Endnu et spørgsmål om varmepumper
Fra : Henning Lund

Dato : 03-02-07 22:44

Jeg står og skal investere i sådan en luft til luft varmepumpe,
og i min søgning på nettet, har jeg fundet ud af at nogle af
anlægene, der kan yderdelen fryse om vinteren.
Hvordan pokker sikrer man sig at den man køber ikke gør det, jeg
har støvet forhandlersider igennem, men har ikke kunnet finde
nogle data over, hvilke temperaturer anlægene kan arbejde i?

Jeg faldt over en artikel, hvor en skriver at hans Toyo fryser,
jeg kan ikke finde en hjemmeside til fabrikanten af disse, men
det kan være dette mærke ikke fremstilles mere, det kunne være
sjovt at se hvad fabrikanten skriver om frost.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Ole C

Dato : 04-02-07 01:29

Henning Lund skrev blandt andet:

> [...]
> har støvet forhandlersider igennem, men har ikke kunnet finde
> nogle data over, hvilke temperaturer anlægene kan arbejde i?

Jeg tror alle varmepumpers udedel fryser ind imellem når udetemperaturen er
under frysepunktet.
Min Panasonic-pumpe er udstyret med automatik, så den selv afrimer og
starter normal drift igen efter cirka 10 minutter. Mon ikke det efterhånden
er standard på alle pumperne?

--
vh Ole C.
Jeg beskytter mig mod alle meddelelser

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 04-02-07 07:38

Hejsa Henning

vi har også en Panasonic-pumpe og når det når under en hvis temp uden for
så stopper den med at lave varme og så "kører den baglæns og tager nået af
varmen info og smider ud så den ikke frsyer til is.
det tager ca 10 min tid også kører den ellers normalt igen.
dejligt smart maskine vi er meget glad for vores.

thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 10:38

Ole C skrev:

> [...]
> afrimer og starter normal drift igen efter cirka 10 minutter.
> Mon ikke det efterhånden er standard på alle pumperne?

Ok gad vide om de billige hos HN, Jem & Fix, Bilka mfl også kan
hitte ud af det?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-02-07 11:47

On Sun, 4 Feb 2007 10:37:40 +0100, "Henning Lund"
<falsk@fakeadresse.com> wrote:

>Ok gad vide om de billige hos HN, Jem & Fix, Bilka mfl også kan
>hitte ud af det?

Det kan de nok. Men de er ikke særlig effektive i frostvejr, så hvis
du skal varme noget seriøst med dem - køb en der er beregnet til
opvarmning i koldt klima - og frost.

** Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 12:52

Lars Knudsen skrev:

> Det kan de nok. Men de er ikke særlig effektive i frostvejr,
> så hvis du skal varme noget seriøst med dem - køb en der er
> beregnet til opvarmning i koldt klima - og frost.

Det er faktisk kun 25 M2 der skal opvarmes

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 13:01

Når man nu køber sådan et anlæg, hvordan er gør det selv metoden
for en evt. udluftning af rørene der går fra yder til inderdel?
Det må da skal udluftes på en måde, ellers vil jeg mene der vil
blive problemer.

Er der ingen her i gruppen der har deres yderdel stående på et
loft eller lign?

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 12:04

Henning Lund wrote:
> [...]
> blive problemer.
>
> Er der ingen her i gruppen der har deres yderdel stående på et

Prøv at spørge et par forhandlere og lad som om du vil købe hos dem, men at
du er i tvivl om ditten og datten.

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 13:56

Gamle skrev:

> Prøv at spørge et par forhandlere og lad som om du vil købe
> hos dem, men at du er i tvivl om ditten og datten.

Jeg har suset samtlige forum jeg kunne forstå sproget i igennem,
der hælder de fleste mod at den skal sidde ude, men det har så
været på loft der har været isoleret, min kælder er ikke
isoleret, så der skulle vist ikke være noget der kunne tage skade
af den kolde/varme luft der kommer fra yderdelen.

Men det store spørgsmål er så om der er luft nok i kælderen til
at virkemåden bliver effektiv nok.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-02-07 14:17

On Sun, 4 Feb 2007 13:00:52 +0100, "Henning Lund"
> [...]

>for en evt. udluftning af rørene der går fra yder til inderdel?
>Det må da skal udluftes på en måde, ellers vil jeg mene der vil

De er så vidt jeg vide forfyldt med gas med ventiler i enderne.

>Er der ingen her i gruppen der har deres yderdel stående på et
>loft eller lign?

Det fungerer ikke hvis du skal varme med den. Yderdelen skal monteres
i de fri.

** Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 14:30

Lars Knudsen skrev:

> De er så vidt jeg vide forfyldt med gas med ventiler i enderne.

Så er det jo enkelt.

> Det fungerer ikke hvis du skal varme med den. Yderdelen skal
> monteres i de fri.

Hva skyldes det egentlig, den kolde luft fiser vel bare ud i
kælderens 100 M2?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-02-07 14:45

On Sun, 4 Feb 2007 14:29:48 +0100, "Henning Lund"

>Så er det jo enkelt.

Yes.... Sådan har de jeg har set i Bauhaus til selvmontage været. Det
er lige til at gå til, eneste der er vigtigt er at spænde møtrikkerne
korrekt så det er tæt.

>Hva skyldes det egentlig, den kolde luft fiser vel bare ud i
>kælderens 100 M2?

Ja det gør den. Og efter lidt tid har du frostvejr i kælderen.

Den varme du producerer i dit rum tages jo fra der hvor yderdelen
sidder. Det at der er "uendelig" mængde luft til rådighed ude gør at
systemet virker.

Kig på den side jeg sendte et link til, der er en del tråde omkring
yderdelens placering - og bred enighed om at det bestemt ikke er godt
at placere yderdelen indendørs.

** Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 15:31

Lars Knudsen skrev:

> Kig på den side jeg sendte et link til, der er en del tråde
> omkring yderdelens placering - og bred enighed om at det
> bestemt ikke er godt at placere yderdelen indendørs.

Jeg må vist bøje mig og finde en eller anden placering ude, jeg
har et halvtag den evt kunne stå på, men det vil kræve nogle
!"%&/¤!§ lange rør, og hvor hunnen får man så disse, de er
sikkert vanvittig dyre når de er forfyldte.

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 14:36

Henning Lund wrote:
> [...]
> !"%&/¤!§ lange rør, og hvor hunnen får man så disse, de er
> sikkert vanvittig dyre når de er forfyldte.

Og så får ud afkølet disse rør pga. længden.
Har du ingen mulighed for at lave en form for kasse/lille skur?
Desuden kan du ikke få disse rør i de længder forfyldte. Der skal du bruge
en montør som påfylder kølemidlet og lufter dem ud og sætter tryk på.
Hvis ikke trykket er 100% får du en langt ringere virkningsgrad.

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 16:23

Gamle skrev:
> Og så får ud afkølet disse rør pga. længden.
> Har du ingen mulighed for at lave en form for kasse/lille skur?

Joe det kan lade sig gøre, den skal vel være pivutæt så luften
kan passere.

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 15:57

Henning Lund wrote:

> Joe det kan lade sig gøre, den skal vel være pivutæt så luften
> kan passere.

Ja det vil være nødvendigt. Bare du kan holde sne og vand ude fra yderdelen.
Du sparer så på denne måde en masse meter kølerør/slange.
Den fra Bilka lover funktion fra minus 15 grader. Jeg synes det lyder som et
godt bud på opvarmning af blot 25 kvm.
Jeg har lavet en masse søgninger vedr. varmepumper og kølemiddel. Man bliver
godt tosset i hovedet af de forskellige oplysninger. Men ihvertfald kan
R410A fungere i lavere temperaturer end R407C.
Ved så ikke med Bilka's model. Men den må jo være god nok, når de lover det
de gør.
Hvis du ikke vælger en billig model, kommer du nok op på mindst det
3-dobbelte i pris.

