fastgøre udendørslamper
Fra : Johansen

Dato : 14-01-07 17:54

Måske en af jer har et godt tip til hvorledes jeg kan fastgøre nogle
udendørslamper
Jeg har forsøgt at udsætte det pga. frost .... men den undskyldning holder
ikke for tiden -

Jeg har 3 stk. 1m. høje runde stållamper, som dem på billedet herunder:
http://synonym.dk/mall/images/varer/399261.jpg

Lamperne har en fod på ca. 12,7cm diameter med 2 huller for montering af
skrue / bolt i underlaget, magen til billedet herunder:
http://www.el-handel.dk/Graphics/Products/1822_m.jpg

Lamperne vejer ikke mere end maks. et par kg, men skal jo gerne være i
vatter - også efter nogle års blæst og rusk
De skal stå lang en havesti i jord, men er der en fiks måde at få dem boltet
fast til underlaget?
f.eks. et slags metalspyd / beton stolpe eller hvordan gør jeg det lettest?
træ kan vel ikke holde når det graves ned..-

Jens

Fra : Martin Berg

Dato : 14-01-07 18:01

Find et par gamle fliser (fx30x30) ´til at skrue dem fast i og grav så
fliserne ned i jorden.

"Johansen" <Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mailadresse.dk> skrev i en
meddelelse news:45aa5ff4$0$176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Johansen

Dato : 14-01-07 18:08

"Martin Berg" <mgb@c.dk> skrev i en meddelelse
> Find et par gamle fliser (fx30x30) ´til at skrue dem fast i og grav så
> fliserne ned i jorden.

Det var i grunden en ok ide
Tak for tippet.
Jens

Fra : CC

Dato : 14-01-07 19:45

Husk at bore et 12 - 15 mm hul til kablet..

Alternativt er er laver en skabelon af fx. 12 mm krydsfiner. Skrue en par
lange bræddebolte i skabelonen, træk elkablet igennem skabelonen. Hold det
hele fast med et brædt eller lignende, og støb omkring skabelonen med beton.
Når betonen er hærdet af kan du afmontere skabelonen og montere lampen
ogvepå de bolte der stritter op af betonen.

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 19:21

Johansen wrote:
> Måske en af jer har et godt tip til hvorledes jeg kan fastgøre nogle
> udendørslamper

Og husk at de skal tilsluttes af en autoriseret elektriker.

--
Michael

Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Andersen [3650]

Dato : 14-01-07 21:19

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse
> Og husk at de skal tilsluttes af en autoriseret elektriker.

Here we go again.
Troede ellers at den frase hørte til i news:dk.teknik.el

Normalt er jeg sprøjtende medd om folk gør det selv eller ej.
Bare de ved hvordan de skal gebærde sig. Undtagelsen er når
en jammerlab har spurgt 4 gange til hvordan man forbinder en
alm stikkontakt og stadig har fattet minus, ja så anbefaler jeg
sq også en eletriker. Sort eller hvid, i don't care.

Fra : Skak

Dato : 15-01-07 23:00

Andersen [3650] formulerede:
> Sort eller hvid, i don't care.

Det samme siger ham der afmonterer bomber :)

Fra : TGJ

Dato : 16-01-07 20:25

"Skak" <someone@someone.invalid> skrev i en meddelelse

> Det samme siger ham der afmonterer bomber :)

du mener sagde ?

Thomas :)

Fra : J. E.

Dato : 16-01-07 00:26

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse

> Og husk at de skal tilsluttes af en autoriseret elektriker.

Åh nej - var det virkelig det bedste du kunne finde på at skrive
Det må lærere eller lign. der glemmer, at når de kommer hjem
og bevæger sig på usenet så kan de godt glemme alle de
formaninger de plejer at komme med til børnene i løbet af
dagen.
Det handler ikke om hvem der laver det, men hvordan det bliver
lavet.

Fra : Johansen

Dato : 14-01-07 22:17

> [...]
> udendørslamper
> Jeg har forsøgt at udsætte det pga. frost .... men den undskyldning holder

Hej alle

Tak for svarene!
Underligt jeg ikke selv var kommet på den med flisen ... så er det godt at
andre kan bruge hovedet tak

Jeg konverterer lamperne til lavvolt (12V) de skal køre halogen eller LED -
det har jeg ikke bestemt mig for endnu.
Jeg har gravet noget PVIK-J kvalitetskabel i jorden og får en elektriker til
at lave udendørsstikket med 230V + trafo til 12V og en PIR sensor

Når vi nu diskuterer det med autoriseret eller "hjemmesløjd"
el-installationer, så er jeg ikke i tvivl om at mange kan lave tingene selv!
Det jeg tænker på, er at den dag man evt. sælger huset og de kommende ejere
måske finder ud af, at installationerne er ulovlige - så koster det ved
kasse 1.
Alternativt hvis nogen kommer til skade, så ifalder man et erstatningsansvar
hvor i forsikringsselskabet muligvis nægter at træde til.
Nok om det -

Sådan en betonflise, er den til at bore i med en alm .boremaskine og et
murebor?
- ellers står den på støbning
Vh. Jens

Fra : Max

Dato : 14-01-07 22:34

Hej Jens

> Sådan en betonflise, er den til at bore i med en alm .boremaskine og
> et murebor?

