vedligeholdende bat. opl. -vedl.fri bat. -~
Fra : Bo & Anja

Dato : 04-01-07 14:10

Hej
såvidt jeg kan se er batteri opladeren til vedligholdelses fri batterier, i
rest ordre hos loui.de

er der nogle der ved hvor jeg kan billigt få sådan en.

Bo Thomsen

Fra : Armand

Dato : 04-01-07 16:35

"Bo & Anja" <bojudo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
> såvidt jeg kan se er batteri opladeren til vedligholdelses fri batterier,
> i rest ordre hos loui.de
>
> er der nogle der ved hvor jeg kan billigt få sådan en.

Billigst i bunden af elektronik-skuffen derhjemme: En lader til 12V
akku-værktøj, eller en strømforsyning med jævnstrømsudgang på 14V og ikke
over 500mA, er langt tilstrækkelig!

--
Armand.

Fra : M.C. Intrudersen

Dato : 04-01-07 17:44

Arh det kommer vel an på "øjnene der ser". Jeg går faktisk selv i samme
overvejelser. Jeg har masser af også store værkstedsladere, men de
motionerer jo ikke batteriet. Jeg har ikke undersøgt sagen tilbunds, men
efter sigende skulle de såkaldte intelligente ladere være "gode". Desværre
er det yderst begrænset med teknisk info på samtlige jeg har kigget på.
Billigst er de i Biltema med 300 og de dyreste f.eks. CTEK hos f.eks.
Bileksperten koster fra ca. 500 kr. Det jeg gerne selv vil have er en lader
der aflader OG oplader i sekvenser, men det har jeg ikke kunnet finde til
blyakkumulatorer.........

mvh
Intrudersen

Fra : Brian Sørup

Dato : 04-01-07 18:53

"M.C. Intrudersen" <habit@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lader
> der aflader OG oplader i sekvenser, men det har jeg ikke kunnet finde

Nej, for en blyakkumulator skal ikke aflades - kun holdes opladet.
Tænd en 500mA lader een dag om ugen - så er den ged barberet.......

Jeg selv bruger ikke vedligeholdelsesladning - jeg tager ikke engang
polerne af batteriet, det sidder på cyklen hele vinteren, og de sidste 2
vintre har jeg bare gået ud og trykket på knappen når der skal startes
op om foråret....
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-07 18:57

On Thu, 4 Jan 2007 17:43:54 +0100, M.C. Intrudersen wrote:

> jeg gerne selv vil have er en lader
> der aflader OG oplader i sekvenser, men det har jeg ikke kunnet finde til
> blyakkumulatorer.........

Blyakkumulatorer skal _ikke_ motioneres ifølge Exide, og jeg formoder, at
de ved hvad de taler om.

Det eneste at man får ud af motionering er forkortet levetid.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-01-07 18:59

On Thu, 4 Jan 2007 17:43:54 +0100, "M.C. Intrudersen" <habit@mail.dk>
wrote:

Hej.

>Arh det kommer vel an på "øjnene der ser".

Næ, Armand har ret.
Hvis man tager en af de 12 volt strømforsyninger der findes til
moderne småelektronik, vil de fleste af dem sende akku'en op på
omkring 14 volt.
Det holder Akku'en fint til ved længere tid's konstant ladning, og
hvis man vil have intervalladning er det jo blot at slukke laderen

> [...]
>der aflader OG oplader i sekvenser, men det har jeg ikke kunnet finde til

Du kan blot kigge i Conrad Elektronic's katalog.
www.conrad.de
De har flere gode tilbud, som bl.a. en i selvbyggerversion til 17,95
Øvro'er altså
Jeg har sådan en der sidder som "mellemsats" til en lidt større
"lader".
Den slår til ved 12,5 volt, og slår fra igen ved 14,2 volt.

De har en færdigbygget lader der lader med konstant spænding 13,8 volt
op til 650 mA.
Afladestrømmen er 100 mA.
Prisen er 29,95 Øvro.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : René O. Nielsen [363~

Dato : 04-01-07 20:19

.. Det jeg gerne selv vil have er en lader
> der aflader OG oplader i sekvenser, men det har jeg ikke kunnet finde til
> [...]

Den bedste og mest effektive måde at aflive en blyakkumulator på er ved at
aflade den, så hvis du skulle være så "heldig" at finde det du leder efter,
så er det virkelig lykkedes dig at finde en forhandler der intet aner om det
han sælger.

/René

Fra : M.C. Intrudersen

Dato : 04-01-07 23:56

Det har du ret i, men det er jo heller ikke det jeg skriver............. Du
kan jo ikke plukke ud af en helhed.

I øvrigt er én af salgsargumenterne for de intelligente ladere netop, at de
skulle kunne "reparere" sulfatiserede plader. Da jeg har købt cyklen med
akkumulator på, har jeg ikke været ansvarlig for dens tidligere liv. Jeg har
dog i min søgen noteret mig prisen på mc batterier hos Biltema, og hvis de
ellers holder rimeligt, kan det faktisk dårligt betale sig at gøre ret
meget ud af en speciel lader........

