Vandvarmer
Fra : Henning Sørensen

Dato : 25-01-07 21:29

Hej

Vi skal have skiftet vandvarmeren, som nu skal være en model som kan
stå på gulvet og køre på både el og centralvarme (stokerfyr).

Vi har 2 voksne og 3 børn i huset som deler to badeværelser. For at
vi har vand nok til at klare morgenbadningen vakler jeg mellem 150 og
200 liter i vandvarmeren. Er det helt tåbeligt?

Og så kan jeg jo se at en Atlantic kan fås hos VVS-Grossisten for
næsten halvdelen af hvad Vølund og Metro koster. Et eller andet sted
kan man jo spekulere over om Atlantic er så billig fordi det er noget
skrammel eller de andre er så dyre fordi de bare oversælges. Jeg aner
ikke hvad der er bedst... Nogen bud?

Mvh

Henning

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 25-01-07 22:12

On Thu, 25 Jan 2007 12:29:18 -0800, Henning Sørensen wrote:

> [...]
> kan man jo spekulere over om Atlantic er så billig fordi det er noget
> skrammel eller de andre er så dyre fordi de bare oversælges. Jeg aner

Dyrere er forhåbentlig bedre

Jeg har min egen teori om at Metro og Vølund putter en større spiral i
deres vandvarmere - men jeg har desværre ikke noget at bygge det på.

Måske kan finde datablade på dem - ellers kan forskellen måske konstateres
ved at løfte på dem. Jo tungere jo bedre.

Men det hjælper selvfølgelig ikke noget når den kører på el - er
varmelegemerne lige store i Vølund/Metro og Atlantic?

Mht. størrelse på beholderen så ved jeg kun at 110 l. billig beholder hos
mine forældre altid har kunnet følge med - men der er så også kun en
bruser igang.
Dong:
http://www.dongenergy.dk/privat/spar+energi/tjek+dit+forbrug/typisk+vandforbrug.htm
siger at man bruger 25 l. vand pr. bad (5 min.) med sparebruser - det
giver så 125 l. 40 grader varmt vand for 5 bade og det kan både 150 og 200
l. beholdere klare - men det afhænger selvfølgelig af om alle i
husholdningen kan nøjes med 5 min.

Mvh.
Jens Åge

Fra : tom \(cordoba\)

Dato : 26-01-07 08:01

> [...]
> siger at man bruger 25 l. vand pr. bad (5 min.) med sparebruser

hæ. jeg har på et tidspunkt målt det. min kone bruger 72l vand til et bad.
jeg bruger 12 (jeg slukker for vand når jeg sæber mig ind, hun står så
længe at hun er gennemvarm så brugsmønstre er jo forskellige

husk at har du en 110l med 60 grader varmt vand, bliver den jo blandet op
med koldt for at ramme de ca 37 grader vi ønsker.

Mvh tb
der har et oliefyr med ca 80-100l varmtvandsbeholder. Dette rækker fint til
fire...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-01-07 10:20

"tom (cordoba)" <skodskod@yahoo.com> wrote in message
> husk at har du en 110l med 60 grader varmt vand, bliver den jo blandet op
> med koldt for at ramme de ca 37 grader vi ønsker.

Varmtvandsbeholderen genforsynes vel også løbende med varmt vand?
Hvis der forbruges 5 liter i minuttet og der kan laves 2, så rækker de 150
liter jo til 50 minutter.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : tom \(cordoba\)

Dato : 26-01-07 12:36

> Varmtvandsbeholderen genforsynes vel også løbende med varmt vand?
> Hvis der forbruges 5 liter i minuttet og der kan laves 2, så rækker de 150
> liter jo til 50 minutter.

normalt er den jo tilsluttet det _kolde_ vand, som den så varmer op, men
jo - den tilfører da varme. Der er så forskel på hvor hurtigt det går.
Vores fyr kører ca 15 min efter konen har været i bad. En stor el beholder
med lille legme kører en hel del længere

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 26-01-07 17:09

Jeg havde en metro 160l den holdt i 30 år den kunne holde badekar + 1
bruser stangen men brugte 4timer
til opvarmning, blev skiftet til 110 l men med badekar+
bruser kan den ikke følge med.Del 30 år med hvad kvalitet koster så er det
180,00 om året Metro er godt

Fra : John

Dato : 30-01-07 22:36

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til opvarmning, blev skiftet til 110 l men med badekar+
> bruser kan den ikke følge med.Del 30 år med hvad kvalitet koster så er det

Man kan jo spekulere over følgende:
I Bauhaus koster en Metro 110 ltr. godt 5000,- og hos Harald Nyborg
koster et andet mærke i samme størrelse.1600,-
Mvh. John