Machosymbol koster mandeliv
Fra : Bongo

Dato : 27-12-06 23:19

http://politiken.dk/indland/article218518.ece

Et eller andet skurre i mine ører i denne artikel! Jeg tror det er noget med
at fordelingen af motorcykler i aldersgrupperne ikke fremgår. Hvis
majoriteten af maskiner netop køres af de 25-44 årige er det jo ikke
påfaldende af der sker flest drab i denne gruppe. Og folk der køre uden
hjelm har jeg meget svært ved at forholde mig til, de må sgu da have en
specielt veludviklet dødsønske.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 27-12-06 23:33

"Bongo" <askfor@address.com> writes:

> Og folk der køre uden
> hjelm har jeg meget svært ved at forholde mig til, de må sgu da have en
> specielt veludviklet dødsønske.

De har ikke noget at beskytte derinde

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Gasse

Dato : 28-12-06 22:09

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
> Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Sjovt nok har jeg i over de 25 år, til samtlige træf jer har været til ( og
det er mange )
set et overvældende flertal af Motorcykelister med en smøg i kæften..
Men De har nok ikke noget at beskytte derinde

Hilsen GASSE
donor / ikke ryger / uden hjælm
HæHæ
Nå men
Godt Nåtår til ALLE......... ..... ..... ... . . _________________

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-12-06 22:37

"Gasse" <gasse@zerocrapmail.dk> writes:

> Sjovt nok har jeg i over de 25 år, til samtlige træf jer har været til ( og
> det er mange )
> set et overvældende flertal af Motorcykelister med en smøg i kæften..

Skægt nok har jeg i mine knap to år på dk.fritid.motorcykler set en
ufattelig horde af folk, der kører på et køretøj, der er langt
farligere at benytte end en bil, men som alligevel mener, at de skal
gøre sig til dommere over andres sikkerhedsvalg.

Vi har nok alle ca. ligemeget at beskytte.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Remember, always be yourself.
The RockBear. ((^)) Unless you suck."

Fra : Armand

Dato : 28-12-06 01:33

"Bongo" <askfor@address.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> majoriteten af maskiner netop køres af de 25-44 årige er det jo ikke
> påfaldende af der sker flest drab i denne gruppe.

Jup!

Citat:
"......Flere motorcykler betyder også flere urutinerede motorcyklister, og
det kan ses i statistikken. " - Skrevet umiddelbart efter at man har oplyst
at antallet af motorcyklister har fordobledes i de seneste 10 år, uden at
bekymre sig om yderligere sammenligning af fald/stigning over dén periode!

Det der skurrer i dine ører er såmænd sædvanlig udført journalistik der
sjældent strækker sig ud over hvad der kan nåes at omtale i de overskrifter
som formiddagsbladene lancerer sig på :-|

--
Armand.

Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 28-12-06 18:05

Som motorcykelist og far til en nyresyg dreng på 6 år, (på venteliste til en
nyre fra en afdød), må jeg tilstå, at jeg håber, at de er tilmeldt
donorregistret.

Men hvis de alligevel ikke tænker med hovedet, har de nok heller ikke taget
stilling til organdonation....

Men I andre kan nå det endnu - så lidt provokerende spørger jeg om ... har I
andre taget stilling til organdonation?

Hilsen

Michael

PS
Mit budskab er ikke at såre eller nødvendigvis provokere nogen.... men blot
få folk til at tænke over organdonation.

Fra : fdsf

Dato : 28-12-06 19:29

Ja man smede mens jernet er varmt.

Jeg har selv børn, og kan forstå din fustration. Men mener ærligt ikke det
er måden at gå frem på.

/tralala

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-12-06 22:34

"fdsf" <fsdfsd@sadsafsdf.nu> writes:

> Ja man smede mens jernet er varmt.
>
> Jeg har selv børn, og kan forstå din fustration. Men mener ærligt ikke det
> er måden at gå frem på.

Næh. Men bundlinien er den samme: Vi er alt for mange, der venter med
at beslutte os, til det er for sent. Så står familien tilbage med et
valg, som de ikke rigtig kan overskue at tage.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-12-06 07:33

Michael Svarre Hansen wrote:

> Men I andre kan nå det endnu - så lidt provokerende spørger jeg om ... har I
> andre taget stilling til organdonation?

