/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Varmepumpe, placering af yderdel
Fra : Henning Lund


Dato : 27-01-07 15:07

Kan den placeres i en meget stor kælder, eller skal den ud og
stå?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


 
 
Steen Jakobsen (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Steen Jakobsen


Dato : 27-01-07 18:47


"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse
news:45bb5c6c$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Kan den placeres i en meget stor kælder, eller skal den ud og
> stå?

Jeg har ihvertfald oplevet en parkeringskælder under et indkøbscenter i
Indonesien hvor der var masser af dem. Hold kæft hvor var der varmt der

Steen.



Gamle (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Gamle


Dato : 27-01-07 19:09

Steen Jakobsen wrote:
>
> Jeg har ihvertfald oplevet en parkeringskælder under et indkøbscenter
> i Indonesien hvor der var masser af dem. Hold kæft hvor var der varmt
> der
>

Logisk.
Dér skal de producere kulde hvorved udedelen afgiver varme. Henning skal
have varme om vinteren og derved producerer udedelen kulde. Der vil nok
blive en anelse køligere i kælderen. Men ellers ikke noget problem med at
placere den dér.

Mvh.
Torben



Henning Lund (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 27-01-07 20:19


> Logisk.
> Dér skal de producere kulde hvorved udedelen afgiver varme.
> Henning skal have varme om vinteren og derved producerer
> udedelen kulde. Der vil nok blive en anelse køligere i
> kælderen. Men ellers ikke noget problem med at placere den dér.
>
> Mvh.
> Torben

Kælderen er på knapt 200 kvadratmeter, så mon ikke det går an, så
er jeg fri for at have bæstet på huset.


--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Gamle (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Gamle


Dato : 27-01-07 20:33

Henning Lund wrote:
>
> Kælderen er på knapt 200 kvadratmeter, så mon ikke det går an, så
> er jeg fri for at have bæstet på huset.

Samtidig får du et højere cop tal. Dvs. effekt af 1 Kw ind og måske 5 Kw ud.

Det er en besparelse der vil noget.

Mvh.
Torben



tom \(cordoba\) (27-01-2007)
Kommentar
Fra : tom \(cordoba\)


Dato : 27-01-07 20:27

>> Jeg har ihvertfald oplevet en parkeringskælder under et indkøbscenter
>> i Indonesien hvor der var masser af dem. Hold kæft hvor var der varmt
>> der
>>
>
> Logisk.
> Dér skal de producere kulde hvorved udedelen afgiver varme. Henning skal
> have varme om vinteren og derved producerer udedelen kulde. Der vil nok
> blive en anelse køligere i kælderen. Men ellers ikke noget problem med at
> placere den dér.


Vi overvejer at sætte dem på vores loft over en udnyttet 1. sal, dvs et rum
på 13m x 1,3m på det højeste (trekant formet)
Her er der en del luft cirkulation, og vi håber det vil virke. Jeg vil
ihvetilfælde være ked af at have sådan en ting siddende ude på huset


Henning Lund (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 27-01-07 20:34

tom (cordoba) skrev:
> Vi overvejer at sætte dem på vores loft over en udnyttet 1.
> sal, dvs et rum på 13m x 1,3m på det højeste (trekant formet)
> Her er der en del luft cirkulation, og vi håber det vil virke.
> Jeg vil ihvetilfælde være ked af at have sådan en ting
> siddende ude på huset

Ja det samme her, er der forresten nogen der ved om de billige
der sælges til ca 2500 hos bla Harald den grusomme, er gode nok?

Jeg havde egentlig spekuleret i en transportabel, men har aldrig
kunnet finde ud af hvad man skal købe for at de virker, dem
varehusene solgte til ca 1000 kr var elendige efter sigende, jeg
ville godt ofre en 2-3000 på en der kunne flyttes til
soveværelset om natten i sommerheden, nogen der lurer her, der
har erfaring med disse tingester?


