"Få gratis GPS-alarmovervågning af din mot~
Fra : Jacob

Dato : 29-12-06 13:07

Hej

Er ved at rydde op i alle min MC-papirer, og falder over dette fra mit
forsikringsselskab (TopDanmark):

"Få gratis alarmovervågning af din motorcykel"
- hvis du installerer satellitsikring og motorcyklen er
kaskoforsikret.

www.topdanmark.dk/content/index.php?ID=366

Helt gratis er det selvfølgelig ikke, da det nødvendige udstyret skal
betales af kunden selv.

GPS-sporings udstyret koster 6000 kr + montering 1300 kr, i alt 7300.

Det er selve overvågningen der er gratis. Normalt koster denne overvågning
1000-1500 kr. årligt

Da der normalt er en selvrisiko på 20% på MC´en ved tyveri, burde det jo
snildt kunne betales sig hjem hvis MC´ens værdi er under 45-50.000 kr.

...samt det at man undgår ærgrelsen ved at miste cyklen og det personlige
præg der er sat på den.

Mv. og godt nytår.

Jacob

Fra : Capstardk

Dato : 29-12-06 13:22

"Jacob" <bocaj53@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> snildt kunne betales sig hjem hvis MC´ens værdi er under 45-50.000 kr.
>
> ..samt det at man undgår ærgrelsen ved at miste cyklen og det personlige

Hej
Ja, det er fedt, det eneste man skal er"Du skal også købe et simkort med
løbende abonnement hos en teleoperatør."

Mvh og godt nytår.
Casper

Fra : Jacob

Dato : 29-12-06 14:10

>"Du skal også købe et simkort med
> løbende abonnement hos en teleoperatør."

Jeg har et SIM-kort liggende.

Der er flere steder man kan få et gratis abonnement, når bare lige man
overstår en periode med betaling, men så er den prut jo slået og SIM-kortet
kan bruges med overvågningsenheden.
Selvfølgelig skal teleselskabets bindingsperiode også medregnes, hvis de har
en sådan binding.

Jacob

Fra : SB

Dato : 29-12-06 16:58

> [...]
> SIM-kortet kan bruges med overvågningsenheden.
> Selvfølgelig skal teleselskabets bindingsperiode også medregnes, hvis de

Stjæler de din MC og kører den ind i en container, ja så kan den ikke spores
alligevel

Søren

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 29-12-06 18:17

> Stjæler de din MC og kører den ind i en container, ja så kan den ikke
> spores alligevel
>
> Søren

Det har du fuldstændig ret i, og de profesionelle tyve ved det udmærket. Men
er TopDanmark villige til at lave en uhørt billig forsikring på argumentet,
at cyklen skal være "sporbar", ja så er det fint med mig.

Min erfaring med TopDK er nok snarere, at de stadigvæk tørrer
forsikringstageren for vildt, mens de forlanger ekstraudgifter på et
apparat, der ikke hjælper en dyt mod profesionelle tyve...

Mvh - og godt nytår,

Allan
Aprilia SL1000

Fra : Kim Olsen

Dato : 29-12-06 19:56

> forsikringstageren for vildt, mens de forlanger ekstraudgifter på et
> apparat, der ikke hjælper en dyt mod profesionelle tyve...

> [...]

Ydermere fungerer apparatet, så det også er muligt for konen at sidde
derhjemme og sende en SMS til MC, som villigt sender besked tilbage om at
jeg "stadigvæk" holder ved kroen - og altså ikke er på vej hjem

Kim

P.S: Bortset fra det, så har vi apparatet i et par firmabiler - også efter
krav fra Topdanmark - og teknisk virker det fint

Fra : Peter

Dato : 30-12-06 01:04

"Allan K. Poulsen" <allanpoulsen@bmb.sdu.dk> wrote in message

> [...]
> forsikringstageren for vildt, mens de forlanger ekstraudgifter på et
> apparat, der ikke hjælper en dyt mod profesionelle tyve...

Jeg havde kontakt til TopDanmark kort efter at de havde fået den dårlige idé
med Dantrack alarm. Det var ikke et spørgsmål om nedsat præmie eller
selvrisiko (stadig 20 % ved tyveri). det var udelukkende et spørgsmål om jeg
ville forsikres eller ej.

