/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
kawa gpx 600 / 750
Fra : Christopher Stein


Dato : 31-12-06 02:19

Hej alle
Jeg er nybegynder og har set mig lun paa en kawasaki gpx 600 eller 750r.

Jeg vil gerne vide om der er nogen ting man skal vaere opmaerksom paa
naar man koeber motorcykel. Hvad skal man kigge efter, der kan koste
penge i det lange loeb? - og ikke kun paa kawaen, men ogsaa generelt.. :)

og kan det passe at der er en speciel "knastaksellyd" som er normalt for
en kawasaki?

paa forhaand tak..

 
 
Christopher Stein (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Christopher Stein


Dato : 31-12-06 02:24

Christopher Stein wrote:
> Hej alle
> Jeg er nybegynder og har set mig lun paa en kawasaki gpx 600 eller 750r.
>
> Jeg vil gerne vide om der er nogen ting man skal vaere opmaerksom paa
> naar man koeber motorcykel. Hvad skal man kigge efter, der kan koste
> penge i det lange loeb? - og ikke kun paa kawaen, men ogsaa generelt.. :)
>
> og kan det passe at der er en speciel "knastaksellyd" som er normalt for
> en kawasaki?
>
> paa forhaand tak..

det skal lige siges at det er modellerne sidst i 80'erne / starten af
90'erne jeg taenker paa.. (har kig paa en fra 88 med 53kkm paa klokken) :)

DJ (31-12-2006)
Kommentar
Fra : DJ


Dato : 31-12-06 03:03


"Christopher Stein" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse
news:45971114$0$14047$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Christopher Stein wrote:
>> Hej alle
>> Jeg er nybegynder og har set mig lun paa en kawasaki gpx 600 eller 750r.
>>
>> Jeg vil gerne vide om der er nogen ting man skal vaere opmaerksom paa
>> naar man koeber motorcykel. Hvad skal man kigge efter, der kan koste
>> penge i det lange loeb? - og ikke kun paa kawaen, men ogsaa generelt.. :)
>>
>> og kan det passe at der er en speciel "knastaksellyd" som er normalt for
>> en kawasaki?
>>
>> paa forhaand tak..
>
> det skal lige siges at det er modellerne sidst i 80'erne / starten af
> 90'erne jeg taenker paa.. (har kig paa en fra 88 med 53kkm paa klokken) :)

Hej

Det er en fin starter cykel som kan følge dig længe, generelt er der ikke
andet at kigge efter end der er på andre cykler, der nogle der snakker om
knast problemer på dem, men jeg har endnu ikke oplevet det på de 2 jeg
henholdsvis har haft og har.

Hvad årgang er den du kigger på? Og hvad skal du give for den?

--
Dannie




Christopher Stein (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Christopher Stein


Dato : 31-12-06 12:52

DJ wrote:
> "Christopher Stein" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse
> news:45971114$0$14047$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Christopher Stein wrote:
>>> Hej alle
>>> Jeg er nybegynder og har set mig lun paa en kawasaki gpx 600 eller 750r.
>>>
>>> Jeg vil gerne vide om der er nogen ting man skal vaere opmaerksom paa
>>> naar man koeber motorcykel. Hvad skal man kigge efter, der kan koste
>>> penge i det lange loeb? - og ikke kun paa kawaen, men ogsaa generelt.. :)
>>>
>>> og kan det passe at der er en speciel "knastaksellyd" som er normalt for
>>> en kawasaki?
>>>
>>> paa forhaand tak..
>> det skal lige siges at det er modellerne sidst i 80'erne / starten af
>> 90'erne jeg taenker paa.. (har kig paa en fra 88 med 53kkm paa klokken) :)
>
> Hej
>
> Det er en fin starter cykel som kan følge dig længe, generelt er der ikke
> andet at kigge efter end der er på andre cykler, der nogle der snakker om
> knast problemer på dem, men jeg har endnu ikke oplevet det på de 2 jeg
> henholdsvis har haft og har.
>
> Hvad årgang er den du kigger på? Og hvad skal du give for den?
>
> --
> Dannie
>
>
>

Hej Dannie

Det er dig fra motorcykelgalleri.dk, ikke? :)

Det er en aargang 88 og den skal koste 30 KKR..

