Dræn omkring huset - hvor og hvordan?
Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 23-01-07 00:03

Hej gruppe

Efter denne tids massive regnvejr har vi - som så mange andre - problemer
med indsivende vand i kælderen.
Det er ikke i kæmpe mængder, men i denne uge har vi i flere dage måtte tørre
op en gang i timen, så en 10-15 liter er det da blevet til.
Problemet skyldes sikkert en revne i et eller andet sted i fundamentet.
Som jeg forstår det, er den bedste løsning noget omfangsdræn.
Har under alle omstændigheder tænkt mig at en professionel skal udføre
arbejdet. Skal ikke risikere at hele huset pludselig knækker på midten eller
ender inde hos naboen. Vil dog gerne vide lidt om det først inden jeg kaster
mig ud i projektet.

Spørgsmålet er, om det er nødvendigt at lægge drænet helt op af
fundamentet - eller med andre ord - er det den bedste løsning.
Har også læst om nogen der - netop for at undgå sætningsskader - har lagt
drænet et par meter fra huset (og så kunne man måske selv grave ud og blot
lade en kloakmester lægge det og tilslutte det).
Er der nogen der har erfaringer med den slags omfangsdræn - eller dræn i det
hele taget - også gerne prismæssige erfaringer.

Ole Gaarde Kristensen.

Fra : qwert

Dato : 23-01-07 14:46

Vores hus m/fuld kælder (ikke af vand forstås) måler i grundplan 8x9m med
rimelige adgangsforhold for gravemaskine mv.. Højeste gravedybde er 120 på
bagsiden faldende til 70 cm på forsiden. Vi fik et tilbud på 2k + moms/meter
dvs. små 90k + det løse...
Hvor har du læst det om at lægge drænet væk fra huset, lyder interessant?

Per J

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 23-01-07 16:21

"qwert" <vandvarmer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dvs. små 90k + det løse...
> Hvor har du læst det om at lægge drænet væk fra huset, lyder interessant?

Hmm... Halvpebret, men det er også et stort arbejde. Lyder som om vi har ens
huse, så prisen er nok nogenlunde sammenlignelig.

Egentlig kom tanken fordi der var snak i lokalområdet omkring de dræn der
ligger i markerne - der så heller ikke kan følge med i øjeblikket.
Tanken gik så på om man kunne "tage trykket" på huset ved at dræne i selve
haven.

Jeg faldt så over det i en artikel hos Gør Det Selv:
http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=1108&a=6243 linker til en PDF-fil
med artiklen,
hvor det nævnes at det lægges væk fra huset.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Schnitzer

Dato : 23-01-07 17:18

Ole Gaarde Kristensen skrev:
> [...]
> med artiklen,
> hvor det nævnes at det lægges væk fra huset.

Det er normalt at man ligger drænet lidt fra fundamentet ved
omfangsdræning..
Prisen der er blevet nævnt lyder imo meget rimlig. Husk på at det
er et forholdsvis stort arbejde der skal foretages..

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 23-01-07 17:46

"Schnitzer" <uldumdude@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er normalt at man ligger drænet lidt fra fundamentet ved
>omfangsdræning..

Og hvad er lidt fra fundamentet i den sammenhæng? Sådan som jeg læser det er
det ca. 10 cm fordi der skal være plads til filtermateriale.

> Prisen der er blevet nævnt lyder imo meget rimlig. Husk på at det
> er et forholdsvis stort arbejde der skal foretages..

Helt enig.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Schnitzer

Dato : 23-01-07 18:29

> [...]
>
> Og hvad er lidt fra fundamentet i den sammenhæng? Sådan som jeg læser det er
> det ca. 10 cm fordi der skal være plads til filtermateriale.

Det afhænger lidt af forholdene.. Jeg ville nok ligge det 50 cm fra
fundamentet og så lidt under..

Filtermateriale vil/kan bare være ral..