Helt fair spørgsmål - siger jeg som frelst Donorblanketten ligger i
pungen og registeret har min velsignelse (det har det haft de sidste 5
år). Skulle jeg ikke have brug for min nyre mere, håber jeg at din dreng
eller en anden kan bruge den. Øjne, næse, ører og ryg går vist direkte
på forbrændingen

Jeg kan kun tilslutte mig opfordringen - gør en god nytårsgerning og tag
stilling. Har man kristne kvababbelser, så husk at eventyret om Jesus og
korset beskriver en del driblen mellem himmel og jord. Skulle man
efterlade lidt hernede, vil det nok ikke hidse Gud specielt op - tænk på
han har set det meste (alt?), og han må være godt oppe i årene nu

Det er ikke så svært :
http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155/4504?_FOLDER_ID_=1057050407151434

Godt nytår, og pas på jer selv - man ved aldrig hvornår man får brug for
et jernrør eller et friskt organ

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 29-12-06 12:18

> Helt fair spørgsmål - siger jeg som frelst

Frelst eller ej - Det er imho ikke nogen dum ide at diskutere det med sine
nærmeste mens man er i live - og så lade ens valg registrere. Om man så
ønsker at donere organer eller ej - Det vigtigste er at tage stilling til
spørgsmålet.

Det er vel på niveau med at tage stilling til ægtefælledækning på sin
pension eller hvordan ens ulykkesforsikring skal se ud i tilfælde af
dødsfald ....

Men tror man at man er usårlig er det nok ikke sjovt at blive hevet ned på
jorden med den slags diskussioner ...

Fra : Jansen

Dato : 29-12-06 17:37

> [...]
> sine nærmeste mens man er i live - og så lade ens valg registrere. Om
> man så ønsker at donere organer eller ej - Det vigtigste er at tage

Helt enig (mens man er i stand til at tale om det/ tage stilling)

> Det er vel på niveau med at tage stilling til ægtefælledækning på sin
> pension eller hvordan ens ulykkesforsikring skal se ud i tilfælde af
> dødsfald ....

Ikke helt, ved pensiondækning er du død, ved ulykkesdækning er du død af en
ulykke (ikke et respiratorstop) ved organdonation dræbes du med henblik på
brug af dine reservedele (ikke et ukykkestilfælde/naturlig død).

Så det er en rigtig god ide at have alt talt godt igennem inden de
efterladene står og skal afgøre liv og død.

> Men tror man at man er usårlig er det nok ikke sjovt at blive hevet
> ned på jorden med den slags diskussioner ...

Sikkert ikke

--
Hilsen
Ole Jansen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-12-06 13:42

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> Det er ikke så svært :
> http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155/4504?_FOLDER_ID_=1057050407151434

Nej, det må man sige. Jeg selv havde ikke fået gjort det, fordi det
for nogle år siden, da jeg sidst checkede var noget bøvl. Man skulle
indsende et kort og betale et gebyr og hvad har vi.

Nu er det bare et spørgsmål om at logge på med sin digitale signatur
og sig "Jow".

Så nu er der en totaldonor mere på listen :)
--
Peter B. Juul, o.-.o "Det handler alt sammen om at tage hensyn til
The RockBear. ((^)) sine medmennesker, selv når de er åbentlyst

Fra : Jim Andersen

Dato : 02-01-07 08:31

Peter B. Juul wrote:

> Nu er det bare et spørgsmål om at logge på med sin digitale signatur
> og sig "Jow".

Og man behøver ikke engang en digi-sig.

/jim

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 30-12-06 16:18

Torben Scheel skrev:

> [...]
> efterlade lidt hernede, vil det nok ikke hidse Gud specielt op - tænk på
> han har set det meste (alt?), og han må være godt oppe i årene nu

Bortset fra Jehovas Vidner er der vist ikke mange kristne der har
problemer med donation. Faktisk kan man vel sige at det der foregik på
korset var en stor donation. Og så kan man jo tro på det eller lade være.

Med venlig hilsen
Benjamin R. Giversen

Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 29-12-06 18:26

Hej Alle

Jeg er faktisk rigtig glad for at læse de indlæg, der har været på mit
spørgsmål.
Jeg var meget i tvivl, og jeg skulle trykke på Send og har flere gange
overvejet et indlæg om emnet,
men det kan hurtigt komme til at lyde forkert.

