|
| ? om "gode" / "dårlige" bremser Fra : vmx |
Dato : 04-01-07 13:12 |
|
Med udgangspunkt i anden tråd, hvor det gentagne gange
nævnes, at en maskine har "dårlige" bremser, kunne jeg tænke
mig at høre de bedste bud på hvad "dårlige" bremser faktisk
er. Jeg kan ikke selv mindes at have prøvet en maskine med
dårlige bremser ( ud over en gang for mange år siden en
Yamaha 4 gear med tromlebremser der faktisk ikke var i stand til
at blokere forhjulet.... ) På min maskine synes jeg bremserne
fungerer upåklageligt. Der er ikke modificeret noget, alt er
fabriksstandard, og jeg kan bremse maskinen aldeles voldsomt
( lige netop på grænsen til fohjulsblokade ) udelukkende ved brug
af een finger på bremsegrebet. Det er selvsamme maskine der
i nævnte tråd gentagne gange benævnes som være udstyret med
"dårlige" bremser. Så nu må "i" lige forklare, ok ?
R
| |
Ukendt (04-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-01-07 18:18 |
|
On Thu, 4 Jan 2007 13:11:40 +0100, vmx wrote:
> i nævnte tråd gentagne gange benævnes som være udstyret med
> "dårlige" bremser. Så nu må "i" lige forklare, ok ?
Gode bremser er bremser der kan doseres let. dvs. giver det rigtige
bremseniveau i forhold til trykket på grebet. Det er bremser som ikke
pludselig blokerer, og skal efterreguleres, efterhånden som hastigheden
sænkes, bremser som ikke "hugger", (faktisk samme fenomen). Det er bremser
som virker nøjagtigt ens i regn, såvel som tørvejr.
Og dét opfylder ingen Yamaha bremser fra midtfirserne :-/
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Martin Sørensen (04-01-2007)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 04-01-07 18:38 |
|
>> i nævnte tråd gentagne gange benævnes som være udstyret med
>> "dårlige" bremser. Så nu må "i" lige forklare, ok ?
> Gode bremser er bremser der kan doseres let. dvs. giver det rigtige
> bremseniveau i forhold til trykket på grebet. Det er bremser som ikke
> pludselig blokerer, og skal efterreguleres, efterhånden som
> hastigheden sænkes, bremser som ikke "hugger", (faktisk samme
> fenomen). Det er bremser som virker nøjagtigt ens i regn, såvel som
> tørvejr.
> Og dét opfylder ingen Yamaha bremser fra midtfirserne :-/
Jeg synes ellers at min XS400 Seca er rimeligt godt med på de punkter du
nævner herover. Bremseeffekten føles meget lineær ifht. den kraft man lægger
i grebet (over et stort område) og den har ingen tendens til at hugge eller
lign.
Dens eneste problem er blot at når grebet er helt i bund (kan godt lade sig
gøre hvis man har gode fingerkræfter), så bremser den ikke så meget at den
kan blokere forhjulet eller lave stoppie. Den kan kun lige lave
forhjulsblokade på en våd vej.
Jeg har også prøvet en CB400N som var meget modsat. Det første stykke vej på
bremsegrebet skete der ikke ret meget, og pludseligt tog den fat og opnåede
maksimal bremsning (stoppies/blokader) inden grebet var i bund. Dvs. det
effektive bremseområde på bremsegrebet var under 25% efter min vurdering,
hvor den på Secaen er tæt på 100%.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Ukendt (04-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-01-07 19:34 |
|
On Thu, 4 Jan 2007 18:37:30 +0100, Martin Sørensen wrote:
> Dens eneste problem er blot at når grebet er helt i bund (kan godt lade sig
> gøre hvis man har gode fingerkræfter),
Og her går det netop helt galt. Grebet skal ikke kunne gå blot
tilnærmelsesvis i bund. Det skal faktisk ideelt være stenhårdt, og kun dit
tryk på grebet skal variere bremsekraften.
Det er nu nok dine bremseslanger, der har set bedre dage. :-/
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Martin Sørensen (04-01-2007)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 04-01-07 19:44 |
|
>> Dens eneste problem er blot at når grebet er helt i bund (kan godt
>> lade sig gøre hvis man har gode fingerkræfter),
> Og her går det netop helt galt. Grebet skal ikke kunne gå blot
> tilnærmelsesvis i bund. Det skal faktisk ideelt være stenhårdt, og
> kun dit tryk på grebet skal variere bremsekraften.
