Suzuki gs 450
Fra : Kim Hansen

Dato : 29-12-06 11:11

Hej

Nogen der har erfaringer med Suzuki gs 450 ?
Jeg er ved at købe en som helårsmc og evt til fruen
når hun får taget kort.
Er det en solid motor?
Den jeg har kig på har gået 96000, men skulle gå
rigtigt godt ifølge sælger og ikke fejle noget.
På forhånd tak

M.V.H

Kim Hansen

Vestfyn

DL 650 Vstrom

Ved reply slet "fjern" i Mailadressen.

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-12-06 11:22

Kim Hansen wrote:
> [...]
> Er det en solid motor?
> Den jeg har kig på har gået 96000, men skulle gå
> rigtigt godt ifølge sælger og ikke fejle noget.

Tjoh - den skal da vist være billig med de km (og det udseende *gys*).
SVJV er det samme motor der kører videre i GS500, og den har da et
rimeligt ry. Du skal nok ikke regne med at kunne sælge den videre om et
par år, så måske vil det være mere rentabelt at finde en med færre km.

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-12-06 11:24

Torben Scheel wrote:

> [...]
> rimeligt ry. Du skal nok ikke regne med at kunne sælge den videre om et
> par år, så måske vil det være mere rentabelt at finde en med færre km.

Husk forøvrigt at fruer er kræsne med at alting virker og er let at
betjene - især som nye MC-ister. Det er også en sikkerhedsfaktor. En
hård kobling er nok til at holde min kone fra at køre.

--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 29-12-06 13:30

Torben Scheel wrote:

> [...]
> rimeligt ry. Du skal nok ikke regne med at kunne sælge den videre om et
> par år, så måske vil det være mere rentabelt at finde en med færre km.

Den er nok ved at være en smule højt oppe i KM. Den er både god og solid;
men den er nok ved at være derhenne hvor man skal have en plan B.

En GS500-motor passer ikke direkte på, da toppene er forskellige; men det
kan lade sig gøre ved. f.eks. at lave nogle nye forrør.

Som Torben skriver er de temlig sarte. Starter den ikke bare een gang, så er
det lig med at der altid er problemer med at starte den o.s.v.
--

/Hekto
"Women are like elephants to me. I like to look at 'em, but I wouldn't want

Fra : Armand

Dato : 29-12-06 17:57

> Tjoh - den skal da vist være billig med de km

Tjaeh :-/
Mon ikke at denneher blot bærer et nogenlunde pålideligt km-tal?
Ikke særligt lavere km-tal på så gamle køretøjer er ganske urealistiske,
medmindre man regner tælleren for at have rundet 100.000 mindst én gang :-|

> (og det udseende *gys*).

Nu er der ikke linket til noget .pic, men omkring den almindeligt sete
herhjemme, á kantet tank og rillet sidedæksel, kan jeg godt bifalde dit
synspunkt!
Den i Tyskland ofte sete 4½'er i Katana-linierne er derimod ganske pæn at
skue.

> SVJV er det samme motor der kører videre i GS500, og den har da et
> rimeligt ry.

GS500, er en mærkelig hybrid, derved at den bruger 400/450'erens design af
motorblok og har to ventiler/cyl, men i modsætning til de mindre motorer er
den en glidelejemotor selvom Suzuki's øvrige luftkølede glidelejemotorer er
med fire ventiler/cyl og benævnes GSX!

> Du skal nok ikke regne med at kunne sælge den videre om et par år, så
> måske vil det være mere rentabelt at finde en med færre km.

Under alle omstændigheder bør kvindfolk have noget nyere og 100%
pålideligt - De har sjældent den samme tekniske indsigt og derfor
overbærenhed overfor haltende mekanik :-|

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 29-12-06 18:14

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ikke særligt lavere km-tal på så gamle køretøjer er ganske urealistiske,
> medmindre man regner tælleren for at have rundet 100.000 mindst én gang

Fuldstændigt enig !

Når de der modeller fra midtfirserne med opslidt fodhvilergummi,
tændingslåse og kontakter har kørt 45 kkm, så skal man være stærk i troen !

; - )

KD

Fra : Ped

Dato : 29-12-06 14:00

Kim Hansen skrev:
> [...]
> Er det en solid motor?
> Den jeg har kig på har gået 96000, men skulle gå
> rigtigt godt ifølge sælger og ikke fejle noget.

Jeg havde en GS 450 (model 1983) fra 1985 til 1987 og kørte 41.000 km på
den. Jeg var rigtig glad for den, men desværre holdt motoren ikke godt.
Cylindrene blev boret op og der kom overstørrelse stempler i allerede
ved 26.000 km, og da jeg solgte den ved 41.000 km var den klar til anden
opboring. Symptomerne var højt olieforbrug (1 liter pr. 1000 km) samt
klaprende motor. Iflg. værkstedet blev cylindrene slidt på en måde, så
de var 'bølgede' indeni. Hvorfor det lige gik sådan har jeg svært ved at
svare på, men jeg tror at den blev for varm ved de lange og nogle gange
meget varme ture sydpå. Hvis jeg skulle eje en igen (eller en GS 500 for
den sags skyld) ville jeg ubetinget sætte en oliekøler på, og desuden
bruge en langt bedre olie end den Castrol GTX olie, som værkstedet
anbefalede.