Som det så rigtigt bliver skrevet, er det allevigtigste blot, at man får
taget stilling.
For mange er det et tabu-spørgsmål, som helst udskydes så lang tid som
muligt.

For mig selv har det været et let spørgsmål. Jeg har altid haft den
holdning, at er der nogen, som kan bruge
en "reservedel" fra mig, når det er tid,. så føles det meget rigtigt for
mig. Det føles rigtigt, at andre kan overleve,
når det nu er sikkert, at jeg ikke kan!
Samtidigt letter man de beslutninger, som de nærmeste i så fald skal tage.
Jeg har været donor siden 1987. Så det kan være, jeg fremstår frelst - det
er jeg absolut ikke.

Mit indlæg trigges dels af mit søns aktuelle behov dels af, at der er et
stort behov for organer, samt at der er alt for mange,
som ikke tager stilling. Der er over 300 på venteliste til en ny nyre og
heraf ca. 10 børn. Der dør ca. 30 børn/voksne om året,
mens de venter på en nyre, fordi det medicinske tilbud (dialyse) ikke
fungerer for dem.
Jeg har været tæt på at miste min søn 3 gange i 2006. Vi har tilbragt 3 x 2
uger på intensiv afdeling over året.
Det er ufatteligt hårdt at være forældre og ikke vide, hvilken vej det går.

Hilsen

Michael

Fra : Knud Dam

Dato : 29-12-06 19:34

"Michael Svarre Hansen" <micmac01@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ufatteligt hårdt at være forældre og ikke vide, hvilken vej det
> [...]

Det er helt forståeligt - Håber det bedste for jer !

KD, far og organdonor

Fra : Henning

Dato : 28-12-06 18:29

> [...]
> sjældent strækker sig ud over hvad der kan nåes at omtale i de
> overskrifter som formiddagsbladene lancerer sig på :-|

Man er nu hurtig til at komme ud med statestikker, en enkelt års udsving
mener jeg ikke man kan bruge til noget statistisk, og når der så er flere
motorcykler på vejene, så skulle man under allle omstændigheder tage højde
for dette i de tal man opgiver. f.eks. antal dræbte pr. 1000 motorcykler.
Statestik kan man jo også få alt det ud af man vil.
F.eks ved vi jo at der sker færre uheld på motorveje.
Vi ved også at man kører hurtigere må motorveje.
D.v.s. statistisk set jo hurtigere man kører jo færre uheld.
Samtidig er man jo på vejene i kortere tid hvis man kører hurtigt og det må
da også hjælpe på uheldene.
Dette er hvad statestik er..
Henning

Fra : Jens Jensen

Dato : 28-12-06 22:40

"Henning" <h.aa@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> D.v.s. statistisk set jo hurtigere man kører jo færre uheld.
> Samtidig er man jo på vejene i kortere tid hvis man kører hurtigt og det

Der er 3 grader af løgn.

Der er en lille hvid løgn. Så er der en styg, sort løgn. Og endelig er der
statestik.

Kør forsigtigt.

Fra : flopper

Dato : 29-12-06 14:33

Jens Jensen forklarede den 28-12-2006:
> [...]
>>

> Der er 3 grader af løgn.
>
> Der er en lille hvid løgn. Så er der en styg, sort løgn. Og endelig er der

Strenft taget er det vel ikke statestikken der er noget galt med, men
den eller dem der fortolker statestikken

flopper

Fra : Jørgen

Dato : 03-01-07 20:02

"Jens Jensen" <ewarp@get2net.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er 3 grader af løgn.
>
> Der er en lille hvid løgn. Så er der en styg, sort løgn. Og endelig er der
> statestik.
>
> Kør forsigtigt.

Eller som Churchill engang udtrykte det: "Jeg tror ikke på statistik, med
mindre jeg selv har været med til at forfalske den".

Kør forsigtigt når vi engang til foråret bli'r sluppet løs

Jørgen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 28-12-06 23:08

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> [...]
> sjældent strækker sig ud over hvad der kan nåes at omtale i de overskrifter
> som formiddagsbladene lancerer sig på :-|

Det virker som en "plantet" artikel fra Rene la cour Sell og Rodet.
Ærgeligt at de to journalister ikke har omtanke og tid til at kontakte
f.eks. DMC og få deres vurdering af sagen.

Kai

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-12-06 16:50

"Benjamin R. Giversen" <garfield_killer@yahoo.dk> writes:

> [...]
> problemer med donation. Faktisk kan man vel sige at det der foregik på
> korset var en stor donation. Og så kan man jo tro på det eller lade

Tillad mig høfligst at påpege at Jehovas Vidner skam *intet* har imod
organdonation - det står der nemlig intet om i biblen

Derimod må de ikke modtage blod, da der står i biblen at man ikke må
blande blod.

Ja, jeg har diskuteret dette med en JH som var ude og missionere

Kai

Fra : Bo Nielsen

Dato : 29-12-06 21:46

> [...]
> påfaldende af der sker flest drab i denne gruppe. Og folk der køre uden
> hjelm har jeg meget svært ved at forholde mig til, de må sgu da have en

Masser af ting skurrer her - det bedste eksempel er for mig denne
selvmodsigelse i en og samme sætning:

"Den kedelige stigning skyldes især de mandlige motorcyklister mellem 25 og
44 år. Aldersgruppen udgør 12 af de 21 dræbte, og årsagen er bl.a., at de
ældre motorcyklister har færre kræfter end de helt unge mænd. Dermed er de
mere sårbare over for uheld."

Fremgår vist med al tydelighed, at artiklen blot er fyret af på baggrund af
en opfordring, bakket op af en statistik (hvilke som bekendt kan udtrykke
lige nøjagtigt det, den enkelte bruger ønsker) og dermed ikke har nogen som
helst gyldig relevans for andre end La Cour Sell!?!

ScooterBo

Fra : Henning

Dato : 29-12-06 22:40

> [...]
> udtrykke lige nøjagtigt det, den enkelte bruger ønsker) og dermed ikke har
> nogen som helst gyldig relevans for andre end La Cour Sell!?!

Det med at man nemmere får skader når man har færre kræfter, og hermed også
mindere muskelmasse, er jeg ret sikker på er korrekt, da en større
muskelmasse beskytter kroppen til en vis del.
Det forkerte i dette udsagn er så bare at det skulle være dem mellem 25 og
44 år der kommer til skade. Det er trods alt først omkring de 25 man topper
med hensyn til muskelmasse og langt senere hvis man træner for at opbygge
denne, så det må jo være gruppen under 25 der er mest udsat.
Henning

Fra : Bo Nielsen

Dato : 30-12-06 15:19

> [...]
> topper med hensyn til muskelmasse og langt senere hvis man træner for at
> opbygge denne, så det må jo være gruppen under 25 der er mest udsat.

Jeg kan se jeg har overset det lille ord "helt" foran "unge mænd", og havde
dermed læst det, som om den nævnte aldersgruppe blev sammenlignet med et
ældre segment. Min fejl - beklager.

Du angiver så blot en anden faktuel fejl i artiklen, som sammen med de andre
indlæg i tråden stadig får mig til at tage artiklens brugsværdi med et gran
salt.

ScooterBo

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 30-12-06 16:31

Henning skrev:

> [...]
> med hensyn til muskelmasse og langt senere hvis man træner for at opbygge
> denne, så det må jo være gruppen under 25 der er mest udsat.

Et eller andet sted har det vel også betydning at mange først får
MC-kørekort når de bliver "halvgamle". F.eks. fik jeg selv først
kørekortet for to år siden i en alder af 38. Ingen er vel i tvivl om jeg
i denne sammenhæng er særdeles urutineret, efter kun 1½ sæson på MC og
dermed også er i en større risiko for at komme til skade, end mange der
har kørt i mange år. Og på holdet jeg gik på var der da en del andre
"voksne".