--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Gamle (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Gamle


Dato : 27-01-07 20:44

Henning Lund wrote:
> tom (cordoba) skrev:
>> Vi overvejer at sætte dem på vores loft over en udnyttet 1.
>> sal, dvs et rum på 13m x 1,3m på det højeste (trekant formet)
>> Her er der en del luft cirkulation, og vi håber det vil virke.
>> Jeg vil ihvetilfælde være ked af at have sådan en ting
>> siddende ude på huset
>
> Ja det samme her, er der forresten nogen der ved om de billige
> der sælges til ca 2500 hos bla Harald den grusomme, er gode nok?
>

Effekten er ikke så stor. Jeg ville vælge een med mindst 12000 BTU. Jo
større, jo mindre skal den køre. Men samtidig bruger den selvfølgelig mere
strøm, men det udligner sig. Fordelen ved en større model er, at den får tid
til at komme af med kulden fra yderdelen.
Du skal være opmærksom på, at der produceres vand ved opvarmningen. Derfor
synes jeg det er en dårlig idé med en transportabel. Fordelen ved den
fastmonterede er, at den kan køre uden man er hjemme. Vandet løber selv af,
hvor den flytbare har en beholder der skal tømmes.

Mvh.
Torben



Henning Lund (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 27-01-07 20:50

Gamle skrev:
> Effekten er ikke så stor. Jeg ville vælge een med mindst 12000
> BTU. Jo større, jo mindre skal den køre. Men samtidig bruger
> den selvfølgelig mere strøm, men det udligner sig. Fordelen
> ved en større model er, at den får tid til at komme af med
> kulden fra yderdelen.

Kan du anbefale et rimeligt billigt produkt?


> Du skal være opmærksom på, at der produceres vand ved
> opvarmningen. Derfor synes jeg det er en dårlig idé med en
> transportabel. Fordelen ved den fastmonterede er, at den kan
> køre uden man er hjemme. Vandet løber selv af, hvor den
> flytbare har en beholder der skal tømmes.

Den transportable havde jeg regnet med skulle have aftræk i
stuen, og et andet aftræk i soveværelset, hvor jeg så evt. kunne
lede vandet ud fra samtidigt, man er vel ikke smed for ingenting


--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Gamle (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Gamle


Dato : 27-01-07 20:59

Henning Lund wrote:
>
> Kan du anbefale et rimeligt billigt produkt?
>
>
>
> Den transportable havde jeg regnet med skulle have aftræk i
> stuen, og et andet aftræk i soveværelset, hvor jeg så evt. kunne
> lede vandet ud fra samtidigt, man er vel ikke smed for ingenting
>> o)

Væld den større model. Jem og fix, Harald Nyborg, Silvan, Bauhaus m.fl. har
de billige modeller i flere udgaver. Men ca. 4-5000 kr skal du regne med.
Du bliver træt af den transportable. Dels larmer den og dels har den slet
ikke den effekt som du regner med.
Jeg har selv haft en Technica som jeg udskiftede med en LG til 16K
incl.montering (tilbud med en besparelse på ca. 5 K) Elselskaberne sælger
dem til den høje pris.

Mvh.
Torben



Henning Lund (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 27-01-07 21:10

Gamle skrev:
> Væld den større model. Jem og fix, Harald Nyborg, Silvan,
> Bauhaus m.fl. har de billige modeller i flere udgaver. Men ca.
> 4-5000 kr skal du regne med. Du bliver træt af den
> transportable. Dels larmer den og dels har den slet ikke den
> effekt som du regner med. Jeg har selv haft en Technica som jeg
> udskiftede med en LG til
> 16K incl.montering (tilbud med en besparelse på ca. 5 K)
> Elselskaberne sælger dem til den høje pris.

Ok jeg regnede med de transportable kunne fåes så de egentlig var
effektive.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Gamle (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Gamle


Dato : 27-01-07 20:36

tom (cordoba) wrote:
>
> Vi overvejer at sætte dem på vores loft over en udnyttet 1. sal, dvs
> et rum på 13m x 1,3m på det højeste (trekant formet)
> Her er der en del luft cirkulation, og vi håber det vil virke. Jeg
> vil ihvetilfælde være ked af at have sådan en ting siddende ude på
> huset

Du skal være opmærksom på, der vil være en del resonans som forplanter sig.
Jeg har en stående udenfor i mit kolonihavehus og den kan høres ved nogle
bestemte omdrejningstal. Men klart får man en højere udnyttelse når
lufttemperaturen ikke kommer på minusgrader.

