Utæt skorsten
Fra : Christian Stidsen

Dato : 22-01-07 01:02

Jeg har nu i en længere periode haft besvær med at holde vandet på den
rette side af min skorsten - det kommer ind i huset og trækker ned i
murværket med deraf følgende gener til følge.

Historien er som følger:

Vi køber huset og erfarer efter første efterår/vinter at skorstenen er
utæt. Forsikringen undsiger sig erstatning via ejerskifteforsikring da
skorstenens fuger er benævnt som K1 i tilstandsrapporten.
Den hidkaldte murer pakker skorstenen ind i plastik for at holde vandet
ude til det bliver forår.
- dette uden nævneværdig effekt.
Det konstateres at isokernen er smuldret i toppen hvorfor der kommer
vand ind ad den vej.
Da foråret kommer pakkes skorstenen ud og der støbes et nyt rør i toppen
så hullet lukkes.

Alt er fryd og gammen.

Efteråret kommer endnu engang forbi, og der kommer igen vand ned fra
skorstenen.
Efteråret er som tidligere nævnt ikke en god årstid for
skorstensreparationer, hvorfor foråret afventes.
Til foråret bliver skorstenen fuget om og der kommer ny inddækning på
ved overgangen til taget.
Desuden imprægneres skorstenen to gange.

Endvidere er der nu sat en hat over røghullet i toppen så der heller
ikke kommer alverden af regnvand ned i røret.

Nu kommer der jo som bekendt temmelig vand i vores lille land
- og min skorsten kan ikke holde det ude...

Det store spørgsmål er nu - HVORFOR ?
- og dernæst - hvad skal man nu gøre ?
Det er selvfølgelig en mulighed at fjerne skorstenen og bygge en ny, men
det er jo også et drastisk skridt.

Skorstenen erført op til ca. 1 meter under taget udelukkende som
isokerne. Her er der så støbt en betonplade hvorpå murværk m.v. hviler.
Det er denne betonplade der er våd - ikke murværket mellem denne og taget.

Mureren siger der ikke er meget mere at gøre.
Man kan evt. give skorstenen en silicone-imprægnering, men han er lidt
tilbageholdende med at anbefale det.

Nogen gode råd fra jer derude i landet ???

M.v.h.

Christian

Fra : Jesper Larsen

Dato : 23-01-07 22:19

Christian Stidsen wrote:
> Til foråret bliver skorstenen fuget om og der kommer ny inddækning på
> ved overgangen til taget.
> Desuden imprægneres skorstenen to gange.

Hvilket produkt blev der anvendt til at imprægnere skorstenen?

Mvh Jesper