemmer mig? Er det overhovedet realistisk at tage på MC ferie på
en maskine i det prislag?

På forhånd tak
OM

Fra : edvard korsbæk

Dato : 06-01-07 15:17

Du kommer selv med de to bedste bud:
BMW boksere (De er blevet rigtigt billige her på det sidste!) og Yamaha FJ.
Om du kan få en FJ indenfor budgettet er mere end jeg er klar over.

Jeg har haft både en BMW R90 S, en BMR R 100 RS og en BMW R 100 RT. RT'eren
var langt den bedste touring maskine, men den skulle have forlænget
kåbeglasset med ca. 10 cm for at vindstøjen ikke var øredøvende - Jeg er 192
cm høj.

En anden mulighed er en Honda GL 500/650 Silwerving. Mit indtryk er, at
500'eren er bedre end 650'eren (Jeg har selv en 650'er pt!), og ligger også
indenfor budgettet. KÅben er fra en Goldwing Aspencade, og jeg har oplevet
at konen sad og talte i mobilen bagpå ned ved Hamborg med 100 km/t på
klokken.

Med venlig hilsen

Edvard Korsbæk

Fra : Armand

Dato : 06-01-07 16:13

"edvard korsbæk" <edvardUDENSPAM@bb-soft.dk> skrev i en meddelelse

> En anden mulighed er en Honda GL 500/650 Silwerving. Mit indtryk er, at
> 500'eren er bedre end 650'eren (Jeg har selv en 650'er pt!), og ligger
> også indenfor budgettet.

Almindeligere CX6550E er vel mindst lige så godt et bud - Især hvis man ikke
er til hele det amerikaniserede touring-udstyr :-|

--
Armand.
(der forøvrigt mener at 40.000,- er en svær prisklasse, derved at man let

Fra : Anders Majland

Dato : 06-01-07 20:37

> (der forøvrigt mener at 40.000,- er en svær prisklasse, derved at man let
> kommer til at sigte højt og får sig noget der er for gammelt/udslidt)

Ja imho hellere nyere/mindre - siger ham der i foråret købte en 93'er 750'er
og også har en 88'er 600 enstamper i stalden

> ok køreegenskaber (altså ikke noget 150kg ).

Med feriebagage er det lidt svært ... Det er også forskel på om du mener med
knæet i asfalten eller "sikker og forudsigelig opførsel"

Men prøvesid også slidere som xj600 og cb500 mf. Rittig som af og til
skriver herinde har vist en del af været med konen bagpå på en GS500 (for
tvillingerne . Det vigtigste er at i kan være der komfortabelt. Om den så
har 40 eller 140 hk er mindre vigtigt til en hyggetur ned igennem europa - i
har vel ikke travlt ?

Var prislejet lidt højere ville jeg også foreslå cykler som transalpen - men
til 40kkr kan det nok blive svært at finde en der ikke skal ofres
knofedt/stumper på. Aprilia Pegaso er måske også ved at være med prismæssigt

Fra : Perminator

Dato : 06-01-07 21:55

> [...]
> (der forøvrigt mener at 40.000,- er en svær prisklasse, derved at man let
> kommer til at sigte højt og får sig noget der er for gammelt/udslidt)

En CX500E med kåbe og tasker, som min egen (se linket i signaturen) er et
godt bud til under 35kkr. Stabilt, holdbart, og gode nok køreegenskaber. Der
er masser af dem i Tyskland og Holland, så rep. er intet problem. Det
magiske ord dernede er "Güllepumpe" !CX650eren er langt mindre holdbar i
topstykker, starter og mange andre steder, fordi den måske er lidt for hårdt
"pumpet".

Jeg har selv kørt turen langs kysten i september måned.og det er
anbefalelsesværdigt.
Man kan dreje af ved Rendsburg, og krydse Elben via en lille færge uden for
Hamburg, og senere krydse Weser ved Brake via en anden lille færge. Herfra
er der ikke langt til Holland og de store diger. På sydsiden af Weser er
der en meget MC-venlig campingplads (fx faste borde samt havestole for
mc-folk). Ligeledes i Holland, i sydenden af byen Harlingen bliver man budt
velkommen på campingpladsen.
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Armand

Dato : 06-01-07 23:14

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan dreje af ved Rendsburg, og krydse Elben via en lille færge uden
> for Hamburg, og senere .........

Med slige planer, er det en fejl ikke at starte med at dreje af autobahn før
Kieler-kanalen og krydse dén med den lille gondolfærge der hænger under
jernbanebroen over kanalen!

--
Armand.

Fra : Perminator

Dato : 06-01-07 23:30

> Med slige planer, er det en fejl ikke at starte med at dreje af autobahn
> før Kieler-kanalen og krydse dén med den lille gondolfærge der hænger
> under jernbanebroen over kanalen!

Ooj, det er nyt for mig! Det vil sikkert blive forsøgt i den tilstundende
sæson! Det skrev du ikke noget om, da Ardennerne blev foreslået
vh

Fra : Armand

Dato : 07-01-07 01:38

> Ooj, det er nyt for mig! Det vil sikkert blive forsøgt i den tilstundende
> sæson! Det skrev du ikke noget om, da Ardennerne blev foreslået

Jeg forbandt nok ikke umiddelbart hængefærgen med Ardennerne, såvel som den
heller ikke dukkede frem i min kringlede hjerne v.h.a. "langs kysten", men
først da der kom Elb-krydsning m.m. på banen.
Rendsburg hængefærgen er ellers en af mine yndlinge, der følgelig har været
nævnt flere gange ved tidligere lejligheder!

--
Armand.

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 06-01-07 22:19

[...]

mit bud vil så være en honda ntv650, en fin allround maskine
jesper
hawk(ntv klon)

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-01-07 22:54

"OM" <ole@pragmasoft.dk> writes:

> [...]
> driftsikker og at der skal være god komfort til bagsæde passageren
> og ok køreegenskaber (altså ikke noget 150kg ). Kræfter og fart er

Jeg ville overveje GS500 og dens klassekammerater. De er godt nok ikke
så store, men alligevel tilstrækkelige og så kan man få dem meget,
meget nyere end de gamle cykler der ellers nævnes.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : DJ

Dato : 06-01-07 23:28

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> så store, men alligevel tilstrækkelige og så kan man få dem meget,
> meget nyere end de gamle cykler der ellers nævnes.

I 500 ccm klassen ville jeg helt sikkert vælge Kawasaki GPZ500S, der er
masser af dem, og med sine 60 hk. har den lige lidt mere overskud i forhold
til f.eks Er5 og GS500, men et andet bud kunne være en GPX600 eller GPX750,
som også er at få i den prisklasse, jeg har selv været i Ungarn på en
GPX600, og med en GPZ500 som ledsager der var ingen problemer heller ikke
ved 150 km/t på autobahn´en.

Mvh.
Dannie
http://dfmc.dk/?id=75

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-01-07 08:58

[...]

Hej Ole

Jeg foreslår CBR 1000 (SC21 modellen). Du burde kunne skaffe en grim en til
40.000Kr, eller en VFR 750. Igen en grim tingest burde koste 40.000Kr.

Der en grim CBR 1000 til 47.900 i DBA lige nu. Ring og giv ham et
"Vintertilbud"

Jeg har en XJ 600 Diversion på hånden til 40.000Kr hvis du er interesseret.
Jeg mener der er et taskesæt med.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-07 11:20

"OM" <ole@pragmasoft.dk> wrote in news:1168091890.391009.199180
> [...]

> mærker Yamaha FJ el lign jeg skal tage et ekstra kig på inden jeg
> bestemmer mig? Er det overhovedet realistisk at tage på MC ferie på

Yamaha xj600, kawa gpx600, ellers måske som en outsider, yamaha xtz660 ?

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-01-07 11:29

OM wrote:
> [...]
> mærker Yamaha FJ el lign jeg skal tage et ekstra kig på inden jeg
> bestemmer mig? Er det overhovedet realistisk at tage på MC ferie på

Se om du kan finde en XJ900 - gerne pre-diversion. De har dog næsten
alle kørt meget langt.

Ellers kommer min FJ1100 (med nyere motor) tilsalg hvis det rigtige bud
kommer. 40K er ikke helt skævt.

--
vh
Torben

Fra : Asger

Dato : 07-01-07 12:27

OM wrote:
> [...]
> mærker Yamaha FJ el lign jeg skal tage et ekstra kig på inden jeg
> bestemmer mig? Er det overhovedet realistisk at tage på MC ferie på

Der er jo masser af muligheder hvis du ikke er bange for aeldre
maskiner. "OK" koeregenskaber er jo ret subjektivt. Jeg antager du ikke
har praeferencer for motortyper og skyder derfor forslag af uden
hensyntagen til den slags.

BMW'er er jo solide, men selv aeldre modeller ret dyre. K75 kan gaa
saerdeles langt har jeg hoert.
Andre oplagte modeller fra firserne ville vaere Yamaha XJ 900 og 750,
Honda CX 650, eller NTV 650 (er den fra firserne?) der alle har kardan,
hvilket er rart paa touring.
Evt en Transalp 600.
FJ 1200 som du selv er inde paa har jo et godt moment, hvilket altid er
rart paa ferie med passager.
Alternativt burde du kunne finde en tidlig CBR 600 F, de er ogsaa meget
paalidelige (Bager vil sikkert oese af sine erfaringer)
Suzukis allestedsnaervaerende 600 Bandit eller 600F model burde ogsaa
kunne findes til 40 K. Maaske ogsaa en 750 F. Den gamle GSX1100F skulle
vist ogsaa vaere til at faa for de penge.
Mon ikke ogsaa en Kawa GPz 900 R kan faas for 40 K. Eller en tidligt
Honda CBR 1000.
Yamaha XTZ 750 Super Tenere var ogsaa et bud. En undervurderet MC.
Eller maaske kan du endda finde en TDM 850.

Mht. realisme: Man kan tage paa MC ferie paa alle typer MC'er! Det er
et spoergsmaal om forventninger og vilje.
Personligt ville jeg dog noedig under 600 ccm, og helst noget over,
naar vi taler to personer og bagage (kraftoverskud er rart i en kritisk
situation).

Naar du handler saa husk at overveje hvor bagagen skal placeres. Nogle
MC'er er mere boevlede at montere tasker paa end andre.

Asger

Fra : Anders Majland

Dato : 07-01-07 19:58

> Yamaha XTZ 750 Super Tenere var ogsaa et bud. En undervurderet MC.
> Eller maaske kan du endda finde en TDM 850.

Hvis du finde en tdm til 40kkr (der ikke har været viklet om en lygtepæl
eller lign) så gik mig vensligst et diskret vink og jeg skal lynhurtigt
fjerne den fra markedet igen

Men ja xtz'en er imho meget overset - men der blev vist også kun solgt 5000
i tysklands mens Honda smækkede plader på mange gange flere af deres store
twin ...

En XTZ kan nok findes til 40kkr - men så ser den sikkert også lidt brugt ud.
Jeg gav selv 50kkr i foråret for en der var rimelig pæn, og den er jeg
stadig rigtig glad for selvom den er i hi (Den er for pæn til at jeg har
tegnet vinterdækning på den - jeg regnede jo med at det blev vinter så efter
den første tur på tværs af landet i snevejr og salt i november fik den en
vask og kom i hi - Så "nøjes" jeg med XT'en istedet)

/A

Fra : OM

Dato : 07-01-07 15:32

Hej Jens
Har du nogen mening om hvordan en xj600 at sidde bagpå?
Jeg tog mc kortet på sådan en og synes sådanset at den kørte rigtig
fint. Det er bare meget vigtigt for mig at bagsædet er et godt sted at
sidde.

MVH Ole

Fra : Peter

Dato : 08-01-07 21:46

"OM" <ole@pragmasoft.dk> wrote in message
[...]

En XJ600 Diversion har et udmærket bagsæde. Jeg har selv været på langtur på
en XJ600S med konen bagpå.
En XJ600 er iøvrigt en glimrende touring mc i den klasse.

Hvis det er muligt skal du købe en model 1998 eller nyere. Den har dobbelt
skive foran og 3 mm tykkere forgaffel end forgængerne som de vigtigste
forbedringer.
En NTV650 kan som en anden har foreslået også være et bud. Hvis I skal være
to vil jeg dog mest anbefale XJ'en.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-01-07 07:30

> [...]
>
> Hvis det er muligt skal du købe en model 1998 eller nyere. Den har dobbelt
> skive foran og 3 mm tykkere forgaffel end forgængerne som de vigtigste

Den jeg prøver at prakke Ole på en en '96er. Jeg har fulgt lidt op på det,
og den har en stor Topbox monteret, og den kunne trænge til et nyt fordæk.
Ellers er den ok. Jeg har et billede, hvis nogen vil have det. Der skal ikke
slettes noget i min e-mail.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : J.C.Kløve

Dato : 07-01-07 17:39

OM skrev:
> [...]
> Jeg tog mc kortet på sådan en og synes sådanset at den kørte rigtig
> fint. Det er bare meget vigtigt for mig at bagsædet er et godt sted at

Ole...
1) Undlad venligst at topposte (skriv under det du svarer på)

2) En xj600 er glimrende at sidde bag på, og ikke mindre når der
kommer godt med bagage på

Her kan du se en XJ'er pakket til ferie for to, inc. borde stole telt
og andre behagelige fornødenheder

http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=552&m=full

--
Dun@nt

Fra : Asger

Dato : 08-01-07 12:38

Anders Majland wrote:

> Hvis du finde en tdm til 40kkr (der ikke har været viklet om en lygtepæl
> eller lign) så gik mig vensligst et diskret vink og jeg skal lynhurtigt
> fjerne den fra markedet igen

Hmm, ja jeg er maaaske lidt ude af trit med de danske priser - regnede
bare med at naar den kom paa markedet for 15-16 aar siden burde de
foerste modeller vaere dernedeaf...

> Men ja xtz'en er imho meget overset - men der blev vist også kun solgt 5000
> i tysklands mens Honda smækkede plader på mange gange flere af deres store
> twin ...
Praecis - men jeg indtryk af at ejerne af XTZ er ret glade for deres -
og det kan du vel bekraefte.

> [...]
> den første tur på tværs af landet i snevejr og salt i november fik den en
> vask og kom i hi - Så "nøjes" jeg med XT'en istedet)

Kan du ikke fortaelle lidt om dine erfaringer med XTZ? Jeg var naer ved
at koebe en forleden (men nogen kom mig i forkoebet) den stod og saa
paen ud ved en forhandler til AU$ 3999,- (ca 19.000 kr). Jeg mangler en
cykel der kan tage en god sjat touring med to personer og oppakning,
den skal kunne tage noget grusvej og maa ikke vaere for ny. Kan den
det?
Saa vidt jeg har kunnet laese mig til er den relativt slidstaerk og
rimeligt fri for medfoedte skavanker.

Asger

Fra : Anders Majland

Dato : 08-01-07 13:04

> Kan du ikke fortaelle lidt om dine erfaringer med XTZ?

Det er jo nok ikke den bedste til - jeg har som skrevet ikke haft den
sålænge.
Prøv at søge på xtz på tenere.dk eller http://tdmxtz.kan.dk

Den og Honda's africa twin er ca samtidige og "kan" ca det samme. Yamahaen
har lidt større effekt mens honda skulle være lidt mere duelig offroad (Det
er begge nogle tunge sager at trække igennem et mudderhul)

Men Henrik (formand i tenere.dk og heller ikke er blandt de mindste)
skiftede sidste år til en xtz til brug på sverigesture på grus mm - Men han
kan aldrig få nok så han har lagt en tdm motor i der lige giver "lidt mere"
(Ikke at den behøver det - De 69hk den er født med burde række). Pauli i
Tommerup bruger også sin offroad og i det østjyske er der (eller har været)
også nogle dormck kørere der har tæsket dem rundt i terrænet.

> [...]
> cykel der kan tage en god sjat touring med to personer og oppakning,
> den skal kunne tage noget grusvej og maa ikke vaere for ny. Kan den

Det vil helt sikkert mene at den er oplagt til.

>Saa vidt jeg har kunnet laese mig til er den relativt slidstaerk og
>rimeligt fri for medfoedte skavanker.

Yep - Kåre (tdm/xtz forummet) er en af mange der har kørt omkring 100kkm. Da
jeg prøvede hans virkede den stadig "rigtig" selvom den da havde gået over
90Kkm. Jeg prøvede også en brugt der havde været brugt i terræn med omkring
40kkr på tælleren - den virkede slasket til sammenligning.

Men det var motorkarakteristikken der gjorde at jeg var solgt - Den har et
meget bredt arbejdsområde. Fra 60 til 190km/t foregår mageligt i 5'te gear
så det er lige før at når først man ruller behøver man ikke skifte gear
Den række twin synes jeg er en perle.

Men om du køber en africa twin eller super tenere er nok egenligt ret
ligemeget - Det synes jeg du skal lade udbudet dernede afgøre ...
Som modvægt mod tdmxtz klubben er der også lige http://www.honda-allroad.dk/
at kigge på. XRV'er er bare typisk lidt dyrere herhjemme uden at jeg synes
jeg for mere for pengene, og så var jeg lidt farvet af min "lille" tenere.
Et godt argument er at småting som oliefiltre mm er fælles

Btw her er lidt om brugtkøb fra motorrad.de
Gebrauchtberatung Yamaha XTZ 750 Super Ténéré / Yamaha XTZ 750 Super Ténéré:
Gebrauchtberatung

Modellgeschichte
Zitat aus MOTORRAD, Ausgabe 2/1989: »Nicht jeder Versuch, frühere Erfolge
fortzusetzen, gelingt. Wetten, dass die Super Ténéré es schafft?« Die
Prognose schien berechtigt, immerhin lag die Riesen-Enduro mit ihrem zu
jener Zeit hochmodernen Paralleltwin leistungsmäßig deutlich vor der
Konkurrenz. Außerdem zierte sie der prestigeträchtige
Namenszusatz »Ténéré«, der abenteuerliches Reisen verhieß. Müsste also alles
gut laufen. Dachten seinerzeit auch die Yamaha-Jungs.
Es kam anders. Von 1989 bis zum letzten Baujahr 1996 verkaufte sich die
750er in Deutschland nur schleppend (bestes Jahr war 1991 mit gerade mal 767
verkauften Stück), während zeitgleich Africa Twin und GS wie warme Semmeln
weggingen. Und was kauften die XT-600-Fans? Die meisten hielten ihren
Eintöpfen die Treue, weil die Super Ténéré auf unbefestigten Wegen nicht so
super war, wie von vielen erhofft. Auf der Straße machte sie hingegen eine
bessere Figur. Letztlich fand die XTZ 750 eine treue Klientel, die sich mit
den Allrounder-Eigenschaften anfreundete, obwohl das Motorrad in den meisten
Vergleichstests hinterherhinkte. MOTORRAD-Tester Werner Koch kommentierte
1990 den letzten Vergleichstest-Platz: »Werden die Schwachstellen
ausgemerzt, kann aus der Super Ténéré sicher noch eine super Reisemaschine
werden.«
Yamaha hatte schon im gleichen Jahr unter anderem den hinteren Teil des
Rahmens verstärkt, sorgte
bei den Soziusfußrasten für mehr Komfort und modifizierte die Kupplung für
eine bessere Schaltbarkeit. Kritikpunkte aber weiterhin: Bremsen,
Fahrwerk, Lenkung, Ölkontrolle. Abgesehen von Design-Retuschen tat sich
allerdings bis zum
Produktionsende 1996 nicht mehr viel. Triumphs Tiger übernahm 1993 von der
Super Ténéré die Krone der leistungsstärksten Enduro, Honda renovierte im
gleichen Jahr die Africa Twin sicht- und spürbar, und BMW brachte 1994 den
Verkaufsschlager R 1100 GS heraus.
So wundert wenig, dass aus Yamahas bisher größter Enduro kein Bestseller
wurde. Sie fristete auf dem Markt ein Schattendasein. In einem Test-Fazit
von 1993 heißt es lapidar: »Wer nichts verändert,
kann auch nichts schlechter machen. Ansonsten ist die Yamaha ein gutmütiger
Reiseuntersatz zum günstigen Preis mit Soziusqualitäten.« Seit dem Abverkauf
1997 gibt es die Super Ténéré nur noch auf dem Gebrauchtmarkt. Viele
Besitzer haben an ihrer Maschine die meisten Schwachstellen beseitigt und
bewiesen, dass die XTZ 750 mehr ist als lediglich eine gutmütige
Reisebegleiterin. Nun gibt es Gerüchte um eine neue Ténéré: mit 1000 cm3
Hubraum und über 100 PS (siehe MOTORRAD 14/2004). Die würde erfolgreich
sein. Wetten, dass...?

Marktsituation
Sie wollen eine Super Ténéré mit wenig Laufleistung, am liebsten eines der
letzten Modelle? Dann wenden Sie sich bitte an einen Privatdetektiv, der
Ihnen bei der Recherche hilft. Denn derartige Angebote verstecken sich
regelrecht vor den Käufern. Insgesamt wurden in Deutschland nur rund 4500
Maschinen verkauft, von denen sich eine nicht unbeträchtliche Zahl
wahrscheinlich noch in erster Hand befindet.
Die Suche ist aber nicht hoffnungslos und lohnt
sich. Über den Gebrauchtfahrzeugmarkt auf der Yamaha-Homepage
(www.yamaha-motor.de) etwa bot zu Redaktionsschluss ein Händler aus Franken
zwei 1998er-Erstzulassungen mit nur wenigen tausend Kilometern für jeweils
5500 Euro an, und
im sächsischen Dohna wäre ein 1995er-Modell mit lediglich 10000 Kilometern
auf der Uhr für knapp unter 4000 Euro zu haben gewesen.
Ansonsten gilt die Regel, dass gebrauchte Yamaha XTZ 750 tatsächlich auch
viel gebraucht wurden, bevor sie zum Verkauf stehen. Die meisten Angebote
sind fast unabhängig vom Baujahr 30000 bis 60000 Kilometer gelaufen und
sollen 2000 bis 3000 Euro kosten. Dieses Preisniveau deckt sich ungefähr mit
den Empfehlungen der Schwacke-Liste. Danach müsste ein 1994er-Modell mit
rund 50000 Kilometer Laufleistung rund 2500 Euro kosten, eine Super-Ténéré,
Erstzulassung 1997, mit gleichen Eckdaten zirka 3000 Euro. Wichtiger als das
Baujahr sind für die Preisgestaltung der Pflegezustand des Motorrads sowie
sinnvolle Veränderungen und Zubehörteile. Für eine gut ausgestattete
Maschine sollte man mindestens 3000 Euro veranschlagen. Dafür kriegt man
dann einen guten Gegenwert, denn eine fürsorglich behandelte XTZ 750 macht
auch noch mit einigen Jahren und vielen Kilometern auf dem Buckel eine sehr
gute Figur.

Besichtigung
Die Super Ténéré hat Schwachstellen. Das Schöne daran: Sie lassen sich
beseitigen. Wie im hier beschriebenen Beispiel können sinnvolles Zubehör und
einige Schraubarbeit aus der XTZ 750 ein fast perfektes Motorrad für Reise
und Alltag machen. Der Motor bietet selten Anlass zur Klage und erzielt oft
Laufleistungen jenseits von 100000 Kilometern. Das angegebene Intervall zum
Einstellen der fünf Ventile pro Zylinder ist mit 42000 Kilometern sehr
optimistisch. Super-Ténéré-Kenner empfehlen, schon nach 24000, spätestens
nach 36000 Kilometern das Ventilspiel zu prüfen.
In der normalen Abstimmung rinnt überdurchschnittlich viel Benzin durch die
Vergaser der XTZ 750, und auf Nachrüst-Schalldämpfer reagieren sie
empfindlich. Mit der untersten Düsennadel-Stellung sinkt der Verbrauch nach
Erfahrungen von MOTORRAD immerhin um einen Liter. Viele Fahrer bevorzugen
die in Deutschland nicht legale Schweizer Bedüsung, die Yamaha wegen
Überfetten bei Passfahrten anbot. Auch beliebt: eine Bedüsung von Dynojet im
Ver-bund mit einem K&N-Luftfilter. Entsprechende Kits gibt's beim größten
Anbieter von XTZ-750-Ersatzteilen, Kedo in Hamburg (Telefon 0700/22555336,
www.kedo.de). Wichtig ist eine fachgerechte Einstellung, die man im
Zweifelsfall besser einem Profi überlassen sollte. Bei der Besichtigung darf
eine
ausgiebige Probefahrt nicht fehlen: Ein unrunder Motorlauf und starke
Lastwechselreaktionen deuten auf eine falsche Vergasereinstellung hin.
Der Lichtmaschinenregler bei älteren Baujahren überhitzt gerne. Regler ab
Baujahr 1993 oder von
der TDM 850 scheinen standfester zu sein. Bastler unterlegen das
empfindliche Bauteil mit zusätz-
lichen Kühlrippen-Platten, die es im Elektronikfachhandel gibt.
Gebrauchtmaschinen, bei denen sich der Vorbesitzer um die Beseitigung der
kleinen Mängel schon
selbst gekümmert hat und eventuell sogar härtere Gabelfedern, Heizgriffe
oder ähnliches mit anbietet, empfehlen sich. Wer gerne selber schraubt,
findet wertvolle Tipps im Forum des Ténéré- und Enduro-Clubs Rhein-Neckar
unter www.tenere.de.

Fra : Jim Andersen

Dato : 08-01-07 13:54

.. Kæresten og jeg
> har bestemt os for en en mc ferie på små 3 uger ned langs europas
> vestkyst.
> Vi har et budget på ca. 40000 til MC.

Noget med kardan. Og ikke større end 750, for så bliver det for dyrt eller
gammelt.

Ideelt en cx500. En del cx500'er kan du få med kåbe. Måske kan du finde en
grim Honda ntv650 indenfor budgettet:
fx én i dba.dk fra 1989, km 20.300 39.800 kr. Så hvis du kan finde én privat
er der råd til en eftermonteret Givi (eller lign kåbe).

Eller en xz500. http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=47856329
kardan og kåbe.
Var i Jugoslavien i mine unge dage med hende der nu er min viv, på sådan en.

Så er der ihvertfald plads i budgettet. Det er alt for billigt for sådan en
god touringmaskine.

/jim

Fra : Orla Pedersen

Dato : 08-01-07 14:10

Jim Andersen wrote:

> Så er der ihvertfald plads i budgettet. Det er alt for billigt for sådan en
> god touringmaskine.

