Island rundt på motorcykel ... erfaringer/~
Fra : p

Dato : 31-12-06 18:49

Hej

Jeg overvejer at kører Island rundt på MC alene og
vil spørge her i gruppen om nogle som har erfaringer
og/eller kendskab til en sådan tur.

1: Kan det lade sig gøre?
2: Skal man krydse floder/ større vandløb?

Jeg har tænk mig at følge hovedvejen rundet om Island
(mere eller mindre) og har læst at selv hovedevejen
ikke altid er asfalteret.

3: Hvor dårlige er vejene uden for byerne?
4: Punkter man ofte på det stenede underlag?

Min MC:
BMW F650GS årg.2005

Mvh
Jens V. Sigersted

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-01-07 14:51

"p" <p@linux.site> skrev >
> 3: Hvor dårlige er vejene uden for byerne?
> 4: Punkter man ofte på det stenede underlag?

Hvis du starter nu, skulle du med lidt held være død inden første punktering

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 01-01-07 17:22

"p" <p@linux.site> skrev i en meddelelse

> [...]
> ........Jeg har tænk mig at følge hovedvejen rundet om Island
> (mere eller mindre) og har læst at selv hovedevejen

Jeg læste engang en beretning om nogle tossede italienere der havde sat sig
for at gøre trippet på Vespa'er, og derfra er min eneste erfaring:

> 1: Kan det lade sig gøre?

I princippet, ja: Der ér faktisk en "ring"-hovedvej turen rundt langs
kysten, men når det er sagt, så glem alt om europæiske standarder for
hovedveje, ja for den sags skyld veje i det hele taget

> 2: Skal man krydse floder/ større vandløb?

Jup!
Og alt efter årstid og nedbørsmængde vil det kunne udgøre store problemer,
ligesom deciderede oversvømmelser af vejen/sporet over kilometre

> 3: Hvor dårlige er vejene uden for byerne?

Specielt nordpå vil det ofte nærmere være et spor

> 4: Punkter man ofte på det stenede underlag?

Dér bliver jeg dig svar skyldig.

Derimod regner jeg en sådan første-oplevelse af turen for at være galsind at
planlægge som solotrip :-|
Det er kollosale distancer i øde områder hvor der ikke er telefonbokse for
hver meter og sikkert ganske uden dækning for mobiltelefoner. Og med dé
trafikale forhold kan man hurtigt ende i en situation hvor man ikke kan
komme videre endsige magter at reparere ved egen hjælp!!!

--
Armand.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-01-07 19:19

[Jeg ser, at Torben vist faktisk har taget turen. Hans erfaringer
vægter derfor naturligvis tungere. Jeg lader nu bare mit indlæg
stå. Det er også et synspunkt, om end ikke et baseret på detailviden
som Torbens.]

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> [...]
> trafikale forhold kan man hurtigt ende i en situation hvor man ikke kan
> komme videre endsige magter at reparere ved egen hjælp!!!

Enig.

Jeg har ikke de store erfaringer med Island - der har jeg kun været
omkring Reykjavik - men fra mine ture til Svalbard ved jeg, at dårligt
vejr koster liv. OGSÅ hvis folk har alt nødudstyret er i fysisk
topform og alt det der - man kan ikke sende redningshelikoptere ud i
stormvejr og så må man sende redningsmandskab ud i kørende materiel,
der kan have svært ved at komme hurtigt nok frem frem. Og Det er bare
på de relativt tåleligt distancer på Svalbard. Island er værre
mht. afstande, men meget bedre mht. vejret. Formoder jeg.

Mit bud vil være:

Vinter - glem det.
Forår - for meget smeltevand, der kan oversvømme ting.
Sommer - stadig risiko for smeltevand i store mængder (det siger jeg
ud fra at have oplevet veje, der var lukket af sne i slutningen af
juli i Californien)
Efterår - Tidligt efterår. Måske. Før de værste storme sætter ind.

En ting er helt sikkert: Du bør ikke rejse alene. Du bør have en
satelit-telefon. Du bør planlægge rejsen i samarbejde med et bureau på
Island, der ved hvad de laver - og hvis de siger nej, så tro på dem.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^)) - Birksted

Fra : Armand

Dato : 01-01-07 19:33

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vægter derfor naturligvis tungere. Jeg lader nu bare mit indlæg
> stå. Det er også et synspunkt, om end ikke et baseret på detailviden

Ditto!

--
Armand.

Fra : Ivar

Dato : 02-01-07 16:53

Armand skrev:

> I princippet, ja: Der ér faktisk en "ring"-hovedvej turen rundt langs kysten,
> men når det er sagt, så glem alt om europæiske standarder for hovedveje, ja
> for den sags skyld veje i det hele taget

Der er utrolig stor forskel på vejen i dag og for blot 15 år siden.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Armand

Dato : 03-01-07 19:14

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Der er utrolig stor forskel på vejen i dag og for blot 15 år siden.

Og dér ligger min fejl med sikkerhed, for den artikel jeg nævner var på det
nærmeste skrevet med runer i forhold dertil

--
Armand.
(der til gengæld ikke synes at turen lyder nær så eventyrlig længere)

Fra : Anders Majland

Dato : 04-01-07 09:40

> Armand.
> (der til gengæld ikke synes at turen lyder nær så eventyrlig længere)

Så skal man vist bare dreje fra hovedvejen - så er der udfordringer/eventyr
nok ...

Det er ikke uden grund at der skiltes med "4x4 only" Det betyder at der ikke
er dybere end man "normalt" kan komme igennem uden snorkel. Og når de
skilter med at det skal specialtilpassede køterøjer skal man tage det
seriøst .... Jeg har prøvet at vandet skyllede ind over kølerhjelmen på den
lejede landcruiser - og det var altså en vej jeg kørte på uden særlige
restriktioner.

Prøv evt også at søge på dormck og tenere forummerne . Der er flere der har
skrevet lidt om deres ture de seneste år.

Fra : Underbjerg / Anderse~

Dato : 01-01-07 18:37

Der var ca 1 autocamper hvert kvater, og vejen rundt om øen var total tør og
meget støvet, gratis vask af biler på alle tankstationer, hvor der også er
mad og mulighed for at overnatte.

Rundturen er fin på mc om sommeren, og der er altid muligheder for at køre
ind midt på øen med andre, men der kommer problemerne hurtigt med
krydsninger af floder og meget stenede områder, så det er bedst at have en
lokalkendt med, når man køre fra de store veje på tværs af øen.

Du vil møde mc,er af alle typer og nationaliteter om sommeren deroppe, så
pak bare taskerne.

Hilsen
Torben

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : sigvald@binet.is

Dato : 01-01-07 21:20

Armand wrote:
> [...]
> kysten, men når det er sagt, så glem alt om europæiske standarder for
> hovedveje, ja for den sags skyld veje i det hele taget

Almost the whole ring road (route 1) has asfalt surface (see here for
asfalt cover of the road system (end of
2005):http://www.vegagerdin.is/media/vegakerfid/Busl_2005.jpg
and most of the main roads in Iceland are of quite a good standard (but
that does not apply to the tracks in the interior)

> Jup!
> Og alt efter årstid og nedbørsmængde vil det kunne udgøre store problemer,
> ligesom deciderede oversvømmelser af vejen/sporet over kilometre

Not on the ring road or on any of the main roads. The tracks in the
interior are not really considered part of the road system and many of
the smaller rivers and streams on these routes are not bridged.

> Specielt nordpå vil det ofte nærmere være et spor

That only applies in the interior.
The above mentioned site (www.vegag.is) has a number of maps showing
road conditions etc. that are kept up to date (on an hourly basis) and
should be consulted before any sort of trip into the interior is
attempted.

Fra : p

Dato : 06-01-07 11:03

On Mon, 01 Jan 2007 12:19:47 -0800, sigvald wrote:

> [...]
> and most of the main roads in Iceland are of quite a good standard (but
> that does not apply to the tracks in the interior)

God side at kende. Den vil jeg bnytte mig af.
Tak for den.

Mvh
Jens

Fra : Bongo

Dato : 01-01-07 21:27

> Jeg overvejer at kører Island rundt på MC alene og
> vil spørge her i gruppen om nogle som har erfaringer
> og/eller kendskab til en sådan tur.
>
> 1: Kan det lade sig gøre?