DJ (31-12-2006)
Kommentar
Fra : DJ


Dato : 31-12-06 13:20


"Christopher Stein" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse
news:4597a43b$0$14011$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Hej Dannie
>
> Det er dig fra motorcykelgalleri.dk, ikke? :)
>
> Det er en aargang 88 og den skal koste 30 KKR..
>

Jeps

--
Dannie




Armand (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-12-06 13:12


"Christopher Stein" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse
news:45971114$0$14047$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>> Jeg er nybegynder og har set mig lun paa en kawasaki gpx 600 eller 750r.

750R??
Der mangler et typenavn, og med "R" efter kan det ikke være en GPX!

>> Jeg vil gerne vide om der er nogen ting man skal vaere opmaerksom paa
>> naar man koeber motorcykel. Hvad skal man kigge efter, der kan koste
>> penge i det lange loeb? - og ikke kun paa kawaen, men ogsaa generelt.. :)

Jens Jacob Bager har jævnligt besvaret lignende forespørgsler med et
grundigt epos som han tilsyneladende har liggende klar til lignende brug.
Jeg har forgæves forsøgt at spole tilbage til ét af dem, men hvis ikke der
umiddelbart er andre der kan byde ind dermed, så giv lige JJB selv en chance
for at melde sig med smøren - Det er jo den tid på året hvor der for de
fleste er mindre tid til at sidde ved PC'en end vanligt!

>> og kan det passe at der er en speciel "knastaksellyd" som er normalt for
>> en kawasaki?

"Klappersaki" :-|
Men den skal altså ikke være særlig markant førend at jeg ville mistro den
for at være alvorligere end som så!

> det skal lige siges at det er modellerne sidst i 80'erne / starten af
> 90'erne jeg taenker paa.. (har kig paa en fra 88 med 53kkm paa klokken) :)

Ihvertfald GPX-modellerne havde en temmelig kort tid på Kawasaki's
modelpalette, selvom motoren som sådan levede videre i ZZR(600) og siden
ZXR(750) -modellerne, så det er kun de nævnte 2-3 års tid at de solgtes

--
Armand.



Søren O. (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Søren O.


Dato : 01-01-07 11:08

>>
>>> Jeg er nybegynder og har set mig lun paa en kawasaki gpx 600 eller 750r.
>
> 750R??
> Der mangler et typenavn, og med "R" efter kan det ikke være en GPX!
>
>
Hej ho, og godt nytår. De hedder vel som CS skriver: GPX 600 R og GPX 750 R,
eller misforstår jeg dig bare Armand??

Tjek evt. link for data:
http://www.pismis.dk/mcrevy/main.php?g2_itemId=11727&g2_page=4

mvh
Søren O.

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1174 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Armand (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-01-07 17:27


"Søren O." <sozfunGUZZI@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4598dd82$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>>> Jeg er nybegynder og har set mig lun paa en kawasaki gpx 600 eller
>>>> 750r.
>>
>> 750R??
>> Der mangler et typenavn, og med "R" efter kan det ikke være en GPX!
>>
.... De hedder vel som CS skriver: GPX 600 R og GPX 750 R, ........

Shit!
Hvis bare at det ikke havde været fordi min reserch er ringere end min
hukommelse

--
Armand.



Christopher Stein (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Christopher Stein


Dato : 01-01-07 18:42

Armand wrote:
> "Søren O." <sozfunGUZZI@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4598dd82$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...
>>>>> Jeg er nybegynder og har set mig lun paa en kawasaki gpx 600 eller
>>>>> 750r.
>>> 750R??
>>> Der mangler et typenavn, og med "R" efter kan det ikke være en GPX!
>>>
> ... De hedder vel som CS skriver: GPX 600 R og GPX 750 R, ........
>
> Shit!
> Hvis bare at det ikke havde været fordi min reserch er ringere end min
> hukommelse
>
hehe.. :) det kan jo ske for enhver.. men HAR de ikke heddet GPZ foer i
tiden>?

