stueplanter der kan tåle lidt af hvert?
Fra : Inger

Dato : 21-01-07 00:20

Hej

Vi vil gerne have nogle grønne planter i vores dagligstue, men har
faktisk intet dagslys i den, og (formentlig?) derfor har planter en
tendens til at dø for os

Er der nogen der kan enbefale nogle planter, som kan overleve under
denne lidt hårde betingelse? Det skal ikke være kaktus. Vi har ingen
vindueskarm planterne kan stå i, de skal stå på gulvet og derfor have en
vis størrelse...

Det gør heller ikke så meget hvis de kan overleve at blive vandet lidt
uregelmæssigt

Mvh. Inger

Fra : Max

Dato : 21-01-07 00:56

Hej Inger

> Er der nogen der kan enbefale nogle planter, som kan overleve under
> denne lidt hårde betingelse? Det skal ikke være kaktus. Vi har ingen

Betingelserne er faktisk ikke så hårde, i en urskovbund når der
heller ikke meget lys ned til, og der findes masser af planter
der trives der. I mit hus er problemet næsten omvendt, mine
potteplanter lider ofte af for meget lys. F.eks. havde jeg i mange
år en figen stående, den kunne ikke lide at komme for tæt på
vinduet, den trives bedst i skygge. Sådan findes der mange planter
der har det, så ind til gartneren og spørg efter planter der trives i
skygge og vælg dig nogle.

--
Mvh Max

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-01-07 01:44

"Inger" <nomail@me.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> størrelse...
>
> Det gør heller ikke så meget hvis de kan overleve at blive vandet lidt

Svigermors skarpe tunge, fredslilje, hoya (på bøjle), nogle bregner (ikke
alle), peperonia og diverse sukkulenter.

Hilsen Inger

Fra : SB

Dato : 21-01-07 09:05

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Svigermors skarpe tunge, fredslilje, hoya (på bøjle), nogle bregner (ikke
> alle), peperonia og diverse sukkulenter.
>
> Hilsen Inger

Vi har problemer med det bliver for varmt for dem vi har pga af brændeovn,
så konen har købt nogen i plastic

Søren

Fra : Kari Eiffert

Dato : 21-01-07 09:39

"SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vi har problemer med det bliver for varmt for dem vi har pga af brændeovn,

Vi har også plastik (men det er nu fordi kattene æder de rigtige :o/ ) Og
man kan næsten ikke se de ikke er ægte. Hvis man altså bruger lidt penge på
dem. Og de kan både tåle skygge, sol og behøver ingen vand Nå ja og så
smider de ingen blade.

Mvh Kari

Fra : Max

Dato : 21-01-07 10:31

Hej Kari

> lidt penge på dem. Og de kan både tåle skygge, sol og behøver ingen
> vand Nå ja og så smider de ingen blade.

Til gengæld bliver de støvede :)

--
Mvh Max

Fra : Kari Eiffert

Dato : 21-01-07 10:40

> Hej Kari

> Til gengæld bliver de støvede :)
>
> --
> Mvh Max

det gør rigtige planter da også

Mvh Kari

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-01-07 13:41

> det gør rigtige planter da også

Så begge dele har godt af et brusebad med et par ugers mellemrum.

Mvh Maria

Fra : Ole Laursen

Dato : 21-01-07 14:49

Inger <nomail@me.com> writes:

> [...]
> denne lidt hårde betingelse? Det skal ikke være kaktus. Vi har ingen
> vindueskarm planterne kan stå i, de skal stå på gulvet og derfor have

Jeg har en philodendron scandens til at stå i et rimeligt mørkt hjørne
med et pyramideagtigt stativ på 1.5 meter eller deromkring som den
klatrer op ad. Den klarer sig udmærket. Her er et link:

http://www.ask-alex.dk/2343_Hjerte-filodendron_-_Philodendron_scandens.html

Jeg har ligeledes en fiskeben stående temmeligt mørkt.

http://www.ask-alex.dk/2313_Fiskeben_-_Maranta_leuconeura.html
http://siamis.com/Helse/Resources/planter/fiskeben1.jpg

> Det gør heller ikke så meget hvis de kan overleve at blive vandet lidt
> uregelmæssigt

Fiskebenen skal have en del vand og kommer til at få visne blade hvis
man glemmer at vande den. Philodendronen derimod suger ikke så meget.

--
Ole Laursen
http://people.iola.dk/olau/