/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Knalder i udstødningen
Fra : Boye Wildt


Dato : 04-01-07 09:11

Er der nogen i gruppen, som kan udrede årsagen til at en firtaktmotor
knalder i udstødningen, når man f.eks. fra høje omdr. pludselig lukker af,
eller når man f.eks. i bjerge kører nedad og motorbremser. Og hvad kan man
gøre ved det?

Mvh
Boye



 
 
Ukendt (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-01-07 10:04


"Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:459cb6ae$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Er der nogen i gruppen, som kan udrede årsagen til at en firtaktmotor
> knalder i udstødningen, når man f.eks. fra høje omdr. pludselig lukker af,
> eller når man f.eks. i bjerge kører nedad og motorbremser. Og hvad kan man
> gøre ved det?
>

Jeg gætter du har fået mont. en mere åben udstødning og der ikke er blevet
just om til denne.
Lige knald i udstødning, ved lukning af gas er sikkert for mager blanding på
tomgangskruerne.
Kan også være utæthed i indsugningsmanifold.
Men vend tilbage med hvilke cykel det er, så vil jeg komme med et just. råd
derfra.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk



Boye Wildt (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Boye Wildt


Dato : 04-01-07 11:28

Jeg glemte at fortælle at mit spørgsmål er af generel karakter og er for
motorer med karburatorer.
Med mit kendskab til motorcykler, vidste jeg godt det handlede om for mager
blanding. Det er jo almindelig kendt, at får man monteret en sports
lydpotte, med mere "gennemtræk", er det som regel nødvendigt at få MCen
dyset om til en federe blanding.
Når jeg stiller spørgsmålet til gruppen, er det fordi der er andre, bl.a. en
bekendt af mig, som mener det skyldes for fed blanding, eller utæt
udstødningsmanifold .

Mvh
Boye

"Flemming Disc" <discnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse
news:459cc314$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:459cb6ae$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Er der nogen i gruppen, som kan udrede årsagen til at en firtaktmotor
> > knalder i udstødningen, når man f.eks. fra høje omdr. pludselig lukker
af,
> > eller når man f.eks. i bjerge kører nedad og motorbremser. Og hvad kan
man
> > gøre ved det?
> >
>
> Jeg gætter du har fået mont. en mere åben udstødning og der ikke er blevet
> just om til denne.
> Lige knald i udstødning, ved lukning af gas er sikkert for mager blanding

> tomgangskruerne.
> Kan også være utæthed i indsugningsmanifold.
> Men vend tilbage med hvilke cykel det er, så vil jeg komme med et just.
råd
> derfra.
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Flemming Disc
> www.discteknik.dk
>
>



Michael Dahlberg (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 04-01-07 12:12

Når en almindelg sugemotor får lukket pludseligt for lufttilførslen, sker
det hurtigere end brændstoffet når at afbrydes. Resultatet er at der kommer
en utroligt fed blanding i forbrændingskameret, en blanding der ikke
indeholder ilt nok til at tændrørets gnist kan antænde det. Det kan det
ekstremt varme udstødningsrør, når den fede blanding kommer derud! Knald!
Det er faktisk det tilsvarende der sker i den tynde luft i bjergene, hvis du
motorbremser kraftigt.

Gode råd til at undgå det? Langsommere bevægelser med højre hånd, og
eventuelt lidt flere omdrejninger

Michael Dahlberg
(BMW K75C)



Ukendt (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-01-07 13:43


"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:459ce0ad$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Når en almindelg sugemotor får lukket pludseligt for lufttilførslen, sker
> det hurtigere end brændstoffet når at afbrydes. Resultatet er at der
> kommer en utroligt fed blanding i forbrændingskameret, en blanding der
> ikke indeholder ilt nok til at tændrørets gnist kan antænde det. Det kan
> det ekstremt varme udstødningsrør, når den fede blanding kommer derud!
> Knald!
> Det er faktisk det tilsvarende der sker i den tynde luft i bjergene, hvis
> du motorbremser kraftigt.

