EU45 @ Motorcykel - regler?
Fra : Michael Christensen

Dato : 29-06-01 00:25

Hej

Jeg står og skal til at tage kørekort til bil og motorcykel, og der er et
enkelt spørgsmål jeg vil håbe at i kan hjælpe mig med at få afklaret.

Jeg har tænkt mig at anskaffe mig en Aprilia RS50 som er en EU45-knallert.

En af mine venner fortalte mig at jeg kunne, når jeg havde fået
motorcykelkørekort, få din indregistreret som motorcykel og derved gå under
reglerne som loven foreskriver det, for motorcykler.

Er det korrekt?

Hvad vil det koste?

Hvordan gøres det?

// MC

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-06-01 09:08

> [...]
under
> reglerne som loven foreskriver det, for motorcykler.

Det kan du godt opgive.

1) Den skal være typegodkendt som motorcykel (måske muligt at finde papirer
på)
2) Koster den ikke 25kkr som knallert ? Så vil afgiften for at få mc.plade
på den ligge i nærheden af 28kkr .Så kan du købe en RS125 istedet ....

/Anders

Fra : RpR

Dato : 29-06-01 09:34

> Det kan du godt opgive.

Nej, det ville jeg nu ikke sige med det samme. Kender et par gutter med
nogle veteran Kreidlere der har fået dem indregistreret som MC.

> 1) Den skal være typegodkendt som motorcykel (måske muligt at finde
papirer
> på)

I Italien kører de som lille MC og i Tyskland kan de køres som
"Kleinkraftrad" (dvs, fra 16år og op til 15hk)

> 2) Koster den ikke 25kkr som knallert ? Så vil afgiften for at få mc.plade
> på den ligge i nærheden af 28kkr .Så kan du købe en RS125 istedet ....

Hvad hvis han nu køber brugt?

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Donati

Dato : 29-06-01 10:56

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> Nej, det ville jeg nu ikke sige med det samme. Kender et par gutter med
> nogle veteran Kreidlere der har fået dem indregistreret som MC.

Når det er veteran køretøjer er afgiften ca 1/4 af hvad den normalt ville
være.
(hvertfald når der snakkes biler, men mon ikke det er ligeså med MC?)

> Hvad hvis han nu køber brugt?

Jeg er ikke helt med.. hvad skulle det hjælpe? (udover at en brugt jo selvf.
ikke koster det samme som en ny.)

> "4 hjul og 4 takt er 2 for mange"

Faldt over denne på et 2-takt forum:
Because one stroke isn't enough and four strokes waste two (many).

(slog mig ikke

--
Mvh. Finn Donati
donati@scooter-racing.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-07-01 10:49

Kører en af dem i Kbh ? Jeg så en til bakkeåbningen, og den trak rigtig godt
af en "knallert".

Hvad ligger der af motor i dem nu ?

Mvh
Anders Majland

Fra : RpR

Dato : 04-07-01 18:10

> Kører en af dem i Kbh ? Jeg så en til bakkeåbningen, og den trak rigtig
godt
> af en "knallert".

Nix, Sønderborg / Als området.

Den der nok er gjort klart mest ud af er Søren "puds" Kreidler Van deer Veen
fra '73. Totalt flot.

Motoren er næsten 100% original. Karburatoren er et nummer for lille, ellers
er alt som det skal være.
En hidsigprop af en 50cc'er siger jeg dig =)
Den er sjov, men først over 12000rpm.

Topfarten burde ligge på omkring 130 - 140km/t, da det er grand prix motoren
der er monteret.

Fra : Kim Larsen

Dato : 29-06-01 12:49

Jeg tror det ville være billigere at købe en rigtig mc som Anders skriver.
Men hvad ville der være galt i at købe en Peugeot Speedfight 100, den er
fed, er på store plader og har vist nok samme dimensioner som en EU i samme
mærke.

Kim Larsen

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 29-06-01 13:15

Kim Larsen wrote:

> [...]
> fed, er på store plader og har vist nok samme dimensioner som en EU i samme

Den og Elyseo'en er iøvrigt på udsalg i øjeblikket til 20K hos Peugeot
forhandlerne.

Anders

Fra : Michael Jensen

Dato : 29-06-01 16:36

Det ville helt sikkert også være værd at kigge på en PGO T-Rex 150ccm, den
har lidt krafitgre motor end Pegouteren, koster dog 25.000kr.

Fra : Kim Larsen

Dato : 02-07-01 13:47

Denne ?
http://www.mogenspedersen.dk/mcer1/221.htm

Kim Larsen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-07-01 12:55

> Denne ?
> http://www.mogenspedersen.dk/mcer1/221.htm
>
> Kim Larsen

Hver dog opmærksom på dens service interval vist kun er 2-3000km. Så
medmindre man selv skifter olie er det tit den skal på værksted....

Men ellers en maskine hvor man får meget for pengene.

--
/Anders Majland Valby, Denmark
/Aprila Leonardo 150 98', 33kkm, med 6000km i serviceinterval.

Fra : Kim Larsen

Dato : 02-07-01 13:45

Det var nu man skulle have pengene ;O(

Kim Larsen