Defekt radiator
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-01-07 11:44

Hej

Jeg har en lille radiator i et kammer, og den virker ikke.
Jeg ved ikke om det er termostaten eller der er noget galt længere nede i
rørsystemet (jeg bor i etageejendom).

Jeg har overvejet hvad det koster at få opsat en moderne radiator og få en
til at fikse problemet, men alternativet er jo at sløjfe den og sætte fx en
1000 watt olieradiator eller lign op.

Rummet er ca 2x4 meter og der skal kun varme på når det en sjælden gang i
mellem skal bruges til gæsteværelse.

Min tanke var at en olieradiator ikke koster meget i opsætning, og derefter
kommer vel en times arbejde til en VVS'er til at sløjfe radiatoren.

En ny radiator, fejlfinding og andet kan vel hurtigt blive en bekostelig
affære, og der vil nok gå en del år før den billigere varme tjener det ind.

Kommentarer?

Er der lovgivningsmæssigt noget der forhindrer sløjfning? Og hvad med
målerfirmaet?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : Holst

Dato : 25-01-07 12:01

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Kommentarer?

I første omgang ville jeg pille termostaten af og "motionere" den lille
stift, der sidder der. Så virker den nemlig måske igen.

> Er der lovgivningsmæssigt noget der forhindrer sløjfning? Og hvad med
> målerfirmaet?

Nu nævner du ikke, om det er ejer, lejer eller andel. I de to sidste
tilfælde vil jeg næste tro, at du skal have henholdsvis udlejer eller
bestyrelsen ind over en eventuel sløjfning. Der skulle dog være visse
steder, hvor man vist er tvunget til at være tilsluttet fjernvarme, og
et sådant sted kunne man godt forestille sig, at det ikke vil være
lovligt, at sløjfe en radiator.

Det vil naturligvis være nødvendigt at afløse måleren samtidig med, at
radiatoren sløjfes. Ligeledes hvis den skiftes.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 25-01-07 12:03

Holst wrote:

> I første omgang ville jeg pille termostaten af og "motionere" den
> lille stift, der sidder der. Så virker den nemlig måske igen.

Fylde vand på fyret og lufte radiatoren ud

-Leon

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-01-07 12:50

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote in message
> Fylde vand på fyret og lufte radiatoren ud

Vores varmtvandsinstallation er noget der er købt brugt fra et
overskudslager for russiske atomubåde..
Jeg piller pænt nallerne

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-01-07 12:49

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message
> I første omgang ville jeg pille termostaten af og "motionere" den lille
> stift, der sidder der. Så virker den nemlig måske igen.

OK, det var da et forsøg værd, men radiatoren er stadig gammel, grim og
elendig placeret

> Nu nævner du ikke, om det er ejer, lejer eller andel.

Nej, det var en klar mangel.. Det er ejer.

> Der skulle dog være visse steder, hvor man vist er tvunget til at være
> tilsluttet fjernvarme, og et sådant sted kunne man godt forestille sig, at
> det ikke vil være lovligt, at sløjfe en radiator.

Det er Århus Kommune, og lokalplanen tilskriver at man skal være tilsluttet
Århus Fjernvarme før bygninger må tages i brug.
Der er intet krav om antallet af radiatorer, eller at man rent faktisk
bruger fjernvarmen til opvarming.

> Det vil naturligvis være nødvendigt at afløse måleren samtidig med, at
> radiatoren sløjfes. Ligeledes hvis den skiftes.

Hvis den skiftes, så skal målerfirmaet ud og sætte en ny op, sagde de.
Jeg fik ikke lige spurgt om situationen med el-varme.

Fra : Holst

Dato : 25-01-07 13:07

Martin Højriis Kristensen wrote:

> OK, det var da et forsøg værd, men radiatoren er stadig gammel, grim og
> elendig placeret

En gang maling kan gøre underværker på en gammel radiator. Okay, maling
flytter den jo godt nok ikke lige til et mere hensigtsmæssigt sted.

> Nej, det var en klar mangel.. Det er ejer.

Det giver dig jo noget friere rammer for at gøre, som du lyster. Dog er
der jo typisk en ejerforening, så ... Jeg skal ikke gøre mig klog på det.

> [...]
> Århus Fjernvarme før bygninger må tages i brug.
> Der er intet krav om antallet af radiatorer, eller at man rent faktisk

Det vil måske være svært at få lov til at pille en eksisterende radiator
ned uden at sætte en ny op. Igen: jeg skal ikke gøre mig klog på det.

> Hvis den skiftes, så skal målerfirmaet ud og sætte en ny op, sagde de.
> Jeg fik ikke lige spurgt om situationen med el-varme.

Husk på, at sådanne elmålere sædvanligvis har et "standby"-forbrug, og
det betyder, at hvis du sætter en elradiator op, så vil disse målere
stadig bruge noget - så det bliver måske ikke dobbelt betaling, men så i
hvert fald lidt ekstra betaling.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-01-07 16:55

> En gang maling kan gøre underværker på en gammel radiator. Okay, maling
> flytter den jo godt nok ikke lige til et mere hensigtsmæssigt sted.

Det er de helt gamle modeller med lodrette "vinger". De er ikke nemme at
male.. Men primært er problemet at den optager noget plads jeg skal bruge
til noget andet.

> Det vil måske være svært at få lov til at pille en eksisterende radiator
> ned uden at sætte en ny op. Igen: jeg skal ikke gøre mig klog på det.

Jeg prøvede at ringe til kommunen.. Kom straks igennem til en kompetent
mand, der fortalte at kommunen var ligeglad med om jeg piller den ned.
Ejendommen skal stadig betale det samme i tilslutningsafgift desuagtet (det
var forventeligt), men ellers ingenting.

Dog skal jeg afklare det med ejerforeningen, idet min opvarmning af rummet
er med til at nedsætte naboens varmeforbrug osv.
Eftersom rummet slet ikke kan opvarmes nu, bliver det jo næppe det store
diskussionsemne.

> [...]
> betyder, at hvis du sætter en elradiator op, så vil disse målere stadig
> bruge noget - så det bliver måske ikke dobbelt betaling, men så i hvert

Øh, hvis jeg sætter en elradiator op, så skal den jo ikke indgå i
beregningen af mit varmeforbrug.. Den kommer jeg jo til at betale over
elregningen.

Fra : Holst

Dato : 25-01-07 17:08

> Øh, hvis jeg sætter en elradiator op, så skal den jo ikke indgå i
> beregningen af mit varmeforbrug.. Den kommer jeg jo til at betale over
> elregningen.

Nej, men den varme, som elradiatoren danner, er med til at give et
ekstra udslag på de øvrige radiatorer (og også på den nuværende, hvis du
ikke piller den ned).