Det lyder jo rigtigt, men fakta er at de fleste gange er det for mager
blanding og det er også mager blanding, der gør det når insugningsmanifold
er utæt, den får for meget luft.
Jeg har ikke endnu været ud for at en der knalder, når man slipper gassen,
skulle have mindre benzin på tomgangskruen (pilot screw).
Altid mere for at holde op.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk


Boye Wildt (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Boye Wildt


Dato : 04-01-07 14:13

Det er åbenbart her hvor teori og erfaring giver modsat rettede svar. Det
var også derfor jeg bragte spørgsmålet. Nemlig at få en debat og en rigtig
forklaring.
Mvh
Boye

"Flemming Disc" <discnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse
news:459cf668$0$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:459ce0ad$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Når en almindelg sugemotor får lukket pludseligt for lufttilførslen,
sker
> > det hurtigere end brændstoffet når at afbrydes. Resultatet er at der
> > kommer en utroligt fed blanding i forbrændingskameret, en blanding der
> > ikke indeholder ilt nok til at tændrørets gnist kan antænde det. Det kan
> > det ekstremt varme udstødningsrør, når den fede blanding kommer derud!
> > Knald!
> > Det er faktisk det tilsvarende der sker i den tynde luft i bjergene,
hvis
> > du motorbremser kraftigt.
>
> Det lyder jo rigtigt, men fakta er at de fleste gange er det for mager
> blanding og det er også mager blanding, der gør det når insugningsmanifold
> er utæt, den får for meget luft.
> Jeg har ikke endnu været ud for at en der knalder, når man slipper gassen,
> skulle have mindre benzin på tomgangskruen (pilot screw).
> Altid mere for at holde op.
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Flemming Disc
> www.discteknik.dk
>



Armand (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-01-07 16:25


"Flemming Disc" <discnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse
news:459cf668$0$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>............. men fakta er at de fleste gange er det for mager blanding og
>det er også mager blanding, der gør det når insugningsmanifold er utæt, den
>får for meget luft.

Jup!
Alene dér lå der en selvmodsigelse fra omtalte bekendt:
Hvis revnede manifolds medfører påløbsknald, så MÅ årsagen vare for mager
blanding, derved at blandingen ikke kan blive for fed p.g.a. en revnet
udstødning :-|

--
Armand.



Michael Dahlberg (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 04-01-07 18:14

Jeg vil ikke betvivle dine erfaringer, men gøre opmærksom på at
tomgangsskruen, og tomgangsblandingen intet har med blandingsforholdet at
gøre når motoren arbejder i sit normale arbejdsområde, og derfor kun burde
have absolut minimal indflydelse på nævnte problem.
En motor kan godt køre med fed driftblanding og mager tomgangsblanding, og
omvendt.
I øvrigt forøges tendensen til knalderi ved lukning af gassen pludseligt,
hvis der køres med gamle tændrør(Læs med for stort gnistgab)

Michael D



Steen Gruby (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 04-01-07 19:07

On Thu, 4 Jan 2007 18:14:04 +0100, "Michael Dahlberg"
<m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote:

Hej Michael.

>Jeg vil ikke betvivle dine erfaringer, men gøre opmærksom på at
>tomgangsskruen, og tomgangsblandingen intet har med blandingsforholdet at
>gøre når motoren arbejder i sit normale arbejdsområde, og derfor kun burde
>have absolut minimal indflydelse på nævnte problem.

Njaeh, kan det nu passe.
Udpræget knalderi i udstødningen forekommer når gashåndtaget slippes -
Helt.
Det eneste sted motoren nu kan få brændstof fra er via
tomgangssystemet.
Tomgangsblandingen er de senere år pint ned til et minimum for at
overholde forureningsgrænserne.
Typisk CO værdi på en moderne MC er omkring 1,5.
Det er alt for magert til mange ældre MC.
For at få dem "knaldfri" skal de op over 2,5.
Paso'en kører med 3 for at der er fred.

Så jo, der er en sammenhæng mellem for mager tomgangsblanding og
udpræget knalderi i udstødningen ved kraftig deaccelleration.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ukendt (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-01-07 19:59


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:i5gqp252bvgd9ggl9ncr6ap1ja0qvhhk91@4ax.com...
> On Thu, 4 Jan 2007 18:14:04 +0100, "Michael Dahlberg"
> <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote:
>
> Udpræget knalderi i udstødningen forekommer når gashåndtaget slippes -
> Helt.
> Det eneste sted motoren nu kan få brændstof fra er via
> tomgangssystemet.
> Tomgangsblandingen er de senere år pint ned til et minimum for at
> overholde forureningsgrænserne.
> Typisk CO værdi på en moderne MC er omkring 1,5.
> Det er alt for magert til mange ældre MC.
> For at få dem "knaldfri" skal de op over 2,5.
> Paso'en kører med 3 for at der er fred.
>

Jeg stiller de fleste cykler på Co værdi 3,0, det hjælper også ved hurtig
gasgivning fra tomgang.
Og jeg mener Ove (MR. Dyno) sætter den hel op på 4,0.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk


Lars Nielsen (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Lars Nielsen


Dato : 04-01-07 20:12

Flemming Disc wrote:

Sjovt...

