"tom (cordoba sdi)" <skodskod@yahoo.com> wrote in message
news:en42un$1t85$1@newsbin.cybercity.dk...
> Med familen danmarks friværdi eventyr er der blevet godt med råderum på
> kassekreditten, og derfor har jeg kigget lidt rundt
>
>
> faldt over en hollandsk BMW K75 til få penge der dog har kørt relativt
langt
> (150kkm)
>
> Er der særlige afgiftsnedslag for politimc'ere - også ved udenlandske?
Nok
> har de fået service, men man må formode at de har rendt hurtigere og
oftere
> end mange andre mc'ere og dermed potentielt mere slid?
>
> eller skal jeg bare holde mig langt væk?
Davs Tom.
Hvis hollandsk politi vedligeholder deres bimmere som det danske politi gør,
så vil jeg på trods af grundigt vedligehold og øm og grundig, kærlig pleje
af motorcyklen holde mig MEGET langt væk!
Med de erfaringer der siddes inde med her i hytten, ville jeg ikke anskaffe
en K75'er der har kørt som politimotorcykel - så hellere ofre lidt mere på
en der har kørt civilt. Der er jo en grund til at politiet skiller sig af
med motorcyklerne efter en vis periode. De får tæv, og de får mange af dem.
Rent motormæssigt er der nok ikke problemer, men vær opmærksom på rumlelyde
fra transmissionen, f.eks. klonk- eller slaskelyde, der kunne tyde på slidte
kardankryds.
Vær meget opmærksom på det elektriske, da det laves om ved anskaffelse af mc
hos politiet, og laves om igen når mc'en sælges videre til civile efter endt
tjenestetid. Pas især på, hvis der er monteret varmehåndtag eller andet
elektrisk ekstraudstyr, da dette kan være et svagt punkt, der kan give mange
problemer senere. Blinklys står periodisk af, bag- eller forlygte virker
pludselig ikke, og lignende.
Hvis det er en mc du selv skal syne, så vær opmærksom på at den hurtigt
slider bremseskiverne ned, dette gælder nok især de tidligere
politimotorcykler.
Det er nok mere en mc, der henvender sig til folk, der kan og vil lave mange
ting selv på den = poste penge, tid og knofedt i dyret.
Regn med en motorrenovering omkring de 300-350.000 km, så kan den 300.000
km. mere.
Og regn ligeledes med at gearkasse og kardan står af først. Det er *ikke* en
specielt billig oplevelse.
Men okay, det er BMW-motorcykler jo generelt ikke i det hele
taget...*svedent grin*
I løbet af fire år og 114.000 km med en K75RT er der brugt følgende
reservedele:
1 komplet ny kobling.
3 bremseskiver (2 for, 1 bag).
1 bagdæmper.
1 temperaturføler.
1 gearindikator-kontakt.
1 bremsevæskebeholder.
+ det sædvanlige vedligehold.
Regn med 3-15.000 kr. pr. serviceeftersyn, alt efter hvad der skal laves af
småting, plus det sædvanlige dæk- og bremseskiveskift.
Derudover kan der opstå problemer med tændingen, der kan dø efter 4-10
minutters kørsel. Det kan hjælpe at ruske i nøglen.
Så er det bare om at splitte tændingslåsen ad, rense den for skidt og møg og
samle igen, så kan den lidt igen.
Så bortset fra skavankerne hos politimotorcyklerne, kan jeg kun varmt
anbefale en *civil* K75'er - det er en rigtig dejlig mellemklasse mc, den
kører skidegodt og den er bundstabil.
Så nu ved du lidt om hvad du evt. skal holde øje med.
Godt nytår!
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================