Det lyder ikke som om at sådan nogle bremser er nemme at dosere. Jeg ville
foretrække en vis vandring til at give ekstra feedback til fingrene om hvor
kraftigt der bremses.. Så længe den blot kan bremse hårdt nok inden man
løber tør for vandring.
> Det er nu nok dine bremseslanger, der har set bedre dage. :-/
Det er jeg ikke i tvivl om.. Faktisk tror jeg næsten at det er de originale
slanger fra 1983.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Ukendt (04-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-01-07 21:24 |
|
On Thu, 4 Jan 2007 19:44:28 +0100, Martin Sørensen wrote:
> Det lyder ikke som om at sådan nogle bremser er nemme at dosere.
Prøv det, _prøv det !_, og Du vender aldrig tilbage.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
BoA (04-01-2007)
| Kommentar Fra : BoA |
Dato : 04-01-07 21:34 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Thu, 4 Jan 2007 18:37:30 +0100, Martin Sørensen wrote:
>
>> Dens eneste problem er blot at når grebet er helt i bund (kan godt lade sig
>> gøre hvis man har gode fingerkræfter),
>
> Og her går det netop helt galt. Grebet skal ikke kunne gå blot
> tilnærmelsesvis i bund. Det skal faktisk ideelt være stenhårdt, og kun dit
> tryk på grebet skal variere bremsekraften.
>
> Det er nu nok dine bremseslanger, der har set bedre dage. :-/
>
Ja mon ikke Orla har ret!
Se at få skiftet de slanger før det går
galt!!!!!!!!
Hvis en gammel slange revner ved en
voldsom opbremsning, forsvinder din
bremseevne, uden at du når at reagere.
Et sæt nye stålarmerede bremseslanger og
nye fittings og tætningsringe koster kun
få hundrede kr og er nemme at skifte.
med bedste hilsner
fra
BoA
| |
Snusken (04-01-2007)
| Kommentar Fra : Snusken |
Dato : 04-01-07 22:04 |
|
> Og her går det netop helt galt. Grebet skal ikke kunne gå blot
> tilnærmelsesvis i bund. Det skal faktisk ideelt være stenhårdt, og kun dit
> tryk på grebet skal variere bremsekraften.
Nemlig, der er ikke noget bedre end eftersete bremser
(rensede calibre, cylindre, friske O-ringe, bremseslanger mv)
således, at grebet efter lidt vandring (og længe før "bundstop") bliver
stenhårdt og biddet derefter kan doseres til evt. blokering,,
/Erik
| |
Claus Rittig (04-01-2007)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 04-01-07 19:42 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:459d3b53$0$142$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Dens eneste problem er blot at når grebet er helt i bund (kan godt lade
> sig gøre hvis man har gode fingerkræfter), så bremser den ikke så meget at
> den kan blokere forhjulet eller lave stoppie. Den kan kun lige lave
> forhjulsblokade på en våd vej.
Det er ellers en ret god beskrivelse af ualmindeligt ringe bremser!
Min gamle DT125LC med tromlebremser var lidt i samme boldgade -
"blokeringsfri bremser"
SÅ monterede jeg forgaffel fra en DT125R (skivebremse), og nu er den mere
anvendelig. Stadig ikke god, men rimelig.
En GOD bremse, er en der bliver stenhård ca. 50% inde, og hverefter er det
kun kraften der lægges i fingrene, der regulerer hvor hårdt der bremses. En
rigtig god bremse, er en hvor man kan lave stoppier med EN finger på
bremsen.
Klart, den vil du føle er rædselsfuld, for du vil klemme med hele klør fem,
og blokere hjulet med det samme
Men efter lidt tilvænning er det en utrolig lækker bremse.
Min gamle firser Honda har faktisk gode bremser. Bevares, der skal bruges 2
fingre, og selv da skal man have lidt fingerkræfter, men den er hård og
fast, og meget let at dosere.
Rittig
| |
Ukendt (04-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-01-07 21:24 |
|
On Thu, 4 Jan 2007 19:42:17 +0100, Claus Rittig wrote:
> "Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> news:459d3b53$0$142$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>> Dens eneste problem er blot at når grebet er helt i bund (kan godt lade
>> sig gøre hvis man har gode fingerkræfter), så bremser den ikke så meget at
>> den kan blokere forhjulet eller lave stoppie. Den kan kun lige lave
>> forhjulsblokade på en våd vej.