Mvh.
Torben



Henning Lund (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 27-01-07 20:46

Gamle skrev:
> Du skal være opmærksom på, der vil være en del resonans som
> forplanter sig. Jeg har en stående udenfor i mit kolonihavehus
> og den kan høres ved nogle bestemte omdrejningstal. Men klart
> får man en højere udnyttelse når lufttemperaturen ikke kommer
> på minusgrader.

Der er hamrende koldt i vores kælder, men huset er den gode gamle
type hvor gulvet faktisk er lavet af mursten, så vi har det ikke
fodkoldt pta. der kun er få grader i kælderen.

Jeg havde forestillet mig at sætte den på en gummimåtte, det må
tage det værste.
Hvor lange slanger er der egentlig med sådan en fyr, og er det
standardmål de kører med, så man kan forlænge slangerne efter
behov?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Gamle (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Gamle


Dato : 27-01-07 20:54

Henning Lund wrote:
> Der er hamrende koldt i vores kælder, men huset er den gode gamle
> type hvor gulvet faktisk er lavet af mursten, så vi har det ikke
> fodkoldt pta. der kun er få grader i kælderen.
>
> Jeg havde forestillet mig at sætte den på en gummimåtte, det må
> tage det værste.
> Hvor lange slanger er der egentlig med sådan en fyr, og er det
> standardmål de kører med, så man kan forlænge slangerne efter
> behov?

Ja, men der er langt til frostgrader og effekten (cop) ved 7 - 10 grader er
ca. 4 - 4½.
Standard følger der ca. 4 m slanger (kobberrør) med. Så du skal måle ud,
hvor meget du skal bruge og betale for de ekstra meter. Du skal huske at den
skal have mulighed for at komme af med vandet.

Mvh.
Torben



Henning Lund (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 27-01-07 21:09


> Ja, men der er langt til frostgrader og effekten (cop) ved 7 -
> 10 grader er ca. 4 - 4½.
> Standard følger der ca. 4 m slanger (kobberrør) med. Så du
> skal måle ud, hvor meget du skal bruge og betale for de ekstra
> meter. Du skal huske at den skal have mulighed for at komme af
> med vandet.

Kobberrør er ingen problem, det kan jeg sikkert købe billigere
end forhandleren af pumpen.
Vil det sige der er ca 4 m i det hele med systemet?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Gamle (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Gamle


Dato : 27-01-07 21:13

Henning Lund wrote:
>
> Kobberrør er ingen problem, det kan jeg sikkert købe billigere
> end forhandleren af pumpen.
> Vil det sige der er ca 4 m i det hele med systemet?

Det afhænger nok af fabrikatet og hvem du køber hos.

Mvh.
Torben



Gamle (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Gamle


Dato : 27-01-07 21:18

Gamle wrote:
> Det afhænger nok af fabrikatet og hvem du køber hos.
>

Hvis du køber en stor model f.eks. 14000 BTU, kan der kobles 2 inderdele på
(afhængig af fabrikat). Derved kan man opvarme et rimeligt stort hus. Det er
jo varmluft der kommer fra varmepumpen og den skal jo have en mulighed for
at komme rundt i huset.
Det er jo ikke altid det billigste i indkøb også er det billigste i brug.

Mvh.
Torben



Lars Knudsen (30-01-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 30-01-07 18:56

On Sat, 27 Jan 2007 21:08:35 +0100, "Henning Lund"
<falsk@fakeadresse.com> wrote:

>> Ja, men der er langt til frostgrader og effekten (cop) ved 7 -
>> 10 grader er ca. 4 - 4½.
>> Standard følger der ca. 4 m slanger (kobberrør) med. Så du
>> skal måle ud, hvor meget du skal bruge og betale for de ekstra
>> meter. Du skal huske at den skal have mulighed for at komme af
>> med vandet.
>Kobberrør er ingen problem, det kan jeg sikkert købe billigere
>end forhandleren af pumpen.
>Vil det sige der er ca 4 m i det hele med systemet?

Du skal være opmærksom på et par ting hvis du anvender dine egne rør.