Armand (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-01-07 19:16


"Christopher Stein" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse
news:459947ce$0$8702$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Armand wrote:
>>>> ... De hedder vel som CS skriver: GPX 600 R og GPX 750 R, ........
>>
>> Shit!
>> Hvis bare at det ikke havde været fordi min reserch er ringere end min
>> hukommelse
>>
> hehe.. :) det kan jo ske for enhver.. men HAR de ikke heddet GPZ foer i
> tiden>?

NIX! GPZ-serien var den sidste twist på Kawa's luftkølede firecylindrede
modeller.
Lidt Kawa-motorhistorik:
GPX's motorlinie (á vandkølet med trækket til knastakslerne imellem cyl. 2
og 3) stammer fra GPZ600 som var Kawa's første vandkølede i den klasse; men
selvom det kantede GPX-design som sådan erstatter GPZ600 er GPX-modellerne
helt sig selv!
Motoren benyttedes sidenhen i ZZR600; ZXR750 samt ZX900, indtil man
udviklede de nye motorer til topmodellerne (á vandkølet med knastdrevet i
højre side af motoren) som forekommer i de ens designede ZX7 og ZX9; men
vist også i de sidste ZXR750!

--
Armand.



Armand (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-01-07 19:34


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45994fc1$0$3546$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> GPX's motorlinie ... stammer fra GPZ600 som .........

Shit, der glemte jeg atter lige detaljén: GPZ600R :-|

--
Armand.



Jens Jacob Bager Jen~ (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 01-01-07 20:15

> Jens Jacob Bager har jævnligt besvaret lignende forespørgsler med et
> grundigt epos som han tilsyneladende har liggende klar til lignende brug.

Her er en generel brugtkøbsvejledning jeg har lavet:

Du må ikke købe den første MC du kigger på. Det er en TYPISK begynder fejl.
Man har kortet og pengene. Man finder en pæn MC man kan betale. Den har to
hjul, fire? cylindere og et sæde. Man er helt vild i bukserne nægter at se
eventuelle svagheder og advarselstegn. Jeg har selv lavet finten og kender
flere DFM skrivere der har lavet det samme trick. Jeg vil gerne komme ud og
hjælpe med at kigge modellen efter på et senere tidspunkt.

Du skal kigge på flere cykler. Gerne flere forskellige modeller. Du skal
kende netop den modellernes fordele og ulemper. Så bør man spørge på DFM og
lede på nettet efter oplysninger om præcist denne model.

Om en cykel er slidt kan man ikke kun aflæse på km standen. Det er kun et
fingerpeg. Du kan mærke det når du kører om den er slidt. Det er lidt svært
at forklare. Det er noget med om cyklen føles "løs" eller "fast". Prøv et
par cykler af samme model, så kan du måske mærke det.

Det jeg ville gøre var at kigge på en 10-20 cykler. Finde ud af hvad _DU_
synes de er værd. Hvad sælger synes de er værd står i DBA og er for sin vis
ikke interessant.
Jeg gør således: Kræv cyklen er kold når du kommer. Kontroller den er kold
før start. Undersøg cyklen grundigt, start cyklen. MC'en SKAL startes med
choker når den er kold. Fuld choker - ingen gas. Skal den have det
anderledes trænger den til en karburator justering. Snak lidt med sælger
mens cyklen varmer op. Det skal den kunne uden at man holder gassen i
hånden. Når modellen er varm, så tage en kort prøvetur. Så tager man hjem
laver en lang liste over fejl og mangler undersøger hvad det koster og
får den i en stand man vil have og så afgive et bud til sælger. Dette bud er
(selvfølgelig) under hvad den står til i DBA (man er vel krejler ). Hvis
ikke sælger vil sælge den til den pris, så prøv nogle andre cykler. Når man
har kigget på en del ved man godt hvilke der er værd at samle på og hvilke
der er alt for dyre.