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 19:59

Gamle skrev:

> Ved så ikke med Bilka's model. Men den må jo være god nok, når
> de lover det de gør.
> Hvis du ikke vælger en billig model, kommer du nok op på
> mindst det 3-dobbelte i pris.

Bilkas er sq da fra http://www.andes.dk/ men jeg kan ikke lige
lure hvilken der er tale om?

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 19:08

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse

> Bilkas er sq da fra http://www.andes.dk/ men jeg kan ikke lige lure
> hvilken der er tale om?

Ja det er model DS10 med DS20 front.

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 20:20

Gamle skrev:

> Ja det er model DS10 med DS20 front.

Hvad mener du om den ift. harald og jem´s?

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 19:29

> Hvad mener du om den ift. harald og jem´s?

Den billigste har åbenbart ikke elektrisk afrimning. Så væk med den
Men kig selv her
http://www.harald-nyborg.dk/varenr.asp?picture=yes&page=1&Produkt=varmepumpe&where=&n=10
De må kun installeres af aut. installatører i henhold til teksten.
Jem og fix ejes af Harald Nyborg, så det er de samme produkter, stort set.

Så når det kun er 25 kvm der skal opvarmes ville jeg vælge den fra Bilka.

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 20:34

Gamle skrev:

> [...]
> De må kun installeres af aut. installatører i henhold til

Ja elinstallatør.

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 19:35

> Ja elinstallatør.

Det står i teksten og det var for at spare to bogstaver ;-D

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 20:37

Gamle skrev:

> Så når det kun er 25 kvm der skal opvarmes ville jeg vælge den
> fra Bilka.

Det eneste jeg frygter er lynkoblingerne, bare de er en rimelig
kvali, jeg har arbejdet meget med lynkoblinger, de har det med at
blive utætte, rørlængden kunne jeg godt bruge lidt længere for
den optimale placering i en gang

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 19:42

Henning Lund wrote:

> [...]
> kvali, jeg har arbejdet meget med lynkoblinger, de har det med at
> blive utætte, rørlængden kunne jeg godt bruge lidt længere for

Ja men Bilka står bag, og du har 2 år til at konstatere om de holder tæt. Du
kunne jo også ringe til Andes. De har jo gratis hotline. Du kunne så også
spørge efter lidt længere rør.
Nu skal man jo heller ikke gå og rykke i koblingerne. Når de er sat fast
sker der nok ikke noget.

Mvh.
Torben

Fra : Ole C

Dato : 04-02-07 19:19

Gamle skrev blandt andet:

> Har du ingen mulighed for at lave en form for kasse/lille skur?

Det burde bestemt ikke være nødvendigt, bortset fra kosmetiske årsager,
selvfølgelig.
Udedelen er jo netop indrettet til - at stå ude. Jo mere frit, jo bedre - og
der skal være frit mindst 25 cm foran de, sagde min montør.
Og så er det nærmest nødvendigt at placere den på et stativ af en slags,
hvis den ikke hænger på et stativ på muren. Den skal hæves over jorden så
den ikke står og sopper i den temmelig store mængde kondensvand som udedelen
afgiver. For så vil den med garanti fryse helt til, hvis der kommmer en
længere periode med frostvejr

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 18:34

> [...]
> Udedelen er jo netop indrettet til - at stå ude. Jo mere frit, jo bedre -
> og der skal være frit mindst 25 cm foran de, sagde min montør.

Nu har jeg selv prøvet med en udedel som stod uheldigt. Vandet løb fra taget
ned på kølefladen. Resultatet giver sig selv. Frosvejr plus udvikling af
kulde. Så hvis man kan lave en form for kasse med nødvendig luftflow, har
det også den fordel, at det dæmper lyden lidt. Der kan godt opstå resonans
ved bestemte omdrejninger.
Igen egen erfaring.
Og ja, selvfølgelig skal den opstilles på et stativ og ellers opfylde
betingelserne. Men det er nok ikke nødvendigt at fortælle Henning det.
Forøvrigt er det best at placere den vest/sydvest så solen kan hjælpe lidt
til.

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 19:53

Gamle skrev:

> [...]
> fortælle Henning det. Forøvrigt er det best at placere den
> vest/sydvest så solen kan hjælpe lidt til.

det sted hvor jeg kan montere min, er det mod nord. Hvis jeg skal
have den mod vest, skal der godt nok lange rør til, jeg har rodet
stakken af bortsmidte reklamer igennem, det er elendig
oplysninger Harald og jem & fix kommer med, der står intet om
rørenes montering, om der skal udluftes efter montering af rør,
længden er heller ikke opgivet, det er ikke meget at gå efter.
Bilkas til 2995 er smart at se på, den har 4 M rør og
lynkoblinger.
Lunkoblinger er jeg da ikke så glad for, gud ved om de holder
tætte i længden?

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 19:00

> [...]
> lynkoblinger.
> Lunkoblinger er jeg da ikke så glad for, gud ved om de holder tætte i

Så står den absolut ikke optimalt. Du kan så ikke regne helt med de opgivne
coptal. Det er vist sjældent solen kommer i nord, så der får du ikke hjælp
til forvarmning af luften som skal suges gennem yderdelen.
Lynkoblinger ved jeg intet om. Jeg fik min monteret prof.

Mvh.
Torben

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-02-07 21:27

On Sun, 4 Feb 2007 19:53:17 +0100, "Henning Lund"
> [...]

>lynkoblinger.
>Lunkoblinger er jeg da ikke så glad for, gud ved om de holder

Hvordan er de lavet? Dem jeg har set var blot forudfyldte med en
ventil på selve røret. De blev skruet fast på inde og yder enhederne
helt som normalt.

Hvis man monterer med rør, der ikke er forudfyldte skruer man dem fast
og vacuumsuger så via et studs på yderdelen.

Jeg vil sige... til 3.000 kroner inkl. det hele så har du om ikke
andet to års reklamationsret....

** Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 05-02-07 08:39

Lars Knudsen skrev:

Jeg drager i Bilka, hvis de har den, så får i en briefing senere
på dagen, hvis jeg kan få lavet det pokkers hul i denne bunkers.

Fra : Henning Lund

Dato : 05-02-07 20:42

Så køres der test.

Anlæget var ret enkelt at samle, manualen der forklarer
monteringen, er godt nok lidt forvirrende, men efter at have læst
den et par gange, fik jeg det hele sat op.

Det der drillede mest var indedelen, der er lidt bøvl med at få
afløbsslange, 2 stk strømledninger og to isolerede kobberrør til
at falde på plads, mens delen hænges på vægbeslaget.

Ledningerne var nummererede, så ingen problem i det.
Yderdelen står på jorden endnu, det var så hamrende koldt her i
aften, at jeg ikke gad skrue vægbeslaget fast, jeg tror heller
ikke jeg vil bruge dem, jeg skal have bikset et "hundehus"
sammen til yderdelen istedet for den sidder i det fri.

Da de to kobberrør var monteret, skulle man åbne for den ene hane
i 10 sekunder, for derefter at lukke den igen, og med f.eks
sæbevand, kontrolere samlingerne.

De bestod prøven, og så var der bare tilbage, at åbne for begge
haner, og lade anlæget stå i en ½ time, inden det startes op.

Både inde og yderdel larmer minimalt, jeg har indedelen til at
køre på fuld skrue, da det var blevet temmeligt koldt i rummet
efter jeg havde boret hul i væggen, haft døre og vinduer åbne
fordi det 60 mm bor jeg lånte, fik det til at støve gevaldigt til
konens irretation.

Den varmer rigtigt godt, er enkelt at bruge samtidig med den er
ret fancy at se på (indedelen).

Jeg takker de der har rådet mig i disse tråde om varmepumper.

Det eneste jeg mangler, er en eller anden form for inddækning til
rør og ledninger, nogen der har et bud på hvad det skal være,
hvor det kan købes, og om det fåes i musternsfarve (rød/brun) og
hvad skidtet koster?

Fra : Gamle

Dato : 05-02-07 20:00

> [...]
> ledninger, nogen der har et bud på hvad det skal være, hvor det kan købes,
> og om det fåes i musternsfarve (rød/brun) og hvad skidtet koster?

Hej Henning.

Tillykke med anlægget.

Det er blot store kabelskinner, som så kan males. Har du isoleret rørene?
Det skal de være.
Prøv evt. Silvan, Bauhaus, HN, Jem & Fix. Der ved jeg man kan købe dem. Har
ihvertfald kunnet. Under alle omstændigheder kan de købes hos en
varmepumpeforhandler.
Det vil være en rigtig god idé med et "hundehus"

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 05-02-07 21:05

Gamle skrev:

> Tillykke med anlægget.

Tak

> Det er blot store kabelskinner, som så kan males. Har du
> isoleret rørene? Det skal de være.

Der var skumskåle om rørene.

> Prøv evt. Silvan, Bauhaus, HN, Jem & Fix. Der ved jeg man kan
> købe dem. Har ihvertfald kunnet.

Ok jeg må søge på nettet og se om det giver gevinst.

Fra : Gamle

Dato : 05-02-07 20:18

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse

> Ok jeg må søge på nettet og se om det giver gevinst.

Hej igen.

Her er hvad du søger
http://mipodan.dk/varmepumpe/tilbehoer/kanalsystem/kanalsystem_da.html

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 05-02-07 21:37

Gamle skrev:

> Her er hvad du søger
> http://mipodan.dk/varmepumpe/tilbehoer/kanalsystem/kanalsystem_da.html

Tak for linket, min westjydske nærighed får mig til at lede efter
alternativer, så lad os se hvad der byder sig

Fra : Gamle

Dato : 05-02-07 20:50

> Tak for linket, min westjydske nærighed får mig til at lede efter
> alternativer, så lad os se hvad der byder sig

Jeg synes også det er en hamper pris.
Kan du ikke lave den af trælister?

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 05-02-07 22:19

Gamle skrev:

> Jeg synes også det er en hamper pris.
> Kan du ikke lave den af trælister?

Man kan købe kabeldækskinne til murmontage hos div el
leverandører, jeg skal bare have fundet en der sender portofrit

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-02-07 15:36

On Sun, 4 Feb 2007 15:30:42 +0100, "Henning Lund"

> [...]
>!"%&/¤!§ lange rør, og hvor hunnen får man så disse, de er
>sikkert vanvittig dyre når de er forfyldte.

Hvor langt rør er der tale om?

Alternativt så kig på www.citcop.se der kan du købe rør i op til 7 cm
klar til brug. Skal de være længere bliver det lidt bøvlet tror jeg,
så skal du selv skærme dem til og fikse enderne så de kan monteres.

Samme sted kan du i øvrigt også købe en vacuumpumpe mm, men så løber
det jo hurtigt op.

Jeg monterede selv de to varmepumper jeg har (Panasonic),
vacuumpumpede osv - man kan det sagtens hvis man ikke har fingerne
skruet helt skævt på. Vacuumpumpen solgte jeg så bagefter med et tab
på omkring 800 kroner - jeg monterede to varmepumper med den - så alt
i alt syntes jeg det var acceptabelt.

** Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 16:23

Lars Knudsen skrev:

> Hvor langt rør er der tale om?

Jeg skal op på over 10M

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 13:36

Lars Knudsen wrote:

> De er så vidt jeg vide forfyldt med gas med ventiler i enderne.

Det er ikke gas, men kølevæske R 410C

Mvh.
Thomsen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-02-07 14:42

On Sun, 4 Feb 2007 14:36:29 +0200, "Gamle"
<cfs4808a@post.cybercity.dk> wrote:

>Det er ikke gas, men kølevæske R 410C

Ja, eller R407C. Kølemiddel må være den helt korrekte betegnelse.

Ved atmosfærisk tryk og stuetemperatur er det i gasfase. Under tryk
som på den ene side i en varmepumpe er det i væskefase.

Det er netop det, at det skifter fra gas til væskefase som varmer i
indendørns enheden - og omvendt det at det skifter fra væske til
gasfase der gør at det køler.

En varmepumpe kan så "vendes" så faseskiftene sker så de kan varme
hhv. køle i indendørs enheden.

Det primære effektforbrug sker i kompressoren som ved at sætte
kølemidlet under tryk bringer det fra gas til væskefase.

** Lars

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 13:50

Lars Knudsen wrote:

> Ja, eller R407C. Kølemiddel må være den helt korrekte betegnelse.

R410C er freonfri. Det er R407C ikke.
Dette iflg. firmaet som solgte mig min LG varmepumpe.

Mvh.
Torben

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-02-07 15:30

On Sun, 4 Feb 2007 14:50:11 +0200, "Gamle"

>R410C er freonfri. Det er R407C ikke.
>Dette iflg. firmaet som solgte mig min LG varmepumpe.

Det passer ikke.

R407C har et lavere tryk end R410A og er designet til at kunne
anvendes i anlæg designet til R22. Det er ikke længere tilladt at
etablere anlæg i Danmark, der anvender R22 kølemiddel, da stoffet
nedbryder ozonlaget.

R410A koger ved en lavere temperatur end R407C og kan derfor med
fordel anvendes i varmeanlæg hvor udendørstemperaturen er lav. R410A
koger ved -16°C i atmosfærisk tryk, R407C ved -8°C. Samtidig har R410A
et højere driftstryk end R407C, derfor kan det ikke bruges som
erstatning for R22.

R407C og R410A har angiveligt ikke ozonnedbrydende effekt, men
bidrager dog stadig til drivhuseffekten hvis det slippes løs.

Både R410A og R407C har "halocarbon greenhouse warming potential" som
er et udtryk for bidraget til drivshuseffekt på 0,34. CFC-11 = 1,00.

Freon er et registreret varemærke. Der findes flere forskellige
freon-forbindelser, der alle er CFC gasser (chlor-flour-carbon
forbindelser). CFC-11 er en af de mest ozon-nedbrydende udgaver, og
blev tidligere anvendt i både køleanlæg, men også som drivmiddel i
deodoranter mm. Det har været forbudt at producere siden 1996.

** Lars

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 14:43

Lars Knudsen wrote:

> [...]
> koger ved -16°C i atmosfærisk tryk, R407C ved -8°C. Samtidig har R410A
> et højere driftstryk end R407C, derfor kan det ikke bruges som

Det skal nok passe. Jeg bed ikke rigtig mærke i, hvad forhandleren sagde.
Kun noget med 407 og 410 som jeg også skrev kl.12.59.
Men min LG skulle opfylde alle kravene, men det skulle den også gerne til
prisen.
Den kører forøvrigt perfekt og har ingen problemer med 48 kvm. meget dårligt
isoleret kolonihavehus.

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 14:53

Gamle wrote:
> [...]
> til prisen.
> Den kører forøvrigt perfekt og har ingen problemer med 48 kvm. meget

Har lige set efter. LG bruger R410A, hvilket så også passer med hvor langt
ned i temp. den kan køre.

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 16:27

Gamle skrev:

> Har lige set efter. LG bruger R410A, hvilket så også passer
> med hvor langt ned i temp. den kan køre.

Jeg blev tilbudt en, den bruger R407C. Hvad har det at sige?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-02-07 16:37

On Sun, 4 Feb 2007 16:27:06 +0100, "Henning Lund"

>Jeg blev tilbudt en, den bruger R407C. Hvad har det at sige?

Det har bl.a. betydning for hvor koldt det må være, R410A fungerer ved
lavere udetemperatur end R407C.

** Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 16:44

Lars Knudsen skrev:

> Det har bl.a. betydning for hvor koldt det må være, R410A
> fungerer ved lavere udetemperatur end R407C.

Kender du tallene?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-02-07 17:35

On Sun, 4 Feb 2007 16:44:24 +0100, "Henning Lund"

>Kender du tallene?

Omkring -7 og -15 tror jeg. Det bør være opgivet i specifikationen på
varmepumpen.

** Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 18:45

Lars Knudsen skrev:

> Omkring -7 og -15 tror jeg. Det bør være opgivet i
> specifikationen på varmepumpen.

Slutspørgsmålet: Hvad mener i er bedste køb i kr 2500 klassen,
Bilkas, Harald Nyborgs eller Jem % Fix?

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 18:41

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 18:56

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse

> Slutspørgsmålet: Hvad mener i er bedste køb i kr 2500 klassen, Bilkas,
> Harald Nyborgs eller Jem % Fix?

Det kommer an på hvor kraftig den skal være. Jo større ydelse, desto mindre
skal den køre for at opvarme et rum. Så jeg vil anbefale at du ser på, hvor
langt ned i temperatur den kan fungere og om yderdelen er sikret elektrisk.
Det bedste er en invertermodel, hvor ventilatoren kan køre med forskellig
hastighed, alt efter varmebehov og udetemperatur. Desuden er det en fordel,
at den også kan køle/affugte/rense luften.

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 20:02

Gamle skrev:

> [...]
> hastighed, alt efter varmebehov og udetemperatur. Desuden er
> det en fordel, at den også kan køle/affugte/rense luften.

Så må jeg have fat i knoglen og ringe til dem, der er ingen der
oplyser en pind om noget. Jeg hælder mest til Bilkas, det ser ud
til at være et skandinavisk mærke fra http://www.andes.dk/, men
jeg kan ikke lige lure modellen på http://www.andes.dk/
hjemmeside.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-02-07 21:14

On Sun, 4 Feb 2007 18:45:15 +0100, "Henning Lund"

Der kan jeg desværre ikke hjælpe.

hilsen Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-02-07 15:51

On Sun, 4 Feb 2007 15:43:05 +0200, "Gamle"
> [...]

>prisen.
>Den kører forøvrigt perfekt og har ingen problemer med 48 kvm. meget dårligt

Ja - vi er også rigtig glade for vores (2 stk - fordi vi har to etager
i alt 160 kvm og brug for at køle på første salen). Det er meget
hurtigt at regulere op/ned og man sparer en del på elregningen!

** Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 16:28

Gamle skrev:

> R410C er freonfri. Det er R407C ikke.
> Dette iflg. firmaet som solgte mig min LG varmepumpe.
>
> Mvh.
> Torben

Sådan her står der på den jeg har kig på:
Freonfri kølevæske R407C er påfyldt af hensyn til miljøet.

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 15:32

Henning Lund wrote:

> Sådan her står der på den jeg har kig på:
> Freonfri kølevæske R407C er påfyldt af hensyn til miljøet.

De forhandlere er heller ikke til at stole på
Men han fik da solgt en ny LG til mig, og det har jeg bestemt ikke fortrudt.
Elselskaberne tager ca. 21000,00 kr plus montering. Jeg gav ialt på tilbud
16000,00 kr.
Jeg kunne sikkert godt have brugt een af de billige man kan købe idag. Ved
det ikke. Fik bare at vide, at elektronikken i de billige var noget lort fra
Kina. Da jeg ikke er fagmand på dette område, valgte jeg LG'en. Jeg sparede
ca. 9000,00 kr i forhold til NRGI's tilbud.
Men R407C kan så nok ikke fungere ved helt så lave temperaturer som med
R410A.

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 12:01

Henning Lund wrote:

> Det er faktisk kun 25 M2 der skal opvarmes

Så kan du godt bruge den Bilka har.

Mvh.
Torben

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-02-07 13:05

On Sun, 4 Feb 2007 12:52:01 +0100, "Henning Lund"

>Det er faktisk kun 25 M2 der skal opvarmes

OK, det kan måske nok gå. Men tag et kig her

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12252.0

En lang tråd om hvilke af de billige varmepumper der fungerer når det
er koldt. Der kan vist være ret stor forskel.

** Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 13:59

Lars Knudsen skrev:

> [...]
>

> En lang tråd om hvilke af de billige varmepumper der fungerer
> når det er koldt. Der kan vist være ret stor forskel.

Ja det er dælme ikke let at hitte rundt i hvad er godt og skidt.
Jeg blev tilbudt en 18000 BTU Toyo pumpe til rimelige penge, men
kan ikke finde en pind om den på nettet, Toyo er da ellers et
kendt mærke indenfor andre ting.

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-02-07 12:21

> Ok gad vide om de billige hos HN, Jem & Fix, Bilka mfl også kan hitte
> ud af det?

Der står i reklamen at der er varmeslanger, der kan holde udedelen
frostfri. Men hvad de så bruger i el, er jo et godt spørgsmål.

- Martin

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 04-02-07 08:26

www.brikateknik.dk sådan en har jeg bare god Fujitsu

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 12:00

Henning Lund wrote:
> [...]
> har støvet forhandlersider igennem, men har ikke kunnet finde
> nogle data over, hvilke temperaturer anlægene kan arbejde i?

Bilka har et anlæg lige nu til under 3000,00 kr og der står at kompressoren
er sikret til minus 15 grader. Det sker ved elektrisk opvarmning. Problemet
er at kølefladen i en del af de billige modeller kan fryse til så der ikke
er flow nok. Men du har jo snakket om at sætte den i kælderen, hvor du får
en noget højere virkningsgrad.
Den Bilka sælger, kan yde max. 2700 Watt, som svarer til en elradiator med
samme Watt. Så kan du selv regne resten ud. Blot kan Bilka's præstere de
2700 Watt med et forbrug på 850 Watt, når det er optimale betingelser.
Min varmepumpe var sat forkert op, da jeg købte kolonihaven. Yderdelen stod
så vandet kunne løbe ned på kølefladen, hvorved køledelen frøs til ved nogle
få frostgrader. Men det var også en ældre model, der ikke kunne klare mere
end ca. 7 graders frost. Jeg udskiftede den med en LG som skrevet i et
tidligere indlæg. Og så har jeg lagt hat på yderdelen så der ikke kan komme
regnvand eller sne til køledelen. Den kan ind varme ned til ca. minus 18
grader, men her er det nok ikke meget mere end en Kw ind og måske 1,5 ud.
Men du skal vælge en invertermodel med en kap. op til 4 - 5000 Watt.
Kølemidlet skal være noget med 410 som bruges istedet for freon (noget med
407).
Du kan bare kontakte en forhandler af varmepumper og snakke med ham, så får
du al den viden du skal bruge. Men hans modeller koster helt sikkertt mere
end dem du kan købe i HN, Silvan,Bauhaus, Jem & Fix m.v.
Men når du har fået de oplysninger du skal bruge, kan du købe en af
lavprismodellerne med tilsvarende specifikationer.
I stedet for LG'en kunne jeg have købt fire til fem af de billige med samme
nominelle effekt. Men det var sådan een jeg havde, så jeg skulle ikke nyde
noget.
www.google.dk og søg på varmepumper, så finder du en masse du kan ringe til.

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 04-02-07 13:52

Gamle skrev:

> [...]
> de billige modeller kan fryse til så der ikke er flow nok. Men
> du har jo snakket om at sætte den i kælderen, hvor du får en

Ja jeg har bare mine spekulationer med, om der er luft nok i
kælderen, der skal en vis mængde gennem sådan et bæst.

Tak for din viden

Fra : Gamle

Dato : 04-02-07 13:11

Henning Lund wrote:
> Ja jeg har bare mine spekulationer med, om der er luft nok i
> kælderen, der skal en vis mængde gennem sådan et bæst.

Ja det er jo bl.a. det en aut. forhandler kan svare dig på.

Mvh.
Torben