Med venlig hilsen
Benjamin R. Giversen

Fra : Bongo

Dato : 30-12-06 18:19

> [...]
> dermed også er i en større risiko for at komme til skade, end mange der
> har kørt i mange år. Og på holdet jeg gik på var der da en del andre

Du er ikke alene :) jeg var 45 og har nu kørt i 1½år. Det er blevet til mere
end 20.000km og ét banalt styrt + de fjollede, såsom at glemme
skivebremselåsen. Men det der pisser mig af, er at det i ingen af de
statistiker vi oftest bliver præsenteret for, fremgår hvad
sammenligningsgrundlaget er. Jo jeg har set én statistik baseret på 95 tal
fra Ålborg universitet som var sobert gennemarbejdet.
Sammenlignings grundlaget kunne være uheld pr. kørt km, eller uheld baseret
på hastighed/forhold eller på tid i trafikken. Hvad der ikke falder ud til
vores fordel er det faktum at vi faktisk ikke køre 25% af den tid som f.eks.
bilerne gør, som vi ynder at sammenligne os med. Tilgengæld er det farligere
at køre bil i samme tidsrum. Der blev dræbt (mener jeg, ret mig hvis jeg
tager fejl) 129 cyklister sidste år (2005) og ca. 21 motorcyklister. Men
hvem kørte længst af de 2 grupper? Hvem var længst tid i trafikken? Hvor
mange mc blev dræbt på motorvejen hvor cyklisterne slet ikke kommer, de skal
i så fald trækkes ud af statistikken hvis vi vil sammenligne os med
cyklisterne. Så er der alle dem med uansvarlig adfærd, unge mænd med 350hk
under køleren og mc-er uden hjelm eller ghostrider-wanabies på baghjulet med
150km/t. De burde også trækkes ud af statistikken også idet de ikke følger
de gængse regler. Som Armand påpegede er der heller ikke lighed for loven,
man må gerne eje en Ferrari som 18årig men ikke en R1 hvilket også forplumre
billedet.

Der er så mange parametre og interesser i tolkningen at jeg har meget svært
at indse at nogen bare lige kan slynge nogle konklusioner ud. Faktum er,
heldigvis, at antallet af trafikdræbte er historisk lavt og ingen ved vist
rigtig hvorfor. Lad os holde den dér, år for år. Og skulle jeg skride i
svinget må I beholde alt det I vil. Lungerne interesserer næppe nogen,
rygning er nemlig et andet risici jeg tager. :) Godt nytår og tak for en
herlig gruppe.

Fra : Armand

Dato : 30-12-06 19:14

> [...]
>cyklister sidste år (2005) og ca. 21 motorcyklister. Men hvem kørte længst
>af de 2 grupper? Hvem var længst tid i trafikken?......

Tjaeh :-/
Omend cyklernes daglige tid i trafikken, á typisk ½ times tid på vej til og
ditto på vej fra -arbejde, synes minimalt, så løber dét li'godt op i 5 timer
ugentligt, hvilket jeg kender mange motorcykler der ikke får lov til at
præstere :-|
Dertil kommer den betragteligt større mængde cykler i trafikbilledet!

> .....Der er så mange parametre og interesser i tolkningen at jeg har meget
> svært at indse at nogen bare lige kan slynge nogle konklusioner ud. Faktum
> er, heldigvis, at antallet af trafikdræbte er historisk lavt .....

Jup! Og dét gælder i høj grad også for motorcyklisterne!
Desværre er det så tilsyneladende motorcyklisterne der er den eneste gruppe
der svinger i negativ retning i år, hvilket gør dém til årets
trafik-statistikske prygelknabe!

--
Armand.

Fra : J.C.Kløve

Dato : 29-12-06 23:16

Michael Svarre Hansen skrev:
> [...]
> stilling til organdonation....
>
> Men I andre kan nå det endnu - så lidt provokerende spørger jeg om .... har I

Vi har skam nået det - jeg har i hvertfald - jeg har et donorkort
standart monteret på MC'en og har haft det i mange år.
De er velkomne til at rave alle de stumper til sig, der ikke
umiddelbart skæmmer mit yder (mit valg), så kan jeg stadig tage mig
godt ud på et eventuelt "lit de parade".

--
Dun@nt

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-12-06 19:51

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> writes:

> [...]
> imod organdonation - det står der nemlig intet om i biblen
>
> Derimod må de ikke modtage blod, da der står i biblen at man ikke må

Der må vel ikke være blod i pågældende organer medmindre de er
forseglet tilstrækkeligt

Jeg må i øvrigt snart se at få meldt mig til donorregistret, jeg føler
mig egentlig ganske overtalt.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R