Mest stabile plade?
Fra : Steen Suder

Dato : 27-01-07 23:37

Jeg vil lave mig nogle retskinner til at save og fræse efter.
Siden jeg nu vil gøre lidt ud af det, vil jeg gerne have et resultat, der
kan holde i en del år.

Derfor overvejer jeg nu: hvilke type plade er den mest holdbare og
formstabile at få skåret op dette formål?

Som jeg ser det er der MDF, spånplade og krydsfiner, hvor man evt. kan vælge
støbeplade samt evt. noget helt fjerde.

Jeg regner med at lakere aht. holdbarheden.

--
Steen Suder

Fra : Max

Dato : 28-01-07 00:05

Hej Steen

> Jeg vil lave mig nogle retskinner til at save og fræse efter.
> Siden jeg nu vil gøre lidt ud af det, vil jeg gerne have et resultat,
> der kan holde i en del år.

Firekantede aluminiumsrør er gode til den slags, de tåler også
at blive glemt ude i regnvejr.

--
Mvh Max

Fra : Mureren

Dato : 28-01-07 00:23

> Firekantede aluminiumsrør er gode til den slags, de tåler også
> at blive glemt ude i regnvejr.

De rør er _ret_ dyre. Jeg har selv lavet nogle retteskinner til belægnings-
og murerarbejde.

Hvad er der galt med at købe en alu-retholt?
De koster ikke meget, kan holde til en del, er lette og stort set
uforgængelige.
Kan fås i alle trælasthandler, med spring på ca. 0,5 meter., ihvertfald op
til 6 meter hvis det er behovet.

Mvh.
Mureren

Fra : Steen Suder

Dato : 28-01-07 10:08

Mureren wrote:

> [...]
> uforgængelige.
> Kan fås i alle trælasthandler, med spring på ca. 0,5 meter., ihvertfald op

Jeg tillader mig at svare for mit eget vedkommende her.
Kender du en tømmerhandel, du med sikkerhed ved at har dem?

Sidst jeg så dem var de ret dyre. Ideen med at lave dem i træ var at komme
om ved det til en rimelig penge.

--
Steen Suder

Fra : Max

Dato : 28-01-07 10:20

Hej Steen

> Sidst jeg så dem var de ret dyre. Ideen med at lave dem i træ var at
> komme om ved det til en rimelig penge.

Hvad syntes du om disse priser ?

http://www.carl-ras.dk/e-handelskatalog/haandvaerktoej/maalevaerktoej/retteskinner/retteskinnealu/

--
Mvh Max

Fra : Steen Suder

Dato : 28-01-07 12:53

Max wrote:

> Hej Steen

> Hvad syntes du om disse priser ?

http://www.carl-ras.dk/e-handelskatalog/haandvaerktoej/maalevaerktoej/retteskinner/retteskinnealu/

De er vel OK, men skinnerne er blot lidt tykkere (18mm) end hvad jeg lige
syntes var nødvendigt.
I og med at mit formål er at de skal bruges ved opskæring af div. plader,
behøver de ikke være tykkere end ca. 6-12mm.

--
Steen Suder

Fra : Max

Dato : 28-01-07 13:57

Hej Steen

> I og med at mit formål er at de skal bruges ved opskæring af div.
> plader, behøver de ikke være tykkere end ca. 6-12mm.

Ok, jeg bruger noget afskær fra et maskinsnedkeri der skære
de 8 mm aluminiumsplader, det giver dejlige strimler til opgaven.

--
Mvh Max

Fra : tom \(cordoba\)

Dato : 28-01-07 11:16

> Jeg tillader mig at svare for mit eget vedkommende her.
> Kender du en tømmerhandel, du med sikkerhed ved at har dem?

Kan jeg jo ikke svare på, men vores lille lokale her på djursland har dem i
alle størrelser. jeg mener at jeg gav omkring 200 for en 2½ meters. Og min
tanke : når de har, så har alle vel

det var en rådogdåd (nu XL byg)

mvh TB

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-01-07 15:12

Max wrote:
> Hej Steen

> Hvad syntes du om disse priser ?
>
> http://www.carl-ras.dk/e-handelskatalog/haandvaerktoej/maalevaerktoej/retteskinner/retteskinnealu/

En hel plade støbefinér kommer hurtigt deropad i pris.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : John

Dato : 30-01-07 22:26

> Steen Suder
> Prøv at forestille dig, at du er en anden, og læs så din artikel igennem
> inden du sender den. Alle har interesse i, at du staver og formulerer
> dig, så godt du kan. På den måde forstås det lettere, hvad du skriver.

Helt enig, brug også stavekontrollen !
Mvh. John