Til de her kits man kan købe er rørene som regel klartgjort og
forfyldt med gas. Hvis du skal bruge nogen andre rør skal de
vacuumpumpes efter montage for at fjerne fugt i dem. Monterer du blot
rørerne og åbner for gassen risikerer du nedsat effekt og/eller at
ødelægge kompressor mm. Man kan købe en billig vacuumpumpe der kan
klare det (se fx. www.citcop.se). Her sælger de også færdige rørkits
af forskellige længde.

Vær også OBS på hvor mange meter rør pumpen er forfyldt til med gas,
det står som regel på dem. Hvis der er længere end det angivne antal
meter skal der "toppes op" med ekstra gas. Over 15 meter anbefales så
vidt jeg husker typisk ikke. Der kan være begrænsing på
højdeforskellen mellem de to enheder.

** Lars




Gamle (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Gamle


Dato : 27-01-07 21:11

Henning Lund wrote:
>
> Jeg havde forestillet mig at sætte den på en gummimåtte, det må
> tage det værste.

Ja men der vil stadig være vibrationer som forplanter sig gennem luften.
Du kan prøve at kigge lidt her http://www.jpkol.dk/ og ellers lave en
søgning på varmepumper på google.

Mvh.
Torben



Henning Lund (29-01-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 29-01-07 20:52

Gamle skrev:

>
> Ja men der vil stadig være vibrationer som forplanter sig
> gennem luften. Du kan prøve at kigge lidt her
> http://www.jpkol.dk/ og ellers lave en søgning på varmepumper
> på google.
> Mvh.
> Torben

Hvor langt oppe har du placeret indedelen?
Jeg har idag prøvet en af de dyrere flytbare, men der er en
væsentlig støjgene ved at have den til at snurre, virkningsgraden
var ok, men støjen
--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Gamle (30-01-2007)
Kommentar
Fra : Gamle


Dato : 30-01-07 12:04


"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse
news:45be4fd8$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Hvor langt oppe har du placeret indedelen?
> Jeg har idag prøvet en af de dyrere flytbare, men der er en væsentlig
> støjgene ved at have den til at snurre, virkningsgraden var ok, men støjen
>
> --


Hej Henning.

Min inderdel sidder ca. 20 cm under loftet. Det er i mit kolonihavehus, så
jeg vil regne med overkanten ca. 220 cm. Min model LG er den aflange med et
display.
Inderdelen siger næsten ikke noget og den sidder ikke meget mere end 1½ m
fra sofaen, hvor vi sidder. Desuden kan man dreje luftstrømmen automatisk,
både op/ned og til begge sider. Derved sendes luften hurtigere rundt.
Men du kunne jo prøve at ringe til firmaet i det link jeg kom med i et
tidligere indlæg, og lade som om du ville købe. Så kan du få en hel masse at
vide.
Men jeg kunne ikke drømme om at få en transportabel, bl.a. pga. støjen.
De rigtige modeller har betegnelsen invertere. De kan varme, køle, rense
luften og aircondition. Dog skal man passe på med aircondition, da den
f.eks. først afkøler luften og derefter opvarmer den luften. Dette pga. at
termostaten sidder ved inderdelen og at luften i stuen bliver
afkølet/opvarmet hurtigere end termostaten kan opfange ændringen. Så den
bruger jeg ikke.

Mvh.
Torben



Lars Knudsen (30-01-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 30-01-07 19:01

On Sat, 27 Jan 2007 20:46:20 +0100, "Henning Lund"
<falsk@fakeadresse.com> wrote:

>Der er hamrende koldt i vores kælder, men huset er den gode gamle
>type hvor gulvet faktisk er lavet af mursten, så vi har det ikke
>fodkoldt pta. der kun er få grader i kælderen.
>
>Jeg havde forestillet mig at sætte den på en gummimåtte, det må
>tage det værste.

Hvis du varmer med den dannes der kondens udedelen. Det skal du tage
højde for ved placering. Ved køling er det modsat i indedelen der
dannes kondens, den har som regel en afløbsslange man leder ud i det
fri eller i et afløb.


** Lars


Henning Lund (31-01-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 31-01-07 16:02

Lars Knudsen skrev:

> Hvis du varmer med den dannes der kondens udedelen. Det skal
> du tage højde for ved placering. Ved køling er det modsat i
> indedelen der dannes kondens, den har som regel en
> afløbsslange man leder ud i det fri eller i et afløb.

ok

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste