Lappe huller i grusvej
Fra : Stig Mogensen

Dato : 20-01-07 15:25

Jeg har mig en ca 50m lang grusvej, som der hver vinter kommer nogle grumme
huller i.

Hullerne er før lappet med en skovlfuld grus, men ligesåsnart der kommer en
ny regnvejrsperiode, er der nye huller.

Er der nogle mere permanente løsninger, udover at skulle asfaltere?. Jeg
tænker feks. på noget af det "oliegrus" jeg har set benyttet på veje i
Norge og Sverige?.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Jens G

Dato : 20-01-07 15:35

On Sat, 20 Jan 2007 15:24:49 +0100, Stig Mogensen
<stig.mogensen@gmail.com> wrote:

>Er der nogle mere permanente løsninger, udover at skulle asfaltere?. Jeg
>tænker feks. på noget af det "oliegrus" jeg har set benyttet på veje i
>Norge og Sverige?.

Stabilgrus holder godt.
Ellers er hastigheden der køres med på vejen ret bestemmende for
huldannelsen.

--
Jens G
Jeg har IP telefoni hos http://www.everlove.dk

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 20-01-07 15:40

"Stig Mogensen" <stig.mogensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogle mere permanente løsninger, udover at skulle asfaltere?. Jeg
> tænker feks. på noget af det "oliegrus" jeg har set benyttet på veje i
> Norge og Sverige?.

Kender ikke oliegrus, men voksede op på en ejendom med ca 500 meter grusvej
den ene vej og ca 750 meter den anden vej.
En grusvej som vi børn havde til opgave at vedligeholde, dette lærte mig
bla. at det var meget vigtigt, at et ny lappet hul, skulle være lappet på en
måde, så det var helt plan med resten af vejen, ellers ville der næste gang
det regnede komme et nyt hul, på hver side af lappen, egentligt er det vel
logisk nok, men det tog altså et par år for os at lære det.

Jens

Fra : Henning Lund

Dato : 20-01-07 17:22

Stig Mogensen skrev:
> [...]
> asfaltere?. Jeg tænker feks. på noget af det "oliegrus" jeg
> har set benyttet på veje i Norge og Sverige?.

Få fat i en roekuleklapper der har en vejhøvl, få ham til at
høvle under hullerne, så varer det et stykke tid inden de kommer
igen. Sand kan også bruges i nødsituationer.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-01-07 18:00

> [...]
> Jeg
> tænker feks. på noget af det "oliegrus" jeg har set benyttet på veje i

Sørg for at hugge et hul i hullerne (aht. til afledning af vand) inden
de fyldes med stabilgrus. Undgå derefter at køre (stærkt) på vejen et
stykke tid.

mvh
Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-01-07 21:27

On Sat, 20 Jan 2007 17:59:48 +0100, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Sørg for at hugge et hul i hullerne (aht. til afledning af vand) inden
>de fyldes med stabilgrus. Undgå derefter at køre (stærkt) på vejen et
>stykke tid.

Har du nogle tips til at lave sådan et hul i bunden af et hul i en
grusvej?
Det lyder jo logisk nok at man skal lave hul så vandet kommer væk, men
det er ikke sjovt at grave i en grusvej, så hvis du lige har et par
tips, vil det da være skønt
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-01-07 21:44

Mads Lie Jensen wrote:

> Har du nogle tips til at lave sådan et hul i bunden af et hul i en
> grusvej?

Det må være sådan en fætter her der skal til
http://greentools.dk/product.asp?product=144&sub=3&page=1

Samt lidt manuelt arbejde :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-01-07 22:52

Peter Lykkegaard wrote:

> Det må være sådan en fætter her der skal til
> http://greentools.dk/product.asp?product=144&sub=3&page=1

Mindre kan gøre det. Den hakke kan i uøvede hænder gøre mere skade end gavn.
En god stang 16 mm. tentor-stål let tilspidset i den ene ende kan bankes ned
(10 - 15 cm.) et par steder og hullerne fyldes med sand. Så kan vandet sive
væk.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-01-07 22:59

Erik Ginnerskov wrote:

> (...) hullerne fyldes med sand. Så kan vandet sive væk.

