Varmepumpe drift?
Fra : Henning Lund

Dato : 06-02-07 19:35

En varmepumpe hvor tit slukker/tænder den egentlig, det er nok
ikke let at svare på, det kommer vel an på arealet den skal holde
varmt?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-02-07 20:08

On Tue, 6 Feb 2007 19:34:42 +0100, "Henning Lund"
<falsk@fakeadresse.com> wrote:

> En varmepumpe hvor tit slukker/tænder den egentlig, det er nok
>ikke let at svare på, det kommer vel an på arealet den skal holde
>varmt?

Ja, og hvor varmt det skal være, og udetemperaturen.

Er det en med inverter kan den justere sig op og ned i effekt - og så
kører den optimalt set 24x7 med den effekt, der er nødvendig.

** Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 06-02-07 20:51

Lars Knudsen skrev:
> Er det en med inverter kan den justere sig op og ned i effekt
> - og så kører den optimalt set 24x7 med den effekt, der er
> nødvendig.

Ja det er mit anlæg ikke, jeg har bare set nogle i sommerhuse der
kører hele tiden, det er vel fordi de er underdimentionerede?
Min kører ca en gang i kvarteret her i aften hvor solen er væk og
temperaturen er på vej ned.

Hastigheden på blæseren, hvad er mest optimalt at sætte den på,
min er trinløs så den har mange muligheder.

Fra : 2

Dato : 06-02-07 20:11

> [...]

> En varmepumpe hvor tit slukker/tænder den egentlig, det er nok
>ikke let at svare på, det kommer vel an på arealet den skal holde

hvorfor vil du vide det?
Ligesom et køleskab tænder og slukker efter behov.
Den kan måske også køre vedvarende bare med variabel hastighed.

Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 06-02-07 20:52

2 skrev:

> hvorfor vil du vide det?

Se svar til Lars

Fra : J. E.

Dato : 06-02-07 20:13

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse
> En varmepumpe hvor tit slukker/tænder den egentlig, det er nok ikke
> let at svare på, det kommer vel an på arealet den skal holde varmt?

Du kan da ha en pointe der - men omvendt - er den ude af stand
til at varme rummet op vil den jo køre hele tiden
Hvad kan man bruge det til ...

Fra : Henning Lund

Dato : 06-02-07 20:53

J. E. skrev:

> Du kan da ha en pointe der - men omvendt - er den ude af stand
> til at varme rummet op vil den jo køre hele tiden
> Hvad kan man bruge det til ...

Lære at købe noget der passer i størrelsen :=)

Fra : Gamle

Dato : 06-02-07 20:58

Henning Lund wrote:
> En varmepumpe hvor tit slukker/tænder den egentlig, det er nok
> ikke let at svare på, det kommer vel an på arealet den skal holde
> varmt?

Hej Henning.

At den starter ca. hvert kvarter, er et tegn på en følsom termostat. Det er
godt. Der bliver så ikke de store udsving i temp. Hvor længe kører den ad
gangen? Gang det ud for et døgn og du har forbruget. Det skal du så
sammenligne med forbruget ved at bruge en elradiator på samme watt (her
850).
Det ser ud til at du har fået et rigtig godt anlæg.

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 06-02-07 21:11

Gamle skrev:

> [...]
> ved at bruge en elradiator på samme watt (her 850).
> Det ser ud til at du har fået et rigtig godt anlæg.

Temperaturen svinger heller ikke nævneværdigt, den kører ikke
mange minutter hvert kvarter, så det ser ud til at være et
fornuftigt valg.

Jeg fandt forresten i et af mine gemmer, en gammel luftkanal der
er lavet i noget skumværk, den passede lige nøjagtigt ned over
anlæget, jeg har så lavet et låg i vandfast finer og malet hele
skidtet her i aften, den skal så sættes over yderdelen i morgen
så alverdens løstflyvende ting og sager ikke fylder kassen.

Fra : Gamle

Dato : 06-02-07 21:15

Henning Lund wrote:
> [...]
> skidtet her i aften, den skal så sættes over yderdelen i morgen
> så alverdens løstflyvende ting og sager ikke fylder kassen.

Du kan ihvertfald ike varme op med elradiator til den pris det koster med
varmepumpen.
Hastigheden på blæseren skal du prøve dig frem med. Passe på træk osv.
Den luftkanal, hvor meget plads giver den til yderdelen. Du skal regne med
at den skal kunne trække måske 600 kbm. i timen. Suger fra bagsiden hvor
køleelementet er og ud foran. Den s k a l have nok plads til den mængde
luft. Der kommer jo ikke skidt ind foran, da luften kommer ud den vej. Spørg
hellere mere hvis du er i tvivl.

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 06-02-07 21:43

Gamle wrote:
> [...]
> plads til den mængde luft. Der kommer jo ikke skidt ind foran, da
> luften kommer ud den vej. Spørg hellere mere hvis du er i tvivl.

Var lige inde at kigge. Det er 470 m3 i timen.

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 06-02-07 21:51

Gamle skrev:
> [...]
> Den s k a l have nok plads til den mængde luft. Der kommer
> jo ikke skidt ind foran, da luften kommer ud den vej. Spørg

Jeg har perforeret den med Ø 10cm huller overalt.

Fra : Henning Lund

Dato : 06-02-07 21:54

Gamle skrev:

> [...]
> Den s k a l have nok plads til den mængde luft. Der kommer
> jo ikke skidt ind foran, da luften kommer ud den vej. Spørg

Jeg havde rennet med bare at lave et tag over den, men fandt så
luftkanalen, så var det bare at smide tag på den, og perforere
kassen der blev ud af luftkanalen.

Fra : Gamle

Dato : 06-02-07 21:56

Henning Lund wrote:

> Jeg havde rennet med bare at lave et tag over den, men fandt så
> luftkanalen, så var det bare at smide tag på den, og perforere
> kassen der blev ud af luftkanalen.

Ja så er den jo også bedre beskyttet, hvis du nu kommer for nær med et eller
andet :D
Men jeg tror du bliver rigtig glad for den.
Mvh.
Torben