Det er desværre rigtigt at mc'en blot skal anbringes i Faradays bur (som kan
være et trådnet, container mv.), så er både GPS og GSM sat ud af spillet.

Det er også rigtigt at den formentlig vil være effektiv overfor
knallertdrengene, der lige skal ud at køre "stor" knallert, men de mc'er
forsikringsselskaberne forlange gps-alarm på, er som regel i forvejen
forsynet med en effektiv startspærre, der alligevel ville stoppe
knallertdrengene.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : SB

Dato : 30-12-06 11:23

"Allan K. Poulsen" <allanpoulsen@bmb.sdu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forsikringstageren for vildt, mens de forlanger ekstraudgifter på et
> apparat, der ikke hjælper en dyt mod profesionelle tyve...

Der ud over er der heller ikke mange gemmesteder på en MC til sådan noget,
et kvalificeret gæt vil være at 90% af dem er monteret under sadlen

Søren

Fra : Jacob

Dato : 29-12-06 20:13

> Stjæler de din MC og kører den ind i en container, ja så kan den ikke
> spores alligevel

hmmmm....
lyder altså som en dårlig investering.

Nu er det vel ikke alle MC´er der stjæles og inden for én times tid, puttes
i en metal container.
Vidste faktisk slet ikke at det var det der skete.

Men et tillægsspørgsmål.
Hvis der så stadigvæk er kontakt til alarmen via SIM-kortet og dermed
telefonforbindelsen, også selv om MC´en står i en metal-container elller
skjult på anden måde for sattelitterne, så burde det vel være muligt at
spore telefonen/SIMkortet via telefonsendemasterne.

Er det ikke det polititet gør, når de beviser hvor en telefon har befundet
sig på et bestemt tidspunkt.
Mener endda at dette kan gøres ret præcist.

Nå, men jeg må heller kontakte TopDanmarks sammenarbejdspartner som sælger
udstyret.
DanTracks http://www.dantrack.com/

Jacob

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-12-06 21:21

On Fri, 29 Dec 2006 20:13:29 +0100, "Jacob" <bocaj53@hotmail.com>
wrote:
Hej Jacob.

> [...]
>skjult på anden måde for sattelitterne, så burde det vel være muligt at
>spore telefonen/SIMkortet via telefonsendemasterne.

Når du blot ruller en MC ind i en lukket kassevogn er det slut med
GPS.
Den kan ikke se satellitterne mere.
Det virker lige som de berømte "russerposer" der for en tid blev
anvendt med stort held i varehusene.
Afhængigt af hvor "radiotæt" kassevognen er vil mobiltelefonens
rækkevidde desuden blive nedsat væsentligt.
For de nysgerrige er det Faraday's princip der ligger til grund for
det radiodøde rum.

>Er det ikke det polititet gør, når de beviser hvor en telefon har befundet
>sig på et bestemt tidspunkt.
>Mener endda at dette kan gøres ret præcist.

Possisionsbestemmelsen af en biltelefon meget dårlig, og hvis den oven
i købet bevæger sig så glem det.
Noget andet er, at når biltelefonen sender vil udstrålingen fra den
forstyrre en billig gettoblaster, så med sådan en i samme kassevogn
har den afsløret sig selv på få sekunder.
(Prøv at lægge mobiltelefonen ved siden af computerens højttalere og
ring til den).
Så nu tager det blot meget kort tid at demontere udstyret og smide det
ud af vinduet.
Det tager højst to minutter.
Så kan "forfølgerne" jo passende samle det op og aflevere det til
forsikringen, hvis det da ikke lige har fået en hilsen med en hammer
før det forlod kassevognen.

>Nå, men jeg må heller kontakte TopDanmarks sammenarbejdspartner som sælger
>udstyret.
>DanTracks http://www.dantrack.com/

Jeg har tidligere haft fat i TOP Danmark angående samme sag.
Enten kan de ikke forstå det eller også vil de ikke
Jeg er ikke sikker på at du når længere med Dantrack - De vil gerne
sælge deres isenkram
Jeg er enig i at hvis et køretøj stjæles for "joy ride" er det en god
ide, så får man da sit køretøj tilbage omend ramponeret.
Men over for de professionelle tyve der stjæler for at hugge op eller
reeksportere har det overhovedet ingen effekt på en MC.
Det er alt for nemt at afsløre og demontere.
På en bil er sagen helt anderledes.
Der kan antenner og udstyr indbygges så det næsten ikke er til at
finde inden for en rimelig tid, og "russerposen" skal være meget stor
- Noget med en sættevogn med container

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jacob

Dato : 29-12-06 21:46

Okay...
Fin forklaring og tak for svaret.

Mv.
Jacob

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-12-06 00:22

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> Jeg har tidligere haft fat i TOP Danmark angående samme sag.
> Enten kan de ikke forstå det eller også vil de ikke

Jeg diskuterede det med en telefonpasser hos et af de større selskaber
da jeg skulle forsikre Retteren for nogle år siden.

Telefonpasseren var tilfældigvis igang med at tage civilt
flycertifikat, så han kendte en del til GPS. Han blev meget hurtigt
enig med mig i at GPS sender på en MC ikke giver meget mening, udfra
de argumenter som er gengivet her i tråden.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-12-06 00:46

On Sat, 30 Dec 2006 00:21:41 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.

> [...]
>enig med mig i at GPS sender på en MC ikke giver meget mening, udfra
>de argumenter som er gengivet her i tråden.

Ja, og så glemte jeg lige det ultimative argument for at de
professionelle ikke er til at stoppe.
Man har de seneste år fremstillet "støjsendere" der monteres på steder
hvor man ikke ønsker folk skal kunne benytte en biltelefon.
Udstyret fylder ikke meget, og det eneste det gør er at udlægge
bredbåndet støj i det frekvensområde hvor GSM telefonen modtager.
På den måde kan GSM telefonen ikke høre basestationerne og dermed
heller ikke oprette forbindelse til dem der skal modtage
possitionsdata - Det er en sikker metode at sætte GSM systemet ud af
drift på over et lokalt område uden at sladrofonen får et ben til
jorden..
Sådan en med i/på det køretøj der bortfjernes fra dets retsmæssige
ejer og det er over alle bjerge.
OK, sådant udstyr koster lidt penge, ikke urimeligt, så hvis det er
for at fjerne køretøjer i +250.000 Kr klassen går det nok an .

Jeg skriver ikke dette for at det skal være en "kogebog" for dem der
vil stjæle, men for at advare dem der tror på systemet imod det.
Det har nogle indlysende fordele mht. tracking af f.eks. lastvogne og
pengetransporter, men det er bestemt ikke ufejlbarligt.
Og efter min mening overhovedet ikke egnet som tyverisikring.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-12-06 16:45

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

[snip]

> [...]
> pengetransporter, men det er bestemt ikke ufejlbarligt.
> Og efter min mening overhovedet ikke egnet som tyverisikring.

Politiet fik for ikke så lang tid siden bekræftigelse på at de
professionelle bruger støjsendere til at sætte GSM baserede
lokaliserings enheder ud af spillet - der var en artikel om det på en
af online aviserne for et stykke tid siden (0-2 måneder).

Her havde forsikrings selskabet blot *også* monteret en anden sender
som de de kunne krydspejle og så ringe til politiet og sige: "De står
i den-og-den baggård".

(teknikken bevidst sløret)

Kai

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-12-06 16:46

"SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk> writes:

> Der ud over er der heller ikke mange gemmesteder på en MC til sådan noget,
> et kvalificeret gæt vil være at 90% af dem er monteret under sadlen

Dér eller under tanken :-/

Kai

Fra : Jim Andersen

Dato : 02-01-07 08:17

Jacob wrote:

> GPS-sporings udstyret koster 6000 kr + montering 1300 kr, i alt 7300.
>
> Det er selve overvågningen der er gratis. Normalt koster denne
> overvågning 1000-1500 kr. årligt

Og til næste år, når der er gået nogle rotter i fælden, er det så nok
normalprisen på de 1-1.5K der gælder igen.......

/jim