Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvidbalance og makro
Fra : gronvold

Dato : 04-02-07 20:21

Hej
Jeg har lige anskaffet et makroobjektiv (Tamron, AF90mm, DI) til mit
Nikon D50. Et dejligt skarpttegnende objektiv men jeg har et mindre
problem. Når jeg optager makro lider billederne kraftigt af blåstik.
Det er underordnet om jeg bruger kunstlys eller naturligt lys,
uafhængigt af ISO, blænde eller lukker. Jeg har sat hvidbalancen på
automatisk. Dette kan naturligvis let rettes op i rawshooter (eller
lign) men det virker da besyndeligt. Fejlen ses ikke når jeg tager f.
eks. et portrætbillede.
Jeg optager i NEF-formatet (RAW).
Er der nogen i forummet der har haft samme erfaring eller er der tale
om en fejl i objektivet (eller hos fotografen

Fra : Preben

Dato : 05-02-07 21:03

> Er der nogen i forummet der har haft samme erfaring eller er der tale
> om en fejl i objektivet (eller hos fotografen

Hmm.. mine objektiver giver alle forskellige kulører (mere eller
mindre). Jeg har læst at Sigma 70-200 f/2.8 gør billedet lidt varmere i
farven end normalt.

Jeg har selv Tamron'en du omtaler som jeg bruger sammen med min D70 -
jeg må indrømme at jeg ikke har lagt mærke til specielt blåstik med
objektivet, men jeg må samtidigt indrømme at jeg ikke har anvendt det
særlig meget.

/ Preben

Fra : gronvold

Dato : 06-02-07 21:12

> [...]
> jeg må indrømme at jeg ikke har lagt mærke til specielt blåstik med
> objektivet, men jeg må samtidigt indrømme at jeg ikke har anvendt det

Hej Preben
Tak for dit svar.
Jeg vil eksperimitere lidt mere med objektivet. Fandt ud af at det
især er udtalt når jeg vælger M, A, S eller P for selv at have lidt
indflydelse, dog stadig med automatisk hvidbalance.

Jesper