Et par gode støvler ? (max 1500)
Fra : Henrik Mahler

Dato : 01-01-07 21:20

Overvejer at tilmælde mig PMC´s tur til
3 MC-supermarkeder i Hamburg mestendels
for at prøve et bredt udvalg af støvler

Det ser ud til at man i tyskland kan få
rimelige støvler til omkring 1000- 1500

Har du en anbefaling af støvler fra Hein-
Gerice, Polo, eller Louis så sig endeligt
til, jeg har hørt at der helst skal være
metal-forstærkning i sålen, men kan så se
at selv meget dyre sikkerheds-støvler
tilsyneladende ikke altid har dette

Støvlerne skal være behagelige touring-
støvler, gerne lidt varme, som man også
kan gå en lille tur i uden at skifte, og
som yder en god beskyttelse, og vandtæt

Jeg har en meget bred 46-47 fod

Alle råd velkommen (også DK-forretninger)

MVH Henrik

Fra : Anders Majland

Dato : 02-01-07 11:47

> Overvejer at tilmælde mig PMC´s tur til
> 3 MC-supermarkeder i Hamburg mestendels
> for at prøve et bredt udvalg af støvler
>
> Det ser ud til at man i tyskland kan få
> rimelige støvler til omkring 1000- 1500

FreyDaytona med goretex er der mange der har rigtig gode erfaringer med. I
DK føres stort set kun en model - mens de tyske varehuse har større udvalg.
Prismæssigt ligger de lige over dit budget med mindre de er på tilbud.

Jeg har for ~3år siden købt en model med velcro flapper over lynlåsene
(mener de hedder travelstar) - det er et must ved helårskørsel da man ellers
hurtigt ødelægger lynlåsene .... Men de holdt op med med at være vandtætte
inden der var gået 2år (Der havde jeg så også kørt over 40-45.000km med dem)

Men jeg bruger dem stadig alligevel, og vil nok købe Dytona igen selvom mine
egne erfaringer er lidt tvivlsomme... For modeller mm se
http://www.daytona.de/

/A

Fra : Henrik

Dato : 02-01-07 12:52

Har haft et par Daytona . . . .

Rigtig gode støvler, kvalitet helt i top

Wilhelmsen i Oversee har Daytona + en del andre eks. SIDI (raceboots)

Mvh.
Henrik

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 02-01-07 13:41

Henrik Mahler wrote:
> [...]
> som yder en god beskyttelse, og vandtæt
>
> Jeg har en meget bred 46-47 fod
>
> Alle råd velkommen (også DK-forretninger)

Jeg har ikke nogle anbefalinger eller erfaringer jeg kan give dig, men
jeg er selv på jagt efter et par støvler i nogenlunde samme prisleje, og
med nogenlunde de samme egenskaber dog kun i størrelse ~44, så vi kommer
nok ikke op at slås om et par :)

Jeg har primært kigget i DK. Man kan muligvis få mere for pengene i DE,
men der kommer så fragt (af enten støvler eller en selv) oven i hatten -
men selvfølgelig, laver man en tur ud af det, såå... der er vel både for
og imod.

Har bl.a. kigget på et par Wendramini (http://www.vendramini.com/) kan
ikke huske modelnavnet til 1495 - virker som en behagelig støvle med god
sikkerhed (ikke med stålsål, men dog vrid og trykfast)* kan ses hos Ry
Mc (http://www.rymc.dk/), måske også andre steder (med Ry Mc importerer
dem).

Har også et par hos Køge MC Center i kiggerten (under "Tilbehør MC",
link til pdf-fil "mckatalog.pdf", side 48) der er et par med Goretex til
1499, har ikke set eller prøvet støvlen, men har da planer om at gøre
det - ser ud til at folk er rimeligt glade for den:
http://www.motorcyclegearreview.com/reviews.php?prodID=330

* man skal nok være lidt skeptisk over for "metalsål", hvis der bare er
tale om en tynd stålplade (der er god til at at forhindre at man træder
søm op igennem almindelige sikkerhedssko) er det nok ikke bedre en så
mange andre "beskyttelsesmaterialer" i en MC støvle. Baseret på min
erfaring med kraftige vandrestøvler (ved godt det absolut ikke er det
samme - men der er da nogle fællestræk) har jeg to overordnede krav til
sålens egenskaber:

Den må ikke være bøjelig eller kunne vrides i brederetningen ("sideværts
deformerbar"), så foden ikke bliver knust, hvis den kommer i klemme. Men...

Den skal være noget (ikke mere en foden er) bøjelig i længderetningen og
for den sags skyld, også i skaftet (= bedre komfort - det skal jo ikke
være sådan at man fravælger støvlen på kortere turer, fordi det er et
skistøvle at gå i)

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : CL

Dato : 02-01-07 16:46

Thomas Gulholm wrote:

> Den må ikke være bøjelig eller kunne vrides i brederetningen
> ("sideværts deformerbar"), så foden ikke bliver knust, hvis den
> kommer i klemme. Men...

Hmm vil du påstå at en støvle, ikke krøler sammen,ved at en bil
køre hen over den, mens sålen står på højkant, fordi at du ikke kan vride
den med hænderne.?

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 02-01-07 19:56

CL wrote:

> Hmm vil du påstå at en støvle, ikke krøler sammen,ved at en bil
> køre hen over den, mens sålen står på højkant, fordi at du ikke kan vride
> den med hænderne.?

Nææh, ikke nødvendigvis... om man så ligger støvlen på gulvet og hopper på
den, er det nok svært at påvirke den med de samme kræfter som den kan
bliver udsat for, hvis uheldet er ude, så det er svært at sige, hvordan den
vil "reagere" - men det kan bruges omvendt; kan du vride støvlen med
hænderne, så er den nok ikke meget værd som sikkerhedsudstyr.

Det bedste vil nok være at finde nogle støvler der er testet af et relevant
og uafhængigt foretagende (forbrugerrådet, mc-magasiner etc). Ellers kan
man (igen men en vis portion skepsis) kigge lidt på den dokumentation
producenten levere... hvis der står beskrevet hvordan en bestemt
konstruktion i sålen øger stabiliteten (og forhandleren evt har en
gennemskåret støvle stående), vil jeg mene det er bedre, end hvis der bare
står "ekstra stabil sål" på et stykke pap der er hæftet på skaftet. Ikke
mindst kan man jo hører hvad andre mener/har af erfaringer (fx. her i
gruppen).