Busken over alle buske?
Fra : Ukendt

Dato : 03-02-07 10:45

Jeg kan sagtens fastslå at Ribis har alle de egenskaber en smuk busk
skal have. Den er tæt blomstrende, den bevarer den 'rigtige' buskform i
mange år og farven er skøn. Men den afblomstrer jo tidligt - det er dens
eneste fejl.

Syrenen er også en af de skønneste buske, der findes. Her kan man endda
vælge mellem flere farver, og så er der den vidunderlige duft. Men den
er jo også væk inden midsommer.

Hvilke andre buske ville I foreslå, hvis de skulle være
rigtblomstrende - men stadig være der nogen tid efter midsommer?

TW

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-02-07 12:14

<The Wren> skrev i en meddelelse

> Hvilke andre buske ville I foreslå, hvis de skulle være
> rigtblomstrende - men stadig være der nogen tid efter midsommer?

Det er lidt svært uden oplysninger om vækstbetingelser og øvrige
sammenhæng - men sargentsæble, havehortensia og sommerfuglebusk er gode,
hvis der er plads.
Sargentsæble blomstrer i maj, men får senere røde bær og vidunderligt
efterårsløv.
De to andre blomstrer i sensommeren.

Hilsen Inger

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-02-07 12:49

Mamelukærmebusk er vel den der har længst blomstring. Døjer dog med at få
den til at overleve, den skal vinterdækkes. Jeg har også en mere hårdfør
udgave der sår sig selv, men den har mindre blomster og står knapt så længe.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-02-07 22:09

On Sat, 3 Feb 2007 12:49:22 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>udgave der sår sig selv, men den har mindre blomster og står knapt så længe.

Overlevelsesevnen har også en del at gøre med jorden den står i. I
sandet jord, hvor der ikke er alt for meget fugt om vinteren, klarer den
sig mig bekendt noget bedre end i fugtig, kompakt lerjord.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-02-07 22:17

On Sat, 3 Feb 2007 12:14:13 +0100, "Inger Pedersen"
<inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Sargentsæble blomstrer i maj, men får senere røde bær og vidunderligt
>efterårsløv.

Og har man sagt sargentsæble, så skal man da også have surbær (aronia)
med. Lidt det samme som sargentsæble, hvide blosmter forår, flotte sorte
bær og knaldrøde blade om efteråret.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-02-07 10:40

> Og har man sagt sargentsæble, så skal man da også have surbær (aronia)
> med. Lidt det samme som sargentsæble, hvide blosmter forår, flotte sorte
> bær og knaldrøde blade om efteråret.

Ja selvfølgelig.
Men skal de så ikke også en duftsnebolle og en buksbom til?

Hilsen inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-02-07 13:11

On Sun, 4 Feb 2007 10:40:27 +0100, "Inger Pedersen"

>Ja selvfølgelig.
>Men skal de så ikke også en duftsnebolle og en buksbom til?

Jo, de vil passe godt ind sammen med surbær og sargentsæble.
Jeg har nogle surbær stående omkring en storbladet kirsebærlaurbær - det
er rigtig flot når surbærrene får høstfarver. Og så giver
kirsebærlaurbærren jo lidt farve her i vintertiden.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-07 13:42

"Mads Lie Jensen" skrev i en meddelelse
"Inger Pedersen" wrote:

> Og har man sagt sargentsæble, så skal man da også have surbær (aronia)
> med. Lidt det samme som sargentsæble, hvide blosmter forår, flotte
sorte
> bær og knaldrøde blade om efteråret.

Det var så to navne, som jeg ikke kender. Er sargentsæble den, hvis
blomster er næsten magen til de hvide blomster som klatrehortensia har?
De har små blomster i midten af en skærm, som har større blomster i
skærmens kant. Jeg tænker på nogle buske som står som kant her i
bebyggelsen, de har de mest fantastiske røde blanke bær om efteråret.

Surbær kender jeg vist slet ikke. Måske skulle jeg låne en bog om buske
på biblioteket.

TW

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-02-07 15:17

On Sun, 4 Feb 2007 13:42:21 +0100, <The Wren> wrote:

>Det var så to navne, som jeg ikke kender. Er sargentsæble den, hvis
>blomster er næsten magen til de hvide blomster som klatrehortensia har?

Nej, de minder slet ikke om klatrehortensia. De sidder mere som på et
rigtigt æbletræ, i små klaser langs med grenene.

>De har små blomster i midten af en skærm, som har større blomster i
>skærmens kant. Jeg tænker på nogle buske som står som kant her i
>bebyggelsen, de har de mest fantastiske røde blanke bær om efteråret.

Hvor store er de bær?
Umiddelbart kan jeg ikke komme på hvad det er for en du beskriver, men
sargentsæble lyder det ikke som.

>Surbær kender jeg vist slet ikke. Måske skulle jeg låne en bog om buske
>på biblioteket.

Man laver juice af den - men der kalder de den (mærkeligt nok?) ved dens
latinske navn 'Aronia'

Bøger er altid godt, men ellers kan du da prøve det der 'internet' - det
skulle være så godt
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-07 15:42

<The Wren> wrote:

har?

> Nej, de minder slet ikke om klatrehortensia. De sidder mere som på et
> rigtigt æbletræ, i små klaser langs med grenene.

Javel, det er så slet ikke den jeg tænker på.

> Hvor store er de bær?

Ja de kunne jo ligne ribs, men de hænger ikke i klaser som ribs, men
sidder nærmest, som om de beholder blomstens skærmfacon på 2-3 cm lange
stilke, der stråler ud til alle sider fra midten. Altså størrelsen på
hvet bær er som ribs i middelstørrelse, og de er fugtigt-blanke og helt
postkasserøde.

> Umiddelbart kan jeg ikke komme på hvad det er for en du beskriver, men
> sargentsæble lyder det ikke som.

Hmm, for en 5-6 år siden blev her plantet nogle træer langs en vej
gennem bebyggelsen. Da de blomstrede første år, kunne man godt se, at
det var en slags æbler. Og frugterne som kom, blev lidt mindre end
pigeoner, og de var røde. Det så flot ud, træerne var bugnende fulde af
dem.

Nå så næste år og hvert år efter har de blomstret fyldigt og smukt, men
der er sket det mærkelige at efter den første gang er æblerne kun 1½ -
2 cm i diameter. Det er åbenbart sådan de skal se ud. Og der er stadig
masser af de små frugter på hvert træ.

[...]

> Bøger er altid godt, men ellers kan du da prøve det der 'internet' -
det
> skulle være så godt

He he - ha ha - ja hvorfor mon jeg ikke tænkte på det allerførst?
Måske fordi jeg kun har et externt modem og derfor ikke bruger google og
andre hjemmesider så meget. (Det koster)

Venlig hilsen TW

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-02-07 16:23

On Sun, 4 Feb 2007 15:42:06 +0100, <The Wren> wrote:

> [...]
>stilke, der stråler ud til alle sider fra midten. Altså størrelsen på
>hvet bær er som ribs i middelstørrelse, og de er fugtigt-blanke og helt

Kan du huske noget om bladene? Facon, farve osv.

> [...]
>der er sket det mærkelige at efter den første gang er æblerne kun 1½ -
>2 cm i diameter. Det er åbenbart sådan de skal se ud. Og der er stadig

Det er paradisæbler af en slags - de minder meget om sargentsæble,
paradisæbler bliver bare som træer (for det meste) mens sargentsæble kun
eer buske.

Der er massevis af forskellige paradisæbler, de fleste med små frugter
som du beskriver. Men at frugterne skulle skifte størrelse fra det
første år til det andet, det lyder mærkeligt. Det er ikke noget jeg
nogensinde har oplevet.

>det
>
>He he - ha ha - ja hvorfor mon jeg ikke tænkte på det allerførst?
>Måske fordi jeg kun har et externt modem og derfor ikke bruger google og
>andre hjemmesider så meget. (Det koster)

Nåja, jeg er blevet så vandt til bredbånd at jeg automatisk går ud fra
at 'alle' har dem.
Men jeg bruger da selv ofte de bøger jeg har på hylden - og jeg elsker
at købe nye havebøger. Selv om jeg sjældent får dem læst, så er de jo
pæne at have stående
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jørn Møller

Dato : 03-02-07 16:57

> [...]
>

> Hvilke andre buske ville I foreslå, hvis de skulle være
> rigtblomstrende - men stadig være der nogen tid efter midsommer?

Ribis har én fejl mere: den stinker, hvis du tager grene ind.
Hortensia står rigtig længe, og de visne blomster har også en dekorativ
virkning, men den egner sig ikke til skel og busketter.

jm

Fra : JOB

Dato : 03-02-07 21:02

Ja, Ribis lugter lidt ligesom kattetis...men den er jo dejlig på lidt
afstand...JOB

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-02-07 19:47

> Jeg kan sagtens fastslå at Ribis har alle de egenskaber en smuk busk
> skal have. Den er tæt blomstrende, den bevarer den 'rigtige' buskform i
> mange år og farven er skøn.

Ja, det synes jeg også, så jeg købte 3 til en bunke på græsplænen. Det er
ren katastrofe, for den er lyserød/pink og slet ikke den lækre mørkerøde
farve, som jeg troede var den eneste. Så nu står jeg med en kæmpeting i
forkert farve - øv. Det værste er at jeg ærgrer mig hvert år når den
blomstrer.

Mvh Maria

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 03-02-07 20:51

On Sat, 3 Feb 2007 19:46:56 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:
klip

> [...]
>farve, som jeg troede var den eneste. Så nu står jeg med en kæmpeting i
>forkert farve - øv. Det værste er at jeg ærgrer mig hvert år når den

Klip den i facon (Panter)
mvh Ebbe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-02-07 22:14

On Sat, 03 Feb 2007 20:51:02 +0100, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

>Klip den i facon (Panter)

Sådan noget må du ikke sige - ikke engang for sjov!

Det er fint nok hvis man vil have formklippede buske i sin have, men
vælg dog noget som egner sig til det - det gør ribes ikke.

Men det er måske bare mig
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-02-07 21:14

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> lækre mørkerøde farve, som jeg troede var den eneste. Så nu står
> jeg med en kæmpeting i forkert farve - øv. Det værste er at jeg

Det skal du ikke være ked af. Jeg købte også til en kort hæk i
indkørslen. Jeg troede det var den røde, og så viste det sig at være
Fjeldribes, der er blomsterne lysegrønne. Det var lidt af en
skuffelse, men den er faktisk ret køn alligevel
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-02-07 22:16

On Sat, 3 Feb 2007 21:13:47 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
>Fjeldribes, der er blomsterne lysegrønne. Det var lidt af en
>skuffelse, men den er faktisk ret køn alligevel

Man ser næsten ikke blomsterne på fjeldribes, i hvert fald ikke hvis man
ikke ved det er blomster. Som prydbusk syntes jeg den er lidt kedelig,
men den har dog den kæmpe fordel at den springer meget tidligt ud om
foråret - når man allermest mangler lidt grønne blade at kigge på. Den
er dog pænest i (store) grupper, eller, som hos dig, som hæk, efter min
mening.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-07 14:10

"Tove Krieger" skrev i en meddelelse

> [...]
> Fjeldribes, der er blomsterne lysegrønne. Det var lidt af en
> skuffelse, men den er faktisk ret køn alligevel

Nåe, det må være de buske som bliver lysegrønne lige før
stikkelsbærrene. En overgang kaldte jeg dem 'de andre stikkelsbær'. Ja
de kan vel nok vise een, at nu er det forår, med den farve de har. Så de
hedder altså 'ribes'. Jeg har da lært meget i denne tråd.

Men vil det sige, at der ikke er noget, der hedder ribis. Hedder de
ribes allesammen?

TW

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-02-07 15:21

On Sun, 4 Feb 2007 14:10:02 +0100, <The Wren> wrote:

> [...]
>hedder altså 'ribes'. Jeg har da lært meget i denne tråd.

>Men vil det sige, at der ikke er noget, der hedder ribis. Hedder de

Jeg har lige tjekket efter i 'Anbefalede plantenavne', der kaldes de for
hhv. fjeldribs og blodribs.
Ribes er det latinske slægtsnavn, det bruges ofte også på dansk. Ribis
er nok ca. lige så udbredt vil jeg skyde på.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-02-07 22:13

wrote:

>Ja, det synes jeg også, så jeg købte 3 til en bunke på græsplænen. Det er
>ren katastrofe, for den er lyserød/pink og slet ikke den lækre mørkerøde
>farve, som jeg troede var den eneste. Så nu står jeg med en kæmpeting i

Får år tilbage var den mest almindelige ribes med de fesenlyserøde
blomster. Nu er det mest den mørke som sælges. Tilmed findes den i to
størrelser. Sorten 'Koja' bliver omkring halvanden meter høj,
'Polborough Scarlet' bliver ca. 2,5 meter høj. Der findes i hvert fald
een mere med mørkerøde blomster og 2,5 meter høj, men jeg kan ikke huske
hvad den hedder.
Jeg har ikke set de lyserøde udbudt til salg (i engros-ledet) de sidste
4-5 år.

>forkert farve - øv. Det værste er at jeg ærgrer mig hvert år når den
>blomstrer.

Så kan det kun gå for langsomt med at få dem fjernet. Der er ingen grund
til at have noget man er træt af. Og da slet ikke når det er så relativt
let at gøre noget ved.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-02-07 23:26

> Så kan det kun gå for langsomt med at få dem fjernet. Der er ingen grund
> til at have noget man er træt af. Og da slet ikke når det er så relativt
> let at gøre noget ved.

Jeg er ikke uenig, men med 3000 kvm, der alle er omlagt + 160 kvm hus, vi
selv har hevet al indmad ud af og bygget op igen + 2 fuldtidsjob, så kniber
det med visse detaljer. Mine Ribes er en af dem, men det skal nok komme.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-07 14:18

> [...]

huske
> hvad den hedder.
> Jeg har ikke set de lyserøde udbudt til salg (i engros-ledet) de

Det lyder godt, så bliver det nok ikke dem, jeg får hjem ved en
fejltagelse. Og nu da du taler om to højder, skal jeg nok vælde den
mindre, da det jo trods alt ikke er en villahave, jeg har.

For øvrigt er der een der har rådet mig til at købe en minisyren. Gerne
i en flot dyb rødlilla farve. Er den kvalitetsmæssig på samme niveau som
andre syrener?

TW

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-02-07 15:23

On Sun, 4 Feb 2007 14:17:34 +0100, <The Wren> wrote:

>Det lyder godt, så bliver det nok ikke dem, jeg får hjem ved en
>fejltagelse. Og nu da du taler om to højder, skal jeg nok vælde den
>mindre, da det jo trods alt ikke er en villahave, jeg har.

Den lave blodribs ' Koja' burde være nem nok at finde.

>For øvrigt er der een der har rådet mig til at købe en minisyren. Gerne
>i en flot dyb rødlilla farve. Er den kvalitetsmæssig på samme niveau som
>andre syrener?

De dværgsyrener jeg kender er alle rosa/rosalilla/lyslilla blomster.
Dværgsyreners blomster er lidt anderledes end de 'rigtige' syrener. Men
de dufter lige så godt, blomstrer ca. samtidig og er lige så nemme at
have med at gøre.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-02-07 22:22

On Sat, 3 Feb 2007 10:44:34 +0100, <The Wren> wrote:

>Hvilke andre buske ville I foreslå, hvis de skulle være
>rigtblomstrende - men stadig være der nogen tid efter midsommer?

Dronningebusken er også ret imponerende, især hvad den kan få lov at få
lidt størrelse, også i bredden. Det er godt nok også lige omkring
midsommer den blomstrer.

Perovskia, som blomstrer fra sidst i juli - september med de flotteste
blå blomster er også værd at nævne. Bedst i fuld sol og på tør jord.
Fryser ofte tilbage i vintertiden. Ca. 1 meter høj.

Havehibiscus er også skøn - fåes i flere farver, bliver op til 2 meter
høj, samme forhold og blomstringstid som Perovskia.

Og som andre har nævnt, hortensia - men her vil jeg slå et slag for de
'store' hortensia, som sorterne 'Arborescens' (hvide blomster i spidse
stande, som farves let rosa efterhånden som tiden går.), 'Kyushu' også
blomster i spidse stande, flødefarvet. Og endelig 'Limelight' som bliver
lidt grønlig med rosa skær når den er ved at være afblomstret.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-07 13:36

<The Wren> wrote:

> [...]

> 'store' hortensia, som sorterne 'Arborescens' (hvide blomster i spidse
> stande, som farves let rosa efterhånden som tiden går.), 'Kyushu' også

Javel, i spidse stande, det synes jeg ikke jeg har set i Danmark, men
oppe nord for Gøteborg, har jeg set en busk med sådenne spidse
blomsterstande, man så dem næsten overalt i begyndelsen af sept. Jah de
mindede vel lidt om syrenblomster, men sad på enden af lange buede
stilke. De bøjede sig ud til siderne ligesom sommerfugleblomsterne. Og
jeg har også kun set dem i sådan hvidlige og svagt gullige farver. Hvis
det er 'Arborescens', har jeg da endelig fået et navn på dem. De er
rigtig flotte.

TW

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-02-07 15:25

On Sun, 4 Feb 2007 13:35:44 +0100, <The Wren> wrote:

> [...]
>jeg har også kun set dem i sådan hvidlige og svagt gullige farver. Hvis
>det er 'Arborescens', har jeg da endelig fået et navn på dem. De er

Jeg tror de er ret udbredte i Sverige - jeg så dem i hvert fald i mange
haver da jeg var på ferie der for år tilbage.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Niels

Dato : 07-02-07 18:21

Dronningebusk. men tag den med brogede blade også kalder var. ( variageta)

Så får du de smukkeste lyserøde blomster og ka glæde dig over de flotte
brogede blade helt til efteråret.

Niels

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-02-07 22:09

On Wed, 7 Feb 2007 18:20:41 +0100, "Niels" <nsn@privat.dk> wrote:

>Dronningebusk. men tag den med brogede blade også kalder var. ( variageta)
>
>Så får du de smukkeste lyserøde blomster og ka glæde dig over de flotte
>brogede blade helt til efteråret.

Er du sikker på det er dronningebusken du tænker på så?
Jeg har aldrig hørt om en brogetbladet dronningebusk, end ikke vores
allesammens allerbedste ven google ser ud til at kende den.

Kan det måske være den brogetbladede klokkebusk du tænker på? Den har
lyserøde blomster lige som dronningebusken.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/