Jeg har venner der gjorde det i 80erne i en transporter. Ud over et ekstra
reservehjul havde de vist ikke andet med. Jeg tror godt det kan lade sig
gøre på mc. Tjek selv her:
http://www.heklatravel.dk/traveloffer.cfm?product_Id=15987137

Fra : Bongo

Dato : 01-01-07 22:28

Jeg syntes projektet lyder spændende, så jeg har googlet lidt på "iceland
motorbike" og fundet følgende:

http://www.hi.is/~bkg/

http://www.coyotetrips.de/island/iceland.htm

Fra : p

Dato : 06-01-07 11:06

On Mon, 01 Jan 2007 22:28:03 +0100, Bongo wrote:

> Jeg syntes projektet lyder spændende, så jeg har googlet lidt på "iceland
> motorbike" og fundet følgende:
>
> http://www.hi.is/~bkg/
>
> http://www.coyotetrips.de/island/iceland.htm

Han Stefan fra coyotetrips.de har en ret gode side og
nogle gode kommentare ang. benzintankene eller rettere
mangel på samme inde i midten af Island.

Det have jeg ikke tænkt på ... :-/

Tak for linket.

Mvh
Jens

Fra : Biker-Torben®

Dato : 02-01-07 11:10

> [...]
> ikke altid er asfalteret.
>
> 3: Hvor dårlige er vejene uden for byerne?
> 4: Punkter man ofte på det stenede underlag?

Hej Jens!
Du kan sagtens tage sådan en tur alene - hvis du holder dig mere eller
mindre til ringvejen, er der asfalt næsten hele vejen rundt. Der er et par
stræk (i alt måske 80 km - ud af 1.400 mener jeg) på ringvejen med fast grus
i den nordlige del af Island, men ellers er vejen helt fin. For at komme ud
til nogle af vandfaldene (bl.a. Dettifoss) skal man køre på grus-/jordveje.
Men det er ikke slemt (i hvert fald ikke i tørvejr).
Vi gjorde turen Island rundt i 2004 på henholdsvis en Yamaha Dragstar 1100
og en Yamaha Virago 535 uden punkteringer eller andre problemer.
Især i den nordlige del af Island er der temmeligt øde - men, hvis du kører
til f.eks. Nordkap er der altså også temmelig øde i Finnmarken, så lad dig
ikke skræmme af det.

Du kan læse om vores tur til Island her: www.bikertorben.dk/island/

Jeg har også lige lagt lidt ekstra billeder fra turen ud her (har endnu ikke
fået skrevet billedtekster til alle billeder):
www.flickr.com/photos/bikertorben/sets/72157594439644768/

--
Hilsen
Biker-Torben®

Fra : Bongo

Dato : 02-01-07 15:12

> Du kan læse om vores tur til Island her: www.bikertorben.dk/island/

Meget fin side Torben, lad den leve længe. Og du må ikke rette stavefejlen
på denne side:

ROFL Hvem er det lige der bliver malket?
http://www.bikertorben.dk/island/2004_07_island/photos/photo29.html

Fra : Biker-Torben®

Dato : 02-01-07 16:43

> [...]
> på denne side:
>
> ROFL Hvem er det lige der bliver malket?
He, he ... ups. Godt set! Jeg tror nu allligevel jeg retter det lige om lidt

Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-01-07 18:44

"Biker-Torben®" <ja_noget_skal_derjostaa@hotmail.com> skrev
> He, he ... ups. Godt set! Jeg tror nu allligevel jeg retter det lige om
lidt

Så husk det hedder kørerne....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : p

Dato : 06-01-07 11:10

On Tue, 02 Jan 2007 11:10:17 +0100, Biker-Torben® wrote:

> Hej Jens!
> Du kan sagtens tage sådan en tur alene - hvis du holder dig mere eller
> mindre til ringvejen, er der asfalt næsten hele vejen rundt. Der er et par

Det lyder godt. Jag havde også tænkt at holde mig til hovedvejen det
meste af vejen rundt men jeg skal nu også prøve at kører lidt inde
i mindten af Island.

> [...]
>
> Jeg har også lige lagt lidt ekstra billeder fra turen ud her (har endnu ikke
> fået skrevet billedtekster til alle billeder):

Fin side og fine billder du har lavet. Jeg viste ikke færgeturen tog så
lang tid ...

Mvh
Jens V. Sigersted