Vand i krybekælderen - hvad skal jeg gøre?
Fra : Danny

Dato : 20-01-07 19:53

Hej NG

Jeg har et hus fra 1971 med krybekælder på omkring 100m2. Der ligger en
plasicdug nederst og et lag sand ovenpå på ca 10cm. Ude langs siderne
slutter plasticdugen op mod betonmuren og holdes på plads af sandet.

For to år siden var sandet temmelig fugtigt på grund af kraftig nedbør, men
jeg sørgede for ekstra udluftning og det forsvandt igen. Men denne gang er
det meget værre. Den seneste tids kraftige nedbør har gjort sandet
fuldstændig mættet af vand og der opstået små søer mange steder - dog ikke
noget som syner af noget særligt at suge op. Selve gulvet er lavet af træ og
hviler på betonspær. Der er ikke gået mug/råd i træværket, og der er ingen
ubehagelig lugt fra - kun en typisk "kælderagtig" lugt men jeg er mildest
talt temmelig bekymret alligevel Forsikringen dækker nemlig ikke opstigende
kloak/grundvand!

Se situationsbilleder her:
http://users.cybercity.dk/~bdc4477/DSCN3016-1.JPG
http://users.cybercity.dk/~bdc4477/DSCN3017-1.JPG

Spørgsmålet er nu hvad jeg selv kan gøre? Vil det være nok at antage, at
ekstra ventilation de kommende
måneder vil kunne ride stormen af for denne gang ligesom sidst? Så kan jeg
vente med at udbedre problemet med dræn til sommer, når vejret er bedre.

Mvh,
Danny - en bekymret husejer

Fra : SB

Dato : 20-01-07 20:05

"Danny" <none@none.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vente med at udbedre problemet med dræn til sommer, når vejret er bedre.

Ja lige nu er det nok ikke nemt at få tjæret soklen og drænet omkring den
Hvis du vil have vandet op, så kan jeg kun forestille mig at en slamsuger
kan, ved ikke hvem der ellers skulle kunne suge våd sand
Du kan selvf. også sætte en affugter der ned, men tror den skal tømmes mange
gange før vandet er helt væk fra kælderen af

Søren

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-01-07 21:05

Danny wrote:

> [...]
> måneder vil kunne ride stormen af for denne gang ligesom sidst? Så
> kan jeg vente med at udbedre problemet med dræn til sommer, når

100m² grus i 10 cm. højde, det giver rundt regnet 10m³ sjaksvådt grus. Det
er mere vand end en affugter kan klare på rimelig tid. Du skal have lavet en
god nedtrykning i plastikdugen og fjerne alt gruset i et pænt område omkring
nedtrykningen. Så vil vandet samle sig i en sø, der kan pumpes op.

Du kan måske ikke lige nu se eller lugte nogen skader, men med så meget
stående vand under gulvet, må fugtighedsprocenten i luften under gulvet være
tårnhøj. Det vil på langt sigt give alvorlige problemer med svamp og råd.

Til sommer skal du så sørge for et effektivt omfangsdræn om huset, så
grundvandet ikke igen kommer til at stå så højt at det løber ind i din
krybekælder.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-07 09:29

> [...]
> vente med at udbedre problemet med dræn til sommer, når vejret er bedre.

Hvis jeg var i din situation, ville jeg nok fjerne det våde sand, lægge nyt
på i kanten og leje en motherfucker affugter eller to (med slange på) til at
få tørret luften. TIl sommer er der ingen vej udenom dræn.
God arbejdslyst.
Tommy