Procedure for spartling af vægge.
Fra : Bjarne K.

Dato : 23-01-07 15:42

Jeg har sat mig for selv at spartle vægge i mit hus med sandspartel. De står
nu med rent puds, og skal ende med glasvæv.

Det har tidligere været oppe at vende i gruppen, men jeg har endnu ikke det
hele på plads, så er der nogen der ved hvor der er en vejledning på
internettet ala dem der er for vådrumsbehandling mm. på lip el. alfix'
hjemmesider.

Her også prøvet hos DanaLim, men her er der kun en vejlening til spartling
af gipsplader mm.

Alternativt kunne en måske lige remse de forskellige trin op.

Bjarne K.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-01-07 16:23

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
> [...]
> af gipsplader mm.
>
> Alternativt kunne en måske lige remse de forskellige trin op.

- mjae ... put sandspartel på en bred spartel og smør det på væggen (træk
det nede fra og op). Brug evt. et filsebræt. Husk at enhver ujævnhed vil
kunne ses gennem filten.

ras

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-01-07 16:27

"rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> det nede fra og op). Brug evt. et filsebræt. Husk at enhver ujævnhed vil

Ok, så meget har jeg styr på. Troede dog også der var noget der hed priming,
efterslibning mm.

Bjarne K.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 23-01-07 17:00

Hej

Bjarne K. wrote:
> Ok, så meget har jeg styr på. Troede dog også der var noget der hed priming,
> efterslibning mm.

Eventuelle ridser mv sliber du ned bagefter. Så pletspartler du indtil
du er tilfreds med resultatet. Små fordybninger kan ikke ses i filten.
Små forhøjninger bliver meget tydelige.

Når du er færdig med at spartle, så giver du de hele
mikrogrunder/mikrodispers/blåvand (kært barn mange navne).

Når det er så gjort ruller du filtklæber på væggen og sætter filt på.
Giv det tid til at tørre og grund så med filtgrunder. Dernæst males to
gange.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

IT job søges, 10 års erfaring fra support til ledelse - tjek CV her:
http://www.feddersen.dk/download/CV_Karsten_Feddersen.pdf (27 kb)

Fra : rasmus carlsen

Dato : 24-01-07 07:28

> "rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message

> Ok, så meget har jeg styr på. Troede dog også der var noget der hed
> priming, efterslibning mm.

- aaah sorry. Der er ikke så meget mere andet end lidt efterslibning af
eventuelle knaster.

ras

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 23-01-07 17:48

Bjarne K. wrote:
> [...]
> af gipsplader mm.
>
> Alternativt kunne en måske lige remse de forskellige trin op.

Jeg satte glasvæv op i køkken og badeværelse for snart en del år siden.

Første trin var at fjerne al gammel maling og tapet, ravlplugs og andre
ujævnheder. Faktisk skrabte jeg væggen med en bred spartel sor at fjerne
fremspringende ujævnheder som småsten etc i den oprindelige puds.
Huller og "større begravelser" blev spartlet ud og slebet ned i mindst
to omgange. Den spartelmasse jeg brugte skrumpede lidt når den tørrede
så derfor blev dybe huller spartlet i mindst to omgange..

Så blev væggene forankringsgrundet med Acrylgrunder (blåvand)

Så blev glasvævet klæbet op og blev rappet over med et stykke sandpapir
efter at det første lag maling var tørret op, sådan at de glashår der
måtte have rejst sig op blev lnækket.

Desværre blev væggen tre måneder senere gennemblødt udefra og der sidder
idag skimmel og alger i hele glasvævlaget i det pågældende hjørne.
Jeg ved ikke om man kan dampe stykket af eller bare må forsegle det og
klæbe et nyt lag ovenpå. MEn det skal prøves om det kan udskiftes.

/Lars

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-01-07 08:54

"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message
> Jeg har sat mig for selv at spartle vægge i mit hus med sandspartel. De
> står nu med rent puds, og skal ende med glasvæv.

Tak til alle for svar. Det jeg havde fundet om spartling på nettet lagde op
til at man skulle prime først, og jeg havde desuden set at der også skulle
primes inden der blev sat væv op, men i mener altså ikke at det er
nødvendigt at prime inden der spartles ?

Desuden var jeg lidt i tvivl om der var en teknik så man kunne, få det helt
lige (altså så der ikke er nogle bølger, hvis man holder et retbrædt op mod
væggen), men det er måske bare at prøve sig frem (eller ringe efter mureren)

Desuden havde jeg i et af de andre indlæg læst om en girafsliber. Har set en
i Hjem&ix, og ikke helt kunnet forstå hvor den kom ind i billedet, hvis det
kun var de små forhøjninger der skulle slibes væk.

--

Bjarne K.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 24-01-07 09:59

> [...]
> op mod væggen), men det er måske bare at prøve sig frem (eller ringe efter

- en murer kan sikkert pudse det i både vatter og stok, men såfremt det ikke
er afsindig bølget vil du ikke kunne se det med mindre du smider et bræt el.
lignende på væggen. Hvor tit gør du det ?

ras

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-01-07 11:20

> [...]
> ikke er afsindig bølget vil du ikke kunne se det med mindre du smider et
> bræt el. lignende på væggen. Hvor tit gør du det ?

Sandt nok, men prøvede lige på det prøve stykke som jeg har spartlet (1.
gang) og der var det ret bølget, så jeg var bange for at vævet måske ville
slippe i bølgedalene. Jeg troede derfor i starten fejlagtigt at man måske
skulle slibe det hele plan med en maskine (Det var inden jeg fandt ud af
hvordan en giraf så ud).

Men nu har jeg jo så fundet ud af at det måske er så svært som jeg har gået
og gjort det til i mit "lille" hoved.

Bjarne K.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 24-01-07 12:55

> [...]
> skulle slibe det hele plan med en maskine (Det var inden jeg fandt ud af

- det gjorde jeg også da jeg spartelde køkkenvægge og jeg blev slemt skuffet
over bølgerne. Så tjekkede jeg husets øvrige vægge (som jeg jo havde kigget
p i et par år) og de var lige så bølgede.

ras

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-01-07 07:28

> [...]
> der også skulle primes inden der blev sat væv op, men i mener altså
> ikke at det er nødvendigt at prime inden der spartles ?

Jeg plejer at vande væggen lidt med en havesprøjte inden jeg spartler.
Gipsplader vander jeg også hvor der skal spartles. Så slipper du for det
tørre spartel der hurtigt opstår når vandet trækker ind i væggen. Det er
ikke til at arbejde med, og vedhæftningen er ikke god.

Mht. at prime, plejer bare at køre en lidt fortyndet vævklister ud over
væggen, og lade tørre. Det tager det værste sug fra væggen.

- Martin