Hints

Hvad man kigger efter når man går en tur rundt om cyklen:
Er bremseskiverne slidt. Der må ikke være en kant på skiverne.
Er der huller i kromen på forgaffelbenene
Er bremseklodserne slidt op?
Er bremserne bløde?
Er der rust?
Hvordan er lakken på motor, gaffelben.
Hvordan er kæden?
Hvordan er staden på kåben. Ridser, revner, manglende ting o.s.v.
Lækker pakdåserne i forgaflen?
Er lygterne hele? Der må ikke være den mindste revne.
Er der huller i olieproppen, bundskruen samt kaliberskruerne? Så har cyklen
kørt ræs
Er fælgene pæne og uden store mærker?
o.s.v.

Motoren skal spinde uden mislyde overhovedet. Den skal trække rent fra
3000rpm i 3. gear, 1500rpm hvis der er en 600cc. Ikke hårdt, men uden at
hoppe eller lyde mærkeligt i motoren. Den skal være "glad" for at komme op
på de mange omdrejninger. Kræfterne skal tiltage hele tiden. Den må ikke
tøve eller på nogen måde ikke tage gassen godt. En ZXR 400 skal storme
lige ind i det røde område. Hvis du kan fyre den af på en motorvej skal den
kunne køre minimum 215!

Spørg hvor lang den går på literen. Den skal gå minimum 16km/L. Går den
mindre er den defekt og skal til service. Det koster minimum en tudse at
reparere.

Mål spændingen over batteriet ved halvdelen af max rpm. Den skal vise max
15V regulator/omformeren går på alle cykler, især Suzuki Det koster
minimum en tudse at reparere.

Kontroller kæden. Den så ikke være rusten og have stive led. Man må ikke
kunne hive kæden mere end en ½cm ud fra det bagerste tandhjul. Kan man det
synger kæden på sidste vers. Det koster omkring en tudse at reparere.

Slip styret under motorbremse mellem 80 og 60. Den skal ikke slå i styret.
Den må ikke sige et "knæk" fra kronrøret under hård opbremsning fra 20 -> 0.
Kontroller at styret går løst og ikke "går i hak" lige ud. Kronrørslejerne
er originalt kuglelejer de skal som regel skiftes til rullelejer da folk
ikke smører dem. Det koster 500kr at reparere hvis du kan gøre det selv.

Lav en lang jævn opbremsning fra over 100km/t den må ikke pumpe i grebet
overhovedet. Gør den det, er skiverne skæve. Det koster ca. 1000kr pr skive.

Check hvornår bagsvinger og affjedringslinks samt kronrørslejer er smurt og
find ud af hvornår forgaffelolien er skiftet og ventilerne er stillet. Det
er altid forsømt. Brug det til at presse prisen. Hvis ikke du gider at
forsøge selv, koster det en herregård ved en forhandler.

Lad være med at stille dig tilfreds med gamle halvslidte dæk. Kontroller
datoen. De skal max være et par år gamle. Det skal være samme dæk for og bag
og størrelsen skal være den originale. Motoren trækker pænt,
og får som regel god holdbarhed ud af et sæt dæk.
Er du sikker på fordækket ikke er slidt op? Kig på fordækket. Fordæk slides
ikke på samme måde som bagdæk. Fordæk bliver som regel misformede og gamle
før de er slidt ned til 1mm. De skal næsten altid skiftes længe inden de er
slidt til slidmærket. Fordæk bliver kantede i profilen både på sværs og på
langs. Kører du hånden ned af dækket skal det være glat og ikke "kuperet".
Hvis du kigger ned på profilen fra oven skal det være helt rundt og ikke
være 3 eller 5-kantet.

Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00 i
stedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
over 4 år gamle.

Ellers forvent komplet service historie og ingen rust. Held og lykke.
Læs mere her: http://www.clarity.net/~adam/buying-bike.html


--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Ukendt (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-01-07 15:18

On Sun, 31 Dec 2006 02:19:08 +0100, Christopher Stein wrote:


> og kan det passe at der er en speciel "knastaksellyd" som er normalt for
> en kawasaki?

Altså, knastkædestrammeren er af samme fabrikat, og type som på Honda
VTR-F, og er mildest talt noget juks. Strammeren slides hurtigt, og er så
ikke i stand til at holde knastkæden stram ved tomgang. Det giver anledning
til raslelyde, eller ligefrem højlydt klapren, men om det er direkte
skadeligt for motoren ved jeg ikke. Dog kunne jeg forestille mig at den
"slaskende" kæde må overføre vibrationer til andre steder i motoren.

