Sænkning af gulv i kælder
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 16-01-07 15:07

Jeg ved godt det er svært at svare på dette spørgsmål, men jeg stiller det
nu alligevel

Er det realistisk at sænke gulvet med måske 10cm i min kælder? Jeg har 1,93
til loftet dernede, og det bliver af og til lige klaustrofobisk nok.
Det er en fuld kælder på 56m2 under et 2-plans muret byhus fra 1932 og det
er _ret_ solidt udført. Huset ligger på en bakketop i villakvarteret, så
vand i kælderen har aldrig været et problem. Heller ikke under den sidste
tids ret voldsomme vandmasser.

Det det står og falder med er jo nok om soklen under huset er tyk nok til at
kunne få skrællet 10cm af. Der er selvfølgelig betongulv i kælderen, men
hvor tykt lavede man mon det i 1932?

Mvh. Claus
www.vocalart.dk

Fra : Max

Dato : 16-01-07 15:14

Hej Claus

> Det det står og falder med er jo nok om soklen under huset er tyk nok
> til at kunne få skrællet 10cm af. Der er selvfølgelig betongulv i
> kælderen, men hvor tykt lavede man mon det i 1932?

Jeg har et hus, samme årgang, der stopper soklen hvor kældergulvet
er, så skal gulvet sænkes, ja så skal der laves sokel under soklen.

Har kommunen ikke en tegning af huset ?

Og forøvrigt er det med at bo på bakketoppen ingen garanti for
at man ikke kan få vand i kældren, mange kilder springer bl.a.
på bakkerne.

Mvh Max

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 16-01-07 15:51

> Hej Claus

> Jeg har et hus, samme årgang, der stopper soklen hvor kældergulvet
> er, så skal gulvet sænkes, ja så skal der laves sokel under soklen.

Hvis det skal det, så kan det være lige meget. Pisseirriterende, når man
tænker på, at der er 271 cm til loftet i stuen... Kunne de ikke have fordelt
det bare _lidt_ bedre??

> Har kommunen ikke en tegning af huset ?

Det skal da undersøges.

> Og forøvrigt er det med at bo på bakketoppen ingen garanti for
> at man ikke kan få vand i kældren, mange kilder springer bl.a.
> på bakkerne.

Der står selvfølgelig et vandtårn 100m fra mig, så det kan da godt være.

Mvh. Claus

Fra : Max

Dato : 16-01-07 17:11

Hej Claus

> Der står selvfølgelig et vandtårn 100m fra mig, så det kan da godt
> være.

Det står der på grund af højden, det er en god måde at sørge for tryk
på vandet at pumpe det op i sådan en tårn. Forøvrigt står der også
et vandtårn 300 m. herfra.

--
Mvh Max

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 16-01-07 17:03

For at udfører 10cm sænkning skal der graves ca 30cm ud så der kan blive
isolering og kapilarlag,for at undgå undermuring skal der stå 50cm uudgravet
isiderne hele vejen rundt og jorden må ikke skride sammen ellers er det den
hårde tur med understøbning.

Fra : JJFL

Dato : 17-01-07 08:21

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>Hvis norm for fundering skal overholdes skal fundament under alle bærende
>væge være 40 cm under overkant gulv. Så skal gulvet sænkes skal
Og det er mildest talt en kæmpe opgave når det skal gøres uden at det
eksisterende tager skade.
FC

Fra : jones_net

Dato : 17-01-07 08:52

"Claus Skaarup (Arbejde" <claus@limfjordsteatret.fejl> wrote in message
> [...]
> at kunne få skrællet 10cm af. Der er selvfølgelig betongulv i kælderen,
> men hvor tykt lavede man mon det i 1932?

Alternativ til at sænke gulvet, kunne være at hæve loftet...

Mit gæt er, at etagen mellem stue og kælder er lavet med bjælker, som på
oversiden er belagt med de flotteste gulvplanker, og på undersiden er der
sikkert forskallingsbrædder med rørpuds. Forskalling er ca. 20 mm og rørpuds
ca. 10-15 mm. Altså kan du får op til 35 mm extra, hvis du hæver loftet op
mellem bjælkerne, i stedet for på undersiden af bjælkerne. Bjælkerne er
sikkert 18 cm høje, så hvis du nu hæver loftet 8 cm extra op mellem
bjælkerne, så har du pludselig 204,5cm ved siden af bjælkerne og 196,5 op
mod bjælkerne.
Så kan du jo lave nyt strøm i loftet med flere lampeudtag, isolere
etageadskildelsen, og få de flotteste synlige bjælker i kælderen

Ovenstående bliver min måde at gøre det på, når jeg er færdig med overetage,
legehus, drivhus, nyt badeværelse, bryggers, værksted og garage... Måske i
år 2018...

/J

Fra : jones_net

Dato : 17-01-07 09:01

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
>
> Ovenstående bliver min måde at gøre det på, når jeg er færdig med
> overetage, legehus, drivhus, nyt badeværelse, bryggers, værksted og

Se en artikkel her:
http://www.goerdetselv.dk/Shared/bildbank/dk-pdf/DKGDS042005_Kaelderloft.pdf

/J

Fra : JJFL

Dato : 17-01-07 11:00

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> /J Det kan også være baumadæk lavet af jernbjælker og mursten som er muret
Sådan er det her hos os og vores hus er fra 1925.
Du har helt ret næste projekt er udtænkt længe før man bliver færdig.
FC

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 17-01-07 12:20

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse >> Alternativ til
at sænke gulvet, kunne være at hæve loftet...

> Se en artikkel her:
> http://www.goerdetselv.dk/Shared/bildbank/dk-pdf/DKGDS042005_Kaelderloft.pdf

Jamen det lyder da som et meget godt bud. Jeg tror faktisk etageadskillelsen
er nogenlunde som du beskriver, men jeg tror lige jeg vil have en tømrer ud
og kigge på det.

Nu ved jeg da, at det er muligt at få lidt højere til loftet i kælderen. Tak
for det.

Mvh. Claus
www.vocalart.dk

Fra : Max

Dato : 17-01-07 11:50

Hej

> Alternativ til at sænke gulvet, kunne være at hæve loftet...

Jeg har såmændt overvejet at hæve den øverste etage,
så fik man også plads til højere vinduer og dermed
mere lys i kældren.

Mvh Max