Gå ned til Harald Nyborg og køb en rigtig borehammer, den gør arbejdet
for dig uden problemer. Den har varenummer 6842, koster 198 kr. og er
hver en øre værd.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-01-07 07:31

On Sun, 14 Jan 2007 22:17:26 +0100, "Johansen"
<Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mailadresse.dk> wrote:

> [...]
>måske finder ud af, at installationerne er ulovlige - så koster det ved

Sjovt som det første folk tænker på, altid er om det kommer til at koste
ekstra. Jeg ville da i første omgang hellere bekymre mig om om hytten
brænder ned pga. hjemmelavet elarbejde.

Det hedder heller ikke "godt politiet ikke så det" hvis man kører bil
uden sele - det hedder "Godt jeg ikke ramte en stor sten og blev slynget
ud gennem forruden og slog mig ihjel."

Nå, det var en sidebemærkning.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Johansen

Dato : 15-01-07 19:05

> [...]
> Det hedder heller ikke "godt politiet ikke så det" hvis man kører bil
> uden sele - det hedder "Godt jeg ikke ramte en stor sten og blev slynget

Håber ikke det er mig du tillægger en så dårlig moral ?
Det er absolut ikke tilfældet!
Jens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-01-07 20:33

On Mon, 15 Jan 2007 19:05:08 +0100, "Johansen"

>Håber ikke det er mig du tillægger en så dårlig moral ?
>Det er absolut ikke tilfældet!

Bestemt ikke.
Jeg ivl end ikke betegne dette som et udslag af dårlig moral - nærmere
af dårlig sikkerhed. Hverken sikkerhedsselen eller reglerne for
el-arbejde er for at andre kan slå dig oven i hovedet - det er for
sikkerhedens skyld det er sådan.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Johansen

Dato : 15-01-07 21:40

> [...]
> af dårlig sikkerhed. Hverken sikkerhedsselen eller reglerne for
> el-arbejde er for at andre kan slå dig oven i hovedet - det er for

Meget enig, jeg ville bare gerne gøre opmærksom på at det kan være forbundet
med økonomisk konsekvens,
at bryde de regler som er lavet af samme sikkerhedsmæssige grunde som du
peger på.
Nok om det, i øvrigt tak for de gode tips og råd du giver om planter og
have - nu er der ikke så lang tid til vi skal der ud igen

Jens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-01-07 22:08

On Mon, 15 Jan 2007 21:40:06 +0100, "Johansen"
> [...]

>med økonomisk konsekvens,
>at bryde de regler som er lavet af samme sikkerhedsmæssige grunde som du

Klart nok.

>Nok om det, i øvrigt tak for de gode tips og råd du giver om planter og
>have - nu er der ikke så lang tid til vi skal der ud igen

Igen? Jeg render da derude næsten hver dag - alt det have jeg ikke fik
lavet i sommers, kan jeg lave nu Men de sidste par grantræer jeg fik
sat har godt nok en træls 45 graders vinkel i forhold til lodret nu
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Leonard

Dato : 15-01-07 09:52

wrote:

> [...]
>måske finder ud af, at installationerne er ulovlige - så koster det ved

Hvis el-installationerne er udført efter forskrifterne er der da ikke
nogen, der kan se forskel på om det er en autoriseret el-installatør,
en elektriker, der har undladt at betale skat og moms eller en hvilken
som helst anden person, der har udført arbejdet.

>Alternativt hvis nogen kommer til skade, så ifalder man et erstatningsansvar
>hvor i forsikringsselskabet muligvis nægter at træde til.

Hvis el-installationerne er udført forkert og det kan bevises, at det
er derfor nogen er kommet tilskade, så er det nok svært at redde sig
udenom, hvis ikke man har en kvittering fra en autoriseret
el-installatør.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-01-07 01:32

Johansen wrote:

> Lamperne vejer ikke mere end maks. et par kg, men skal jo gerne være i
> vatter -

Var det mine lamper, ville jeg sørge for, at de var i lod. Det er vist sådan
arkitekten bag har tænkt sig, de skal opstilles.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Johansen

Dato : 15-01-07 19:08

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse
> Var det mine lamper, ville jeg sørge for, at de var i lod. Det er vist
> sådan arkitekten bag har tænkt sig, de skal opstilles.
> [...]

Lod og vatter - du har ret!
Jeg mener "lod" det var bare farven der havde en anden lyd...
Jens