Perminator skrev:
> Hej!
>
>>Søren Madsen skrev:
>>
>>>Er der nogen der har erfaringer og gode råd vedr. rep af membranerne i 2
>>>af mine kaburatorer. Har hørt at der findes et velegnet produkt af mærket
>>>"Sikaflex".
>>
>>Jep, Sikaflex 221 har fået meget positiv omtale her i gruppen. Så vidt jeg
>>er orienteret er 221 dog udgået til fordel for 291 der har næsten de samme
>>egenskaber (en smart sælger ville nok sige: "det er det samme - bare
>>bedre").
>>
>>Du opløser Sikaflexen i cellulosefortynder (jeg mener 1 del Sikaflex til
>>ca 2 dele fortynder (øjemål) giver en passende konsistens*), når
>>Sikaflexen er 100% opløst, kan du pensle et tyndt (evt 2 meget tynde) lag
>>på de "syge" områder. Det er nok (ved det ikke) en god idé at overlappe de
>>"raske" områder lidt, for at sikre 100% tætning, men brug så lidt som
>>muligt, da det nok ikke kan undgås at det går lidt ud over membranens
>>smidighed.
>>* konsistensen skal ikke være for tynd, heller ikke for tyk - bare sådan
>>lige tilpas :) prøv dig evt lidt frem ved at male det på et stykke af en
>>tynd plasticpose/tyndt stykke stof, og vurder smidighed/holdbarhed i
>>forhold til membranen.
>
> Vil kuren kunne anvendes på gummimanchetterne mellem karb.og topstykke på
> min CXer?
Det kan jeg ikke se, at der skulle være nogle problemer med, prøv evt
først om det binder ordentligt, og gør det det, så klø på :)
Manchetterne skal jo ikke være så fleksible som membranerne, så du kan
vel i princippet give dem et (relativt) tykt lag hele vejen rundt.
Jeg overvejer selv, at smører ledningerne fra generator/pcik-ups ind i
blandingen - de ligger i nogle plasticagtige/krympeflex rør, som med
tiden er blevet ret stive, og revnet flere steder.
Har i øvrigt også (med held) brugt det til:
- Forstærkning af "tandremmen" der bruges til at justere preload på
bagstøddæmperen; viklede et stykke lærred, "gennemvædet" af
SikaFlexopløsningen, 4-5 gange rund om ydersiden.
- Et område på "bagsvingeren" (der ikke svinger) på min gamle
trædecykel, der hvor kæden ellers slår ned, og ødelægger lakken.
Anvendelsesmulighederne er utallige :)
> En tidligere ejer har givet manchetterne en del tape, hvilket tyder på at de
> var utætte. Jeg går principielt ind for, at man skifter udslidte dele, men
> i dette tilfælde kunne jeg godt tænke mig at synkronisere udskiftningen
> indtil motoren skal have sin anden udskiftning af stator, vandpumpepakning
> og knastkæde (kaldet "triple by-pass" operation i CX-kredse). Dette
> forventes at være til næste vinter. Jeg regner med at teste den nuværende
> tæthed med Startgas-testen ifm. forårsklargøring.
Tja, hvis du har splittet den ad nu, og alligevel skal til at lege med
sikaflex (og der ikke er nogle herinde der råber "NEEEJ!"), så giv dem
da turen med det samme (ellers skal du bare splitte den ad igen, lige
når du har samlet den, og konstanteret at de er utætte). Det er muligt
at lave en ret pæn overflade med det (og det fås i flere farver), så
æstetisk set ødelægger du ikke noget - uden at have set det, vil jeg
påstå at det er langt pænere end tape :)
Jeg er principielt enig i dit princip om at skifte udslidte dele - der
er bare nogle dele der er uhæmmede dyre, og kan man lave en god
reperation, kan man i stedet bruge pengene på at køre - mine
indsugningsmanchetter kostede for ca 1500 km i benzin :( Jeg vil dog nok
overveje nye membraner (afhængigt af hvordan de ser ud nu) da det er et
lidt mere kritisk punkt.
> Jeg har iøvrigt flydende latex-gummi stående, beregnet til udstøbning
> (fiskegrej). Jeg tænker på, om det ikke kunne udfylde samme funktion - også
> med membranerne, hvorved man undgik at arbejde med fortynder?
Det må nogle af gruppens "lommekemikere" hellere svarer på - jeg kunne
forestille mig, at fortynderen også opløser det "originale" gummi lidt,
og derved smelter det nye og gamle sammen, men det er ikke noget jeg kan
sige med sikkerhed.
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? ->
http://www.scoutriders.dk