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-07 09:56

On Thu, 4 Jan 2007 23:55:42 +0100, M.C. Intrudersen wrote:

> I øvrigt er én af salgsargumenterne for de intelligente ladere netop, at de
> skulle kunne "reparere" sulfatiserede plader.

Og den holder ikke, igen iflg. Exide, så er sulfatering en kemisk envejs
proces, som ikke kan reddes på nogen måde.

I øvrigt, kan vi ikke få dig til at svare under det citerede, og skære det
væk som Du ikke svarer på. Det gør dine indlæg meget lettere at læse, og
for os "dial up" brugere spares båndbredde på at hente adskillige indlæg
med stortset samme indhold.

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-01-07 12:43

On Fri, 5 Jan 2007 09:55:57 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Og den holder ikke, igen iflg. Exide, så er sulfatering en kemisk envejs
>proces, som ikke kan reddes på nogen måde.

Glem det Orla
Der er lige så megen religion omkring batterier som om olie, så hvis
du vil have gehør for facts skal du stille med en doktorafhandling om
"sulfatens skadelige indvirkning på blybatteriers levetid".

Man ku' jo passende starte her:

Levetidsforlængelse for batterier:

1) Hold køretøjets ladesystem i korrekt stand.
   - Ladespænding mellem 14,0 og 14,5 volt.
   - Rene stik med god kontakt i ledningsnettet
2) Sørg for at motoren er startvillig så batteriet ikke tappes i bund.
   - Brændstoftilførslen i startøjeblikket er korrekt.
   - Chokeren virker og benyttes korrekt.
   - Tændsystem ubeskadiget og korrekt virkende.
3) Plej batteriet mht. til vand og rengøring af poler.
4) Tap aldrig et blybatteri så spændingen kommer under 10 volt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : M.C. Intrudersen

Dato : 05-01-07 21:06

Hehehehehe Her kunne jeg altså ikke dy mig....... "Der er lige så megen
religion omkring batterier som om olie" - dette gælder vist også for svar i
NG´en ...*SS*

M.h.t. sulfatisering PbSO4 og for den sag skyld PbO2, så prøv at læse lidt
kemi og ikke kun på Exide´s hp.......

Iøvrigt er sidste indlæg i føljetonen at batteriet simpelthen ikke står til
at redde. Efter belastning med en strøm på 100 mA i 3 timer og efterflg.
kortvarig opladning er batteriet nu stået af. Så jeg tror jeg prøver at købe
et billigt Biltemabatteri og så holde det ved lige ved regelmæssig
opladning. CTEK´s opladere, hvoraf bl.a. modellen til 699 (Bilexperten)
netop skulle veksle mellem op- og afladning (jf. Bilexpertens henvendelse
til CTEK), er lidt for dyre i forhold til batteripris.

mvh

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-01-07 21:57

On Fri, 5 Jan 2007 21:05:47 +0100, "M.C. Intrudersen" <habit@mail.dk>
wrote:

Hej.

>Hehehehehe Her kunne jeg altså ikke dy mig....... "Der er lige så megen
>religion omkring batterier som om olie" - dette gælder vist også for svar i
>NG´en ...*SS*

Tjaeh - Hvis du kigger tilbage i D.F.M's fortid vil du finde at netop
vedligeholdelse af batterier, specielt i vinterperioden, er et emne
der har fyldt en del.
Emnet er ret grundigt debateret og beskrevet tidligere

> [...]
>netop skulle veksle mellem op- og afladning (jf. Bilexpertens henvendelse
>til CTEK), er lidt for dyre i forhold til batteripris.

Jeg vil gætte på at spændingen slutteligen var blevet lavere end godt
er

Mht. ladere, så er den bedste lader man kan få til små blybatterier en
der ter sig lige som MC'ens ladesystem.
Loft over spændingen på 14,2 volt, og så må batteriet trække den strøm
det kan afhængigt af dets ladestand.
De billigste ladere der er egnet til formålet er som Armand nævnte en
strømforsyning til småelektronik - I regelen påstemplet 12 volt
600-1000 mA, men det der i praksis kommer ud af dem varierer fra 13
til 16 volt - Det er blot at måle et par stykker til man finder en der
kan godkendes.
Vi vader rundt i dem, og den lokale containerplads (Genbrug) er
garanteret leveringsdygtig.
Der er ingen grund til at indkøbe for 700 Kr lader.
Som du selv skriver - Det kan man få mange batterier for.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-07 22:06

On Fri, 5 Jan 2007 21:05:47 +0100, M.C. Intrudersen wrote:

> M.h.t. sulfatisering PbSO4 og for den sag skyld PbO2, så prøv at læse lidt
> kemi og ikke kun på Exide´s hp.......

Kemi eller ej, intet overgår praksis, og praksis er, som Du også har
oplevet, at motionering redder ingen blyakkumulator.

Orla Pedersen, som har oplevet en "kemi/elektronik guro" pulslade
adskillige tons spritnye gel-akkuer direkte til genbrugspladsen :-/
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : M.C. Intrudersen

Dato : 06-01-07 10:20

Nu skal man jo ikke kime ad hverken de kemiske/fysiske love. Selvom man
måske kender en hel del til dette område, skal man bestemt være ydmyg
overfor ny forskning/personer der større specifik viden på bestemte områder
end én selv. Desuden er praksis naturligvis også et vigtigt delområde, men
det som nogle oplever i praksis, kan være forbundet med et sammensurium af
detaljer, som kan gøre det vanskeligt at konkludere noget bestemt ud fra -
undtagelser er naturligvis hvis man har adgang til en mængde praktiske
ensartede forsøg der tillader statistik på området. Derfor er jeg ikke enig
i, at praksis overgår kemiens/fysikkens love.

Min egen ganske lille erfaring her/mit forsøg, som jo ej heller kan danne
basis for en konklusion, måske end ikke en hypotese, redede ihvertfald ikke
mit batteri. Men det kunne da om ikke andet være teoretisk interessant at
høre om andre har samme/andre oplevelser f.eks. med batterier man har
mistanke om er blevet misligholdt sammenholdt med opladning med "gammeldags"
vs. intelligente ladere.

Som flere har indikeret er det dog sikkert ikke økonomisk/tidsmæssigt
interessant at gøre alt for mange krumspring. Man kan dog være specielt
teoretisk interesseret, men det er vist en anden sag....

meddelelse news:1tccntpt4d9d0$.1luwiupqwschd.dlg@40tude.net...

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-07 13:08

On Sat, 6 Jan 2007 10:20:18 +0100, M.C. Intrudersen wrote:

> Nu skal man jo ikke kime ad hverken de kemiske/fysiske love.

Ja,men hvor er det lige at jeg er på kant med kemiens love ?

> [...]
> mistanke om er blevet misligholdt sammenholdt med opladning med "gammeldags"

Disse "intelligente" ladere er poppet op med mellemrum de sidste 30 år.
Stadigvæk er alle professionelle ladere i eksempelvis truckindustrien
baseret på konstantspænding/maxstrøm/vægtfylde. Ikke noget afladning/puls,
eller lignende. Så intelligente ladere er stadig i mine øjne "religiøse"
ladere.

> Som flere har indikeret er det dog sikkert ikke økonomisk/tidsmæssigt
> interessant at gøre alt for mange krumspring.

Nøeh, det er noget andet med en 10.000 Kr. akku til en elstabler.

Fra : Armand

Dato : 07-01-07 14:36

meddelelse news:1sbqt8icmia8w.g0g7ezwi5fnv$.dlg@40tude.net...

> [...]
> eller lignende. Så intelligente ladere er stadig i mine øjne "religiøse"

Jeg arbejdede med lifte i fire års tid tilbage omkring murens fald, og de
ladere enhver lift var udstyret med var "intelligente" i den grad at de
ladede á tre tempi: power-ladning; normal-ladning og pulserende
slutladning/vedligeholdelses-ladning!
Som jeg har forstået det så gavner puls-ladningen at akku'en under opæadning
bliver varm og som varm "indikerer" opladet (á fuld spænding), selvom den
som gen-nedkølet falder i spænding - Afsluttende puls-ladning hælder
derefter på i korte ladninger der ikke lader akku'en stige i temperatur.

En anden ting er alle de nødstrøms-akkuer, der sidder placeret på diverse
elektronik rundt i landet. Disse (vedligeholdelses-)lades, mig bekendt,
vedvarende med en uhyre lille strøm, hvilket fint kan sammenlignes med den
af mig tidligere omtalte svage strømforsyning (som bør være af størrelse i
Ampere á mindre end 10% af akkumulatorens kapacitet opgivet i
Amperetimer/Ah). En uskadelig ladestrøm på ½A (500mA) på en MC-akkumulator,
der typisk ikke er under 10Ah af størrelse, og en spænding på 14V, vil pumpe
strøm forsigtigt i akkumulatoren hvis spænding vil forblive lav sålænge den
ikke er fuldt opladet og med stigende ladetilstand stiger op over 12V, til
den når op på strømforsyningens 14V. Herefter står ladestrøm og akkumulator
"lige" og ladning vil ophøre eftersom ingen strøm vil kunne vandre fra lader
til akkumulator.
Steen Gruby har tidligere oplyst at ensretningen i disse strømforsyninger
tillige er bedre end langt de fleste autoladere

--
Armand.

Fra : Kent

Dato : 05-01-07 22:11

M.C. Intrudersen skrev:
> Hehehehehe Her kunne jeg altså ikke dy mig....... "Der er lige så megen
> religion omkring batterier som om olie" - dette gælder vist også for svar i
> NG´en ...*SS*
Måske skulle du bruge lidt tid på denne side

Der er ingen grund til at gentage et indlæg, som du alligevel ikke citerer.

Det er irriterende at læse et indlæg, hvor der er svaret i top. Og jeg
alligevel skal se resten igennem for det tilfælde, at der er citeret i
det overflødige.

I håbet om, at du vil se dette som et positivt indlæg, ønskes god
weekend. Måske skulle jeg en tur igen i morgen nu vinteren ikke er
startet endnu

--

Kent