Kabelclips i leca?
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-01-07 20:17

Hej

Jeg skal snart have sat nogle elkabler fast på væg og loft i værkstedet.
Desværre er både væg og loft af noget leca-agtigt materiale, som man
ikke bare lige laver et fint hul til rawlplugs i.

Det er nemt nok at bore hullet, men det bliver gerne større end det
burde. Hidtil har jeg så puttet noget fuge-masse-agtigt fra en tube i,
og sat plugs i. Det holder fint nok, men det er lidt besværligt.
Kan det gøres nemmere?

Findes der f.eks nogle skruer specielt til det?

Skruerne jeg brger er ikke mere end 20-25 mm lange, de skla jo ikke
holde noget.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Sidse

Dato : 28-01-07 21:16

> [...]
>
> Findes der f.eks nogle skruer specielt til det?
>
> Skruerne jeg brger er ikke mere end 20-25 mm lange, de skla jo ikke

en løsning er dobbelt super rawlplugs, fås bla i jem&fix og så nogle længere
skruer. Bro et tilstrækkeligt lille bor til at du skal slå let på
rawlplugsen for at få den i. Det holder i hvertfald fint på mine lecavægge.

Henrik

Fra : Henning

Dato : 28-01-07 21:23

On Sun, 28 Jan 2007 20:17:05 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>
>Findes der f.eks nogle skruer specielt til det?
>
>Skruerne jeg brger er ikke mere end 20-25 mm lange, de skla jo ikke
Jeg mindes nogle plugs, som man banker ind, efter at have forboret.
Derved brydes en lille ampul med lim eller noget lignende, hvorved
rawpluggen sidder fast.

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-01-07 21:45

> [...]
>
> Findes der f.eks nogle skruer specielt til det?
>
> Skruerne jeg brger er ikke mere end 20-25 mm lange, de skla jo ikke

Brug nogen længere skruer (evt. montageskruer) uden at bore for og bruge
rawlplugs. Leca kan fint holde med de rigtige skruer.

- Martin

Fra : Max

Dato : 28-01-07 22:09

Hej Mads

> Findes der f.eks nogle skruer specielt til det?

Prøv at sømme det fast med galvaniserede skruer.

--
Mvh Max

Fra : Martin Bak

Dato : 28-01-07 23:26

> Hej

Du godeste! Til de fleste svar, og til din egen praksis med fugemasse...
Brug den rette skrue, og du er fri for ethvert problem.

Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-01-07 07:48

On Sun, 28 Jan 2007 23:25:55 +0100, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>Du godeste! Til de fleste svar, og til din egen praksis med fugemasse...
>Brug den rette skrue, og du er fri for ethvert problem.

Øhm... hvis min praksis (som i øvrigt fungerer fint) og de andre svar er
så himmelråbende forkerte ..... hvorfor så ikke fortælle hvilken skrue
der skal bruges?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Tomas Jensen

Dato : 29-01-07 14:41

Mads Lie Jensen skrev:
> [...]
> Desværre er både væg og loft af noget leca-agtigt materiale, som man
> ikke bare lige laver et fint hul til rawlplugs i.
Endnu et bud

Generelt om skruer/søm i leca:
Bank en skruetrækker et stykke ind i vægen. En groft tilvirket træpløk
(tykkere end skruetrækkeren) bankes i hullet. Herefter skrues
skruen/bankes sømmet i træpløkken.

Men husk, pløkken skal være grot tilvirket og måske en smule konet (uden
yderligere sammenligninger Dette holder faktisk (i følge min
erfaring) bedre end alverdens dyrkøbte løsninger.

Men til meget små, ikke bærende ting, vil jeg nok vælge en 4x40
torxskrue... og så huske ikke at overskrue.

mvh Tomas

Fra : Peter Schrøder

Dato : 29-01-07 15:52

Tomas Jensen skrev:

> Men husk, pløkken skal være grot tilvirket og måske en smule konet

Konet = bredere forneden?

Jeg bruger tandstikkere/tændstikker eller
de der grill træspydpinde man køber i poser hos
købmanden.
Bor, stik i, knæk af. Nemt og hurtigt.

Peter Schrøder

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-01-07 20:43

On Mon, 29 Jan 2007 14:41:05 +0100, Tomas Jensen
<hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>yderligere sammenligninger Dette holder faktisk (i følge min
>erfaring) bedre end alverdens dyrkøbte løsninger.

Sådan sidder alle gamle ting fast herinde i huset - i betonvægge. Både
fodlister, knagerækker osv. Dog sat op med søm i træklodserne, ikke
skruer, det skal jo ikke være nemt at få pillet fra hinanden igen

>Men til meget små, ikke bærende ting, vil jeg nok vælge en 4x40
>torxskrue... og så huske ikke at overskrue.

Det forsøgte jeg her til aften - det ser ud til at holde fint til sådan
en kabel.I hvert fald på væggen. Og det gør det jo unægteligt noget
nemmere at få det kabel op på denne måde.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/