For et lille år siden havde jeg Honda'en ( CBR1000F ) nede ved Ove, det
meste af vinteren. Havde i forvejen friere potter på, og Ove monterede nåle
+ dyser og justerede.

Resultat'et er meget bedre "villighed" og bundtræk, og bedre "ro" / muller i
øvre område.
Og så "snakker" den ved motorbremsning over 3000 rpm...!!

Og det er trimmet på felt, så det må jo være som den skal stå???

Lars / Viborg



> Jeg stiller de fleste cykler på Co værdi 3,0, det hjælper også ved
> hurtig gasgivning fra tomgang.
> Og jeg mener Ove (MR. Dyno) sætter den hel op på 4,0.



Ukendt (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-01-07 20:46


"Lars Nielsen" <lars_concordia@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:459d5179$0$49200$14726298@news.sunsite.dk...
> Og så "snakker" den ved motorbremsning over 3000 rpm...!!
Mener du at den knalder i udstødning?

>
> Og det er trimmet på felt, så det må jo være som den skal stå???

Hvis det er det du mener, bliver det ikke just i rullefelt, men med en co
måler, eller som jeg også bruger en lamba, hvis den alligevel er mont.
Men hvis der er meget "hul" i udstødning, så kan knalderiet være svær at få
helt væk.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk




Moller (06-01-2007)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 06-01-07 17:26

Flemming Disc skrev:
>
> "Lars Nielsen" <lars_concordia@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:459d5179$0$49200$14726298@news.sunsite.dk...
>> Og så "snakker" den ved motorbremsning over 3000 rpm...!!
> Mener du at den knalder i udstødning?
>
>>
>> Og det er trimmet på felt, så det må jo være som den skal stå???
>
> Hvis det er det du mener, bliver det ikke just i rullefelt, men med en
> co måler, eller som jeg også bruger en lamba, hvis den alligevel er mont.
> Men hvis der er meget "hul" i udstødning, så kan knalderiet være svær at
> få helt væk.

   Og lige præcis det har Ole ikke udstyr til... så efter mit besøg hos
ham, smuttede jeg lige forbi den lille 4-gas måler på daværende arbejde,
og justerede det selv.

   VH
   Moller

Ukendt (06-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-01-07 21:37


"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:459fcd9d$0$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Og lige præcis det har Ole ikke udstyr til...

Og hvem er Ole???

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk


Moller (07-01-2007)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 07-01-07 14:29

Flemming Disc skrev:
>
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> news:459fcd9d$0$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>
>> Og lige præcis det har Ole ikke udstyr til...
>
> Og hvem er Ole???

   Ove.... dumme mig kalder ham hele tiden Ole ;)

   VH
   Moller

Preben Riis Sørensen (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 04-01-07 21:45

Hvis der er tændingsproblemer/fejl kan det også være årsagen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Boye Wildt (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Boye Wildt


Dato : 05-01-07 10:50

Tak til alle der har bidraget med svar, som støttet mig i min viden om, at
når motoren knalder i udstødningen når der lukkes af for gassen, samt ved
motobremsning, så skyldes det for mager blanding. Måske andre også lærte
lidt.

Hilsen og god weekend
Boye

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:459d673b$0$8702$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hvis der er tændingsproblemer/fejl kan det også være årsagen.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>



JimR (07-01-2007)
Kommentar
Fra : JimR


Dato : 07-01-07 10:49

"Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk> wrote in message
news:459cb6ae$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Er der nogen i gruppen, som kan udrede årsagen til at en firtaktmotor
> knalder i udstødningen, når man f.eks. fra høje omdr. pludselig lukker af,
> eller når man f.eks. i bjerge kører nedad og motorbremser. Og hvad kan man
> gøre ved det?
>
> Mvh
> Boye
>

Det man kan gøre er at NYDE det

Min Jet Kittede, KN filtrede, åben Carbon pottede SZR 660 Super Single har
de skønneste knald i potten når man slipper gassen fra fuld-rulle. Cool!

JimR



Armand (07-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-01-07 14:00


"JimR" <look@www.radmer.dk> skrev i en meddelelse
news:45a0c1bf$0$145$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Det man kan gøre er at NYDE det
>
> Min Jet Kittede, KN filtrede, åben Carbon pottede SZR 660 Super Single har
> de skønneste knald i potten når man slipper gassen fra fuld-rulle. Cool!

Scooterknajt-nydelse! Når først man ved at larmen hidrører fra
utilstrækkelig trimning og alle andre der ved blot en smule om sagen krummer
tæer hver gang ens model knalder, så fortager den infatile glæde over
spontan støj sig stille og roligt.

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste