Grundvand i kælderen
Fra : René

Dato : 14-01-07 19:21

Ohøj NG!

Siden stormen 2 nov. 06. har vi haft vand/fugt i kælderen.
Da stormen havde raset, var der vand i kælderen, heldigvis ikke mere end jeg
kunne feje ned i afløbet, men det løb jo konstant ind - særligt op gennem
jordspydets hul, det fra fjernvarmen. Andre steder i kælderen har der været
skjolder af fugtig/våd beton. Da jorden har været mættet af vand har der
sinden november 06 fra tid til anden været disse fugtig våde pletter i
gulvet, uden der dog har været søer eller pytter.
Nu er der så stormvejr igen og vi har vand dernede - jeg fejer hvergang jeg
kommer derned, eller går derned med det ene formål at feje vandet væk -
sisyfos, men alternativet er vel at grave en brønd og sætte en dykpumpe i??
Et dræn om huset vil måske også hjælpe på det vand der kommer udefra i form
af regnvand men vel ikke på grundvandet under huset??

Gode råd modtages !

René

Fra : JJFL

Dato : 15-01-07 11:08

"René" <lear@sconcable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Gode råd modtages !
>
> René
>
>Et dræn om huset som afsluttes i en pumpebønd efter at have paseret et
For at det er lovligt skal det udføres af en aut kloakmester
FC

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-07 17:31

"René" skrev i en meddelelse
> [...]
> form
> af regnvand men vel ikke på grundvandet under huset??

Hej René.

Er du sikker på, at afløbsrørene fra dine tagnedløb ikke er blevet
utætte?

--
M.v.h. Vagn K. Kjeldsen.

Ved direkte mail - brug:
nyhedsgruppe (ved) oz6vg (punktum) dk

Fra : René

Dato : 15-01-07 20:12

Nææ, sikker er jeg ikke men jeg tror bestemt ikke det handler om
nedløbsrørene og dertil hørende brønde/afløb.
Ideen med et dræn hele vejen rundt, og en brønd til at pumpe vandet væk fra,
må jeg vel se i øjene er det der skal til.
Man kan vel grave det meste selv og så lade kloakmesteren tilslutte rørene
for at opnå godkendelsen??

René

Fra : Leonard

Dato : 15-01-07 20:30

"René" <lear@sconcable.dk> wrote:

>Man kan vel grave det meste selv og så lade kloakmesteren tilslutte rørene
>for at opnå godkendelsen?

Et omfangsdræn skal svjv ligge helt tæt på huset og under niveau af
soklen, så der er langt ned når du har kælder. Det er meget dumt at
grave hele huset frit først og så ringe efter kloakmesteren til at
lægge drænet og tilslutte det.
Du får helt sikkert ikke forsikringen til at dække når huset falder
sammen fordi du har blotlagt det meste af soklen.

Jeg har været med til at grave ud ved 2 huse og der har vi kun gravet
1,5-2 meter frit af gangen før der er blevet fyldt op og stampet igen.

Det er ikke længe siden at et helt nyt køkken forsvandt ud gennem et
hjørne på et hus i Odense. Forsikringen dækkede ikke, da det
simpelthen var uden fornuft og dermed et helt selvforskyldt uheld.

Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis du svarer under
det du svarer på og klipper det overflødige væk i citatet.
Læs mere om det her: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
mvh Leonard http://leonard.dk/

Fra : JJFL

Dato : 16-01-07 13:42

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis du svarer under
> det du svarer på og klipper det overflødige væk i citatet.

Det vigtigste i den situation er at man ikke graver under sokkel.
Såfremt huset er bygget efter norm for fundering( som har været gældende i
mange år) er soklen ført minimum 40 cm under kældergulv.
Det er tilladt at udgrave til underkant sokkel og derfra i en lige linie til
2 meter fra sokkel her må du være 66 cm under sokkel.
Et dræn skal ligge med et fald på 3 promille så hvis sandfangbrønd og
pumpebrønd plaseres mere end 2 meter fra soklen opstår der ikke
funderingsproblemer.
Og du kan være ganske rolig selv om soklen står totalt frigravet blæser
huset ikke væk.
FC
kloakmesteren

Fra : Leonard

Dato : 16-01-07 13:57

"JJFL" <jjfl@slet-postkasse.com> wrote:

>Og du kan være ganske rolig selv om soklen står totalt frigravet blæser
>huset ikke væk.

Det havde de så glemt at fortælle det hus i Odense, hvor hele hjørnet
væltede fordi de havde fritgravet soklen på begge sider af hjørnet ...

Sidst jeg gravede ned ved siden af soklen på et hus, var det tydeligt
at kælderens ydervæg, der så ud til at være støbt på samme måde som en
sokkel, ikke kunne holde ret meget af sig selv. Der var brugt alskens
murbrokker og store flisestykker til at fylde op med, stavvibrator
havde der helt sikkert ikke været brugt, så der var store lommer i
væggen udefra og nogle steder faldt store klumper af når jorden blev
fjernet.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : JJFL

Dato : 16-01-07 18:41

> [...]
> havde der helt sikkert ikke været brugt, så der var store lommer i
> væggen udefra og nogle steder faldt store klumper af når jorden blev

Det må være klart at såfremt man støder på en sokkel som ikke ser "sund" ud
så standser man arbejdet, og for undersøgt hvilke løsningsmuligheder der så
kan bruges.
Den beskrivelse du giver af den sokkel du gravede ved vil jeg da håbe kan
køres ind under en ejerskifteforsikring. Ellers er der hvist ikke meget
hjælp at hente.
Og det er for at sitere en ikke specielt populær tysker "Mein Kamph"
FC
kloakmesteren