Så tomater
Fra : Frits Mikaelsen

Dato : 21-01-07 15:23

Hej drivhusfolk

jeg har samlet og indkøbt frø af tomater ca. 45 slags over hele verden,(
købt i Ungarn, købt på ebay. mm.)
( ja det er alt for meget ved det godt og frøene skal sås her i marts
måned, til senere udplantning i drivhus og friland.
Jeg vil så frøene i firkantede 9x9 cm potter ( 2-3 frø i hver potte så jeg
er mere sikker på der kommer en plante i hver potte) på en plade på 0,9 x1,8
m og kan således have 200 potter på pladen, de skal placeres over badekaret
på badeværelset, da der er en god varme i rummet, men næsten ingen lys, kun
lidt dagslys fra 2 små råglas ruder. kender nogen nogle "neonrør" der på vil
virke som lys nok til tomat planterne. hvis altså der kommer nok op af disse
neon rør f.eks. 4 rør.
eller "grolys" til alm. fatninger

jeg har i forvejen 2 dobbelte armaturer til neonrør på 120 cm, og vil så
bare købe 4 rør, er der nogen det har prøvet lignende, med kun kunstig lys
til planterne, der har nogen erfaring med det virker.
og hvad hed de rør i brugte ? gerne link til stedet de kan købes..

jeg har selv fundet et par steder på nettet, men og de virker til
tomatplanter ved jeg ikke

http://www.elvvs.dk/category.2201.article.17740
http://www.lysautomaten.dk/index.php?cPath=43_44_78&osCsid=6ea2982164ea459c6e00fd9cf1e1bcac

Mvh.
Frits Mikaelsen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 21-01-07 18:39

"Frits Mikaelsen" <fnm(fjern dette)@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare købe 4 rør, er der nogen det har prøvet lignende, med kun kunstig lys

Det bedste vil være at købe en 400 w lampe af den slags gartnerne bruger.
Søg på lidt skunk dyrkning og du vil sikkert finde noget at kigge på.

Steen.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-01-07 19:55

"Frits Mikaelsen" <fnm(fjern dette)@stofanet.dk> skrev
> Jeg vil så frøene i firkantede 9x9 cm potter ( 2-3 frø i hver potte så jeg
> er mere sikker på der kommer en plante i hver potte)

Du kan roligt så et frø i hver, og så gemme til flere års såning, de holder
sig godt. Spiringsprocenten er meget høj, og der er tid nok til at efterså.

på en plade på 0,9 x1,8
> m og kan således have 200 potter på pladen,

Har du lejet et erhvervsgartneri?

God fornøjelse lyset ved jeg ikke nok om.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Frits Mikaelsen

Dato : 21-01-07 23:19

klip

> Har du lejet et erhvervsgartneri?

jeg var på sommerferie sidste år i Ungarn
og mødte mange af frø poserne i et bygge market
hvor de skulle sælges ud utroligt billigt, da det var ud over så- sesonen.
jeg havde 15 slags tomater sidste år, som jeg har taget frø af, da der ikke
er F1 frø tomaterne kommer fra.
derud over kender jeg en der kender en osv. der har forbindelse til tomater
fra Rusland
samt de utallige sjove slags man kan købe på på Ebay
f.eks
http://cgi.ebay.com.au:80/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290028919445&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:AU:11
eller
http://cgi.ebay.com.au/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290030176102&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:AU:11

de er da anderledes.

Jeg har desværre ikke så stort et drivhus, så jeg håber på en god sommer,
så tomaterne kan gro i køkkenhaven, hvor de får rigeligt med vand og gødning
samt masser af sol
håber jeg da

mvh. Frits Mikaelsen