XJ600 knastkæde-rutineeftersyn?
Fra : Thomas Gulholm

Dato : 28-12-06 11:14

Sådan set er der jo nok hits, når man googler på xj600 og knastkæde her
i gruppen... men jeg vil nu alligevel tillade mig, at føje endnu et hit
til listen :)

Problemet er, at jeg ikke regner med at der er et problem, jeg vil bare
gerne sikre mig, at den raslelyd min motore har når den er kold/ved lav
rpm, ikke er et (knastkæde)sygdomssymptom, men bare den "originale XJ600
lyd" :)

Inspireret af mine to gode venner, Haynes og Clymer, vil jeg mene, at
der er 3 (4) ting jeg kan kigge på (uden at splitte hele motoren ad):

1. Længden af knastkæden over X led, mellem ind- og ud knasthjulene
(målt flere steder på kæden). Så er spørgsmålet bare hvor "lang" kæden
er som standard, og hvor langt den må være strukket?

2. Knasthjulene - det skal vel se "pæne" ud, uden skævslidte eller
afrundede tænder (?)

3. Strammeren - må ikke have "sat sig", men er der nogle mål for fx. om
fjederene er blevet slappe?

(4). Kædestyrene (eller hvordan man nu vil oversætte "chain guides" -
kan man "læse" noget ud fra deres tilstand?

Er der ellers noget man kan undersøge i den forbindelse? Mine to
føromtalte venner, beskriver fint hvordan tingene skilles ad og samles
igen (lige som adskillensen - bare omvendt), men lige netop på det
område, synes jeg ikke de beskriver hvad man skal kigge efter, såå..
nogle bud?

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 28-12-06 11:20

> Sådan set er der jo nok hits, når man googler på xj600 og knastkæde her
> i gruppen... men jeg vil nu alligevel tillade mig, at føje endnu et hit
> til listen :)

Knastkæde plejer at være et issue på en CBR1000 men jeg har aldrig hørt om
det som et issue på en XJ?!

Nå, men er problemet at den rasler lidt når den er kold men at det
forsvinder når den bliver varm, så er det nok det. Det er sjældent noget
der er kritisk - blot en mislyd der ikke behager os mennesker Kan ikke
lige huske hvordan det er med XJeren, men der sidder jo en strammer et eller
andet sted- er den automatisk eller kan du juster her?

Fra : Armand

Dato : 28-12-06 16:07

"tom (cordoba sdi)" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> ............er problemet at den rasler lidt når den er kold men at det
> forsvinder når den bliver varm, så er det nok det. Det er sjældent noget
> der er kritisk - blot en mislyd der ikke behager os mennesker

Kædelarm skulle alt andet lige blive værre med stigende motortemperatur
(hvorunder kæden bliver længere), så larm ved kold motor burde ikke kunne
justeres væk v.h.a. kædeopstramning!
Det der er galt er sikkert at XJ'eren går tungere i tomgang og derfor vil få
enhver del til at ryste med på den hakkende motorgang indtil omdrejningerne
øges til et stade hvor motoren løber jævnere rundt hhv, at den bliver varm
og snurrer bedre rundt.

--
Armand.

Fra : H. P. Holm

Dato : 28-12-06 16:53

Armand skrev:

> Kædelarm skulle alt andet lige blive værre med stigende motortemperatur
> (hvorunder kæden bliver længere), så larm ved kold motor burde ikke kunne
> justeres væk v.h.a. kædeopstramning!

Knastkæden i en luftkølet motor larmer mest når den er kold. Muligvis
fordi aluminiumet udenom udvider sig en del mere end stålet i kæden?

Knastkæden i Zephyr 750'eren skramlede en del med kold motor fra cirka
50.000 km indtil den blev skiftet ved 120.000 (delvis på grund af den
smådefekte kædestrammer de har puttet i modellen) Ved nærmere eftersyn
og opmåling burde kæden have været skiftet ved omkring 75.000 km.

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 29-12-06 20:27

Thomas Gulholm skrev:

He he... hvis bare man roder nok med det selv, finder man lige så stille
og roligt (nogle af) svarene på sine spørgsmål - der så afføder nye
spørgsmål :)

> 1. Længden af knastkæden over X led, mellem ind- og ud knasthjulene
> (målt flere steder på kæden). Så er spørgsmålet bare hvor "lang" kæden
> er som standard, og hvor langt den må være strukket?

Målt syv steder, over 15-17 led, er den gennemslitlige led (ptich)
længde 7,718 mm, så var der kun tilbage at finde ud af, hvor lang den er
som standard. Kæden heder "219 FTH", så i følge det "japanske system"
hvor ptich er 1.ciffer/8", skulle den så være 2/8" = 6,35 mm, hvilket så
er over 20% strækning - enten er kæden færdig, eller også holder det
"japanske system" ikke på knastkæder... Efter noget tid med googel,
fandt jeg en oversigt over bl.a. (knast)kæde-data (hvorfor har DID ikke
den slags data på deres website?!):
http://www.staniforths.co.uk/catalogue/Chain%20&%20Sprockets.pdf
I følge den skal ptich være 7,774 mm, hvilket så er mere end hvad jeg
har målt - må nok hellere lige prøvet at måle igen, når jeg har fundet
på en idé til hvordan kæden holdes strammet op mellem knasthjulene...
nogle bud på hvordan man gør det (måske noget med at lade den stå, så en
u-ventil er ved at lukke, og en i-ventil er ved at åbne)?

> 3. Strammeren - må ikke have "sat sig", men er der nogle mål for fx. om
> fjederene er blevet slappe?

Den ser fin nok ud, men det skulle undre mig, hvis fjederne er lige så
spænstige som i "deres unge dage" - det kunne være fristende at ligge en
skive under, for at "forspænde" fjederen (lige som "man" med andre
modeller kan ligge en kugleleje-kugle bagved), men så risikere man vel
bare at overstramme kæden(?) må nok hellere lade værre, "raslen" er jo
som sådan ikke usundt.

Fra : kc

Dato : 29-12-06 22:58

> [...]
> sådan ikke usundt.
>

> --
> Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986

Den tager lige efter nytår.

KC XJ600

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 31-12-06 16:36

Thomas Gulholm skrev:
> [...]
> nogle bud på hvordan man gør det (måske noget med at lade den stå, så en
> u-ventil er ved at lukke, og en i-ventil er ved at åbne)?

Så tror jeg jeg fandt frem til en brugbar metode (årets sidste MC
bedrift), jeg kom frem til at min knastkæde gennemsnitligt (målt over
hele kæden) har strukket sig 0,36%

Har lavet en hurtig beskrivelse af metoden her:
http://mc.gulholm.net/camchain/

Godt nytår :)