Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hornborga, traner, påskeferie
Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-01-07 21:51

Hej,

jeg husker en gang sidste år, hvor "nogen" beskrev ret detaljeret hvad
man kunne kave glæde af og ikke glæde af, og hvilket af de opstillede
fotokasser, der var den bedste. Jeg har kigget tilbage i denne gruppe,
men kan ikke finde det. Da jeg har fået starttilladelse til en
sverigestur i ugen efter påska, skal jeg allerede nu til at planere.

-nogen, der kan skubbe lidt bagpå ?

Bo //

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-02-07 00:47

Bo Bjerre wrote:
> [...]
> men kan ikke finde det. Da jeg har fået starttilladelse til en
> sverigestur i ugen efter påska, skal jeg allerede nu til at planere.

Det var vist mig

Du skal leje skjulet alene. Kan du ikke tåle selskabet, skal du lade være og
nøjes med at stå udenfor området. Skjulene er for små til to.
Du skal bruge en billedbank og rigeligt med Mem-kort.
Rigeligt med batterikraft er også vigtigt. Kulden går hårdt til kapaciteten
Sørg for at tømme ryggen helt, inden du tar afsted kl 4 om morgenen.
Medbring en flaske med skruelåg til at urinere i. 1½ l flaske er et godt
valg.
Tag et par flütes eller lign med til forplejning undervejs. Men ikke for
meget.
Noget at drikke. Cola eller lign. Kaffe er vanddrivende, men ok så er det jo
godt at du har den tomme flaske.
En rulle toiletpapir i nødstilfælde er heller ikke at kimse af
Et soveunderlag er guld værd, og en sovepose.. Man kan bedre holde varmen og
ventetiden er undertiden lang. man ligger meget på knæ, så underlaget er
godt.
En jagtstol er god, men den skal være lav. Den billigste, man kan købe i en
jagtforretning er tilpas lav, så den kan bruges.
En mobiltelefon med høresnegl og indbygget alarm er smart. Så kan man snorke
lidt uden at skulle jage hele flokken væk, når alarmen går. Test dog lige at
den nøjes med at larme i øresneglen Specielt er tiden, fra man kryber i
skjulet, til solen står op, lang.
Af brændvidder har du brug for alt fra 200 mm til 6-800 mm

Glem alt om stativer i skjulet. der er kun små glughuller, og der passer et
stativ ikke. VR er fantastisk til morgenlyset og sidst på aftenen.

Hvis jeg ikke har specielle planer for den weekend, kan du måske
allernådigst få lov til at låne en AF-S 200/2,0 VR og en AF-S 400/2,8 Mk II
og tilhørende 1,4 og 1,7 AF-S TC'er. Så burde du være dækket ind mht.
brændvidder med din 600/4,0.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-02-07 21:54

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> allernådigst få lov til at låne en AF-S 200/2,0 VR og en AF-S 400/2,8 Mk II
> og tilhørende 1,4 og 1,7 AF-S TC'er. Så burde du være dækket ind mht.

Takker mange gange, det var netop den beskrivelse, jeg huskede. Nu har
jeg gemt den sammen med alle de mange pakkelister, jeg har til fjeld,
familie, vinter, fugle etc. tur.

Jeg har lige et spm mere: vhilen af kassene anser du for den bedste ?,
jeg regner med at ringe mandag eller tisdag, og bestille.

Jeg har opfattet at man har det et døgn, og at man går derud ved 3-4
tiden om morgenen, og hjem ca 24 timer senere. Er det ikke sådan ?

Jeg har 2 stk 8Gby kort og en billedbank med 120Gby , med batterier nok.
Jeg skal nok købe et ekstra D2X batteri, og muligvis medbringe noget til
at lade fra.

Og så også: Tak for Dit generøse tilbud om lån af objektiver. Jeg er
selv komme i besiddelse af en 300/2.8 af allernyeste aftapning. Desuden
har jeg 1.4 og 2.0 TC af nyeste type. Jeg regner med at tage det med, og
overvejer om min 600/4.0 MF skal med.

Vejret: Jeg har indsat et større beløb på SMHI's fedterøvskonto, i håb
om at det giver rød solopgang, med fint stille vejr.

Bo //

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-02-07 23:04

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vejret: Jeg har indsat et større beløb på SMHI's fedterøvskonto, i håb om
> at det giver rød solopgang, med fint stille vejr.

Har du ikke bestilt endnu?

Så er det sq sikkert for sent!

Med mindre det ikke falder sammen med den 1 . april.
Sidste år bestilte vi i okober eller november måned.

Hvis du kan vælge, så vælg et af de yderste skjul. Det mod syd så bedst ud i
mine øjne.
Men måske det midterste, som jeg sad i havde det bedste vue over højderyggen
bag skjulene.

Der sker der noget først.
Fuglene æder sig langsomt ind mod skjulene. Der blir jo strøet tonsvis af
korn ud på arealet, så de starter udefra og arbejder sig ind.

Du lejer skjulet for et døgn, kravler ind en time før, solen står op, og
forlader stedet om aftenen når du blir lukket ud en lille time efter mørkets
frembrud. Man må under ingen omstændigheder forlade skjulet i løbet af
dagen.
Du har garanteret ikke lyst til at fortsætte efter mørkets frembrud. Den
varme mad kalder!

Tag 600'eren med. Fuglene vil være på afstand i lang tid. Og oppe på
bakkeryggen bag skjulene danser de gerne. Brændvidde frem for alt.
Ellers har jeg forresten også en fremragende Sigma EX 500/4,5 HSM til salg,
hvis det skulle være noget.
Du ringer eller skriver bare, hvis du gerne vil låne.

Endnu et råd!

En mini trækvogn som en fortorvslimousine vil være perfekt til at slæbe
udstyret ned til skjulet med. men den skal være lille.
På den anden side. den kan jo bare ligge udenfor. Det betyder ingenting. Jeg
tænker på sådan en minisækkevogn eller gammeldamevogn uden taske.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-02-07 23:46

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> På den anden side. den kan jo bare ligge udenfor. Det betyder
> ingenting. Jeg tænker på sådan en minisækkevogn eller gammeldamevogn

Hov, jeg har glemt en vigtig ting!

En lommelygte til turen derud og til at organisere sig og til turen hjem.
Der er mørkt på de tidspunkter.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-02-07 13:46

....er det gennem fakloping.nu, du bestilte. De har 6 kasser:
http://www.falkoping.nu/article.php?articleID=24

eller dem fra Hornborga.se
http://hornborga.se/hides.htm
som bestilles gemmen hornborgasjon.com
?

Bo //

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-02-07 21:23

> ...er det gennem fakloping.nu, du bestilte. De har 6 kasser:
> [...]
Jeg kommer lidt i tvivl, da det var Thomas Sass, der bestilte vort skjul.
Men jeg er egentlig ret sikker på, at der er fra Falkjoping.nu.
I så fald havde vi skjul nr fire.

Der var nemlig 6 kasser, på linie. De ligger dog ikke helt ud til søen,
eller jo, men du kan ikke se vandet pga sivene.

Mod søen vil du se tranerne flyve ind. De vil typisk æde sig bagom skjulene,
men der er åbninger begge veje.
tranerne vil typisk gå op på højdedraget bag skjulene og være længst væk,
sangsvaner, gæs og viber vil hurtigere sværme om skjulene.

Jeg ved dog ikke hvor slemt det er, når sæsonen peaker!
Da vi var der, var omkring 900 traner ankommet.
Når det går helt amok kommer der 15.000. Så skal man vel nærmest sparke sig
vej gennem dem bare for at få et par anstændige billeder fra skjulene.

Jeg er tilbøjellig til at mene, at når der ikke er alt for mange traner, så
er skjulene en ubetinget fordel.
Hvis der er fuld tryk på, så er det næsten bedre at stå oppe ved
parkeringspladsen. De kan man bedre isolere de enkelte dyr. og har lettere
ved at tage indflyvende dyr.

I skjulet er ens bevægelsesmulighed jo temmellig hæmmet, men det kan da lade
sig gøre.
Men jeg kan forestille mig, at det er en pestilens, hvis dyrene står alt for
tæt på hinanden.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 03-02-07 22:26

On Sat, 03 Feb 2007 13:46:07 +0100, Bo Bjerre wrote:

> ...er det gennem fakloping.nu, du bestilte. De har 6 kasser:
> http://www.falkoping.nu/article.php?articleID=24

Skjulene herfra ligger ved Trandansen hvor tranerne opholder sig i
dagtimerne og fouragerer. Trandansen ligger i den sydvestelige del af søen

> eller dem fra Hornborga.se
> http://hornborga.se/hides.htm

Disse skjul ser ud til at ligge i den nordøstlige del af søen og er nok
ikke så velbesøgt af traner i dagtimerne.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon 70 - 200 f/2.8L IS USM

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-02-07 07:19

Frodo Nifinger wrote:

> Hov, jeg har glemt en vigtig ting!
>
> En lommelygte til turen derud og til at organisere sig og til turen
> hjem. Der er mørkt på de tidspunkter.

En pandelygte af god kvalitet er at foretrække.
Så er hænderne til at slæbe.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-02-07 08:07

"Frodo Nifinger"

> En pandelygte af god kvalitet er at foretrække.
> Så er hænderne til at slæbe.
>
> Mvh
>
> --
> Jesper Nielsen

Shit jeg har en pandelygte til en 10'er, den lyser sku godt,
ser smart ud, men den er af plastik, så den kan du vel ikke
anbefale - Uhmm )-max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-02-07 16:53

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> Shit jeg har en pandelygte til en 10'er, den lyser sku godt,
> ser smart ud, men den er af plastik, så den kan du vel ikke
> anbefale - Uhmm )-max-
Jeg har en fra det lokale byggemarked til 60 kr.men Claus hegler mig for
ikke at have købt det bedste mærke.
Lyset fra dioderne er meget blåt, og jeg vil da gi ham ret, at skal man gå
rundt i det lys længe, så blir man småskør i hovedet. På det punkt kan jeg
så være ligeglad. Jeg har jo allerede opfyldt det kriterie

Så hvis ikke den skal bruges til vandreture, så er den billige helt ok.
Ellers køb den dyre! Jeg kan ikke huske mærket.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 04-02-07 17:13

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så hvis ikke den skal bruges til vandreture, så er den billige helt ok.
> Ellers køb den dyre! Jeg kan ikke huske mærket.

Petzl er mærket, men du kan jo eventuelt skifte dioderne, hvis ikke du er
tilfreds med lysfarven. Det mest optimale burde være rødt, da du da ikke
mister nattesynet

MVH
Thomas
www.tsp-photo.com

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 04-02-07 13:04

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> På den anden side. den kan jo bare ligge udenfor. Det betyder
> ingenting. Jeg tænker på sådan en minisækkevogn eller gammeldamevogn

Hejsa Bo.

Jeg var jo, som sagt, med Jesper i Hornborga, og jeg havde lejet skjulet
gennem Falkobing Turistbureau
(http://www.falkoping.nu/article.php?articleID=24 - direkte link til udleje
af skjul). Jeg kan ikke huske, hvornår jeg kontaktede dem første gang, men
vi gjorde det ret tidligt efter jeg havde været deroppe i 2005. Men bookning
af skjul åbnes d. 2/10-2006 for brug i 2007. Jeg vil tro, at du måske
allerede er for sent ude, men prøv, jeg kan tage fejl.

Jesper siger, at det godt kan vare lidt tid før tranerne kommer. Nu var vi
faktisk ganske uheldige da vi var der sidste år, og mængden af traner var
minimal i forhold til, hvad vi så i 2005, det har selvfølgelig en betydning.
I 2005 var vi oppe over at have 10000 traner, det tal nåede vi slet ikke i
2006. Ind i mellem kan man ikke gardere sig mod statistiske afvigelser.

Jeg er ikke enig i, hvad Jesper siger med hensyn til skjulet. Jeg ville
vælge det nordligste af skjulene, hvis jeg havde frit valg. Selve fodringen
har jeg indtryk af sker oppe omkring naturrum (en bygning, hvor du har
udsigt over tranedans-området). I 2005 var mit indtryk, at det var her der
var flest traner.

Et råd med hensyn til skjul. Hold de luger lukkede, som du ikke bruger.
Fuglene kan se igennem, og dette har en indflydelse på, hvor tæt de kommer
på. Jeg ved ikke om jeg gad slæbe en minivogn med til at slæbe udstyr med.
En rygsæk burde være nok, derpå kan du spænde sovepose og liggeunderlag.
Mere behøves der sådan set ikke.

MVH
Thomas
www.tsp-photo.com