Foto
IBM760 5420
Teil 3020
WA-Zoom til Nikon
Fra : Ole Larsen

Dato : 01-02-07 13:15

Nu går den ikke så meget længere, det skal snart en kortere til.
Der er nikon egen, som var valget om chefen var enig.
Så er der Tokinas 12-24, Sigmas ditto og deres 10-20.

Det, jeg kunne lide at vide er om noget her har en af dem samt
Nikons kit 18-70 og kan sammenligne dem, blot i form af indtryk af
optiske kvalitet. De _kan_ vist alle være ret gode, men lige så gode
som Nikons 18-70, det er mit spørgsmål
--
Venlig hilsen, Ole Larsen
New Images & Design, Jan. 2007

Fra :    ab©

Dato : 01-02-07 16:55

> [...]
> Nikons kit 18-70 og kan sammenligne dem, blot i form af indtryk af
> optiske kvalitet. De _kan_ vist alle være ret gode, men lige så gode

Jeg har de to (i den "brede ende" + Nikons 16 mm 2.8) - og jeg mener
absolut, at Tokinaen kan være med i forhold til 18-70´eren, både for så vidt
angår resultaterne, men også m.h.t. byggekvaliteten - den virker rigtig
solid bygget.

Jeg mener også, at den sagtens kan følge med i springet fra D70 til D200.
Snakker man om "fortegning", hvor Tokinaen skulle være en smule dårligere
end Nikons, mener jeg at det er til at bære - for hvad er fortegning og hvad
er perspektiv, når man er på 12 mm.

Jeg købte min her:
http://www.directshopper.de/tokina-atx-4-0-12-24-pro-dx-n-af_search_p

ab©
(tidligere vestjyde og Skjern-bo)

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-02-07 17:19

ab© skrev:
> [...]
> end Nikons, mener jeg at det er til at bære - for hvad er fortegning og hvad

Jow da, jeg ved at Jan Bøgh også er glad for Tokinaen, mens Sigma har ry
(måske uberettiget - rygter har det med at blive til "facts") for
svingende kvalitet. De 2 mm. ekstra er noget i den ende..
--
Venlig hilsen, Ole Larsen
New Images & Design, Jan. 2007

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-02-07 19:53

Ole Larsen skrev i Message-ID:
<45c212ec$0$49208$14726298@news.sunsite.dk>:

> Jow da, jeg ved at Jan Bøgh også er glad for Tokinaen, mens Sigma har
> ry (måske uberettiget - rygter har det med at blive til "facts") for
> svingende kvalitet. De 2 mm. ekstra er noget i den ende..

Jeg har lavet sammenligningen til Canon her:
http://gallery.fjelsten.dk/v/peter/pixelpeeping/uwa/

Jeg valgte Sigmaen fordi 10 mm er meget mere vidvinklet en 12 mm.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-02-07 18:00

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
> Nu går den ikke så meget længere, det skal snart en kortere til.
> Der er nikon egen, som var valget om chefen var enig.
> Så er der Tokinas 12-24, Sigmas ditto og deres 10-20.

Tokina's uden at blinke. Byggekvaliteten er langt bedre og man kan bruge
filtre på Tokina'en(Sigma 10-20 kan også bruges med filter). Desuden har
Tokina'en IF(samme har sigma 12-24), hvilket jeg helst ikke vil være
foruden, og til sidst er Tokina'en mere lysstærk.

> [...]
> Nikons kit 18-70 og kan sammenligne dem, blot i form af indtryk af
> optiske kvalitet. De _kan_ vist alle være ret gode, men lige så gode

Tokina'en er i mine øjne mindst lige så god som Nikons egen. Der er stort
set ingen forskel på forvrængningen af de to objektiver, og byggekvaliteten
synes jeg personlig er bedre på Tokina.

/Thomas

Fra : HKJ

Dato : 01-02-07 18:08

Ole Larsen wrote:
> [...]
> Nikons kit 18-70 og kan sammenligne dem, blot i form af indtryk af
> optiske kvalitet. De _kan_ vist alle være ret gode, men lige så gode

Du kan se en sammenligning her:
http://www.kenrockwell.com/tech/digital-wide-zooms/comparison.htm