Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Powershot S80 afløser
Fra : Marni

Dato : 06-02-07 14:20

Er der rygter om en afløser?
Modellen kom i midten af 2005, så med det normale
udskiftnings interval burde der jo allerede være en...

Martin.

Fra : Gert Medom

Dato : 06-02-07 15:59

"Marni" <kk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der rygter om en afløser?
> Modellen kom i midten af 2005, så med det normale
> udskiftnings interval burde der jo allerede være en...
>
> Martin.

Jeg har ikke hørt noget, men vi venter spændt på canon´s udspil før PMA.

Spørgsmålet er dog om opgraderingerne i S og G serierne følger samme
regelmæssighed som mht DSLR? Jeg ved ikke om S-serien videreføres i
fremtiden. En del blev overraskede da Canon lancerede G7 efter lang tid ift
G6.

--
Mvh.
Gert Medom

http://home1.stofanet.dk/gert.medom

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-02-07 22:34

Gert Medom skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Spørgsmålet er dog om opgraderingerne i S og G serierne følger
> samme regelmæssighed som mht DSLR? Jeg ved ikke om S-serien
> videreføres i fremtiden. En del blev overraskede da Canon
> lancerede G7 efter lang tid ift G6.

Jeg ved heller ikke om man skal kalde skridtet fra S70 til S80
for opgradering - snarere et skridt frem og to tilbage.

S70 og tidligere havde bl.a. mulighed for RAW, sko til ekstern
Flash og CF kort

Fra S80 har man så vidt jeg kan se droppet den eksterne flash
sko, droppet muligheden for RAW og skiftet til SD kort.

Så spørgsmålet er om den ene megapixel ekstra kan opveje dette.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Gert Medom

Dato : 07-02-07 07:22

> [...]
> muligheden for RAW og skiftet til SD kort.
>
> Så spørgsmålet er om den ene megapixel ekstra kan opveje dette.

Enig. Købte selv S70 pga raw-muligheden.

Valgte ordet "opgradering" som et neutralt ord for ny-lancering. I tilfældet
med Canon Eos 30D var opgraderingen lidt skuffende så jeg venter på 40D..

//Gert

Fra : Asle Bjerva

Dato : 07-02-07 09:15

Gert Medom wrote:
> [...]

S50 og S70 har ikke mulighet for ekstern tilkobling av blits.
Skal en ha et Canon kamera som har det, er det G serien som gjelder.(G7)
Ellers er S70 et utmerket kamera, som har alle manuelle muligheter, CF kort
og samme batteri som 350d 400d.
--
AsleB;Oslo

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-02-07 13:13

Asle Bjerva skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> gjelder.(G7) Ellers er S70 et utmerket kamera, som har alle
> manuelle muligheter, CF kort og samme batteri som 350d 400d.

OK - tak - jeg overvejer en udskiftning af mit G3, som jeg
egentlig er meget tilfreds med - men det er lidt langsom til at
fokusere.

Kravene til et nyt er at det kan puttes i en frakkelomme, have
RAW og kan tage CF kort - flash-skoen er jeg egentlig ligeglad
med her.

Fuji har et par modeller, der er ganske hurtige til at fokusere -
men de er droppet, da de ikke har "rigtig" søger - så jeg søger
videre

Men der begynder vi at bevæge os hen, hvor det hører til i

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Marni

Dato : 07-02-07 09:11

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message

> [...]
> muligheden for RAW og skiftet til SD kort.
>
> Så spørgsmålet er om den ene megapixel ekstra kan opveje dette.

Jeg er ejer af begge modeller, men foretrækker altid S80'eren
Synes ikke rigtigt at du har fat i de væsentlige ændringer fra S70 til S80;

8MP - 7MP (Enig, betyder meget lidt).
USB2 - USB1.1
DigicII - DigicI processor. Stor forskel i opstartshastighed, og evne
til at eksponere når der trykkes på udløseren.
2,5 tommer skærm- 1,8 tommer.
SD/MMC - Compactflash
1024x768 15 fps/640x480 15 el 30 fps - 640x480 10 fps i max. 30 sec. video
klip.
Mindre støj ved alle ISO i S80
Næsten vigtigst; S70'eren har udpræget "purple fringing", som ikke altid kan
fjernes i redigering,
det er fuldstændig elimineret i S80'eren
Væsentlig forbedret og hurtigere autofokus i S80
Mindre strømforbrug i S80.
Bedre brugerflade i S80.

Har man brug for RAW er det vel heller ikke et lille lommekamera fra canon
der er bedste valg.

Martin.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-02-07 13:27

Marni skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Væsentlig forbedret og hurtigere autofokus i S80

Det kunne være et væsentlig argument for den

Jeg overvejer en udskiftning af mit G3, som jeg egentlig er meget
tilfreds med - men det er lidt langsomt til at fokusere.

Ønskerne til et nyt er at det kan puttes i en frakkelomme, have
RAW og kan tage CF kort - flash-skoen er jeg egentlig ligeglad
med her.

Kort er også efterhånden så billige, at det ikke kan vælte
læsset, at man skal køre med flere slags kort alt efter hvilket
kamera, man skal bruge - selvom det ville være mest praktisk, at
de kan dele kort, hvis man en dag mangler til det ene kamera.

USB1-2 betyder ikke noget, da jeg bruger kortlæser og video er
jeg kligeglad med.

> Har man brug for RAW er det vel heller ikke et lille
> lommekamera fra canon der er bedste valg.

Nej - men hvis man først har vænnet sig til RAW og kun bruger det
"lille" til familiefester og lign., så vil man sanvne muligheden
for RAW.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Gert Medom

Dato : 08-02-07 22:16

> "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message
>
> Har man brug for RAW er det vel heller ikke et lille lommekamera fra canon
> der er bedste valg.

Dét er jo spørgsmålet.

Jeg skyder altid i Raw med min DSLR. S-kameraet er en letvægts-løsning til
for eks ferie, men et kamera jeg bruger når jeg alligevel vil have
ordentlige billeder med hjem og have samme muligheder for efterbehandling.
Derfor skal kameraet kunne tilbyde Raw for at være interessant.

Når jeg tænker nærmere over det mener jeg at S og G serierne måske mht
features nærmer sig A serien og dette bliver tydeligere når RAW fjernes i
disse. Reelt er det vel kun objektiv og indpakning der adskiller dem?

Gert

Fra : Marni

Dato : 09-02-07 00:28

"Gert Medom" <Gert.medom[slet dette]@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> ordentlige billeder med hjem og have samme muligheder for efterbehandling.
> Derfor skal kameraet kunne tilbyde Raw for at være interessant.

Synes at S80 giver mig et ordentligt ferie billede med hjem i JPEG.
Jeg har ihvertfald ingen problemer med at få det til at se ud som jeg
vil have det i efterbehandlingen.

Men sådan er vi jo heldigvis forskellige...

Martin.

Fra : Marni

Dato : 07-02-07 09:13

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message

> S70 og tidligere havde bl.a. mulighed for RAW, sko til ekstern Flash og CF
> kort

Nej, S70 har ikke ekstern flash sko.

Martin.