Fjerne fliseklæb og klæbepuder.
Fra : SA

Dato : 06-02-07 08:54

Hej NG.

Jeg er igang med at renovere bryggers, og har fået banket de gamle fliser af
gulvet.
Disse var sat fast med fliseklæb(lavet engang midt 80érne), og nogle var
også sat fast
med noget dobbelt-klæbende tape.
Fliserne monteret med fliseklæb var nemme at få af, men dem med tape sad
noget bedre fast.
Nu skal jeg have gulvet gjort klar til nye klinker, og gulvet skal derfor
gøre helt rent.
Er der nogen gode ideer til, hvordan man nemmest får både rester af
fliseklæb og resterne
af dobbelt-klæbende tape fjernet? Der er selvfølgelig den manuelle metode,
hvilket kan
gå med fliseklæben, men med tapen er det straks en anden historie... det
sidder fantastisk
godt fast! Findes der noget(kemi), der kan opøse dette tape/tape-puder?

Ydermere påregner jeg, at der skal monteres varmenet, idet jeg ikke gider at
hugge op til
gulvvarme med vand. Er der noget der har erfaringer med disse varnet til
230V? Er de rimelig
økonomiske i drift? Grunden til, at valget er faldet på den motode er(udover
besværet med
ophugning af gulvet), at gulvet kun behøver at være lunt, plus at man nemt
og hurtigt
kan slukke helt for det.

På forhånd tak

/SA

Fra : Martin Bak

Dato : 06-02-07 14:29

"SA" <sa.newsgroup@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sidder fantastisk
> godt fast! Findes der noget(kemi), der kan opøse dette tape/tape-puder?

Petroleum skulle efter sigende kunne opløse det, men jeg vil ikke anbefale
dig at bruge det. Du risikerer, at mætte pudslaget med petoleum (olie) så
den nye fliseklæb måske ikke kan binde ordentligt. Hug eller skrab i stedet
en smule af pudslaget hvor tapen sidder.

Martin

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 06-02-07 16:30

> [...]
> besværet med
> ophugning af gulvet), at gulvet kun behøver at være lunt, plus at man nemt

Alt afhængig af hvor lidt eller meget du giver for den varme du har i
huset, så vil regnestykket være meget forskelligt. Er du f.eks.
storforbruger af el, ville jeg også vælge varmetrådene, men er du
almindelig forbruger, vil det nok være dyrere, end hvis du f.eks. har
fjernvarme. Og så er det igen - hvor dyr din fjernvarme er, om det kan
svare sig. Så der er lidt forskellige faktorer der gør sig gældende, alt
afhængig hvordan dine priser ser ud. Jeg vil ikke gøre mig klog på hvad
der er bedst eller billigst, men her hvor jeg bor, vil jeg klart vælge
at tage besværet, og lægge fjernvarmen i gulvet. Det skal så lige med,
at vi også har en af landets billigste fjernvarmeudgift, så derfor vil
jeg vælge sådan.

Jesper

Fra : Henrik Bonde

Dato : 06-02-07 17:48

On Tue, 6 Feb 2007 08:53:54 +0100, "SA" <sa.newsgroup@gmail.com>
wrote:

>Grunden til, at valget er faldet på den motode er(udover
>besværet med
>ophugning af gulvet)

http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/product_info.php/cPath/648_649/products_id/5762

Måske en idé?
mvh
Henrik Bonde

Reply adresse virker ikke. Slet "SLET"

Fra : J. E.

Dato : 06-02-07 20:10

> [...]
> derfor gøre helt rent.
> Er der nogen gode ideer til, hvordan man nemmest får både rester af

Jeg har netop været igennem det samme - tapen lod jeg sidde, det der var
tilbage, da det kun var et bånd gennem rummet og ikke ville udgøre en
flade
under hele bunden på en flise og desuden binder fliseklæben udemærket på
den.
Fliseklæben kan du kun fjerne mekanisk, så det må blive et
temperamentsspørgsmål.
Du kan leje værkøj til det hvilket er det nemmeste, men også sviner
noget.