En anden ting jeg husker er, at stemplerne i karburatorerne skulle
renses ret ofte. De fik af en eller anden grund en hvid belægning, der
gjorde at de gik trægt, og at den følgelig havde lidt svært ved at tage
gassen.

Men ellers en dejlig motorcykel - stærk efter sin størrelse, og
velkørende op til ca. 130 km/t.

http://dbhome.dk/pedmail/gs450.htm

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100 ABS

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 29-12-06 18:43

> [...]
> den sags skyld) ville jeg ubetinget sætte en oliekøler på, og desuden
> bruge en langt bedre olie end den Castrol GTX olie, som værkstedet

Hmm, jeg havde en gs500 i 4 år og kørte en 50-60.000km på den (havde kørt
omkring 15 da jeg købte den). Den kørte uden probs. aldrig probs, ej heller
på langtur med oppakning og frue til italien. Det er ikke helt det samme
billede jeg får af de historier jeg læser om 4½'eren, så at de skulle være
helt i samme båd.....

bortset fra det - er en gs5 ikke rimeligt billig eftehånden`?

Fra : Niels B

Dato : 30-12-06 02:26

> [...]
> Er det en solid motor?
> Den jeg har kig på har gået 96000, men skulle gå
> rigtigt godt ifølge sælger og ikke fejle noget.

Jeg brændte nallerne på en GSX400 - samme model blot med 50 ccm mindre og 8
ventiler og cirka samme antal hk.
Cyklen var ellers fin som begynder-mc, den kørte ganske godt, bare man holdt
sig til tilladt motorvejshastighed (som tidligere nævnt i et andet svar),
men den bremsede noget så dårligt (læs: elendigt).

Sælger påstod også at den kørte fint, den havde 26.000 på klokken (hvilket
han påstod var rigtigt hvilket virkede temmelig usandsynligt) jeg tror
nærmere det var 126K, det ville passe med olieforbruget (1 liter pr. 500
km). Jeg havde ikke andet end bøvl med det gamle lort (startbesvær,
karburatorproblemer, elsystem), så jeg er glad for at jeg kom af med den.
Lidt ærgerligt egentlig, for havde den virket, tror jeg, jeg var blevet
rigtig glad for den.

Alt i alt skal du kigge dig rigtig godt for - rygtet siger, at den er en
lille slider, men alt har vel en grænse. Jeg har en kollega, der har haft en
GS450, der ligeledes havde kørt omkring 90K - den stod for en
motorrenovering.

(Min havde desuden en lille revne i topstykket - noget jeg fik at vide var
meget normalt for den model, da jeg ringede til L.C. Racing for at høre om
de havde noget brugt - jeg synes det lød voldsomt, men min mekaniker sagde,
at man godt kunne køre med det)

Du kan evt. prøve at kigge nærmere her: http://www.classicsuzuki.dk/

Held og lykke med jagten

--
Niels B - uden MC

Fra : Armand

Dato : 30-12-06 14:11

"Niels B" <nielses-messengerFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg brændte nallerne på en GSX400 - samme model med cirka samme antal hk,
> blot 50 ccm mindre og 8 ventiler.

- - - - Men som min indlæg om GS500 VS. GS450, så er de luftkølede
GSX-modeller med glidelejret motor (krumtap), imod GS-seriens
rulnings-lejrede krumtap!
Dette for rigtighedens skyld, og ikke fordi at detaljen ændrer noget på dine
oplevelser.

> men den bremsede noget så dårligt (læs: elendigt).

Er der noget der er sket siden 80'erne, så er det udvikling af bremserne!
Derudover er det de færreste der idag kører rundt med en enkelt skive som på
GS400/450!
Endelig er der sandsynligheden af mange års misvedligehold af bremserne - De
fleste kører måske ligefrem med de originale slanger, som er en sliddel der
bør udskiftes omkring hvert 3. år!?

Ergo: Omkring bremserne er f.eks. den lidt nyere Honda CB450S et
kvantespring á dobbelte bremseskiver foran og dobbelt-stemplede calibere (i
praksis samme bremser som på CBR600, med undtagelse af skivediameteren (og
den størrehjulradius at tæmme)!)

> ...... Jeg havde ikke andet end bøvl med det gamle lort (startbesvær,
> karburatorproblemer, elsystem),

Især elektronisk tænding er blevet en selvfølge i den mellemliggende tid.
Har GSX'eren (og GS450'eren, for at hænge mig i subj.) platintænding er dét
en indbygget tålmodighedsfaktor :-|

> (Min havde desuden en lille revne i topstykket - noget jeg fik at vide var
> meget normalt for den model,

Confirming!

--
Armand.