Ahh lave lidt dræn til vandet, så er spidshakken vist overkill

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-01-07 08:57

On Sat, 20 Jan 2007 22:59:26 +0100, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Ahh lave lidt dræn til vandet, så er spidshakken vist overkill

Men man kan komme af med nogle aggretioner med sådan et stykke værktøj

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-01-07 23:28

Mads Lie Jensen wrote:

> Men man kan komme af med nogle aggretioner med sådan et stykke værktøj

ROFL

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Nygaard

Dato : 20-01-07 22:58

> Det må være sådan en fætter her der skal til
> http://greentools.dk/product.asp?product=144&sub=3&page=1
>
> Samt lidt manuelt arbejde :)
>
> - Peter

Ifgl produktbeskrivelsen er det også voldsomt stykke værktøj...

[...]
Længde: 1080 mm
Vægt 4500 kg
[...]

- så jeg tror ikke _lidt_ manuelt arbejde er dækkende...

Mvh
Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-01-07 23:13

Nygaard wrote:

> [...]
> Vægt 4500 kg
> [...]
>
> - så jeg tror ikke _lidt_ manuelt arbejde er dækkende...

lol - godt set
Øverst står der 4500g den tror jeg mere på :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-01-07 10:02

> [...]
> Det lyder jo logisk nok at man skal lave hul så vandet kommer væk, men
> det er ikke sjovt at grave i en grusvej, så hvis du lige har et par

Nu er der mange, der har givet gode forslag, men en anden mulighed er at
tage en stump ½" vandrør og en stor hammer og så banke hul i hullet.

mvh
Preben

Fra : Stig Mogensen

Dato : 21-01-07 10:50

Preben Andersen wrote:

> Sørg for at hugge et hul i hullerne (aht. til afledning af vand) inden
> de fyldes med stabilgrus. Undgå derefter at køre (stærkt) på vejen et
> stykke tid.

Et blindt hul, ned i jorden, som vandet kan synke ned i?. Det er jo værd at
prøve, selvom forskellen mellem blot at lade det svømme over som man fylder
nyt grus i, må være marginalt?.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-01-07 10:57

> [...]
> værd at
> prøve, selvom forskellen mellem blot at lade det svømme over som man

Det kan jeg så forsikre dig, at det ikke er. Du kan aldrig fylde et hul
så det bliver tørt, med mindre du støber det til.

mvh
Preben

Fra : JB

Dato : 20-01-07 20:07

> [...]
>
> Er der nogle mere permanente løsninger, udover at skulle asfaltere?. Jeg
> tænker feks. på noget af det "oliegrus" jeg har set benyttet på veje i

Det er vandet der laver balladen. Du skal sørge for at vandet kan komme væk.
Jeg har selv haft problem med huller i grusvejen. Løsningen var at lægge
grus (knust beton) så vejen hælder til den ene side eller begge sider.
Vandet løber derved af og der bliver ingen huller, det er noget der virker
hvis det bliver lavet rigtigt. Det du kalder oliegrus er sandsynligvis
bitustabil som heller ikke holder, problemet er det samme som ved grus. I
øvrigt sølle 50 m kunne du jo lave en permanent løsning med SF sten eller
kørebanefliser.

JB

Fra : Stig Mogensen

Dato : 21-01-07 10:47

JB wrote:

> [...]
> lægge grus (knust beton) så vejen hælder til den ene side eller begge
> sider. Vandet løber derved af og der bliver ingen huller, det er noget der

God ide. Jeg har tænkt på noget lignende, men det kræver lidt koordinering,
da grusvejen er en privat vej, med flere husstande. Af samme grund, kan jeg
heller ikke styre hvor hurtigt folk kører der......men nogle kører rigtigt
nok som om de er Colin McCrae.

> Det du kalder oliegrus er
> sandsynligvis bitustabil som heller ikke holder, problemet er det samme
> som ved grus. I øvrigt sølle 50 m kunne du jo lave en permanent løsning
> med SF sten eller kørebanefliser.

Det er også noget vi er nogle der overvejer, men grundet privat vej uden
vejlaug el. lign., er det er langsigtet projekt.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Fam. Olsen

Dato : 20-01-07 20:34

> [...]
>
> Er der nogle mere permanente løsninger, udover at skulle asfaltere?. Jeg
> tænker feks. på noget af det "oliegrus" jeg har set benyttet på veje i

Teglene fra et gammelt tag skulle være eminente at slå i stykker og bruge
som fyld til sådanne huller.

MVH Niels

Fra : Schnitzer

Dato : 21-01-07 12:00

Fam. Olsen skrev:

> Teglene fra et gammelt tag skulle være eminente at slå i stykker og bruge
> som fyld til sådanne huller.
>

> MVH Niels

Det stemmer, men de støver FORBANDET meget om sommeren