Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dårlige Olympus IS 300 Billeder
Fra : Bo Armand Nielsen

Dato : 28-06-01 22:23

Hi

Efter at have mistet mit gode gamle olympus RD 35 Kamera, til havs.
Og efter at have manglet, netop et kamera. Købte jeg et Olympus IS 300
Spejlrefleks, med automatik. Og indbyg. 28-110 mm. zoom.
Flot kamera. Og forhandleren sagde at automatikken klarede det hele.
Så efter at have fyret en film af, glædede jeg mig til at se resultatet.
Men stor var skuffelsen da jeg så billederne. Alle meget mørke, og meget
grynede (ISO 200).
Total manglende kontrast, imellem sort og farve. Bare gråt, grynet, og
grimt.
Kameraet havde på intet tidspunkt givet advarelser om for lidt lys. Og
resten skulle den jo selv have indstillet.
Alle billeder er taget udenfor, uden brug af blitz. På forsk. tidspunkter af
dagen.
Mit gamle RD 35 var 100 % manuelt. Og det har aldrig taget et dårligt
billede.
Så er det automatikken i det ny IS 300, der er helt kaput ?
Eller hvis det er manglende lys i zoom linsen, hvorfor advarer det ikke ?
Er fejlen på kameraet, eller på mig selv ?
Meget gerne kommentarer fra andre IS 300 ejere.

Hilsen fra

Bo Armand
armand4@mail.dk

Fra : Fototal.dk

Dato : 29-06-01 05:25

> Men stor var skuffelsen da jeg så billederne. Alle meget mørke, og meget
> grynede (ISO 200).

Det lyder som om billederne er kraftigt underbelyste. Prøv at kigge på
negativerne: Er de meget 'gennemsigtige', altså meget lidt tegning på dem?

Kameraet burde kunne tage gode billeder, så det må næsten være defekt.

Mvh: Finn.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 29-06-01 10:22

> Så er det automatikken i det ny IS 300, der er helt kaput ?
> Eller hvis det er manglende lys i zoom linsen, hvorfor advarer det ikke ?
> Er fejlen på kameraet, eller på mig selv ?

Bo,

Køb en ny film af en anden slags end den du skød her første gang, køb den
også et andet sted. Når du lægger filmen i, så læg mærke til om kameraet
indstiller den rigtige ISO. Få herefter filmen fremkaldt et andet sted end
den første film.

Hvis billederne stadig er som du beskriver har du elimineret 2 faktorer der
kan give problemer, nemlig filmen og fremkaldelsen.

Hvis du stadig har problemer, så tag kameraet med ned til forhandleren og
vis ham billederne og negativerne og forklar at de er fremkaldt to
forskellige steder, således at det næsten sikkert er kameraet (eller dig
den er gal med.. Forhandleren kan også hjælpe dig med betjeningsfejl.

Hilsen
Kenneth