Jeg har beskrevet strammeren på:

http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/camchain/chain.html

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Christopher Stein (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Christopher Stein


Dato : 01-01-07 16:16

Orla Pedersen wrote:
> On Sun, 31 Dec 2006 02:19:08 +0100, Christopher Stein wrote:
>
>
>> og kan det passe at der er en speciel "knastaksellyd" som er normalt for
>> en kawasaki?
>
> Altså, knastkædestrammeren er af samme fabrikat, og type som på Honda
> VTR-F, og er mildest talt noget juks. Strammeren slides hurtigt, og er så
> ikke i stand til at holde knastkæden stram ved tomgang. Det giver anledning
> til raslelyde, eller ligefrem højlydt klapren, men om det er direkte
> skadeligt for motoren ved jeg ikke. Dog kunne jeg forestille mig at den
> "slaskende" kæde må overføre vibrationer til andre steder i motoren.
>
> Jeg har beskrevet strammeren på:
>
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/camchain/chain.html
>
Hej Orla..

tak for dit svar.
Hvor svaert er det at skifte saadan een? (dvs. hvor meget kommer det til
at koste mig paa et vaerksted)?

mvh
chris

Ukendt (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-01-07 19:43


>
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/camchain/chain.html
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Hej Orla
På Blackbirden som har samme strammer, men måske holder længere på grund
at mere jævnt træk ( måske miledere knaster ) De plejer at holde ca.70000km.
Der har jeg på flere bare strammet fjederen og det har virket fint.
På min gamle begynde den dog at støje kort efter den fik skrappe knaster.
Købte en ny og den begynde at støje efter ca.5000km. Måtte bøje mig og
fik min kammerat Kim Phillip til at lave den om til manuel justerbar.

Hygge PD CBR1100t



Ukendt (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-01-07 23:18

On Mon, 1 Jan 2007 19:42:38 +0100, Poul Dam wrote:

> Hej Orla
> På Blackbirden som har samme strammer, men måske holder længere på grund
> at mere jævnt træk ( måske miledere knaster ) De plejer at holde ca.70000km.

Den forreste, som hjælpes gevaldigt af tyngdekraften, har sjovt nok heller
ikke problemer endnu....

> Der har jeg på flere bare strammet fjederen og det har virket fint.

Og det er jeg så lidt bange for, for kæden skal jo netop ikke udsættes for
tryk, men skal blot forhindres i at slaske. :-/ Strammeren kan jo sagtens
udføre sit arbejde når motoren roterer bare lidt over tomgang. Problemet
er, at vibrationer i kæden kan "slå" strammeren baglæns når denne er slidt.

> På min gamle begynde den dog at støje kort efter den fik skrappe knaster.
> Købte en ny og den begynde at støje efter ca.5000km. Måtte bøje mig og
> fik min kammerat Kim Phillip til at lave den om til manuel justerbar.

Lyder sansynligt, tanken strejfede også mig, men så kom jeg i tanke om de
gamle "racket type" strammere man brugte på biler førhen, og "file"
løsningen var enkel og oplagt.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Ukendt (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-01-07 06:28


>
> Og det er jeg så lidt bange for, for kæden skal jo netop ikke udsættes for
> tryk, men skal blot forhindres i at slaske. :-/ Strammeren kan jo sagtens
> udføre sit arbejde når motoren roterer bare lidt over tomgang. Problemet
> er, at vibrationer i kæden kan "slå" strammeren baglæns når denne er
> slidt.

>
Hej igen
På Blackbirden er der normalt ikke støj fra kæden før ved ca. 4000-4500
omdr.
hvis strammeren er defekt, i tomgang har jeg ikke hørt det + kæven stå
næsten
stille.Jeg plejer at stramme fjederen 2 omgange og der kan ikke høres noget
bagefter + man kan stadig se kærven bevæger sig men meget mindre.
PD CBR1100t



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste