Gøre/ikke gøre: genvex/varmegenindvindings~
Fra : Steen Suder

Dato : 01-02-07 19:34

Jeg er efterhånden overbevist om at jeg skal have et
varmegenindvindingssystem i mit parcelhus på 130m² (et plan).

Jeg regner med selv at kunne installere rørføring etc., men evt. bruge en
elektriker til elinstallationen.

Det skal "kun" bruges til ventilation og altså ikke aktiv opvarmning eller
køling.

Hvilket anlæg bør "man" have? Noget man bestemt *ikke* skal gøre?
Erfaringer?

Min plan er umiddelbart at have aftræk i køkken, bad og soveværelse og
indblæsning i to børneværelser og stue. Der eksisterer en mellemgang og et
vindfang, men det forestiller jeg mig ikke er nødvendigt at ventilere der.

Hvem kan man henvende sig til for evt. at få anlægget dimensioneret/designet
med gør-det-selv for øje? Jeg tænker på sådan noget som rørdimensioner,
mængden og placering af forgreninger etc.
- Eller er designet i mit tilfælde bare "lige ud af landevejen"?

--
Steen Suder

Fra : Mogens

Dato : 01-02-07 22:37

Steen Suder wrote:

> Hvilket anlæg bør "man" have? Noget man bestemt *ikke* skal gøre?
> Erfaringer?
Vi har en VGU fra Nilan, hvor der kun er indtræk, medens den friske luft
kommer ind af ventiler i vinduer/døre. Varmen fraudblæsningen bruges til
at holde et stort reservoir af varmt brugsvand. Derfor har man glæde af
energien både sommer og vinter.

Efter sigende - ved ikke om det passer - er det et bedre princip end
Genvex, idet man ikke får blæst evt. bakterier fra rørsystemet tilbage i
huset. Man får kun frisk luft udefra iblandet lidt velduft fra alle
naboernes brændeovne :)

Vi er glade for anlægget som har kørt problemløst i nu 10 år. Kun haft
service på det 2 gange for lige at sikre at det kørte som det skulle.
Relativt lydsvagt, hvilket jeg også mener er et plus i forhold til
Genvex. Mange bliver overraskede og irriterede over larmen - bl.a. vores
venner som samtidigt med os fik installeret et genvex anlæg.

Fra : CC

Dato : 02-02-07 00:46

"Mogens" skrev i en meddelelse

> [...]
> Genvex, idet man ikke får blæst evt. bakterier fra rørsystemet tilbage i
> huset. Man får kun frisk luft udefra iblandet lidt velduft fra alle

Det er en "and" !
Den varme luft der suges fra boligen, bruges til at varme den luft op, der
blæse ind i boligen.
Disse 2 luftstrømme har ingen fysisk kontakt med hinanden. Dette sørger
veksleren for.
Der vil kun blive indblæst bakteriefyldt luft såfremt ventilationsanlæggets
filtre ikke bliver serviceret/skiftet.

I fremtiden vil vi se flere og flere nye boligere forsynet med
varmegenvinding. Enten i form af luft til vand,
eller luft til luft. Årsagen skyldes, at ved den sidste store revison af
Bygningsreglementet, stilles der i dag,
så store krav til boligens klimaskærm/varmetab, at det er svært, at skaffes
sig af med den fugtige indeluft, ved almindelig udluftning. Derfor
installeres der ventilationsanlæg.

Har tit overvejet, at investere i et luft til luft anlæg, da vi har en
husstøvs allergier i huset. Sådan et anlæg bringer den relative fugtighed
ned således, at husstøvmiderne ikke er så aktive.

Fra : tp

Dato : 02-02-07 08:26

> Har tit overvejet, at investere i et luft til luft anlæg, da vi har en
> husstøvs allergier i huset. Sådan et anlæg bringer den relative fugtighed
> ned således, at husstøvmiderne ikke er så aktive.

fugtighed ned??? Ups! Vi fyrer stort set kun med brændeovn, og det støver
vel lidt, så derfor har vi også overvejet dette nr, men pga brændeovnen
ligger vi med en luftfugtighedsprocent på mellem 25-40 og den må ikke komme
længere ned :-/

vvs-eksperten/grossisten har forøvrigt nogle genvex anlæg til rimelige
priser - det er nok sådan en fætter jeg satser på...

Fra : CC

Dato : 04-02-07 17:01

"tp" skrev i en meddelelse

> [...]
> støver vel lidt, så derfor har vi også overvejet dette nr, men pga
> brændeovnen ligger vi med en luftfugtighedsprocent på mellem 25-40 og den

I en bolig hvor der kun findes radiatorvarme stiger den relative fugtighed
hen igen dagen,
da beboerne afgiver fugtighed til den indeluft, der varmes på. Fugtigheden i
luften bringes ned, når der luftes ud.

Har du fx. brændeovn, anvendes den så store mængder luft til forbrændingen,
som den suger fra boligen, at den relative fugtig falder. Har du også et
ventilationsanlæg bringes luftfugtigheden ikke længere ned. Tværimod tror
jeg, at du kan forvente, at den stiger et par %.
Personligt tror jeg, at indetemperaturen er svær og styre med en brændeovn.
Derfor vil indetemperaturen altid ligge x grader over 21 gr. På dette
grundlag tror jeg du får mere gavn af en "luft til vand" anlæg, end et "luft
til luft" anlæg (brændeoven skal nok styre, at der kommer frisk luft ind i
boligen).

Fra : tp

Dato : 04-02-07 17:57

> [...]
> et "luft til luft" anlæg (brændeoven skal nok styre, at der kommer frisk

okay. det var ny info. Hvorfor tror du ikke at en genvex med brændeovn er
godt? Er det ex 30 grader under loftet i det rum brændeovnen
står(sandsynligt) vil der med ex 80 effektivitet stadig kunne blæses varm
frisk luft rundt i de andre rum. Man kan vel sætte en termostat på, så den
kun kører når der ER varmt.

Men hvis brændeovnen bruger så meget luft, så er der måske næppe så meget
luft at suge for sådan en ?

luft-vand er en mulughed, men den er dyr, skal installeres af aut. og da vi
overvejer solvarme er det lidt dobbeltkonfet...

Fra : Kragen

Dato : 02-02-07 23:50

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har selv et Nilan vent. anlæg.!! Nilan lavede tegninger over rørføringer,
> til hvert rum+ dims. af rør og ventiler.!
Uden beregning og servicen/support har været helt ok.!
Du vil aldrig fortryde at få et comfortanlæg, da det giver et super
indeklima.!!
Du kan nemt lave det selv, hvis du er lidt fingersnild.
Du kan sikkert købe stumperne ved et lokalt vent. firma.!!
Købte mine stumper billigt ved www.technor.dk
Held og lykke med projektet.!!
Hyg Bo