>
> Det er ellers en ret god beskrivelse af ualmindeligt ringe bremser!
Nemlig, og har man først prøvet bedre, så vender man aldrig tilbage til de
notorisk ringe 80'er Yamaha bremser. Også derfor at der var sat AP-Lockheed
på TZ'en
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Martin Sørensen (05-01-2007)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 05-01-07 02:28 |
|
>> Dens eneste problem er blot at når grebet er helt i bund (kan godt
>> lade sig gøre hvis man har gode fingerkræfter), så bremser den ikke
>> så meget at den kan blokere forhjulet eller lave stoppie. Den kan
>> kun lige lave forhjulsblokade på en våd vej.
> Det er ellers en ret god beskrivelse af ualmindeligt ringe bremser!
Måske, men er hovedformålet jo ikke blot at de skal kunne stoppe cyklen på
betryggende vis? Hvordan vandringen så lige er, er vel mere en smagssag. Det
er sjældent at jeg mangler bremseeffekt, og på bronzekursus fandt jeg også
ud af at dens bremselængder er stort set lige så korte som på de nye
motorcykler.
Selvfølgeligt er det ikke heldigt hvis slangene er så mørnede at de kan
finde på at blive utætte under en opbremsning.
Men ellers er jeg enig - jeg har også overvejet at skifte bremseslangerne
til nogle nye stålarmerede slanger som der er en del andre der har gjort,
evt. noget fra slangespecialisten.
> En GOD bremse, er en der bliver stenhård ca. 50% inde, og hverefter
> er det kun kraften der lægges i fingrene, der regulerer hvor hårdt
> der bremses. En rigtig god bremse, er en hvor man kan lave stoppier
> med EN finger på bremsen.
> Klart, den vil du føle er rædselsfuld, for du vil klemme med hele
> klør fem, og blokere hjulet med det samme
Tja, jeg har også prøvet bremserne på en CB600 Hornet, og de fungerede som
du skriver herover, og det var ikke så skræmmende som jeg kunne have
forventet. Jeg vænnede mig rimeligt hurtigt til at der ikke skulle trykkes
ret hårdt i bremsegrebet før den tog godt fat og de var også ret nemme at
dosere.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Ukendt (05-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-01-07 09:56 |
|
On Fri, 5 Jan 2007 02:28:12 +0100, Martin Sørensen wrote:
> Måske, men er hovedformålet jo ikke blot at de skal kunne stoppe cyklen på
> betryggende vis?
Sådanset jo, men det er ikke særligt hensigtsmæssigt, at Du har tillært dig
at køre med defekte bremser, som rent faktisk endda er ulovlige,
(bremsegreb må ikke "fjedre")
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Armand (05-01-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-01-07 14:00 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:459da9a3$0$180$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>
> ................ Det er sjældent at jeg mangler bremseeffekt, og på
> bronzekursus
> fandt jeg også ud af at dens bremselængder er stort set lige så korte som
> på de nye motorcykler.
Hæ!
Det tror sq da jeg: Du var vel den eneste der turde kaste dig over
forbremsen med fuld styrke eftersom Seca'en var udstyret med Yamaha's
80'er-ABS
--
Armand.
| |
Martin Sørensen (05-01-2007)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 05-01-07 19:35 |
|
>> ................ Det er sjældent at jeg mangler bremseeffekt, og på
>> bronzekursus
>> fandt jeg også ud af at dens bremselængder er stort set lige så
>> korte som på de nye motorcykler.
> Hæ!
> Det tror sq da jeg: Du var vel den eneste der turde kaste dig over
> forbremsen med fuld styrke eftersom Seca'en var udstyret med Yamaha's
> 80'er-ABS
Hvad skal lægmand så bruge super-gode bremser til, hvis der ikke er nogen
normale mennesker der tør bruge dem?
Og nej, dem der kører banekørsel er ikke helt normale mennesker..
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
MKS - 74 (05-01-2007)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 05-01-07 20:04 |
|
On Fri, 5 Jan 2007 19:34:51 +0100, "Martin Sørensen"
<mos@laxity.dk.invalid> wrote:
>Og nej, dem der kører banekørsel er ikke helt normale mennesker..
Dem der ikke gør er_alt_for normale....
--
-Michael
Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:
http://www.hondacbr600.frac.dk/
| |
|
|