Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opskrift på fikser
Fra : Leif

Dato : 02-02-07 15:48

Jeg har tidligere lavet min egen fikser af ammoniumthisulfat, men
forlængst glemt/forlagt opskriften.

Håber en endnu kan huske opskriften til en sorthvid filmfikser blandet
ud fra faste kemikalier.

Det var dengang, da mørkekammeret var tryllerummet og hvor man helst
skulle være to (pigen og fotografen) - vi er stadig gift.

Leif

Fra : Leif Langgaard

Dato : 02-02-07 16:11

"Leif" <leif@dagnyleif-johansen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har tidligere lavet min egen fikser af ammoniumthisulfat, men
> forlængst glemt/forlagt opskriften.

Hej

Natriumtiosulfat 250g
Natriumbisulfit 25g
Afkogt vand til 1000cm3

Fixseren må aldrig være over 5 min om at "klare" en film, og du skal fixere
dobbelt så lang tid som filmen er om at blive klar!

Og husk at skylle godt, så holder negativerne evigt!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Leif

Dato : 02-02-07 22:30

Leif Langgaard skrev:
> [...]
> dobbelt så lang tid som filmen er om at blive klar!
>
> Og husk at skylle godt, så holder negativerne evigt!

Tak Leif!

Men jeg ville gerne også have den opskrift med ammoniumthisulfat, det
skulle give en hurtigere fiksering. Jeg kan huske at fikseringen gik
meget hurtigere med den - og jeg har saltet endnu!!

Hvem ved hvad Natriumhydrogensulfit ( Natriumbisulfit) gør her - er det
pH buffer lige omkring pH 7 idet Natriumthiosulfat er basisk og det
tilrådes at opløsningen ikke er for basisk? I teorien skulle det ikke
være nødvendigt ved ammoniumthiosulfat, ammoniumionen gør den mindre basisk.

Selvfølgelig kan jeg som du skrive bare prøve at klare en gammel stump film.

mvh
Leif

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-02-07 12:37

> Men jeg ville gerne også have den opskrift med ammoniumthisulfat, det
> skulle give en hurtigere fiksering. Jeg kan huske at fikseringen gik meget
> hurtigere med den - og jeg har saltet endnu!!

Jeg har aldrig arbejdet med Ammoniumtiosulfat, det man kalder "Ægte
hurtigfixersalt". Fordelene ved stoffet er hastighed og slidstyrke.

> [...]
> at opløsningen ikke er for basisk? I teorien skulle det ikke være
> nødvendigt ved ammoniumthiosulfat, ammoniumionen gør den mindre basisk.

Natriumhydrogensulfit gør din fixer holdbar (konserverer), samtidig med, som
du selv så rigtigt skriver, øger pH værdien.
Hvis dit Natriumhydrogensulfit har fået for meget "Ilt" er det overgået til
at blive til Natriumbisulfat. Jeg har et sted en test som afslører dette,
jeg kan sende den hvis du vil i gang med denne test.

> Selvfølgelig kan jeg som du skrive bare prøve at klare en gammel stump
> film.

Det ville jeg gøre under alle omstændigheder!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-02-07 22:36

Leif wrote:

> Jeg har tidligere lavet min egen fikser af ammoniumthisulfat, men
> forlængst glemt/forlagt opskriften.

Mon ikke du kan finde en recept på Kristian Amby's site
http://www.geocities.com/kambydk/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-02-07 12:46

> Mon ikke du kan finde en recept på Kristian Amby's site
> http://www.geocities.com/kambydk/

Siden har ikke opskrifter på Fixer, det ser man efter 5 sek.

Der er opskrifter på fremkaldere, og en på "Farmers svækker"

Fra : ksk

Dato : 04-02-07 00:30

> Siden har ikke opskrifter på Fixer, det ser man efter 5 sek.
>
> Der er opskrifter på fremkaldere, og en på "Farmers svækker"

men tank var god
KsK