Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital pladsmangel på rejse
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 25-01-07 19:01

Min kammerat skal på en længere rejse og har spurgt hvordan han smartest
gemmer hans digitale billeder når hans 512 Mb memory kort er fuldt. Han
medbringer ikke en PC. Jeg har anbefalet ham at købe en ekstern harddisk, fx
80 Gb og en cardreader og så overføre billederne på en internetcafé. Lyder
det fornuftigt eller er der en anden fiks måde? At uploade fx 512 Mb fra en
Internetcafé i østen lyder som en lidt umulig opgave eller...?

mvh

Lars

Fra : Brian Lund

Dato : 25-01-07 19:19

> [...]
en
> Internetcafé i østen lyder som en lidt umulig opgave eller...?

Hvad med bare at købe f.eks. et 2GB eller 4GB memory kort? Hvis han skyder i
JPEG skulle det vel være nok til en længere ferie?
(Men du skriver ikke hvilket kamera han har, jeg gætter på kompakt?)

Brian

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-01-07 20:18

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> Min kammerat skal på en længere rejse og har spurgt hvordan han
> smartest gemmer hans digitale billeder når hans 512 Mb memory kort
> er fuldt. [...]

Læs tråden "Tur til Australien - hvordan ville i gøre med backup af
billeder mv. undervejs ?" fra den 16. januar. Der er emnet gennemgået i
detaljer.
--
JPEGCrops 0.7.3 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 25-01-07 22:27

> Læs tråden "Tur til Australien - hvordan ville i gøre med backup af
> billeder mv. undervejs ?" fra den 16. januar. Der er emnet gennemgået i
> detaljer.

Havde ellers kigge tilbage i denne NG, men ikke helt så langt.

Tak for hintet - det var præcist hvad jeg ledte efter (en billedbank)

Lars

Fra : ai

Dato : 26-01-07 22:45

Jeg har anbefalet ham at købe en ekstern harddisk, fx
80 Gb og en cardreader og så overføre billederne på en internetcafé.

Istedet for 2 eller 4 GB, anskaf dig hellere 5-6 stk 512, (eller flere) så
har du fordelt risikoen
for tab, det er mere ærgerligt at miste 4 eller flere GB på eet kort.
v/h ai

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-01-07 23:22

> [...]
> på en internetcafé. Lyder det fornuftigt eller er der en anden fiks
> måde? At uploade fx 512 Mb fra en Internetcafé i østen lyder som en

At rejse rundt med en harddisk er da ikke særligt smart..

Så hellere tage en stak dvdskiver med, som han kan sende hjem eller gemme.
De har trods alt mindre værdi end en harddisk, som nemt kan blive stjålet.

Claus

Fra : emj

Dato : 26-01-07 23:36

Claus Tersgov skrev:

>At rejse rundt med en harddisk er da ikke særligt smart..

De fås da til formålet med indbygget kortlæseri - og fylder ikke ret
meget mere end en pakke cigaretter.
Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-01-07 00:43

emj wrote:

> De fås da til formålet med indbygget kortlæseri - og fylder ikke ret
> meget mere end en pakke cigaretter.

Det er ligemeget om de så har GPS, kaffebrygger og lommelygte. Det er
stadig en enkelt fysisk enhed der, som Claus påpeger, kan blive stjålet
(eller gå i stykker).

Men okay, hvis det er underforstået at data kun skal ligge på enheden
indtil de kan blive brændt på skiver på en internetcafe, er det jo en
anden sag. Der ville jeg nu nok selv undersøge om det midlertidige
lagerbehovet ikke kunne dækkes med flere flash-kort. Med de priser de
har for tiden, kan man få nogen stykker af de store for en fotobanks
pris.

Fra : emj

Dato : 27-01-07 09:13

Toke Eskildsen skrev:

>Med de priser de
>har for tiden, kan man få nogen stykker af de store for en fotobanks
>pris.

Nja, en Amitech Travel Disk med kortlæser og 80 GB fås for under en
tusse. Det får man ikke mange GB kort for. Jeg er i alle tilfælde glad
for min.

Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-01-07 10:27

emj wrote:

> Nja, en Amitech Travel Disk med kortlæser og 80 GB fås for under
> en tusse. Det får man ikke mange GB kort for.

Afhængigt af typen kan man få 4*2GB Kingston for en tusse. Spørgsmålet
er så om det er nok plads, til man kommer forbi en internetcafe. Det må
afhænge af den konkrete rejse.

En fordel ved fotobanken er dog at størrelsen gør at den kan anvendes
til andet end foto, når man kommer hjem.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-02-07 05:53

> Nja, en Amitech Travel Disk med kortlæser og 80 GB fås for under en
> tusse. Det får man ikke mange GB kort for. Jeg er i alle tilfælde glad
> for min.

ALLE dine fotografiske minder er væk, hvis disken ryger i vandet eller
forsvinder. eg kender godt de små diske i hårde kabinetter, jeg har selv
smadret een, der røg på gulvet, mens den kørte. Total død!

Men ok, så har du jo en grund til at rejse igen.....

Claus

Fra : Søren Reinke

Dato : 05-02-07 08:25

Claus Tersgov wrote:

> ALLE dine fotografiske minder er væk, hvis disken ryger i vandet eller
> forsvinder.

Hvilket også er tilfældet når du taber din kasse med dine 10 8 GB CF
kort i. Et sted hvor der er dybt :)

eg kender godt de små diske i hårde kabinetter, jeg har selv
> smadret een, der røg på gulvet, mens den kørte. Total død!

Man skal jo passe på sit udstyr.

> Men ok, så har du jo en grund til at rejse igen.....

