Bakterier i det varme vand?!
Fra : Michael Nørgaard

Dato : 04-02-07 20:29

En klassiker måske? og måske den hører hjemme i en anden gruppe - i så fald
beklager.

Min kæreste og jeg diskuterer indimellem det her med at bruge varmt vand fx
til at skylle grønsager el.lign. Hun påstår hårdnakket, at der er flere
bakterier i det varme vand pga vandrørene - eller måske noget andet. Jeg vil
jo ikke afvise det, da der vel er en vis logik i a bakterier trives bedre i
varmere omgivelser, men er der nogen, der har en mere faktuel
forklaring?!?!?

Takker,
Michael

Fra : Martin Bak

Dato : 04-02-07 20:42

"Michael Nørgaard" <nyhedsgruppe@hejza.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil jo ikke afvise det, da der vel er en vis logik i a bakterier trives
> bedre i varmere omgivelser, men er der nogen, der har en mere faktuel

Der er sikkert nogen her der har en mening om det, men ellers vil jeg
foreslå news:dk.videnskab

Der er der helt sikkert mange der har en mening om det ;)

Martin

Fra : Michael Nørgaard

Dato : 04-02-07 21:11

> [...]

Det tror jeg på men det kan nok også blive for videnskabeligt for min
smag

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 19:49

Michael Nørgaard wrote:
> [...]
> vand fx til at skylle grønsager el.lign. Hun påstår hårdnakket, at
> der er flere bakterier i det varme vand pga vandrørene - eller måske

Hej.

Legionella bakterier, dødsens farlige.
http://www.veks.dk/Artikler/Artikelarkiv/Teknik%20og%20anl%C3%A6g/Legionella.aspx

Mvh.
Torben

Fra : steen bondo

Dato : 04-02-07 20:54

Michael Nørgaard wrote:

> Min kæreste og jeg diskuterer indimellem det her med at bruge varmt vand fx
> til at skylle grønsager el.lign. Hun påstår hårdnakket, at der er flere
> bakterier i det varme vand pga vandrørene - eller måske noget andet.

http://www.google.dk/search?q=bakterier+i+det+varme+vand

Det vigtigste er at man undlader, i misforstået nærrighed, at køre med
for lav temperatur. Har man omkring 60°C i VV beholderen, er der normalt
overskud nok til at varme rørene ordentligt op helt ud til
forbrugsstedet også, og dermed slå tudserne ihjel.

Du kan til hver en tid få foretaget en vandanalyse - normalt tager de
kun en af det kolde, men beder du om at få en på det varme kan du uden
tvivl betale dig fra det. ;)

hilsen / regards
--
steen - kajakparadis.dk <X> filshuse-teltplads.dk <X> menzi.dk
---

Fra : Michael Nørgaard

Dato : 04-02-07 21:11

Takker, det er jo supergode forklaringer

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-02-07 06:33

Hej

Michael Nørgaard wrote:
> [...]
> jo ikke afvise det, da der vel er en vis logik i a bakterier trives bedre i
> varmere omgivelser, men er der nogen, der har en mere faktuel

Ja, der er to muligheder. Hun har og du har ret.

Mulighed 1: I har en varmtvandsbeholder. Her har du typisk 100l stående
som er opvarmet ved at varmerørene løber igennem. I disse beholdere kan
du sagtens have bakteriedannelser og i så fald fraråder man at bruge
vandet til madlavning.

Mulighed 2: I har en gennemstrømningsvarmer. Her opvarmes vandet først i
det øjeblik du åbner for det varme vand. Her kan bakterier simpelthen
ikke nå at formere sig i en grad der har betydning, da bakterier skal
bruge ca 30 minutter på at dele sig. Det vand der står i rørene køles
desuden hurtigt af til almindelig temperatur, så det betyder heller ikke
noget.

Så som du kan se afhænger svaret af hvilken installationsform i har.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 05-02-07 09:55

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> Så som du kan se afhænger svaret af hvilken installationsform i har.

Har set Hvad smeden nogen gange kan grave ud af en varmtvandsbeholder,
selvfølgelig er det mest kalk, men jeg bruger aldrig vand fra den varme
hane, ligså vel som jeg lader kolde løbe 2 min før jeg bruger den til
madlavning.

Jens