+ afgift :-| Og ham jeg kendte med XZ havde kun døje fra ende til anden
med den "halvfærdige" Yamaha, der dog også ret hurtigt blev taget af
markedet. Nok ikke liige mit valg

mvh
Orla

Fra : Jim Andersen

Dato : 09-01-07 09:22

Orla Pedersen wrote:

> + afgift :-|

Jae.. så er vi oppe på 24 K ? Stadig god plads op til de 40.

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-07 17:39

On Tue, 9 Jan 2007 09:21:54 +0100, Jim Andersen wrote:

> Jae.. så er vi oppe på 24 K ? Stadig god plads op til de 40.

Hvilket der meget vel kan blive brug for :-/

Sidste år var der et "sæt" til salg nord for fjorden for under 20K, den ene
på plader.

Mit argument er, at skal man købe så gammelt, så _skal_ det være en gængs
mc, á mange år på markedet, (FJ11/1200 eller lignende). XZ'en kan der
stortset ikke opdrives en stump til, og dét kan blive en plage af format.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-01-07 08:17

Orla Pedersen wrote:
> Mit argument er, at skal man købe så gammelt, så _skal_ det være en
> gængs mc, á mange år på markedet, (FJ11/1200 eller lignende).

joe.. men jeg kan ikke finde nogen på dba.dk der holder sig indenfor
budgettet.

>XZ'en kan der stortset ikke opdrives en stump til, og dét kan blive en
>plage af format.

Ja. Hvis man skal køre på den året rundt og er afhængig af den. Men til 3
ugers ferie?
Det skal en nysynet velholdt XZ da nok holde til.

Men jeg er selvfølgelig også forudindtaget

/jim

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-01-07 10:08

Jim Andersen wrote:

> joe.. men jeg kan ikke finde nogen på dba.dk der holder sig indenfor
> budgettet.

Det kan være at du skulle læse mit indlæg igen

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-01-07 13:25

Torben Scheel wrote:

> Det kan være at du skulle læse mit indlæg igen

Gjort

/jim

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 08-01-07 15:11

OM wrote:

> [...]

> driftsikker og at der skal være god komfort til bagsæde passageren og
> ok køreegenskaber (altså ikke noget 150kg ). Kræfter og fart er

1: Honda NTV
2 Suzuki VX800
3 Honda CX500. For 40.000,- får du en der har fået skiftet genarator og
knastkædestrammer

/
Jesper

Fra : OM

Dato : 11-01-07 15:13

Jeg er nået frem til 3 maskiner der ser fornuftige ud i mine øjne.
BMW K75
Honda NTV 650
Yamaha XJ 900

De er valgt uden at jeg har prøvet dem så når det bliver vejr til
kan det godt ske at jeg må revurdere mine liste.

De er alle valgt pga. den forholdsvis oprejste kører position der ser
ud til at man kan få på dem. Jeg er kun 173 så der skal ikke være
alt for langt til styret

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 11-01-07 17:11

snip

Jeg er kun 173 så der skal ikke være

sq frisk med en 3ugers mc ferie, i den alder
hehe

jesper hillerup
hawk`s(ntv-klon tilsalg 13kg.kr ex.afgift)

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : OM

Dato : 11-01-07 17:46

HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHA

Fra : Asger

Dato : 12-01-07 12:47

On Jan 12, 1:12 am, "OM" <o...@pragmasoft.dk> wrote:
> [...]
>
> De er alle valgt pga. den forholdsvis oprejste kører position der ser
> ud til at man kan få på dem. Jeg er kun 173 så der skal ikke være

Det er i hvert fald tre gedigne touring MC'er.
Saa er det om at proeve dem (med passager paa), beslutte sig og saa
finde en der er i god stand. Held og lykke!
(Mit bud er at det bliver XJ900 hvis du kan finde en god en).

Asger