Hehe grunde til det kan jeg finde rigeligt af.

Skal på 1 uges liveaboard (dykker tur) både den 4/4 og 14/5 det bliver FEDT.

Og tro mig der skal fotograferes fisk.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-02-07 18:40

> Hvilket også er tilfældet når du taber din kasse med dine 10 8 GB CF
> kort i. Et sted hvor der er dybt :)

Næste gang, er det en god ide at pakke dine kort ind i bobleplast eller
lægge en bordtennisbold i æsken. Så flyder den på vandet

> Man skal jo passe på sit udstyr.

Javel, hvorfor passede du så ikke på dine CF kort?!

jajajaja... kender du måske nogle mennesker, som ALDRIG har kvajet sig eller
som aldrig kommer ud for uheld, ulykker, tyveri overhovedet?

Claus

Fra : Søren Reinke

Dato : 06-02-07 18:55

Claus Tersgov wrote:

> Næste gang, er det en god ide at pakke dine kort ind i bobleplast eller
> lægge en bordtennisbold i æsken. Så flyder den på vandet

Nøø hvorfor skulle jeg ? Det var ikke mig der ville smide min externe
harddisk baserede extra memory plads i vandet.

> Javel, hvorfor passede du så ikke på dine CF kort?!

??

> jajajaja... kender du måske nogle mennesker, som ALDRIG har kvajet sig eller
> som aldrig kommer ud for uheld, ulykker, tyveri overhovedet?

Nu rabler det vist for dig.

Jeg understregede bare AT selv dine 117 CF kort kan også ryge i vandet,
og ud af boble plasten og din bordtennis bold er utæt.

Hele pointen er at intet er sikker, så hvorfor ikke bruge det der er
nemmeste, nemlig enten en Laptop (så kan man også redigere billeder og
se en film fra DVD'en. Eller sådanne en extern CD kort læser/harddisk.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-02-07 09:34

Søren Reinke wrote:

> [...]
> er nemmeste, nemlig enten en Laptop (så kan man også redigere
> billeder og se en film fra DVD'en. Eller sådanne en extern CD kort

Intet er sikkert, ja, men der er en verden til forskel på sandsynlig-
hederne for at der går noget galt. Du kunne lige så godt sige "Det er
ikke sikkert at køre på cykel, så jeg kører uden lys og midt på
kørebanen om natten, da det er nemmest".

Jeg går ud fra at vi alle kan blive enige om at "Lav to eller flere
kopier (f.eks. ved at brænde DVDer). Gem den ene kopi ét sted og den
anden kopi et andet sted, helst ved at sende den hjem" er klasser bedre
end de tilgængelige enkeltløsninger - de være sig bærbare, harddisk-
optagere eller flash-kort, når vi taler datasikkerhed?

Duplikering i adskilte kopier. Så simpelt er det. Resten er detaljer.

Fra : Søren Reinke

Dato : 07-02-07 17:59

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> ikke sikkert at køre på cykel, så jeg kører uden lys og midt på
> kørebanen om natten, da det er nemmest".

Tæt på.

Man skal køre så hurtigt som overhovedet muligt, så er man kortere tid
på vejen, og så må chancen for uheld være mindre.

Citeret frit fra hukommelsen fra Monrad & Rislund (mener jeg).

> [...]
> end de tilgængelige enkeltløsninger - de være sig bærbare, harddisk-
> optagere eller flash-kort, når vi taler datasikkerhed?

Helt enig, derfor har jeg også alle mine billeder på min arbejdsmaskine
her i Danmark, samt på min server i Tyskland. Det har redet min røv et
par gange :)

> Duplikering i adskilte kopier. Så simpelt er det. Resten er detaljer.

Helt enig.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-02-07 19:00

Søren Reinke wrote:

> Man skal køre så hurtigt som overhovedet muligt, så er man kortere
> tid på vejen, og så må chancen for uheld være mindre.
>
> Citeret frit fra hukommelsen fra Monrad & Rislund (mener jeg).

Nu åbnede du pludselig en hel spand minder. ...og ja, Monrad & Rislund
har lavet en sketch over vittigheden.

> Helt enig, derfor har jeg også alle mine billeder på min
> arbejdsmaskine her i Danmark, samt på min server i Tyskland. Det
> har redet min røv et par gange :)

Jeg har (desværre) ikke en serverbaseret løsning, så det bliver til at
slæbe frem og tilbage mellem hjemmet og arbejdet. Det virker, men er
mere besværligt.

Jeg har kun prøvet det store crash en enkelt gang, hvor den primære
harddisk røg (DeathStar GXP60).

Fra : Dan

Dato : 27-01-07 10:02

> [...]
> De har trods alt mindre værdi end en harddisk, som nemt kan blive stjålet.

Lige inden vi skulle på ferie i Australien, gik mit gamle kamera i stykker.
Jeg følte, at fremtiden var digital kameraer, så uden at vide noget somhelst
om dem, købte jeg et, og drog af sted. Jeg tog masser af billeder i Hong
Kong, og indså, at jeg slet ikke havde *plads* nok, til resten at turen. Jeg
gik ind i en tilfældig fotoforretning, i Hong Kong, og bad dem brænde
billederne over på en cd. Dette gentog jeg, et eller andet sted i
Australien. Ganske nemt!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-02-07 05:56

> [...]
> fotoforretning, i Hong Kong, og bad dem brænde billederne over på en
> cd. Dette gentog jeg, et eller andet sted i Australien. Ganske nemt!

Eller finder den nærmeste, søde pige med en bærbar på en cafe eller
lignende...

Jeg kan heller ikke se, at det skal være så svært

Claus